Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Fiesta 1,4 Duratec - Ve znamení změn

Michal Fokt
Diskuze (0)
Zamilovali jste si minulou generaci Fiesty? Tak to vás možná znepokojí, že ta nová se od ní dost výrazně liší. Na druhou stranu to však rozhodně neznamená, že by si konkurence měla spokojeně mnout ruce.

Tak nám po dlouhých šesti letech došlo ke střídání generací u Fordu Fiesta a nejsem si úplně jistý, jestli mám zamáčknout slzu, nebo seriózně pokyvovat hlavou a tvrdit, že už bylo načase. Pro to první hovoří skutečnost, že dosavadní Fiesta dostala do vínku již od těch nejobyčejnějších verzí značný sportovní švih, na druhou stranu kabina byla nemoderní snad už v okamžiku, kdy se z auta na výstavišti poprvé stáhla plachta. Jak se s tímhle odkazem má poprat její nástupkyně?

ford testy malevozy ford testy malevozy
 

Impérium vrací úder

Když před třemi lety debutovala Honda Civic, její design vyvolal obrovské pozdvižení – a to nejen ten vnější, ale i palubní deska, která jako by utekla filmařům z natáčení Hvězdých válek. Byla jen otázka času, než se k podobnému kroku odhodlá i nějaké další automobilka, což právě nyní učinil Ford. Kdepak, pracoviště řidiče není tak radikální, vlastně svou koncepcí nepřináší vůbec nic nového, ale konvenční uspořádání i umístění je zabaleno do velmi líbivých a moderních tvarů, ať už hovoříme o přístrojích v kapličce, tvaru telefonních tlačítek na středovém panelu nebo designu palubní desky jako celku. Ta tam je také vzpomínka na ohavné plasty, novinka působí velmi útulně. Podíl na tom má jistě i nízký posaz za atraktivním volantem, který je seřizovatelný ve dvou osách a značném rozsahu. Může se ale docela dobře stát, že někomu nebude vyhovovat úchop, který je trochu plochý.

Jak už je u Fordu pomalu klasikou, sedadlo je spíš komfortní, než sportovní, a boční vedení opěradla není moc výrazné. Daní za velmi slušný komfort řidiče a spolujezdce je, že vzadu nepatří vůz velikostí zrovna k premiantům, před koleny nezůstává moc volného místa a hlava je u osoby s výškou nad 180 cm v kontaktu se stropem. Kufr o objemu 281 l patří ke slušnému průměru třídy, vstupní otvor a vysoko umístěná nakládací hrana ale trochu omezují vstup do něj. V tomto ohledu zůstává Fiesta malým autem.

DOPORUČUJEME
PŘEDSTAVUJEME Ford Fiesta - První skutečně globální Ford

ford testy malevozy ford testy malevozy
 

Staré dobré triky

Ford nepatří zrovna k automobilkám, pro které je downsizing a přeplňování smyslem existence, takže přeplňování u Fiesty najdete jen u naftových motorů a testovaný exemplář představuje v současnosti na našem trhu vrcholnou zážehovou motorizaci. Atmosférická čtrnáctistovka se může pochlubit jedněmi z nejlepších parametrů v této objemové kategorii – 71 kW a 128 Nm, a současně patří mezi atmosférickými jednačtyřkami k nejdynamičtější trojici své třídy. Nespokojí se totiž jen s dobrými papírovými údaji, ale podporuje je také velmi krátkým zpřevodováním prvního až čtvrtého rychlostního stupně, takže se motor ochotně a rychle vytáčí, přičemž do kabiny pronikají příjemně hluboké tóny výfuku. Pětka je naproti tomu hodně dlouhá, takže otáčky spadnou téměř o 1500 ot/min (proč to takhle nedělají všichni?) a při tachometrových 130 km/h točí motor jen 3600 otáček. Díky dynamičtějšímu naladění pohonného ústrojí se vám lehce může stát, že vás fiesta zláká ke svižnějšímu jízdnímu stylu, k němuž vybízí i rychlé reakce motoru na pohyby plynového pedálu, pak se ale asi nestačíte divit, že vám palubní počítač ukáže i spotřebu přibližující se k devíti litrům. Je pochopitelně možné jezdit i za pět a půl, třeba když budete úzkostlivě držet na dálnici stokilometrovou rychlost, ale chce to hodně sebeovládání. Pokud pojedete po dálnici stotřicítkou, počítejte s osmilitrovou spotřebou.

Ústup z pozic?

