Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Focus RS - konečně do výroby

Miroslav Kudělka
V roce 2000 představila automobilka Ford prototyp Focus RS, který byl inspirován speciálem WRC. Až letos konečně dojde k jeho výrobě.

Označení RS (Rallye Sport) má ve výrobním programu Fordu již dlouholetou tradici. První automobil s tímto označením se objevil již v roce 1970 a jmenoval se Escort RS1600 a poté se v následujících letech pravidelně objevovaly další. Vycházely jak z modelu Escort, tak také Capri a Sierra a všechny získaly spoustu vavřínů na sportovním poli. Je tedy pochopitelné, že zatím poslední verze Focus RS byla očekávána s velkým napětím.

Vědom si svého závazku k bohaté tradici, věnoval Ford vývoji tohoto vozu velké úsilí, které si vyžádalo neobvykle dlouhou dobu. Mimo nejasností ve strategii firmy se na této době podepsal především důkladný vývoj a jízdní zkoušky. Na pracích se velkou měrou podíleli technici soutěžního továrního týmu, připravujícího speciál WRC pro Colina McRae a Carlose Sainze. Tito jezdci se také podíleli na jízdních zkouškách, mezi které se podařilo zařadit také nasazení vozu při oficiálním zahájení rallye San Remo. Při této příležitosti byly ve tvrdém soutěžním prostředí nasazeny prakticky sériové vozy a předvedly výkon, který dalece předčil očekávání. Všichni tři jezdci za jejich volanty (McRae, Sainz i Liatti) po vystoupení z vozů ocenili vysokou schopnost přenášet výkon pouze předními koly.

Poté, co jsme se krátce seznámili s historií této novinky, podívejme se také na to, jaká je její technická stránka. Začneme tím, co je na první pohled nejvíce vidět, vnějším vzhledem. Ten, zcela beze snahy něco skrývat, jasně vychází ze speciálu WRC. Široce vytažené ocelové blatníky s výraznými prolisy navazují na obou koncích na nově tvarované nárazníky a prahy. Tvar předního nárazníku se spoilerem vychází z téhož kusu pro Focus WRC, určeného pro asfaltové soutěže. Nad zadním oknem našel své místo menší spoiler zvýrazňující odtokovou hranu zádě. Na atraktivitě vzhledu se podílí také modrá metalická barva Ford Racing Blue. Skvěle opticky vyváženě, působí 18palcová pětipaprsková litá kola OZ racing, jejichž design také vychází z originálu na WRC. Tento vzor se táhne v podstatě celou konstrukcí RS-ka. Od vzhledu jsme se přes kola dostali k podvozku. Připomeňme jen, že pneumatiky mají rozměr 225/40 R18 a dodává je Michelin. Za štíhlými paprsky ráfků jsou dobře viditelné mohutné kotouče výkonných brzd Brembo. Přední mají průměr 325 mm a čtyři pístky, zadním postačí 280 mm a dva pístky. Všechny čtyři kotouče jsou duté, pro udržení lepší tepelné bilance. Ke snadnějšímu dávkování brzdné síly těchto skvostů pomáhá také instalované ABS.

Nyní se dostáváme k zavěšení a odpružení, které prodělalo asi nejintenzivnější vývoj. Není se co divit, neboť pouze předními koly musí Focus RS přenést porci točivého momentu, kterému nečiní potíže protáčet ani zadní kola supersportu. Zavěšení vychází z velké části ze standardního Focusu, jehož jízdní vlastnosti patří mezi velmi dobré. Hlavní změnou je rozšíření rozchodu kol o 65 mm na úroveň speciálu WRC, což samo o sobě již přidá značnou porci stability. K tomu se přidalo přepracování spodních ramen přední nápravy, osazení nižších (o 25 mm) a tužších pružin a tlumičů Sachs. K stabilitě v zatáčkách má co říci především negativní odklon kol, který propůjčuje Focusu RS mimo jiné také bojovný a přikrčený výraz, a příčný zkrutný stabilizátor průměru 18 mm. Úpravy obdobného rozsahu byly provedeny na obou nápravách, čímž se stává podvozek RS-ka zřejmě nejsportovnější sestavou na trhu sportovních hatchbacků. K mrštnosti v zatáčkách napomáhá strmé řízení s posilovačem, které má mezi dorazy jen 2,9 otáčky.

