Ford Focus ST vs. Opel Astra GTC OPC - Rozdrtí mechanický pomeranč modré kladivo?

Ford Focus ST vs. Opel Astra GTC OPC - Rozdrtí mechanický pomeranč modré kladivo?

 
 

Onoho dne krajinu pokrýval lehký mlžný opar, teploměr se ne a ne rozhodnout, zda bude ještě jaro, nebo už léto, a ve vzduchu visela bouře. Žádné nebeské blýskání, ale přízemní hromy a výboje energie. Do křížku se pustili dva němečtí těžkooděnci.

Onoho dne krajinu pokrýval lehký mlžný opar, teploměr se ne a ne rozhodnout, zda bude ještě jaro, nebo už léto, a ve vzduchu visela bouře. Žádné nebeské blýskání, ale přízemní hromy a výboje energie. Do křížku se pustili dva němečtí těžkooděnci.

„Tak kterým pojedeš, vyber si,“ vybízí mě kolega Láďa, poté, co vystoupil z chladnoucí Astry, kterou dovezl na místo bitvy. To se snadno řekne, vyber si, ale zkuste si během několika sekund vybrat, když před vámi stojí elita nižší střední třídy, nejrychlejší malé hatchbacky, jaké nosí silnice. Zkuste si vybrat mezi Opelem Astra OPC a Fordem Focus ST.

Dokud nevyzkoušíte, můžete se rozhodovat pouze podle vzhledu a papírových předpokladů. Parametry však mohou klamat, ne vždy znamená vyšší výkon a kroutící moment větší zábavu. Proto jsme se rozhodli Focus ST a Astru OPC porovnat a na konci vyřknout ortel, který z testovaných hatchbacků má sportovnějšího ducha a který bychom zvolili ke koupi (ani to nemusí být totéž). Mimochodem, po chvíli váhání jsem ukázal na „modré kladivo“.

Vzhled

Porovnávání bylo tvrdým oříškem. Oběma borcům to totiž sluší, zejména ve dvou nádherných metalízách, které prozařovaly kalný vzduch. Jedna každá uchvacovala, ovšem obě dohromady působily jako pomalované plátno expresionistického malíře.

Focus

je především objemným přepravníkem, odtud jeho usedlejší základní tvary, jakkoliv jeho předchůdce ve své době přepisoval učebnice automobilového designu. Předvídatelné přechody mírných oblouků a nenásilných křivek samy o sobě také vzruší zřejmě jen málokoho. Naštěstí se malý Ford dostal do rukou skvělým vizážistům, kteří jeho poněkud otylé tělo napasovali do skvěle padnoucích doplňků, krásných osmnáctipalcových bot a zejména nádherné oranžové látky. Tak se zavalitý táta od rodiny změnil v ostrého hocha s tmavými brýlemi a skrytou zbraní pod perfektně sedícím sakem. Rozdíl proti standardu a ST je propastný, ač jej bylo dosaženo minimálními prostředky.

Astra

v třídveřové verzi GTC už od přírody vypadá jako něco, co protrhlo pásku na závodech a ujelo do běžného provozu. Nízká střecha, klínovitá příď a velmi znepokojující křivky dávají už na první pohled přednost efektu před účelem. Extrémní devatenáctipalcová kola se spoilery a exkluzivní lichoběžníkovou koncovkou výfuku dotvářejí neuvěřitelný sex-appeal, který z Opelu přímo sálá. Astře OPC se ostatní klidí z cesty, i když zrovna stojí na místě, a dobře dělají, protože modrý přízrak miluje extrémy – z klidu rovnou do šíleného kalupu; žádné kompromisy.

