Alfa Romeo 147 GTA - další člen vysokovýkonné rodiny

Alfa Romeo 147 GTA - další člen vysokovýkonné rodiny

 
 

Alfa Romeo 147 si již získala pověst sportovního vozu i se stávajícími motory, ale ke špičkovým sportovním verzím vozů konkurenčních značek v segmentu, jí ještě něco chybělo. Tak se zrodila verze GTA, která pokračuje v cestě, kterou se vydala její větší sestřička 156 GTA.

Označení GTA patří ke sportovním modifikacím vozů Alfa Romeo již od roku 1965, kdy byla představena první Giulia GTA s motorem o objemu 1,6 litru o výkonu 85 kW. Tato verze vznikla pro potřeby nasazení v tehdy velmi populárním a ceněném ME cestovních vozů. Také v následujících letech se, poměrně nepravidelně, objevovaly modely GTA, které měly doposud svůj konec v již zmíněné Alfě 156 GTA. Ta se poprvé objevila také ve verzi kombi. Nová Alfa 147 GTA tak přebírá štafetu posledního člena rodiny se slavným označením.

Modely GTA se vždy vyznačovaly zvýrazněním již tak dostatečně sportovního charakteru původního modelu. K tomu přispívá především výkonnější motor a propracovanější podvozek. Začněme tedy u srdce vozu, motoru. Ten je největší změnou na celém voze a byl beze změny převzat z modelu 156 GTA. Jedná se o konstrukci V6 60 st. s 24 ventily o objemu 3,2 litru. Tento motor vychází, z již klasického, 3,0 V6 24V, který se objevuje v nejvyšší modelové řadě 166. Když byl tento motor připravován, rozhodovalo se mezi náročnějšími úpravami při zachování objemu 3,0 litry, nebo poměrně jednoduchým zvětšením zdvihového objemu. Nakonec dostalo přednost druhé řešení, které bylo realizováno zvětšením zdvihu na 78 mm. Je pochopitelné, že nezůstalo jen u zvětšení zdvihu, ale bylo upraveno také chlazení, doplněn chladič oleje, přeprogramována řídící jednotka a upraveno sací a výfukové potrubí. Toto řešení bylo zvoleno především pro vylepšení výkonové charakteristiky v nízkých a středních otáčkách. O tom, že záměru bylo dosaženo svědčí, že motor je schopen plynulého tahu na šestý rychlostní stupeň z méně než 2000 ot/min. Výkonová špička má hodnotu 184 kW (250 k) při 6200 ot/min a točivý moment vrcholí velice solidními 300 Nm při 4800 ot/min. Motor samozřejmě plní všechny současné emisní limity, ale poradí si i s připravovanou normou Euro 4.

Tato nemalá síla je přenášena na přední kola přes zvětšenou spojku a šestistupňovou přímo řazenou převodovku. Ta bude v roce 2003 doplněna verzí Selespeed, která je vyvíjena ve spolupráci s firmou Magneti Marelli a vychází ze systému používaného v F1. Síla motoru je výborná věc, ale je potřeba ji za všech okolností udržet pod kontrolou. K tomu pomáhají prvky podvozku. Do téhle oblasti byla soustředěna velká pozornost. Obě nápravy vycházejí z již známé konstrukce stávající 147, tedy přední lichoběžníkové nápravě a zadnímu závěsu McPherson. Přední nápravě byla věnována obzvláštní pozornost, neboť nese podstatně větší zátěž velkého šestiválce. Vysoko umístěné horní rameno je vyrobeno z lehké slitiny a ukotveno pomocí pouzdra z téhož materiálu přímo do karoserie. Spodní rameno je odlito z litiny a opírá se o něj hliníková vidlice, která je kotevním místem pružící a tlumící jednotky. Druhý konec této jednotky je upevněn do karosérie přes pružné uložení. Specifická konstrukce nápravy tak umožňuje plné využití motorového prostoru, její geometrie zlepšuje přilnavost kol, zabraňuje ponořování karoserie při brždění a zvedání přídě při akceleraci. Pro zvýšení stability v zatáčkách byl zvětšen průměr příčného zkrutného stabilizátoru. Zadní náprava také prošla celkovým vyladěním na poli zvýšení tuhosti i snížení hlučnosti. O první se starají tlumiče a pružiny jiné charakteristiky společně s tužšími pouzdry uložení nápravy. Tlumiče mají plášť vyroben protlačováním a tak má tenčí stěnu a je lehčí. Celá pružící jednotka je do karoserie upevněna novým způsobem pomocí kužele, čímž se zvyšuje spolehlivost a snižuje pracnost při výměně, neboť zde není použito šroubů. Celek doplňuje ještě zesílený zkrutný stabilizátor. O druhé zlepšení se starají pryžové podložky pod pružinami. Co je neméně důležité, ramena i vzpěry nápravy jsou speciálně navrženy pouze pro verzi GTA.

Při konstrukci podvozku se dbalo také na patřičnou aktivní bezpečnost, jejímž základním kamenem jsou jízdní vlastnosti. Hned druhé v pořadí důležitosti jsou kvalitní brzdy. Přední duté kotouče mají průměr 305 mm a zadní 276 se třmeny Brembo. Jejich účinnost pomáhá maximálně využít nejnovější čtyřkanálové ABS Bosch 5.7 s integrovaným rozdělovačem brzdného tlaku EBD. Tento systém patří k absolutní špičce na trhu a umožňuje pomocí čtyřech čidel ideálně ovládat každé kolo podle jeho momentálních adhezních podmínek. V praxi to znamená, že pokud prudce stlačíte brzdový pedál, všechny čtyři kola budou brzdit s maximální možnou účinností na hranici smyku. Systém dokáže zaznamenat i ty nejnižší rychlosti (starší typy nedokázaly pracovat pod 4 km/h) a tak přispívá mimo jiné i ke zpřesnění navigace. Na aktivní bezpečnosti se podílí i další chytrá elektronika. První a hlavní je VDC (Vehicle Dynamic Control), které se poprvé objevilo v sedanu 166. Tento systém snímá pomocí několika čidel podélné i příčné zrychlení karosérie a úhel otočení volantu. Na základě těchto informací a programu ve své řídící jednotce určí, kdy je ještě automobil pod kontrolou řidiče a kdy je již zapotřebí její zásah v podobě přibrždění některého kola bez vědomí řidiče. Jelikož se však jedná o Alfu Romeo, systém je nastaven tak, aby reagoval až v těch nejkrajnějších situacích, pro zachování maximálního požitku z jízdy na hranicích možností. Tento systém má integrován také protiprokluzový systém ASR a to dvojím způsobem. Pokud se protočí obě poháněná kola (např. na sněhu, prachu či při prudkém přidání plynu) zakročí v podobě přivření škrtící klapky. Pokud se protočí jen jedno kolo vinou nestejnoměrných podmínek, tak přijde na řadu přibrždění požadovaného kola. ASR je jediný systém, který lze vypnout tlačítkem na středové konzole. Posledním prvkem tohoto systému je MSR, který hlídá blokování poháněných kol při prudkém přeřazení na nižší rychlostní stupeň. Pokud čidla ABS zaznamenají počínající smyk, MSR upraví hodnotu točivého momentu motoru na takovou úroveň, aby k němu nedošlo.

Mimo zásadních a důležitých technických změn pod kapotou vozu, které na první pohled nejsou příliš vidět, prodělala 147 také změny kosmetické. Karoserie byla vybavena mohutnými spoilery vpředu a vzadu. Přední pomáhá snižovat vztlak v oblasti přední nápravy a podporuje chlazení velkého motoru a namáhaných brzd. Zadní funguje jako difuzor. Dalším viditelným prvkem je malý střešní spoiler nad zadním oknem. Svou roli hrají i rozšířené prahy. Interiér vychází ze základního modelu, je vyveden v kůži a sportovní atmosféru navozují především přední sedadla s výrazným bočním vedením a hliníkové pedály.

V úvodu tohoto článku jsme zmínili výkonové parametry motoru a nyní je nejvyšší čas zmínit také dynamické parametry celého vozu. Ty jsou odpovídající výkonu motoru, zrychlení 0-100 km/h zvládá nabroušená Alfa za 6,3 sekundy a pevný kilometr přeletí za 26,1 sekundy, což jsou parametry hodné supersportovních vozů. Dodejme ještě maximální rychlost 246 km/h, aby představa o dynamice byla jasná. Uvidíme jak si nově příchozí poradí s konkurencí v podobě také nově přicházejícího Golfu R32, který disponuje téměř identickými parametry.

Motor3,2 V6
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)3179
Válce/ventily na válec6/4
Max. výkon (kW/k/ot)184/250/6200
Max. točivý moment (Nm/ot)300/4800
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)246
Zrychlení 0-100 km/h (s)6,3
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km)18,1
Mimo město (l/100 km)8,6
Kombinovaná (l/100 km)12,1
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4213
Šířka (mm)1764
Výška (mm)1412
Rozvor (mm)2546
Rozchod vpředu (mm)1516
Rozchod vzadu (mm)1504
Pohotovostní hmotnost (kg)1360
Objem nádrže (l)63
Rozměr pneu225/45 ZR17
Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy

Evropská komise varovala amerického ministra financí…

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard

Věřitelé tvrdí, že strmý nárůst ceny bitcoinu způsobil,…

 

Štítky Bosch Pneu Alfa Romeo

 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

 





 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Včera

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley poskočilo na 4. místo

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley…

Fotbalisté Chelsea porazili v předehrávce 17. kola anglické ligy domácí Huddersfield 3:1 a před středečním…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…