Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Focus: Aktivní a pasivní bezpečnost

Diskuze (0)
Jednou z oblastí, v níž nový udělal Focus mezigeneračně velký skok kupředu, je bezpečnost. Není na první pohled vidět, ale o to větší význam má.

Low Speed Safety System

Jako první model Fordu může být Focus vybaven aktivním asistentem pro nízké rychlosti, který má za úkol předcházet kolizím v městském provozu. Systém funguje ve dvou krocích – nejprve varuje řidiče a zvýší tlak v brzdovém okruhu, pokud řidič nereaguje, dojde k uzavření škrtící klapky a Focus začne sám brzdit.

Low Speed Safety System funguje v rychlostech pod 30 km/h. Při jízdě 15 km/h dokáže zcela zamezit srážce, v rozmezí 15 až 30 km/h je cílem co nejvíc zpomalit a tím snížit následky srážky.

K detekci aut slouží infračervený radar u vnitřního zpětného zrcátka. Systém 100krát za sekundu vyhodnocuje vzdálenost od vpředu jedoucího auta a měří rozdíl v rychlostech.

Blind Spot Information System

Monitorování slepého úhlu (BLIS) informuje řidiče o vozidlech, které nelze vidět ve zpětném zrcátku. Oblast mimo výhled řidiče je snímána radarovými senzory. V případě, že by při změně jízdního pruhu hrozila srážka s jiným vozidlem, systém rozsvítí varovnou oranžovou diodu ve vnějším zpětném zrcátku na příslušné straně auta.

Traffic Sign Recognition

Displej palubního počítače na přístrojovém štítu umožňuje zobrazovat zákazové značky. Řidič má díky tomu lepší přehled o aktuálně platném rychlostním omezení. Systém umí současně zobrazit dvě dopravní značky, typicky rychlostní omezení a zákaz předjíždění.

Torque Vectoring Control

Jedním z rozšíření funkčnosti stabilizačního systému je vektorování točivého momentu Torque Vectoring Control (TVC). Tento systém, který nahrazuje funkci mechanické uzávěry, resp. samosvorného diferenciálu, je u Fordu novinkou. Přibrzďováním vnitřního kola v zatáčce totiž umí přenést větší část točivého momentu na vnější kolo, tzn. to, které musí v zatáčce ujet delší dráhu.

Dalšími systémy, které přímo vychází z ESP, jsou například asistent pro rozjezd do kopce, pomocník pro jízdu s přívěsem Trailer Sway Control nebo dříve používané CBC (přerozdělení brzdné síly v zatáčce).

Aktivní bezpečnost

V pokročilé bezpečnostní výbavě nechybí ani pomocníci pro jízdu v pruzích. Lane Departure Warning řidiče při rychlostech nad 60 km/h varuje při neúmyslném opuštění jízdního pruhu vibrací volantu (nastavitelné tři úrovně intenzity). Lane Keeping Aid pak prostřednictvím elektrického posilovače přidává aktivní zásah do řízení, který udržuje auto v jízdním pruhu.

Driver Alert vyhodnocuje v chování řidiče příznaky únavy, řidiče upozorní ikonkou na přístrojovém štítu.

Adaptivní tempomat ACC s pomocí předního radaru umožňuje přizpůsobit skutečnou rychlost jízdy okolnímu provozu. Zpomalení a následná akcelerace zpět na zvolenou rychlost se děje zcela automaticky. I v době, kdy není tempovat aktivní, radar snímá prostor před vozidlem. Na nebezpečnou situaci upozorní ikonkou a zvukovým signálem, případně samočinným nouzovým (Forward Control).

Pasivní bezpečnost

Karoserie je z 55 % vyrobena z vysokopevnostní oceli, dalších 26 % je z ultra vysokopevnostní boron oceli. Díky tomu je pevnost karoserie lepší o 47 %, torzní tuhost proti předchozí generaci vzrostla o 26 %.

Vylepšení karoserie je součástí balíčku Ford Intelligent Protection System (IPS). Do něj patří i nová generace airbagu řidiče, jehož konstrukce se zaměřila na lepšení ochrany hrudníku a snížení rizika zlomeniny žeber. Změnilo se také umístění větracích otvorů, které odvádí plyny z vaku s menším rizikem popálenin.

Diskuze (0)