reklama


14.2. 2016 Leoš Káňa

Ford Focus RS: Čtyři fáze štěstí

 

Nejostřejší focus všech dob jsme vyzkoušeli na běžných silnicích v okolí Valencie i na závodním okruhu.

Před rokem jsme byli svědky jeho odhalení, podrobně ho prozkoumali loni na frankfurtském autosalonu, dokonce jsme měli možnost povozit se na místě spolujezdce, ale nyní bude patřit volant nabroušeného Fordu Focus RS pouze nám. Proč tak dlouhá doba? Protože konstruktéři automobilky chtěli doladit silný hatchback s výkonem 257 kW, pohonem všech kol a přepínáním jízdních režimů k úplné dokonalosti.

První fáze: Normal

Testovací trasa začíná na letišti a vede přes Valencii. Volíme proto normální nastavení pohonu všech kol, tlumičů, řízení, motoru, stabilizace a ventilu ve výfuku. Přeplňovaný čtyřválec 2,3 litru si jen brumlá a v nízkých otáčkách je kultivovaný. Zvyknout si musíme na tuhou a rychle zabírající spojku. Přední pružiny jsou o 33 a zadní o 38 % tvrdší než u Focusu ST, ale podvozek nabízí ještě dostatek komfortu. Řízení je proti ST strmější a vystačí si se dvěma otáčkami mezi krajními polohami. Máme dostatek času všímat si detailů uvnitř vozu. Modré doplňky a prošívání vypadají výborně. Standardní sedadla jsou stejná jako ve Focusu ST a velmi dobře obepínají tělo. Proplétání hustou dopravou nám s „er-esem“ nedělá problémy a dokážeme si představit každodenní dojíždění do práce i výlety s rodinou. Pro někoho může být omezující jen kufr o objemu 260 litrů, což je o 103 l méně než u standardního focusu.

Druhá fáze: Sport

Dostáváme se za město na klikaté horské silničky a přepínáme nastavení do módu Sport. Reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu se zrychlí, což doprovází výraznější zvukový projev. Od dvou tisíc otáček vnímáme výrazný zátah, ale agregát ze sebe vydává to nejlepší až nad čtyřmi tisíci. Po ubrání plynu se z výfuku ozývá mocná střelba, takže vyplašíme několik kamzíků na okolních kopcích. Pohon všech kol posílá více síly na zadní nápravu, ale standardní ESP nás drží v rozumných mezích. Lehce ztuhne i řízení a kola perfektně reagují na natočení volantu. Vychutnáváme si přesné a rychlé výjezdy ze zatáček díky rozdělování točivého momentu dvojicí elektronicky řízených lamelových spojek – pro každé zadní kolo jedna. Systém tak umí poslat až 100 % výkonu distribuovaného pro zadní nápravu na vnitřní zatížené kolo. Focus se překlápí z jednoho směru do druhého samozřejmě a nenuceně. Až při pohledu na tachometr si uvědomujeme, že takhle rychle na normální silnici jezdit nemůžeme.

Ford Focus RS v číslech
Zdvihový objem (cm3) 2261
Nej. výkon (kW/ot. za min) 257/6000
To. moment (N.m/ot. za min) 440/2000-4500
Převodovka 6MT
Provozní hmotnost (kg) 1599
Maximální rychlost (km/h) 266
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 4,7
Kombin. spotřeba (l/100 km) 7,7
Délka/šířka/výška (mm) 4390/1858/1472
Objem kufru (l) 260
Cena (Kč) 945 900

Třetí fáze: Track

Pořádně zařádit si můžeme na závodním okruhu, kde nám Focus RS určitě ukáže, co umí při drsnějším zacházení. Přepínáme do módu Track. Do sportovního režimu přechází stabilizace a tlumiče ztuhnou o 40 %. Nyní motor vytáčíme až k omezovači na 6800 ot./min. Focus letí kupředu a před zatáčkou se třmeny Brembo zakusují do kotoučů o průměru 350 mm. Jejich účinnost bere dech a při lehkém natočení volantu do směru jízdy cítíme, jak se zadní část posouvá do lehkého driftu – tím se celý vůz rychleji natočí do požadovaného směru. Pneumatiky se s jekotem drží asfaltu jako přilepené. I když jsme nájezd lehce přepálili a focus začal bokem klouzat, opájíme se pocitem, že máme auto stále pod kontrolou. Při výjezdu pod plným plynem je podvozek stabilní a nikam neutíká. Devět kol nám připadá jako pár vteřin a ani na konci brzdy nevadnou. A že jsme jezdili v průměru za 43 l/100 km? No a co…

Čtvrtá fáze: Drift

Zábavu jsme si nechali na konec. Nejprve vyzkoušíme launch control pro co nejrychlejší rozjezd z místa. Stačí ho zapnout v nastavení vozu, čímž se napevno sepnou obě zadní spojky a točivý moment se mezi pravé a levé zadní kolo rozdělí v poměru 50:50. Řadíme jedničku, sešlápneme plyn až na podlahu a rychle pouštíme spojku. Focus vystřelí z místa, aniž by se jediné z kol protočilo a museli bychom korigovat směr jízdy. Úchvatné! Teď přepínáme nastavení vozu do módu Drift a úplně vypínáme stabilizaci. Na jedničku stačí natočit kola do požadovaného směru, přidat plyn a zadní část nás začíná předjíždět. Směr jízdy lehce korigujeme volantem a bokem v závoji dýmu ze spálených plášťů obkroužíme kolečko – tedy skoro celé. Sranda musí být a výrobci pneumatik si mnou ruce. Na normální silnici ale raději na nastavení Drift zapomeňte.

Ford Focus RS je úžasně rychlé auto, a přitom umí být k řidiči i přátelské. Ani se nedivíme, že v Evropě měl Ford ještě před začátkem sériové výroby 4200 předběžných objednávek včetně čtyřiceti z Česka. První vozy dorazí k zákazníkům začátkem března a my se těšíme na redakční test.

Video

Tři otázky pro Thomase Sjöbloma, specialistu na konstrukci karoserie Fordu Performance

Přeplňovaný čtyřválec 2.3 EcoBoost známe z modelu Mustang. Jakými úpravami musel projít, než se dostal pod kapotu RS?

Hlava válců je například vyrobena z vylepšené hliníkové slitiny s vyšší tepelnou odolností a usazena na robustnějším těsnění. Blok válců dostal vysokopevnostní litinové vložky. Nové turbodmychadlo twin-scroll má větší kompresor umožňující výrazně vyšší průtok vzduchu. Nové je i sání a sportovní výfuková soustava s elektronicky ovládaným ventilem přispívajícím k optimální rovnováze mezi zpětným tlakem a zvukem.

Jaký je rozdíl mezi zavěšením kol a konstrukcí skeletu mezi Focusem RS a ST?

U přední nápravy McPherson jsme změnili jen geometrii. Kvůli pohonu všech kol jsme však museli výrazně upravit zadní víceprvkovou nápravu s unikátním pomocným rámem a uchycením diferenciálu. Samozřejmostí jsou tužší zkrutné stabilizátory. Pomocný výlisek v kufru a pevnější pomocný rám zajišťují vyšší tuhost celého skeletu.

Proč se vzhled RS tolik liší od ostatních focusů?

Abychom ho zvýraznili – a samozřejmě také kvůli praktickým důvodům. Proti předchozí generaci RS se o 6 % zlepšila aerodynamika, což má vliv na nižší spotřebu. Přední a zadní spoiler zajišťují nulový vztlak, maska s 85% propustností musí dodat dostatek vzduch pro velký mezichladič turbodmychadla. Speciální vstupy po stranách zase o 20 % zlepšují chlazení brzd.

Víte, že…

… pro verzi RS vyvinul Michelin speciální pneumatiky Pilot Super Sport a Pilot Sport Cup 2 v rozměrech 235/35 R19?

… příplatková kovaná 19palcová kola šetří 950 g hmotnosti?

… čtyřpístkové přední brzdy mají ventilované kotouče o průměru 350 mm? Jsou o 14 mm větší než u předchozí generace RS, a přitom o 4,3 kg lehčí.

… motory pro Focus RS se vyrábějí ve španělské Valencii a kompletace celého vozu probíhá v německém Saarlouis?