Vítězem přehlídky krásy je emotivní a působivá Astra, která posunula hranice možného mezi sériovými milionovými auty. Proporce mezi obrovskými koly a nízkou střechou jsme donedávna byli zvyklí vídat jen na karikaturách, ještě před pěti lety by nejspíš nikdo neuvěřil, že se bude sériově vyrábět kompakt s devatenáctipalcovými koly. Elegantního a výrazně oblečeného, přesto však ničím nepřekvapujícího Focuse připravil o vítězství právě jen fakt, že narazil na pravděpodobně ojedinělého soupeře, který je ještě krásnější, než on sám.

Interiér

Vnitřky obou pokojíků se hodně podobají svým obyčejnějším vzorům. Odborníci na emoce ponechali původní uspořádání vnitřků víceméně beze změn a pohráli si vlastně jen s doplňky.

Nastupování a sedačky

Vlastně se to dalo čekat. Silné emoce vyvolávající karoserie Astry OPC nedává naději na prostorové orgie a letmý pohled do interiéru správnost našich úvah jednoznačně potvrzuje. Relativně dlouhým, ale pohříchu nevysokým vstupním otvorem se do interiéru OPC doslova a do písmene soukáme. Po překonání nízké hrany střechy a vysokých bočnic padáme do sedaček.

Sportovně vypasovaná křesla – Opel i Ford pověřili jejich výrobou renomovaného specialistu Recaro, avšak zatímco Focus se spokojil se zvýrazněným bočním vedením a efektním oranžovým čalouněním, ty v Astře mají podstatně tužší vedení, kterým do těch skutečně závodních už mnoho nechybí.

Ty nás vítají silnými bočnicemi, jež se nám nejdříve bolestivě zaboří do stehen a pak už trochu jemněji sevřou horní polovinu těla. Sedáky jsou tvrdé a boční vedení také. Přesedáme do vedle stojícího Fordu Focus ST. Je to nebetyčný rozdíl. Hrana střechy leží výš, i sedadla jsou výš, vlastně úplně všechno leží výš než v případě Astry OPC. Je nám jasné, že v přístupnosti dostane „opécéčko“ od „estéčka“ na zadek.

Do Focusu ST se nastupuje bez problémů. Nepotřebujeme atletickou průpravu, pouze lehce skloníme hlavu a vklouzneme. Ačkoliv vypadají téměř stejně nekompromisně, jsou Recara mnohem přívětivější. Měkčí bočnice se pod tíhou stehen promáčknou, v zatáčkách přitom drží tělo s podobnou zarputilostí jako tvrdé skořepiny v Astře. Sedačky v „estéčku“ nabízí navíc větší rozsah nastavení. Chlapíci ve firmě Recaro, jež sedačky Focusu i Astry vyrobila, dostali evidentně rozdílné zadání. To Fordovo bylo lepší.

Palubní deska

Sedíme ve Focusu a přemýšlíme, zda jsme se nezmýlili. Vyjma stříbrného podkladu středové konzoly, přídavných ukazatelů uprostřed palubní desky a sportovních sedáků nenacházíme v interiéru nic, co by prozrazovalo potenciál vozu. Vlastně si připadáme jako v dobře vybavené civilní verzi třídveřového Focusu. Je to špatně? Nikoliv nezbytně, záleží na individuálním vkusu. Specialisté z Opel Performance Center se vydali odlišnou cestou. Zdobili a zdobili, až přezdobili.

obrázek [450 x 218]

Dekorativní lišty s modrým nádechem kontrastují s četnými hliníkovými prvky a jejich napodobeninami. Je to hezké, ale je toho příliš. Ergonomicky se nám více zamlouvá focus. Velké ovladače se nachází na dobře přístupných místech, nic nehledáme, jdeme na jisto. Astra vyžaduje více času, kterého však ve sportovním hatchbacku není nazbyt.

Opelu spíláme za tragický výhled, a to do všech stran. Nízko položená horní hrana čelního skla zakryje semafor, neustále se tedy musíme naklánět dopředu, dobrou třetinu zorného pole navíc zakrývá nepochopitelně obří vnitřní zpětné zrcátko. Velmi špatně vidíme skrze malé okno dozadu. Focus nám spraví náladu. Vidíme výborně dopředu, do boku i vzad, máme skvělý přehled o dění na silnici před i za vozem. ST vytahuje další trumf – špičkový volant s optimálně tlustým věncem s příjemným koženým potahem, se kterým se ruce mazlí. Typický Ford.

Astra odpovídá sportovním volantem taktéž s příjemným koženým potahem, ale velmi tlustým věncem. Některým z nás činí problém věnec obepnout prsty a v prudkých zatáčkách a losích testech nám tloušťka věnce trochu vadí.

Motor

Rozpoutal se souboj stejných technologií, ale rozdílných přístupů. Pod kapotou Fordu Focus ST bručí sametový benzínový pětiválec Volvo s objemem 2.5 litru, výkonem 166 kW při 6000 otáčkách a kroutícím momentem 320 Nm dostupným mezi 1600 – 4000 otáčkami. V Astře OPC zase zuří tradiční přeplňovaný dvoulitr naladěný na extrémních 177 kW při 5600 otáčkách a 320 Nm při 2400 otáčkách. I další parametry favorizují Astru OPC.

Modrý blesk zrychlí z 0 na stovku za 6,4 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 244 km/h, oranžová střela Fordu potřebuje na sprint na stovku o čtyři desetiny sekundy více a vyvine o 3 km/h nižší maximální rychlost.

obrázek [300 x 232] Co má navíc Ford Focus ST? Jeden válec, půl litru objemu a kroutící moment dostupný v poměrně velkém rozpětí otáček. Zdají se vám rozdíly zanedbatelné? Věřte nám, že nejsou. Usedáme za volant a jdeme se přesvědčit, že tahle auta jsou skutečně odlišnější, než si většina lidí myslí.

Už jen ten zvuk, který se line z motorového prostoru a z výfuku. Ford Focus ST promlouvá trochu zastřeným, ale pěkně sytým barytonem, hodně otevřený výfuk Opelu Astra OPC kolísá mezi a neuvěřitelně výrazným, pronikavým a hlasitým tenorem. Zatímco estéčko si několikrát odfoukne do výfuku v středních otáčkách, ópécéčko spustí ječící kanonádu v nejvyšších otáčkách. Nemůžeme se ubránit a sypou se z nás slova jako mazec, hustý, síla, atp. Astra OPC jako enfant terrible budí respekt, nahání hrůzu a zároveň na sebe strhává pozornost. Ford Focus ST příliš neprovokuje, raději zůstává v pozadí, ovšem skýtá neustálé uklidňující vědomí připravené síly.

Stojíme na startovním roštu

a čekáme na pokyn ke startu. Řadíme jedničku, přidáváme otáčky. Ruka letí k řadící páce a my vyrážíme. První metry patří, také díky přesnější spojce, Focusu ST. Mohutný kroutící moment dostupný od nižších otáček zajistil ostřejší pevný start, Astra, které se dosud neroztočilo velké turbo, mírně ztrácí. Zhruba v polovině nedlouhé tratě letiště však ječící Astra Focuse doslova přeletí a začne nabírat výrazný náskok. Otáčky atakují červené pole a to je voda na mlýn OPC. Focus ztrácí za 5500 otáčkami pomalu dech, zatímco modrý plamen se teprve pořádně nadechuje. O 11 kW vyšší výkon a rozdílný charakter motoru se naplno projevil.

obrázek [300 x 140] Ford Focus ST tahá brutálně odspodu a v středních otáčkách, Astra OPC bere za pilu v horní polovině otáčkoměru. Focus se lépe sbírá k pružné akceleraci (pružnou akceleraci z 60 na 120 km/h na trojku vyhrává Focus ST o více než jednu délku vozu), ale Astra mu dává na frak ve vysokých otáčkách. Za hot-hatch platí spíše OPC. Napadá nás jediné zhodnocení situace – stojí tu proti sobě silák a divoch.

Závěr

Focus ST

se od civilních motorizací liší de facto jen tužším podvozkem a nepříliš slyšitelným sytým zvukem. Srovnání s ostřejším, ale méně výkonným Focusem I RS působí, jako by zákazníci Fordu dospěli. Nápadně to připomíná vývoj, kterým prošla starší ikona kompaktních sporťáků – Volkswagen Golf GTI; z druhdy nabroušeného sporťáku se stal rychlý, ale především klidný a dobře ovladatelný, nezáludný rychlík. Jízdní vlastnosti, dané vyspělou čtyřprvkovou zadní nápravou, neskrývají jediný problém a temperamentní jízdu zbavují stresů a nepatřičné námahy. Prostě typický sporťák s kravatou.

Opel Astra

je z úplně jiného těsta. Prakticky všechna nastavení dotáhla až k hraně, občas i kousek za ni. Přemotorovaná, tvrdá, tak trochu nezkrotná a uřvaná bestie vyžaduje silnou ruku a rozhodně není každodenním pohodlným cesťákem. Na každou nerovnost reaguje podrážděným poskočením, na brzdu i volant je třeba chlapská síla a parkování s minimálním výhledem a obavami o obří a drahá kola se mění v noční můru. Zato je ale mnohem blíž nezkalené radosti. Je třeba neustále řídit – koleje od kamionů, podobně jako nečekaná roleta, dovedou občas jednoduchou torzní zadní nápravu až k hranici ztráty kontroly. Každý rychlý kilometr v Astře je hlučnou, namáhavou, ale nádhernou zábavou. Na klidnou jízdu tohle monstrum není stavěné.

Vítězem srovnání

obrázek [300 x 200] jsme čistě z racionálních pohnutek vyhlásili Focus – ač je kompromisnější, než ostrá Astra, poskytuje jen o něco méně radosti z jízdy, zato však je daleko použitelnější v běžném životě, kdy dokáže sloužit bez zalehlých ušních bubínků. Narozdíl od pekelného Opelu se jej také nebude bát řídit žena. Srdce by volilo Opel, ovšem v domácí garáži by musel stát minimálně ještě jeden vůz. A to v českých podmínkách zatím příliš zvykem není, nehledě na to, že za milion korun se dají koupit i zábavnější auta, než opepřený hatchback nižší střední třídy. Ovšem Astra udělala maximum a my jí i jejím majitelům přejeme hodně zábavy.

Související články:

Tento test je doplněn o krátké video akcelerace z klidu na zhruba 100 km/h.

Video:

Focus ST

Plusy

  • silný a kultivovaný přeplňovaný motor
  • vynikající jízdní vlastnosti
  • přesné řazení
  • sportovní sedačky Recaro
  • komunikativní řízení
  • výborný sportovní volant
  • povedený design
  • prostorný interiér
  • velmi dobrý výhled z vozu
  • účinné brzdy

Minusy

  • příliš civilně působící interiér
  • absence paměti sedadel
  • delší převod řízení
  • zařazení do nejvyšší kategorie povinného ručení

Astra GTC OPC

Plusy

  • nádherný efektní design
  • znamenité sportovní sedačky
  • drtivý zátah v horní polovině otáček
  • válečný zvukový projev tamtéž
  • ryzí sportovní charakter, zábava za volantem
  • výkonné brzdy

Minusy

  • tvar a velikost volantu a řadící páky
  • špatný výhled všemi směry
  • slabá zpětná vazba od předních kol
  • reakce podvozku na krajní situace
  • extrémní reakce na vyjeté koleje od kamionů
Spolupracujeme s TipCars.com

Opel Astra GTC OPC

Cena v základní výbavě: 849 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 030 000 Kč

Základní výbava:ABS, 4 airbagy, aktivní opěrky hlavy, výškově nastavitelné přední sedačky, bederní opěrka řidiče, boční ochranné lišty lakované, centrální zamykání na DO, maska v barvě karoserie, držák na brýle, ESP, manuální klimatizace, kuřácká sada, koberečky, sportovní posilovač řízení, přepínač sportovního režimu, kožené sportovní sedačky RECARO vyhřívané, sportovní pedály, sportovní podvozek, střední konzola matně chromovaná, tmavé čalounění stropu, el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, rádio s CD + 6 repro, info displej, litá kola 8J x 18 OPC s pneumatikami 225/40 ZR18, mlhovky, sportovní kožený volant OPC line s ovládáním rádia

Výbava testovaného vozu:metalíza (+13.000,-), hlavové airbagy (+20.000,-), alarm (+11.000,-), bi-xenonové adaptivní světlomety s ostřikovači (+38.000,-), dekorace přístrojové desky Maze Chrome blue (+500,-), aktivní podvozek IDS-Plus (+33.000,-), automatická klimatizace vč. grafického info displeje a chlazené schránky (+14.000,-), palubní počítač (+6.000,-), el. sklápění zrcátek (+2.000,-), rádio CD70 Navi s GPS, 7 repro a ovládáním na volantu (+39.000,-), paket Viditelnost (dešťový a světelný senzor, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, +3.600,-)

Ford Focus ST

Cena v základní výbavě: 769 990 Kč Cena v testované výbavě: 856 500 Kč

Základní výbava:ABS a EBD, elektronický stabilizační systém ESP, brzdový asistent EBA, airbag řidiče s spolujezdce, boční a hlavové airbagy, vnější doplňky v barvě karoserie, přední mlhová světla, schránka na brýle, loketní opěrka vpředu, přední a zadní podlahové rohože v designu ST, volant a hlavice řadící páky obšité kůží, čalounění stropu v černé barvě, výškově a podélně nastavitelný sportovní tříramenný volant, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ISOFIX úchyty na zadních sedadlech, manuální klimatizace, elektricky ovládaná přední okna, 18palcová kola z lehkých slitin, souprava na opravu pneumatik, sportovní sedadla vpředu, sedadlo řidiče nastavitelné v osmi směrech vč. nastavitelné bederní opěrky, autorádio Ford 6000 s přehrávačem CD, 6 reproduktory a dálkovým ovládáním na sloupku řízení

Výbava testovaného vozu:Automatická dvouzónová klimatizace (+10.800 Kč), sada pro lepší viditelnost + reflexní čelní sklo + vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů (+9.900 Kč), ostřikovače světlometů (+3.900 Kč), Bluetooth handsfree včetně konzoly pro telefon (+15.900 Kč), metalický lak Electric Orange (+35.900 Kč), velký střešní spojler (+10.200 Kč)

Američané ztrácejí síťovou neutralitu. Bouří se Amazon, Microsoft i Netflix Američané ztrácejí síťovou neutralitu. Bouří se Amazon, Microsoft i Netflix

Rozhodnutí Americké federální komise zrušit pravidla…

Concord s volantem - vyrobili jsme první létající sporťák, tvrdí Samson Motors Concord s volantem - vyrobili jsme první létající sporťák, tvrdí Samson Motors

Switchblade. To je název dalšího létajícího automobilu.…

Komentář Pavla Sikory: Bitcoin drahý, pomalý a umírající? Komentář Pavla Sikory: Bitcoin drahý, pomalý a umírající?