Pokud patříte ke sportovněji orientovaným řidičům, bylo snadné mít rád minulou generaci Fiesty. V tom případě se vám asi nebude přesedat do té nové úplně nejsnadněji. Zjistíte totiž, že se Ford rozhodl řidiče hýčkat opravdu značnou mírou komfortu. I na šestnáctipalcových kolech s pneumatikami 195/45 vůz výborně tlumí přejezdy většiny nerovností a do kabiny proniká jen minimum rázů a na prudší pohyby volantem karoserie reaguje citelným náklonem, které lze zaznamenat i v zatáčkách. Z Fiesty se prostě stalo velice pohodlné auto a patří v této oblasti ke špičce.

ford testy malevozy ford testy malevozy
 

Ale nemusíte být smutní, současně Ford nijak nepolevil, co se vyladění podvozku týče. Jízdní vlastnosti stále představují špičku B segmentu, byť nejsou tak nakažlivé, jak tomu bylo doposud – nedotáčivost je velmi malá, vedení stopy ukázkové a velkou stabilitou se vyznačuje zadní náprava, kterou je velmi obtížné vyvést z klidu. Co ale bude příznivcům značky ležet v žaludku ještě dlouho, je řízení. To stávající hydraulické, na které už přísahal nejeden fanda do aut, uvolnilo místo plně elektrickému, které má vliv na snížení spotřeby. Jenže nefunguje ani zdaleka tak, jako to předešlé. Pokud jste minulou Fiestu neznali, určitě vám udělá radost, protože rozhodně patří k těm nejlepším, jaké lze v téhle třídě mít – je přesné, ostré, strmé, auto na pohyby volantem reaguje s obrovskou chutí a účinek posilovače není přehnaný. Ovšem oproti původní hydraulice je to prostě - řidičsky - velký krok zpět. Řazení je naproti tomu typický Ford – krátké a přesné dráhy, malé vůle v kulise, ale poněkud kostrbatý přechod neutrálu při rychlém řazení.

Ceník Ford Fiesta pro český trh (říjen 2008)
Ford Fiesta na českém trhu: Ceny startují na 259.990,-Kč

Nová a … zase na špici?

Jedno je jisté – tahle Fiesta si už nedělá ambice být nejsportovnějším autem segmentu B. Pokud preferujete nade vše řidičské zážitky, asi byste měli zkusit spíš Alfu MiTo, Mazdu 2, Seata Ibizu nebo Mini. Nový Ford se jim však jízdními vlastnostmi vyrovná a přidává k tomu i značnou míru pohodlí a docela rozumnou velikost interiéru. Takže to vypadá, že tu máme rozhodně jedno z nejkomplexnějších aut kategorie. Najdou se sportovnější, prostornější, úspornější, dynamičtější a … hezčí (o dost), ale přesto budou mít problém nové Fiestě konkurovat.

ford testy malevozy ford testy malevozy
 

První cena vozu 274 990,- Kč (1.25 Ambiente, 44 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 336 990,- Kč (1.4 Trend, 71 kW)
Základní cena testovaného vozu 376 990,- Kč (1.4 Titanium, 71 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 424 790,- Kč (1.4 Titanium, 71 kW)

Plusy

  • Posaz za volantem
  • Zvuk a dynamika motoru
  • Jízdní vlastnosti
  • Komfortní pérování
  • Přesné a ostré řízení

Mínusy

  • méně místa vzadu
  • diskutabilní tvarování volantu
  • nevýrazné boční vedení sedadel
  • odpor neutrálu při rychlém řazení
  • zhoršený přístup do kufru
Michal Fokt
Diskuze (0)
Ford Fiesta 1.4 Duratec
Cena základní sestavy 376 900 Kč
Výbava základní sestavy Rádio s CD a 6 repro, manuální klimatizace, přední a boční airbagy, kolenní airbag, palubní počítač, kožený volant s ovladači, dálkové centrální zamykání, el. Ovládaná přední okna, kožená hlavice řadicí páky, přední mlhovky, 15“ ocelová kola, chromované doplňky exteriéru, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu a elektricky ovládaná a vyhřívaná, výškově stavitelné sedadlo řidiče, kliky dveří v barvě karoserie, dvouose stavitelný volant, posilovač řízení, ABS, denní svícení, Kč
Cena testované sestavy 424 790 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (15 500,-), zadní spoiler (4500,-), tónovaná zadní skla (4500,-), automatická klimatizace (10 000,-) , tempomat (10 800,-), koberečky (2500,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1388
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 71 / 5750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 128 / 4200 - 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 4.6 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 281 / 965
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1113 / 382
Rozměr pneu: 195/45 R16
Ford Fiesta 1.4 Duratec
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3950
b) šířka (mm): 1722
c) výška (mm): 1481
d) rozvor (mm): 2489
e) rozchod vpředu (mm): 1473
f) rozchod vzadu (mm): 1460
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano