Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Escort vs. nový Ford Focus: Co se změnilo po 36 letech?

Lukáš Prejzek
Diskuze (7)
Jestli se na něco pokaždé těšíme, pak na setkání staré a nové techniky. Vítáme první český escort a poslední focus!

Padesátiny Fordu Escort nás přivedly k porovnání prvního modelu pro ČSSR s aktuálním nástupcem. Oficiálně se k nám escort dovážel až v třetí generaci, vyráběné od roku 1980. Nebyl určen pro každého, zpočátku se prodával jen v tuzexu. Jeden z někdejších majitelů escortu nám prozradil tajemství – série pětidveřových escortů zabloudila i do lidové mototechny. V bílé barvě za něj zaplatil 162 000 Kčs – cenu tří nových sedanů Škoda 120 L.

Vítězství praxe nad emocemi

Proč vedle starého třídveřového modelu stojí velké kombi? Díky aktuální akci dnes stojí stejně jako hatchback (od 319 900 Kč), a proto je největším trhákem. Navíc třídveřové modely vymírají.

Escort III se čtyřválcem 1.3/51 kW byl elegantní, aerodynamický, prostorný a svižný. Obdivujeme nestárnoucí tvary, žebrované zadní lampy po vzoru mercedesů, čisté prolisy a absenci zbytečných příkras. Díky bohatému prosklení nám ani nevadila absence pravého zrcátka.

Rovněž nový focus představuje zajímavé dílo. Karoserie se snaží zaujmout každým detailem jako obraz Františka Ringo Čecha. Design Fordu prodělal velké revoluce, od oválných masek se přes hranaté tvary New Edge přesunul k přídím ve stylu Aston Martinu. Vyvolal rozpaky, ale všichni si už zvykli.

Hlavní zůstává řidič

Interiér escortu předvádí skutečné klasické řidičské prostředí. Dokonalý výhled všemi směry, jen nejnutnější vybavení, přehledný přístrojový štít, pohodlná sedadla, řadicí páka po ruce, a hlavně skoro bez elektroniky. Jako by provokoval: „Ukaž, jestli na mě máš!“

Rovněž focus nabízí atraktivní vnitřek se špičkovou ergonomií, ve standardní výbavě si však hodně polepšil – dnes ho nekoupíte bez rádia s USB, elektricky ovládaných předních oken nebo centrálního zamykání. Celkový dojem je příjemný: kvalitní materiály, atraktivní design, pohodlné ovládání.

Prostorová nabídka představuje v obou vozech kompromis. V případě escortu je to pochopitelné – nejkratší verze bývala koncipována spíše jako kupé 2 + 2. Cítit je to hlavně ve druhé řadě, kde se cestující dotýkají hlavou zadního okna. Ani focus s obrovským kufrem a rozvorem o 255 mm delším však zadní pasažéry příliš nehýčká, je připraven spíše na děti. Může za to až příliš bytelná a hluboká palubní deska, ubírající podélný prostor. Věříme však, že tento kompromis odstraní nová generace.

Od „karbece“ ke vstřiku a turbu

Karburátorová třináctistovka pro pohon lehkého escortu s dvěma cestujícími na palubě bohatě stačí, má hezký zvuk a nechá se ráda vytáčet. Převodovka funguje na výbornou a vystačí si se čtyřmi stupni. Ač je volant bez posilovače, nezná slovo dřina. Ve starých autech působí jakákoliv rychlost pocitově mnohem svižněji, o čemž se záhy přesvědčujeme. Nostalgické svezení devadesátkou skoro připomíná dálniční let. Vůz je v zatáčkách trochu nervózní, přece jen jeho vývoj probíhal v 70. letech. Jediný technický nedostatek krásného youngtimeru vidíme v samočinném ovládání sytiče, s čímž bývaly u mnoha vozů problémy. Selhává i v evropském Autě roku 1981, studené starty doprovází neustálé zhasínání motoru. V této oblasti není nad staré ručně sycené škodovky…

Atmosférické zážehové třinácti- a čtrnáctistovky jsou až na výjimky minulostí, objemově nejbližším agregátem focusu je moderní turbomotor 1.5 EcoBoost. Hodnotou maximálního výkonu escort více než dvojnásobně překonává, převodovka má o dva rychlostní stupně víc a po přesednutí z klasiky nás ručička tachometru okamžitě katapultuje kupředu daleko ostřeji. Auto se chová suverénně, na rozdíl od escortu odpustí šoférovi kdejakou chybu. Tři desetiletí zkrátka v automobilové technice představují tři světelné roky.

Dva způsoby zážitku

Příjemný den na konci léta nás na chvíli vrátil do počátku 80. let. Skoro bychom tehdejším šťastnějším motoristům záviděli, jak úžasná auta mohli tenkrát prohánět. Řízení starého vozu představuje vždy silný zážitek. Moderní technika totiž kromě slušných a pozorných řidičů bohužel myslí i na diletanty s telefonem v ruce, bezhlavě spoléhající na asistenční systémy a sledující hlavně multimediální zařízení. Radost z čisté jízdy a souznění s vozem tak pomalu ustupuje ve prospěch počítačové zábavy. Není to škoda?