Česká platební brána se odvrací od bitcoinu, triumfuje…

Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky

Italský daňový úřad se dohodl s americkým internetovým…

 
Technické údaje
Motor Opel Astra GTC OPCFord Focus ST
Typ motoru: přeplňovaný zážehovýpřeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 45 / 4
Zdvihový objem (ccm): 19982522
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 177 / 5600166 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2400320 / 1600 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 244241
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.46.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13 / 7 / 9.213.8 / 6.8 / 9.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 340 / 1070385 / 1247
Objem nádrže (l):5255
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1393 / 4471317 / -
Rozměr pneu:235/35 R19225/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 42904362
b) šířka (mm): 17941840
c) výška (mm): 14201497
d) rozvor (mm): 26142640
e) rozchod vpředu (mm): 1488-
f) rozchod vzadu (mm): 1488-
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1140950 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 750610 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10401050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920870
k) šířka vpředu (mm): 14001450
l) šířka vzadu (mm): 13801440
délka sedáku vpředu (mm): 500500
délka sedáku vzadu (mm): 460490
výška opěradla vpředu (mm): 590650
výška opěradla vzadu (mm): 600590
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
Hodnocení Opel Astra GTC OPC Ford Focus ST
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9 8
Odkládací plochy: 5 8
Dojem z řízení: 8 10
Výhled vpřed: 5 9
Výhled vzad: 5 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 6 10
Tah v nižších otáčkách: 7 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 5 9
Spotřeba: 8 8
Odstupňování převodovky: 9 10
Snadnost řazení: 7 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 5 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7 9
Přenos hnací síly na vozovku: 7 9
Účinnost brzd: 9 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 7 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,34 9,00
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík

Konfigurátor Lamborghini Urus ukazuje poměrně zajímavé…

 



Ojetý Opel Astra H (2004 - 2010): Rehabilitovala své jméno Ojetý Opel Astra H (2004 - 2010): Rehabilitovala své jméno

Třetí generace Astry s přídomkem H dokázala věc takřka…

Ojetý Opel Astra H: Motory jsou OK, pozor však na elektroniku Ojetý Opel Astra H: Motory jsou OK, pozor však na elektroniku

Když přišel Opel Astra v roce 2004 na trh, žil ve stínu…

 



 
Test dojezdu elektromobilů v reálných podmínkách. Některé nezvládly ani 80 km...

Test dojezdu elektroaut v reálných podmínkách. Některé nezvládly ani 80 km...

Dnes 08:00

Kolegové z německého Auto Bildu postavili na start osm elektrovozů, které měly ujet trasu dlouhou 143 km. Do cíle jich dorazilo pět.




Blesk.cz

Vánoční tipy Františky Čížkové: Jak svátky zvládnout v pohodě

Vánoční tipy Františky Čížkové: Jak svátky zvládnout…

Jak si zbytek adventní doby a vánoční svátky s nepředstíranou pohodou užít? Vyhovět svým představám a zároveň co…

Jak stylově a originálně prostřít štědrovečerní stůl? Inspiraci najdete v galerii

Jak stylově a originálně prostřít štědrovečerní…

Zasedněte letos ke štědrovečerní večeři u krásně vyzdobeného stolu. Hezky prostřít stůl není zas až tak složité,…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach porazil Hamburk

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach…

Na spolupráci se slavnějším bratrem Edenem v Chelsea nedošlo, Thorgan Hazard si ale získává jméno v německém…

Mistrovský tým fotbalových hláškařů: Když perlí Vízek, Horváth či Řepka

Mistrovský tým fotbalových hláškařů: Když perlí…

Už se to blíží. Hned po Vánocích, 27. prosince, zveřejní deník Sport tradiční žebříček TOP 50 fotbalových hlášek…

 

Reflex.cz

Máte pocit, že chcete umřít? Jen si počtětě, zde jsou pravé důvody

Máte pocit, že chcete umřít? Jen si počtětě, zde…

Vážený pane profesore,můj přítel se léta léčí s depresemi. Rady psychologů jsou pro něj klišé. Antidepresíva…

Prezidentské volby: Proč kandidují jen muži?

Prezidentské volby: Proč kandidují jen muži?

V předvolební a zároveň předvánoční vřavě je těžké se na chvíli posadit a zamyslet. Když jsem ale koukal na…