Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus RS: Čtyři fáze štěstí

Leoš Káňa
Diskuze (66)
Nejostřejší focus všech dob jsme vyzkoušeli na běžných silnicích v okolí Valencie i na závodním okruhu.

Před rokem jsme byli svědky jeho odhalení, podrobně ho prozkoumali loni na frankfurtském autosalonu, dokonce jsme měli možnost povozit se na místě spolujezdce, ale nyní bude patřit volant nabroušeného Fordu Focus RS pouze nám. Proč tak dlouhá doba? Protože konstruktéři automobilky chtěli doladit silný hatchback s výkonem 257 kW, pohonem všech kol a přepínáním jízdních režimů k úplné dokonalosti.

První fáze: Normal

Testovací trasa začíná na letišti a vede přes Valencii. Volíme proto normální nastavení pohonu všech kol, tlumičů, řízení, motoru, stabilizace a ventilu ve výfuku. Přeplňovaný čtyřválec 2,3 litru si jen brumlá a v nízkých otáčkách je kultivovaný. Zvyknout si musíme na tuhou a rychle zabírající spojku. Přední pružiny jsou o 33 a zadní o 38 % tvrdší než u Focusu ST, ale podvozek nabízí ještě dostatek komfortu. Řízení je proti ST strmější a vystačí si se dvěma otáčkami mezi krajními polohami. Máme dostatek času všímat si detailů uvnitř vozu. Modré doplňky a prošívání vypadají výborně. Standardní sedadla jsou stejná jako ve Focusu ST a velmi dobře obepínají tělo. Proplétání hustou dopravou nám s „er-esem“ nedělá problémy a dokážeme si představit každodenní dojíždění do práce i výlety s rodinou. Pro někoho může být omezující jen kufr o objemu 260 litrů, což je o 103 l méně než u standardního focusu.

Druhá fáze: Sport

Dostáváme se za město na klikaté horské silničky a přepínáme nastavení do módu Sport. Reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu se zrychlí,

což doprovází výraznější zvukový projev. Od dvou tisíc otáček vnímáme výrazný zátah, ale agregát ze sebe vydává to nejlepší až nad čtyřmi tisíci. Po ubrání plynu se z výfuku ozývá mocná střelba, takže vyplašíme několik kamzíků na okolních kopcích. Pohon všech kol posílá více síly na zadní nápravu, ale standardní ESP nás drží v rozumných mezích. Lehce ztuhne i řízení a kola perfektně reagují na natočení volantu. Vychutnáváme si přesné a rychlé výjezdy ze zatáček díky rozdělování točivého momentu dvojicí elektronicky řízených lamelových spojek – pro každé zadní kolo jedna. Systém tak umí poslat až 100 % výkonu distribuovaného pro zadní nápravu na vnitřní zatížené kolo. Focus se překlápí z jednoho směru do druhého samozřejmě a nenuceně. Až při pohledu na tachometr si uvědomujeme, že takhle rychle na normální silnici jezdit nemůžeme.

Ford Focus RS v číslech
Zdvihový objem (cm3) 2261
Nej. výkon (kW/ot. za min) 257/6000
To. moment (N.m/ot. za min) 440/2000-4500
Převodovka 6MT
Provozní hmotnost (kg) 1599
Maximální rychlost (km/h) 266
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 4,7
Kombin. spotřeba (l/100 km) 7,7
Délka/šířka/výška (mm) 4390/1858/1472
Objem kufru (l) 260
Cena (Kč) 945 900

Třetí fáze: Track

Pořádně zařádit si můžeme na závodním okruhu, kde nám Focus RS určitě ukáže, co umí při drsnějším zacházení. Přepínáme do módu Track. Do sportovního režimu přechází stabilizace a tlumiče ztuhnou o 40 %. Nyní motor vytáčíme až k omezovači na 6800 ot./min. Focus letí kupředu a před zatáčkou se třmeny Brembo zakusují do kotoučů o průměru 350 mm. Jejich účinnost bere dech a při lehkém natočení volantu do směru jízdy cítíme, jak se zadní část posouvá do lehkého driftu – tím se celý vůz rychleji natočí do požadovaného směru. Pneumatiky se s jekotem drží asfaltu jako přilepené. I když jsme nájezd lehce přepálili a focus začal bokem klouzat, opájíme se pocitem, že máme auto stále pod kontrolou. Při výjezdu pod plným plynem je podvozek stabilní a nikam neutíká. Devět kol nám připadá jako pár vteřin a ani na konci brzdy nevadnou. A že jsme jezdili v průměru