Technické údaje
  Ford Escort 1.3 OHC (1981) Ford Focus 1.5 EcoBoost (2017)
Zdvihový objem válců: 1296 cm3 1499 cm3
Maximální výkon: 51 kW při 6000 min-1 110 kW při 6000 min-1
Točivý moment: 100 Nm při 3500 min-1 240 Nm při 1600-2400 min-1
Převodovka: čtyřstupňová manuální šestistupňová manuální
Zrychlení 0-100 km/h: 12,8 s 9,1 s
Maximální rychlost: 157 km/h 210 km/h
Kombinovaná spotřeba benzinu: 6,0 l/100 km 5,6 l/100 km
Karoserie: třídveřový liftback pětidveřové kombi
Poháněná náprava: přední přední
Délka x šířka x výška: 3970 x 1640 x 1400 mm 4560 x 1858 x 1492 mm
Rozvor: 2393 mm 2648 mm
Pneumatiky: 155/80 R 13 205/55 R 16
Objem zavazadelníku: 375 l 490 l
Základní cena: 31 350 TK* 454 990 Kč (verze Titanium)**
* Cena v tuzexových korunách, takzvaných bonech, platná pro třídveřový model 1.3 v roce 1985, ** akční cena

Standard se mění s dobou

Výčet standardní výbavy escortu působil počátkem 80. let bohatě: sklopná přední sedadla, přední hlavové opěrky, dělené zadní opěradlo, samonavíjecí bezpečnostní pásy vpředu, dvourychlostní stěrače čelního skla, uzamykatelný kryt nádrže, vrstvené přední sklo a vyhřívané zadní okno. Mezi příplatky patřila elektricky ovládaná okna, posuvné a výklopné okno ve střeše, originální autorádio a centrální zamykání.

Dnešní focus má vždy elektronický stabilizační systém ECS, osm airbagů, manuální klimatizaci, rádio s přehrávačem CD, palubní počítač, kožený tříramenný volant a hlavici řadicí páky, asistent rozjezdu ve svahu HSA a centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Dopřát si však můžete luxus v podobě adaptivního tempomatu, aktivního parkovacího asistentu, chráničů hran předních i zadních dveří, zadní parkovací kamery či multimediálního systému SYNC 3 s barevným 8“ dotykovým displejem.

Federativní rozdvojka

Když Ford v roce 1991 založil v ČSFR takzvanou Prodejní kancelář, nabídka jeho kompaktních modelů začínala třídveřovým Escortem CL s motorem 1.4i/52 kW. S černými nárazníky a bez posilovače řízení začínal ceník na jaře 1992 šílenou částkou 466 800 Kčs. Přesně takové auto v nedotčeném originálním stavu jsme počátkem podzimu objevili. Jízdu jsme si museli vyzkoušet. Šmrncovní auto stále potěší. Zvenčí i uvnitř skvěle vypadá, nabízí fantastický výhled a příjemné cestování. Sedadla hýčkají měkkými výplněmi, řadicí páka s delšími drahami má přesnou kulisu a volant bez posilovače funguje překvapivě lehce. Škoda slabého základního motoru, podvozek si chce hrát. Ergonomie interiéru je bezchybná, palubní deska má atraktivní tvary a celé auto působí poctivě, neošizeně. Jenže bylo až příliš nadčasové, a proto se za ním ani po čtvrtstoletí nikdo neotočí. Jeho doba ale jednou přijde, tím jsme si stoprocentně jisti! Konkrétní, velmi zachovalý vůz je aktuálně na prodej. Chcete ho mít? Kontaktujte naši redakci.

Lukáš Prejzek
Diskuze (7)
Avatar - hedvin
19. 11. 2017 15:28
Re: FovsEsc
no těžko říct, ono koroze dělá svoje a proto těch escortů ubývá
Avatar - JDM
19. 11. 2017 14:45
FovsEsc
No ten escort jezdí ještě po 36ti letech ten focus za 15 let bude šrot..
19. 11. 2017 13:43
Trochu
předčasné, když za pár týdnů tu máme nový Focus. Takhle to srovnávat se 7let starým autem nemá moc smysl.
19. 11. 2017 12:36
Re: srovnávat hokus Focus s Escortem ?
A tebe nešibe? Však je to priamy nástupca. To ako keby si kričal, že je blbosť porovnávať Kadetta a Astru alebo Golfa II s Golfom VII....
Avatar - miromen
19. 11. 2017 10:02
Deep Impact Blue
Fordi modř, už je sice provařena, ale je to povedena barva a součastnemu Focusu velmi sluši. I ja jsem při vyběru po ni šahnul, :yes: