19.11. 2017 Lukáš Prejzek

Ford Escort vs. nový Ford Focus: Co se změnilo po 36 letech?

 

Jestli se na něco pokaždé těšíme, pak na setkání staré a nové techniky. Vítáme první český escort a poslední focus!

Padesátiny Fordu Escort nás přivedly k porovnání prvního modelu pro ČSSR s aktuálním nástupcem. Oficiálně se k nám escort dovážel až v třetí generaci, vyráběné od roku 1980. Nebyl určen pro každého, zpočátku se prodával jen v tuzexu. Jeden z někdejších majitelů escortu nám prozradil tajemství – série pětidveřových escortů zabloudila i do lidové mototechny. V bílé barvě za něj zaplatil 162 000 Kčs – cenu tří nových sedanů Škoda 120 L.

Vítězství praxe nad emocemi

Proč vedle starého třídveřového modelu stojí velké kombi? Díky aktuální akci dnes stojí stejně jako hatchback (od 319 900 Kč), a proto je největším trhákem. Navíc třídveřové modely vymírají.

Escort III se čtyřválcem 1.3/51 kW byl elegantní, aerodynamický, prostorný a svižný. Obdivujeme nestárnoucí tvary, žebrované zadní lampy po vzoru mercedesů, čisté prolisy a absenci zbytečných příkras. Díky bohatému prosklení nám ani nevadila absence pravého zrcátka.

Rovněž nový focus představuje zajímavé dílo. Karoserie se snaží zaujmout každým detailem jako obraz Františka Ringo Čecha. Design Fordu prodělal velké revoluce, od oválných masek se přes hranaté tvary New Edge přesunul k přídím ve stylu Aston Martinu. Vyvolal rozpaky, ale všichni si už zvykli.

Evropské Automobily roku: Ford Escort (1981)

Hlavní zůstává řidič

Interiér escortu předvádí skutečné klasické řidičské prostředí. Dokonalý výhled všemi směry, jen nejnutnější vybavení, přehledný přístrojový štít, pohodlná sedadla, řadicí páka po ruce, a hlavně skoro bez elektroniky. Jako by provokoval: „Ukaž, jestli na mě máš!“

Rovněž focus nabízí atraktivní vnitřek se špičkovou ergonomií, ve standardní výbavě si však hodně polepšil – dnes ho nekoupíte bez rádia s USB, elektricky ovládaných předních oken nebo centrálního zamykání. Celkový dojem je příjemný: kvalitní materiály, atraktivní design, pohodlné ovládání.

Prostorová nabídka představuje v obou vozech kompromis. V případě escortu je to pochopitelné – nejkratší verze bývala koncipována spíše jako kupé 2 + 2. Cítit je to hlavně ve druhé řadě, kde se cestující dotýkají hlavou zadního okna. Ani focus s obrovským kufrem a rozvorem o 255 mm delším však zadní pasažéry příliš nehýčká, je připraven spíše na děti. Může za to až příliš bytelná a hluboká palubní deska, ubírající podélný prostor. Věříme však, že tento kompromis odstraní nová generace.

Od „karbece“ ke vstřiku a turbu

Karburátorová třináctistovka pro pohon lehkého escortu s dvěma cestujícími na palubě bohatě stačí, má hezký zvuk a nechá se ráda vytáčet. Převodovka funguje na výbornou a vystačí si se čtyřmi stupni. Ač je volant bez posilovače, nezná slovo dřina. Ve starých autech působí jakákoliv rychlost pocitově mnohem svižněji, o čemž se záhy přesvědčujeme. Nostalgické svezení devadesátkou skoro připomíná dálniční let. Vůz je v zatáčkách trochu nervózní, přece jen jeho vývoj probíhal v 70. letech. Jediný technický nedostatek krásného youngtimeru vidíme v samočinném ovládání sytiče, s čímž bývaly u mnoha vozů problémy. Selhává i v evropském Autě roku 1981, studené starty doprovází neustálé zhasínání motoru. V této oblasti není nad staré ručně sycené škodovky…

JAKE.AUTO.CZ: Vše o Fordu Focus na auto.cz na jednom místě

Atmosférické zážehové třinácti- a čtrnáctistovky jsou až na výjimky minulostí, objemově nejbližším agregátem focusu je moderní turbomotor 1.5 EcoBoost. Hodnotou maximálního výkonu escort více než dvojnásobně překonává, převodovka má o dva rychlostní stupně víc a po přesednutí z klasiky nás ručička tachometru okamžitě katapultuje kupředu daleko ostřeji. Auto se chová suverénně, na rozdíl od escortu odpustí šoférovi kdejakou chybu. Tři desetiletí zkrátka v automobilové technice představují tři světelné roky.

Dva způsoby zážitku

Příjemný den na konci léta nás na chvíli vrátil do počátku 80. let. Skoro bychom tehdejším šťastnějším motoristům záviděli, jak úžasná auta mohli tenkrát prohánět. Řízení starého vozu představuje vždy silný zážitek. Moderní technika totiž kromě slušných a pozorných řidičů bohužel myslí i na diletanty s telefonem v ruce, bezhlavě spoléhající na asistenční systémy a sledující hlavně multimediální zařízení. Radost z čisté jízdy a souznění s vozem tak pomalu ustupuje ve prospěch počítačové zábavy. Není to škoda?

Technické údaje
 Ford Escort 1.3 OHC (1981)Ford Focus 1.5 EcoBoost (2017)
Zdvihový objem válců:1296 cm31499 cm3
Maximální výkon:51 kW při 6000 min-1110 kW při 6000 min-1
Točivý moment:100 Nm při 3500 min-1240 Nm při 1600-2400 min-1
Převodovka:čtyřstupňová manuální šestistupňová manuální
Zrychlení 0-100 km/h:12,8 s9,1 s
Maximální rychlost:157 km/h210 km/h
Kombinovaná spotřeba benzinu:6,0 l/100 km5,6 l/100 km
Karoserie:třídveřový liftback pětidveřové kombi
Poháněná náprava:přednípřední
Délka x šířka x výška:3970 x 1640 x 1400 mm4560 x 1858 x 1492 mm
Rozvor:2393 mm2648 mm
Pneumatiky:155/80 R 13205/55 R 16
Objem zavazadelníku:375 l490 l
Základní cena:31 350 TK*454 990 Kč (verze Titanium)**
* Cena v tuzexových korunách, takzvaných bonech, platná pro třídveřový model 1.3 v roce 1985, ** akční cena

Standard se mění s dobou

Výčet standardní výbavy escortu působil počátkem 80. let bohatě: sklopná přední sedadla, přední hlavové opěrky, dělené zadní opěradlo, samonavíjecí bezpečnostní pásy vpředu, dvourychlostní stěrače čelního skla, uzamykatelný kryt nádrže, vrstvené přední sklo a vyhřívané zadní okno. Mezi příplatky patřila elektricky ovládaná okna, posuvné a výklopné okno ve střeše, originální autorádio a centrální zamykání.

Dnešní focus má vždy elektronický stabilizační systém ECS, osm airbagů, manuální klimatizaci, rádio s přehrávačem CD, palubní počítač, kožený tříramenný volant a hlavici řadicí páky, asistent rozjezdu ve svahu HSA a centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Dopřát si však můžete luxus v podobě adaptivního tempomatu, aktivního parkovacího asistentu, chráničů hran předních i zadních dveří, zadní parkovací kamery či multimediálního systému SYNC 3 s barevným 8“ dotykovým displejem.

Federativní rozdvojka

Když Ford v roce 1991 založil v ČSFR takzvanou Prodejní kancelář, nabídka jeho kompaktních modelů začínala třídveřovým Escortem CL s motorem 1.4i/52 kW. S černými nárazníky a bez posilovače řízení začínal ceník na jaře 1992 šílenou částkou 466 800 Kčs. Přesně takové auto v nedotčeném originálním stavu jsme počátkem podzimu objevili. Jízdu jsme si museli vyzkoušet. Šmrncovní auto stále potěší. Zvenčí i uvnitř skvěle vypadá, nabízí fantastický výhled a příjemné cestování. Sedadla hýčkají měkkými výplněmi, řadicí páka s delšími drahami má přesnou kulisu a volant bez posilovače funguje překvapivě lehce. Škoda slabého základního motoru, podvozek si chce hrát. Ergonomie interiéru je bezchybná, palubní deska má atraktivní tvary a celé auto působí poctivě, neošizeně. Jenže bylo až příliš nadčasové, a proto se za ním ani po čtvrtstoletí nikdo neotočí. Jeho doba ale jednou přijde, tím jsme si stoprocentně jisti! Konkrétní, velmi zachovalý vůz je aktuálně na prodej. Chcete ho mít? Kontaktujte naši redakci.

Spolupracujeme s TipCars.com
Amundsenova polární loď Maud se po sto letech vrací domů Amundsenova polární loď Maud se po sto letech vrací domů

Loď Maud norského polárníka Roalda Amundsena, se kterou v…

Přímo u mošnovského letiště roste obří sklad Přímo u mošnovského letiště roste obří sklad

Mošnovské centrum v první právě dokončované etapě nabídne…

V troskách mostu v Janově se našli další mrtví, obětí je 41 V troskách mostu v Janově se našli další mrtví, obětí je 41

Záchranáři z trosek zříceného mostu v severoitalském…

Exprimátor Bém kupuje vilu ve Vokovicích za miliony korun Exprimátor Bém kupuje vilu ve Vokovicích za miliony korun

Plní si své sny. Bývalý primátor hlavního města Pavel Bém…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky... Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky...

V nabídce Škody Kodiaq se nově objevuje patnáctistovka…

 



Ken Block znovu v akci! V hlavní roli Ford Escort Cosworth Ken Block znovu v akci! V hlavní roli Ford Escort Cosworth

Ken Block se v novém videu opět předvádí světu, tentokrát…

Ken Block se vrací na závodní tratě. S hodně zajímavým autem! Ken Block se vrací na závodní tratě. S hodně zajímavým autem!

Závodní tým Hoonigan Racing Division v čele s jezdcem…

 



 
To nejdůležitější v automobilové historii Československa. Hezky od roku 1918!

To nejdůležitější v automobilové historii Československa. Hezky od roku 1918!

Dnes 08:00

Jasně, slavíme stoleté výročí samostatného státu. Pojďme se na kulatiny podívat z automobilového pohledu.




Blesk.cz

Plekancův vzdor vůči Vondráčkové: Spory kolem domu! Nechtěl tam s ní být

Plekancův vzdor vůči Vondráčkové: Spory kolem domu!…

V jejich vztahu to začalo skřípat už před dvěma roky! Deníku Aha! se podařilo zjistit, že Tomáš Plekanec (35)…

Babiš vytáhl bublifuk, hejtmanka z ANO si vzala člena ODS. Zahrál i Michal David

Babiš vytáhl bublifuk, hejtmanka z ANO si vzala…

Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová (ANO) nekoukala na vládu a opozici a vzala si za muže politika z…

 

iSport.cz

Brutální bitva! Kvitová udolala Mertensovou a je v semifinále

Brutální bitva! Kvitová udolala Mertensovou a je v…

Česká tenistka Petra Kvitová je po nervydrásající bitvě v semifinále prestižního turnaje v Cincinnati. Ve…

Icardi, Werner či koučův žolík? Real shání střelce, má na něj sedm miliard

Icardi, Werner či koučův žolík? Real shání střelce,…

Po prvním soutěžním duelu s Atléticem Madrid se v Realu museli otřást hrůzou. Po odchodu Cristiana Ronalda do…

 

Reflex.cz

Konec velkých neosobních krabic. Příchod Apple Macintoshe změnil navždy svět osobních počítačů

Konec velkých neosobních krabic. Příchod Apple…

Když v roce 1981 přišla firma IBM s koncepcí domácího osobního počítače známou jako IBM PC, stále byl počítač…

Náboženská pouť do Meronu: Vesnici na severu Izraele každoročně navštíví statisíce Židů

Náboženská pouť do Meronu: Vesnici na severu Izraele…

Chasidští Židé obvykle velmi těžce nesou jakýkoli zájem lidí zvnějšku o svůj svérázný svět. V jeruzalémské…