za 43 l/100 km? No a co…

Čtvrtá fáze: Drift

Zábavu jsme si nechali na konec. Nejprve vyzkoušíme launch control pro co nejrychlejší rozjezd z místa. Stačí ho zapnout v nastavení vozu, čímž se napevno sepnou obě zadní spojky a točivý moment se mezi pravé a levé zadní kolo rozdělí v poměru 50:50. Řadíme jedničku, sešlápneme plyn až na podlahu a rychle pouštíme spojku. Focus vystřelí z místa, aniž by se jediné z kol protočilo a museli bychom korigovat směr jízdy. Úchvatné! Teď přepínáme nastavení vozu do módu Drift a úplně vypínáme stabilizaci. Na jedničku stačí natočit kola do požadovaného směru, přidat plyn a zadní část

nás začíná předjíždět. Směr jízdy lehce korigujeme volantem a bokem v závoji dýmu ze spálených plášťů obkroužíme kolečko – tedy skoro celé. Sranda musí být a výrobci pneumatik si mnou ruce. Na normální silnici ale raději na nastavení Drift zapomeňte.

Ford Focus RS je úžasně rychlé auto, a přitom umí být k řidiči i přátelské. Ani se nedivíme, že v Evropě měl Ford ještě před začátkem sériové výroby 4200 předběžných objednávek včetně čtyřiceti z Česka. První vozy dorazí k zákazníkům začátkem března a my se těšíme na redakční test.

Video se připravuje ...

Tři otázky pro Thomase Sjöbloma, specialistu na konstrukci karoserie Fordu Performance

Přeplňovaný čtyřválec 2.3 EcoBoost známe z modelu Mustang. Jakými úpravami musel projít, než se dostal pod kapotu RS?

Hlava válců je například vyrobena z vylepšené hliníkové slitiny s vyšší tepelnou odolností a usazena na robustnějším těsnění. Blok válců dostal vysokopevnostní litinové vložky. Nové turbodmychadlo twin-scroll má větší kompresor umožňující výrazně vyšší průtok vzduchu. Nové je i sání a sportovní výfuková soustava s elektronicky ovládaným ventilem přispívajícím k optimální rovnováze mezi zpětným tlakem a zvukem.

Jaký je rozdíl mezi zavěšením kol a konstrukcí skeletu mezi Focusem RS a ST?

U přední nápravy McPherson jsme změnili jen geometrii. Kvůli pohonu všech kol jsme však museli výrazně upravit zadní víceprvkovou nápravu s unikátním pomocným rámem a uchycením diferenciálu. Samozřejmostí jsou tužší zkrutné stabilizátory. Pomocný výlisek v kufru a pevnější pomocný rám zajišťují vyšší tuhost celého skeletu.

Proč se vzhled RS tolik liší od ostatních focusů?

Abychom ho zvýraznili – a samozřejmě také kvůli praktickým důvodům. Proti předchozí generaci RS se o 6 % zlepšila aerodynamika, což má vliv na nižší spotřebu. Přední a zadní spoiler zajišťují nulový vztlak, maska s 85% propustností musí dodat dostatek vzduch pro velký mezichladič turbodmychadla. Speciální vstupy po stranách zase o 20 % zlepšují chlazení brzd.

Víte, že…

… pro verzi RS vyvinul Michelin speciální pneumatiky Pilot Super Sport a Pilot Sport Cup 2 v rozměrech 235/35 R19?

… příplatková kovaná 19palcová kola šetří 950 g hmotnosti?

… čtyřpístkové přední brzdy mají ventilované kotouče o průměru 350 mm? Jsou o 14 mm větší než u předchozí generace RS, a přitom o 4,3 kg lehčí.

… motory pro Focus RS se vyrábějí ve španělské Valencii a kompletace celého vozu probíhá v německém Saarlouis?

… prodávat se bude v 42 zemích včetně Severní Ameriky a Číny?

Plusy

  • Síla a zvuk motoru
  • Agresivní vzhled
  • Neúnavné brzy
  • Přesné řízení
  • Vyvážené odpružení

Minusy

  • Zmenšený kufr

Leoš Káňa
Diskuze (66)
15. 2. 2016 19:53
Re: Civic type-R vs Focus RS
No já hlavně doufám, že brácha neskončí na střeše jak s minulým Type-R, to jsem si ho moc neužil ;-)
Když bude mít někdo zájem napíšu dojmy, přece jen jsou jiné dojmy, když je auto půjčené na chvilku, než dlouhodobé užívání...
Avatar - Individualita
15. 2. 2016 19:19
Re: Civic type-R vs Focus RS
Tady ti mistři volantu hned vysvětlí, že díky tomu pohonu jsou to nesrovnatelná auta. Jasně, že cílovka je cca stejná ;-)
Avatar - Individualita
15. 2. 2016 19:16
Re: Mínus: malý kufr.
Dej vybrat dětem. Vsadím se, že vyhraje Mustang ;-)
Avatar - Individualita
15. 2. 2016 19:14
Re: Mínus: malý kufr.
Souhlas, ale Mustang spíš s AT.
Avatar - white label
15. 2. 2016 13:35
Re: "...vnitřní zatížené kolo..."
Nemám důvod nesouhlasit...