Konečně jsme se dopracovali k srdci vozu, motoru s převodovkou. K pohonu nejsportovnějšího Focusu slouží řadový čtyřválec Duratec 2,0, který je přeplňován jedním, kapalinou chlazeným turbodmychadlem Garrett GT25. Motor je uložen vpředu napříč a jeho úpravy vychází se zkušeností s agregáty WRC, je ale samozřejmě poněkud zcivilizován, aby jej bylo možno použít ve voze s pohonem jen přední nápravy. Turbo pracuje s maximálním tlakem 1 bar a stlačený vzduch se do válců dopravuje přes chladič voda-vzduch, nové těleso škrtící klapky a nově tvarované sací potrubí. Aby motor dokázal spolehlivě pracovat při vysokých teplotách, jsou výfukové ventily plněné sodíkem. O další odvod spalin se stará výfukové potrubí z nerezivějící oceli. Byl zvětšen výkon vodního i mazacího čerpadla a plochy chladičů vody i oleje. Ke chladičům byl přidán další ventilátor a přidáno tepelné stínění turba. Takto vypiplaný motor produkuje výkon 158 kW (215 k) při 5500 ot/min a točivý moment 310 Nm při 3500 ot/min. Tato síla se přenáší přes sportovní spojku AP Racing na pětistupňovou převodovku MTX-75, která byla osazena jinak odstupňována. Na přední kola je točivý moment přenášen přes diferenciál Quaife, který pracuje se zvýšenou svorností a samočinně reaguje na nevyrovnané adhezní podmínky obou kol. Podílí se tak rozhodující měrou na výborných trakčních vlastnostech této "dvoukolky".

K dokonalému vychutnání vlastností výkonného motoru a stabilního podvozku přispívá také vylepšený interiér se sportovním nádechem. Vychází sice ze sériového provedení, ale přední sedadla byla nahrazena sportovními kusy Sparco s výraznými podporami boků a opěrkami hlavy v jednom kuse s opěradlem. Čalouněny jsou černou a modrou kůží stejně jako fofurs00 čtyřramenný sportovní volant s airbagem. Airbag má k dispozici také spolujezdec. Z dalších prvků navozujících sportovního ducha vzpomeňme hliníkové madlo řadící páky a ruční brzdy, hliníkové pedály, středovou konzolu z uhlíkových kompozitů a vedle řadící páky umístěné zelené tlačítko startéru. O to, aby se posádka při využívání mezních vlastností vozu příliš nezapotila, se stará bezfreonová klimatizace. O kvalitní hudební produkci se stará audio s měničem na 6 CD, ovládáním pod volantem a čtyřmi reproduktory.

Focus RS vstupuje na trh v okamžiku, kdy na něj vstupují i další obdobně zaměření konkurenti jako Alfa 147 GTA, či VW Golf R32. To zde ale již delší dobu vládnou Subaru Impreza WRX a Honda Civic Type-R. Každý z těchto vozů má poněkud jiný charakter, ale všechny se pohybují ve výkonovém rozmezí 200 - 250 koní. Uvidíme, jak si nováček od Forda povede se svými 6,4 sekundami potřebnými k dosažení 100 km/h a maximální rychlostí 230 km/h mezi těmito dravci.

Motor R4-turbo
Druh přeplňovaný zážehový
Zdvihový objem (cm3) 1988
Válce/ventily na válec 4/4
Max. výkon (kW/k/ot) 158/215/2500
Max. točivý moment (Nm/ot) 310/2500
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h) 230
Zrychlení 0-100 km/h (s) 6,4
Zrychlení 0-160 km/h (s) 15,5
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km) 17,1
Mimo město (l/100 km) 7,7
Kombinovaná (l/100 km) 10,1
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm) 4183
Šířka (mm) 1762
Výška (mm) 1440
Rozvor (mm) 2615
Rozchod vpředu (mm) 1514
Rozchod vzadu (mm) 1514
Pohotovostní hmotnost (kg) 1278
Objem nádrže (l) 55
Rozměr pneu 225/40 ZR18
Miroslav Kudělka