… prodávat se bude v 42 zemích včetně Severní Ameriky a Číny?

Plusy

  • Síla a zvuk motoru
  • Agresivní vzhled
  • Neúnavné brzy
  • Přesné řízení
  • Vyvážené odpružení

Minusy

  • Zmenšený kufr

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Rychlá kola: Nezařaditelní mají zelenou Rychlá kola: Nezařaditelní mají zelenou

Hlavně se odlišit, vystoupit z davu – tohle platí…

Tono Stano: Hlavně nebýt moc slavný Tono Stano: Hlavně nebýt moc slavný

Fotograf Tono Stano nyní vystavuje v Nové galerii…

Komentář Jany Havligerové: Rozpočet šitý na míru volbám Komentář Jany Havligerové: Rozpočet šitý na míru volbám

Vládní poslanci schválili státní rozpočet na příští rok.…

Spot dne: Francouzská kuchyně přistává Spot dne: Francouzská kuchyně přistává

Spot Air France slibuje, že během letů této společnosti…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford Focus RS: Čtyři fáze štěstí



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma

Automobilka Citroën chce zájemcům o dlouhodobý pronájem…

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7 Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však…

 




Ford zvažuje ukončení vývoje Focusu RS500 Ford zvažuje ukončení vývoje Focusu RS500

Ostřejší Ford Focus RS500 se možná výroby vůbec nedočká.…

Ken Block je zase tady. Nová Gymkhana nemá čím překvapit Ken Block je zase tady. Nová Gymkhana nemá čím překvapit

Populární týpek s přezdívkou Hoonigan zase jednou ukázal,…

 



 
Nissan Qashqai 1.6 dCi Xtronic vs. Opel Mokka X 1.6 CDTI AT6 – Kříženec, nebo SUV?

Nissan Qashqai 1.6 dCi vs. Opel Mokka X 1.6 CDTI – Kříženec, nebo SUV?

Dnes 08:01

Jeden má být originálním městským crossoverem, druhý zase malým SUV, které se těší na každé bahno. Přesto jsme našli hodně společných prvků.




Blesk.cz

Záhadná smrt tučňáků v kanadské zoo. Sedm ptáků se podle pitvy utopilo

Záhadná smrt tučňáků v kanadské zoo. Sedm ptáků se…

Na západě Kanady se v zoologické zahradě Calgary utopilo sedm tučňáků. Oznámila to místní…

Stříbrná „popelnice“ v Toulcově dvoře: Patří do ní hliník a kovový odpad

Stříbrná „popelnice“ v Toulcově dvoře: Patří do ní…

V Hostivaři můžete kromě plastů a papíru konečně třídit i hliník. Většina lidí je zvyklá třídit umělé lahve i…

 

iSport.cz

Fanoušci jsou stále proti Kýhosovi. Je to těžké i pro hráče, řekl kouč

Fanoušci jsou stále proti Kýhosovi. Je to těžké i…

Potřeboval tři body víc než sůl. Vladimír Kýhos v náročné době musí přesvědčit výsledky. Zvlášť poté, co mu…

Inter Milán - Sparta 2:1. Dočkal nedal penaltu a domácí rozhodli v závěru

Inter Milán - Sparta 2:1. Dočkal nedal penaltu a…

Sparta zakončila základní skupinu Evropské ligy porážkou 1:2 na hřišti Interu Milán. Svěřenci Davida Holoubka v…

 

Reflex.cz

Jak vypadá Hřebejkovo Zahradnictví? Sledujte první ukázku z filmu, který dějově předchází Pelíškům

Jak vypadá Hřebejkovo Zahradnictví? Sledujte první…

Nejde vlastně o jeden film, ale o unikátní trilogii. Tvůrčí duo tvořené scénáristou Petrem Jarchovským a…

Tohle nás zničí: Obchod musel vyměnit nevinné označení přebalovacích místností, prý bylo sexistické

Tohle nás zničí: Obchod musel vyměnit nevinné…

Některá evropská média zaznamenala v minulých dnech další díl absurdní diskuse, která přivede Evropu k…

 
 
reklama