Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus ST vs. Opel Astra GTC OPC - Rozdrtí mechanický pomeranč modré kladivo?

Ladislav Čermák Libor Zezulka
Onoho dne krajinu pokrýval lehký mlžný opar, teploměr se ne a ne rozhodnout, zda bude ještě jaro, nebo už léto, a ve vzduchu visela bouře. Žádné nebeské blýskání, ale přízemní hromy a výboje energie. Do křížku se pustili dva němečtí těžkooděnci.

Onoho dne krajinu pokrýval lehký mlžný opar, teploměr se ne a ne rozhodnout, zda bude ještě jaro, nebo už léto, a ve vzduchu visela bouře. Žádné nebeské blýskání, ale přízemní hromy a výboje energie. Do křížku se pustili dva němečtí těžkooděnci.

„Tak kterým pojedeš, vyber si,“ vybízí mě kolega Láďa, poté, co vystoupil z chladnoucí Astry, kterou dovezl na místo bitvy. To se snadno řekne, vyber si, ale zkuste si během několika sekund vybrat, když před vámi stojí elita nižší střední třídy, nejrychlejší malé hatchbacky, jaké nosí silnice. Zkuste si vybrat mezi Opelem Astra OPC a Fordem Focus ST.

Dokud nevyzkoušíte, můžete se rozhodovat pouze podle vzhledu a papírových předpokladů. Parametry však mohou klamat, ne vždy znamená vyšší výkon a kroutící moment větší zábavu. Proto jsme se rozhodli Focus ST a Astru OPC porovnat a na konci vyřknout ortel, který z testovaných hatchbacků má sportovnějšího ducha a který bychom zvolili ke koupi (ani to nemusí být totéž). Mimochodem, po chvíli váhání jsem ukázal na „modré kladivo“.

Vzhled

Porovnávání bylo tvrdým oříškem. Oběma borcům to totiž sluší, zejména ve dvou nádherných metalízách, které prozařovaly kalný vzduch. Jedna každá uchvacovala, ovšem obě dohromady působily jako pomalované plátno expresionistického malíře.

Focus

je především objemným přepravníkem, odtud jeho usedlejší základní tvary, jakkoliv jeho předchůdce ve své době přepisoval učebnice automobilového designu. Předvídatelné přechody mírných oblouků a nenásilných křivek samy o sobě také vzruší zřejmě jen málokoho. Naštěstí se malý Ford dostal do rukou skvělým vizážistům, kteří jeho poněkud otylé tělo napasovali do skvěle padnoucích doplňků, krásných osmnáctipalcových bot a zejména nádherné oranžové látky. Tak se zavalitý táta od rodiny změnil v ostrého hocha s tmavými brýlemi a skrytou zbraní pod perfektně sedícím sakem. Rozdíl proti standardu a ST je propastný, ač jej bylo dosaženo minimálními prostředky.

Astra

v třídveřové verzi GTC už od přírody vypadá jako něco, co protrhlo pásku na závodech a ujelo do běžného provozu. Nízká střecha, klínovitá příď a velmi znepokojující křivky dávají už na první pohled přednost efektu před účelem. Extrémní devatenáctipalcová kola se spoilery a exkluzivní lichoběžníkovou koncovkou výfuku dotvářejí neuvěřitelný sex-appeal, který z Opelu přímo sálá. Astře OPC se ostatní klidí z cesty, i když zrovna stojí na místě, a dobře dělají, protože modrý přízrak miluje extrémy – z klidu rovnou do šíleného kalupu; žádné kompromisy.

Vítězem přehlídky krásy je emotivní a působivá Astra, která posunula hranice možného mezi sériovými milionovými auty. Proporce mezi obrovskými koly a nízkou střechou jsme donedávna byli zvyklí vídat jen na karikaturách, ještě před pěti lety by nejspíš nikdo neuvěřil, že se bude sériově vyrábět kompakt s devatenáctipalcovými koly. Elegantního a výrazně oblečeného, přesto však ničím nepřekvapujícího Focuse připravil o vítězství právě jen fakt, že narazil na pravděpodobně ojedinělého soupeře, který je ještě krásnější, než on sám.

Interiér

Vnitřky obou pokojíků se hodně podobají svým obyčejnějším vzorům. Odborníci na emoce ponechali původní uspořádání vnitřků víceméně beze změn a pohráli si vlastně jen s doplňky.

Nastupování a sedačky

Vlastně se to dalo čekat. Silné emoce vyvolávající karoserie Astry OPC nedává naději na prostorové orgie a letmý pohled do interiéru správnost našich úvah jednoznačně potvrzuje. Relativně dlouhým, ale pohříchu nevysokým vstupním otvorem se do interiéru OPC doslova a do písmene soukáme. Po překonání nízké hrany střechy a vysokých bočnic padáme do sedaček.

Sportovně vypasovaná křesla – Opel i Ford pověřili jejich výrobou renomovaného specialistu Recaro, avšak zatímco Focus se spokojil se zvýrazněným bočním vedením a efektním oranžovým čalouněním, ty v Astře mají podstatně tužší vedení, kterým do těch skutečně závodních už mnoho nechybí.

Ty nás vítají silnými bočnicemi, jež se nám nejdříve bolestivě zaboří do stehen a pak už trochu jemněji sevřou horní polovinu těla. Sedáky jsou tvrdé a boční vedení také. Přesedáme do vedle stojícího Fordu Focus ST. Je to nebetyčný rozdíl. Hrana střechy leží výš, i sedadla jsou výš, vlastně úplně všechno leží výš než v případě Astry OPC. Je nám jasné, že v přístupnosti dostane „opécéčko“ od „estéčka“ na zadek.

Do Focusu ST se nastupuje bez problémů. Nepotřebujeme atletickou průpravu, pouze lehce skloníme hlavu a vklouzneme. Ačkoliv vypadají téměř stejně nekompromisně, jsou Recara mnohem přívětivější. Měkčí bočnice se pod tíhou stehen promáčknou, v zatáčkách přitom drží tělo s podobnou zarputilostí jako tvrdé skořepiny v Astře. Sedačky v „estéčku“ nabízí navíc větší rozsah nastavení. Chlapíci ve firmě Recaro, jež sedačky Focusu i Astry vyrobila, dostali evidentně rozdílné zadání. To Fordovo bylo lepší.

Palubní deska

Sedíme ve Focusu a přemýšlíme, zda jsme se nezmýlili. Vyjma stříbrného podkladu středové konzoly, přídavných ukazatelů uprostřed palubní desky a sportovních sedáků nenacházíme v interiéru nic, co by prozrazovalo potenciál vozu. Vlastně si připadáme jako v dobře vybavené civilní verzi třídveřového Focusu. Je to špatně? Nikoliv nezbytně, záleží na individuálním vkusu. Specialisté z Opel Performance Center se vydali odlišnou cestou. Zdobili a zdobili, až přezdobili.

opel ford testy nizsistredni focus hothatch srovnavacitesty opel ford testy nizsistredni focus hothatch srovnavacitesty

Dekorativní lišty s modrým nádechem kontrastují s četnými hliníkovými prvky a jejich napodobeninami. Je to hezké, ale je toho příliš. Ergonomicky se nám více zamlouvá focus. Velké ovladače se nachází na dobře přístupných místech, nic nehledáme, jdeme na jisto. Astra vyžaduje více času, kterého však ve sportovním hatchbacku není nazbyt.

Opelu spíláme za tragický výhled, a to do všech stran. Nízko položená horní hrana čelního skla zakryje semafor, neustále se tedy musíme naklánět dopředu, dobrou třetinu zorného pole navíc zakrývá nepochopitelně obří vnitřní zpětné zrcátko. Velmi špatně vidíme skrze malé okno dozadu. Focus nám spraví náladu. Vidíme výborně dopředu, do boku i vzad, máme skvělý přehled o dění na silnici před i za vozem. ST vytahuje další trumf – špičkový volant s optimálně tlustým věncem s příjemným koženým potahem, se kterým se ruce mazlí. Typický Ford.

Astra odpovídá sportovním volantem taktéž s příjemným koženým potahem, ale velmi tlustým věncem. Některým z nás činí problém věnec obepnout prsty a v prudkých zatáčkách a losích testech nám tloušťka věnce trochu vadí.

Motor

Rozpoutal se souboj stejných technologií, ale rozdílných přístupů. Pod kapotou Fordu Focus ST bručí sametový benzínový pětiválec Volvo s objemem 2.5 litru, výkonem 166 kW při 6000 otáčkách a kroutícím momentem 320 Nm dostupným mezi 1600 – 4000 otáčkami. V Astře OPC zase zuří tradiční přeplňovaný dvoulitr naladěný na extrémních 177 kW při 5600 otáčkách a 320 Nm při 2400 otáčkách. I další parametry favorizují Astru OPC.

Modrý blesk zrychlí z 0 na stovku za 6,4 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 244 km/h, oranžová střela Fordu potřebuje na sprint na stovku o čtyři desetiny sekundy více a vyvine o 3 km/h nižší maximální rychlost.

opel ford testy nizsistredni focus hothatch srovnavacitesty opel ford testy nizsistredni focus hothatch srovnavacitesty

Už jen ten zvuk, který se line z motorového prostoru a z výfuku. Ford Focus ST promlouvá trochu zastřeným, ale pěkně sytým barytonem, hodně otevřený výfuk Opelu Astra OPC kolísá mezi a neuvěřitelně výrazným, pronikavým a hlasitým tenorem. Zatímco estéčko si několikrát odfoukne do výfuku v středních otáčkách, ópécéčko spustí ječící kanonádu v nejvyšších otáčkách. Nemůžeme se ubránit a sypou se z nás slova jako mazec, hustý, síla, atp. Astra OPC jako enfant terrible budí respekt, nahání hrůzu a zároveň na sebe strhává pozornost. Ford Focus ST příliš neprovokuje, raději zůstává v pozadí, ovšem skýtá neustálé uklidňující vědomí připravené síly.

Stojíme na startovním roštu

a čekáme na pokyn ke startu. Řadíme jedničku, přidáváme otáčky. Ruka letí k řadící páce a my vyrážíme. První metry patří, také díky přesnější spojce, Focusu ST. Mohutný kroutící moment dostupný od nižších otáček zajistil ostřejší pevný start, Astra, které se dosud neroztočilo velké turbo, mírně ztrácí. Zhruba v polovině nedlouhé tratě letiště však ječící Astra Focuse doslova přeletí a začne nabírat výrazný náskok. Otáčky atakují červené pole a to je voda na mlýn OPC. Focus ztrácí za 5500 otáčkami pomalu dech, zatímco modrý plamen se teprve pořádně nadechuje. O 11 kW vyšší výkon a rozdílný charakter motoru se naplno projevil.

opel ford testy nizsistredni focus hothatch srovnavacitesty opel ford testy nizsistredni focus hothatch srovnavacitesty

Závěr

Focus ST

se od civilních motorizací liší de facto jen tužším podvozkem a nepříliš slyšitelným sytým zvukem. Srovnání s ostřejším, ale méně výkonným Focusem I RS působí, jako by zákazníci Fordu dospěli. Nápadně to připomíná vývoj, kterým prošla starší ikona kompaktních sporťáků – Volkswagen Golf GTI; z druhdy nabroušeného sporťáku se stal rychlý, ale především klidný a dobře ovladatelný, nezáludný rychlík. Jízdní vlastnosti, dané vyspělou čtyřprvkovou zadní nápravou, neskrývají jediný problém a temperamentní jízdu zbavují stresů a nepatřičné námahy. Prostě typický sporťák s kravatou.

Opel Astra

je z úplně jiného těsta. Prakticky všechna nastavení dotáhla až k hraně, občas i kousek za ni. Přemotorovaná, tvrdá, tak trochu nezkrotná a uřvaná bestie vyžaduje silnou ruku a rozhodně není každodenním pohodlným cesťákem. Na každou nerovnost reaguje podrážděným poskočením, na brzdu i volant je třeba chlapská síla a parkování s minimálním výhledem a obavami o obří a drahá kola se mění v noční můru. Zato je ale mnohem blíž nezkalené radosti. Je třeba neustále řídit – koleje od kamionů, podobně jako nečekaná roleta, dovedou občas jednoduchou torzní zadní nápravu až k hranici ztráty kontroly. Každý rychlý kilometr v Astře je hlučnou, namáhavou, ale nádhernou zábavou. Na klidnou jízdu tohle monstrum není stavěné.

Vítězem srovnání

opel ford testy nizsistredni focus hothatch srovnavacitesty opel ford testy nizsistredni focus hothatch srovnavacitesty

Související články:

Tento test je doplněn o krátké video akcelerace z klidu na zhruba 100 km/h.

Focus ST

Plusy

  • silný a kultivovaný přeplňovaný motor
  • vynikající jízdní vlastnosti
  • přesné řazení
  • sportovní sedačky Recaro
  • komunikativní řízení
  • výborný sportovní volant
  • povedený design
  • prostorný interiér
  • velmi dobrý výhled z vozu
  • účinné brzdy

Minusy

  • příliš civilně působící interiér
  • absence paměti sedadel
  • delší převod řízení
  • zařazení do nejvyšší kategorie povinného ručení

Astra GTC OPC

Plusy

  • nádherný efektní design
  • znamenité sportovní sedačky
  • drtivý zátah v horní polovině otáček
  • válečný zvukový projev tamtéž
  • ryzí sportovní charakter, zábava za volantem
  • výkonné brzdy

Minusy

  • tvar a velikost volantu a řadící páky
  • špatný výhled všemi směry
  • slabá zpětná vazba od předních kol
  • reakce podvozku na krajní situace
  • extrémní reakce na vyjeté koleje od kamionů
Ladislav Čermák Libor Zezulka
Model Opel Astra GTC OPC Ford Focus ST
Cena základní sestavy 849 900 Kč 769 990 Kč
Cena testované sestavy 1 030 000 Kč 856 500 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998 2522
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 177 / 5600 166 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2400 - 2400 320 / 1600 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 244 241
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.4 6.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13 / 7 / 9.2 13.8 / 6.8 / 9.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 340 / 1070 385 / 1247
Objem nádrže (l): 52 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1393 / 447 1317 / 0
Rozměr pneu: 235/35 R19 225/40 R18
Opel Astra GTC OPC
Ford Focus ST
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4290 4362
b) šířka (mm): 1794 1840
c) výška (mm): 1420 1497
d) rozvor (mm): 2614 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1488 0
f) rozchod vzadu (mm): 1488 0
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1140 950 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 750 610 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920 870
k) šířka vpředu (mm): 1400 1450
l) šířka vzadu (mm): 1380 1440
délka sedáku vpředu (mm): 500 500
délka sedáku vzadu (mm): 460 490
výška opěradla vpředu (mm): 590 650
výška opěradla vzadu (mm): 600 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano