12.5. 2017 Jan Mička Jan Mička

Ford GT slouží jako laboratoř na kolech. Jeho technologie dostanou i běžné modely

 

Nová generace Fordu GT je zase o kus lepší než ta předchozí. Její technologie se navíc v budoucnu dostanou i do běžných modelů s modrým oválem ve znaku.

Internet začaly zaplavovat první recenze nového Fordu GT a ani my nezůstaneme pozadu. Kolega Martin Frei z partnerského časopisu Svět motorů se jako jediný novinář z České republice účastnil mezinárodní prezentace v Utahu a brzy se s vámi podělí o první jízdní dojmy, než na ně ale dojde, pojďme zlehka nakouknout do vývoje vozu.

Vezmu-li to hodně ze široka, byly při práci na novém Fordu GT klíčové tři cíle. „Prvním bylo použít nový vůz jako cvičiště pro naše konstruktéry, kteří vyvíjejí technologie pro motory budoucnosti a prohloubit naše znalosti aerodynamiky. Také jsme chtěli posunout hranice využívání pokročilých materiálů, například lehkých uhlíkových vláken. V neposlední řadě jsme ale chtěli zvítězit v závodě 24 hodin Le Mans, který bývá považován za nekompromisní a velmi náročný test odolnosti a efektivity,“ řekl Raj Nair, vrchní technický ředitel Ford Motor Company a výkonný viceprezident pro oblast vývoje produktu.

Při vývoji vozu spojili síly pracovníci z různých sportovních divizí Fordu. Například Ford SVT, Team RS nebo Ford Racing. Nejen tito lidé společně vytvořili nové oddělení Ford Performance a nebáli se experimentovat. Zatímco v případě minulé generace Fordu GT hrál hlavní roli hliník, který byl později v hojné míře použit při výrobě pick-upů F-Series, dnes je v kurzu uhlíkové vlákno schopné zajistit ještě větší úsporu hmotnosti a dovoluje snáze pracovat s tvary. A je to právě karbon, který se začne postupem času ve větší míře objevovat také u sériových fordů.

Díky nižší hmotnosti je vůz agilnější, to ho ale samo o sobě na silnici ve vysokých rychlostech neudrží. Právě proto má propracovanou aerodynamiku, kterou zkrátka nelze přehlédnout. A to ať už se bavíme o výsuvném křídle, nebo předních klapkách, které jsou s křídlem sladěny. Je-li spoiler zvednutý, kanály se uzavřou, zvýší se přítlak a vůz se více „přicucne“ k vozovce. Zní to celé docela jednoduše, šlo ale také o maximalizaci profilu křídla další výsuvnou klapkou, která pomáhá zlepšit celkovou aerodynamickou účinnost o čtrnáct procent. Ford s touto technologií požádal o patent.

Ford GT konečně odhalil technická data. Na okruhu rozdrtil McLaren i Ferrari!

Ostatně aerodynamiku pomáhá zlepšovat i samotný motor, přeplňovaný šestiválec 3.5 EcoBoost o výkonu 482 kW a točivém momentu 745 N.m. Je kompaktnější než vidlicový osmiválec a umístění turbodmychadel pod motor dovolilo konstruktérům vytvořit štíhlejší karoserii. Jde o nejsilnější EcoBoost v historii značky, byl vyvíjen společně s motorem pro závodní verzi GT a šestiválcem pro Ford F-150 Raptor.

S motorem použitým v raptoru má šestiválec nového GT společných 60 procent dílů, přičemž kliková hřídel pomohla Fordu zachránit výsledek během závodu v Sebringu. Klikovka testovacího motoru praskala, proto technici použili sériovou z F-150, s níž prototyp v Sebringu vyhrál. „Posunuli jsme technické limity motoru daleko za hranice, které bychom při běžné organizaci vývoje považovali za odpovídající. To je velmi důležité pro naše snahy o pokrok v technologii EcoBoost, která je jedním ze základních kamenů naší nabídky modelů,“ řekl Bob Fascetti, viceprezident Fordu pro vývoj motorů. S trochou nadsázky lze říci, že když vydrží sériová klikovka i závodní zátěž, v běžném voze bude nezničitelná.

Ford GT slouží při vývoji jako taková laboratoř na kolech, přičemž jeden z nových prvků se už dokonce dostal do sériové produkce. Na myslí mám nastavitelné jízdní režimy, kterými již disponuje současná generace Focusu RS a brzy je dostane také nová Fiesta ST. Jde zejména o režim Track, ve kterém je RS na okruhu mimořádně zábavné.

S přibývajícím počtem přeplňovaných motorů bych se osobně nezlobil za systém anti-lag, který Fordu GT pomáhá maximálně eliminovat prodlevu přeplňování. Udržuje škrticí klapku otevřenou i v případě, že řidič nešlape na pedál plynu, otáčky turbodmychadel i plnicí tlak se udržují, aby se zlepšila odezva motoru při následné akceleraci. Jak to celé funguje v praxi, vám již brzy popíše kolega Martin Frei.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kdo může za radioaktivní mrak nad Evropou? Ruská továrna otočila své stanovisko Kdo může za radioaktivní mrak nad Evropou? Ruská továrna otočila své stanovisko

Ruský závod na zpracování radioaktivních materiálů na…

Evropský parlament posvětil používání fosfátů v kebabu Evropský parlament posvětil používání fosfátů v kebabu

 Evropský parlament ve středu neschválil námitku proti…

Ikea zneužívá dominantní postavení na trhu, říká europoslanec Zdechovský Ikea zneužívá dominantní postavení na trhu, říká europoslanec Zdechovský

Europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) se domnívá, že…

TOP 09 chce hlavu Krnáčové za trojskou lávku TOP 09 chce hlavu Krnáčové za trojskou lávku

Pražská TOP 09 bude ve čtvrtek na jednání zastupitelů…

 

Štítky Ford Supersport Video

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 



Šetrnější pohon v praxi: Eko motor Fordu GT žere víc než desetiválec Viperu! Šetrnější pohon v praxi: Eko motor Fordu GT žere víc než desetiválec Viperu!

Ochránci životního prostředí upozorňují na zajímavý…

Tento Ford GT z roku 2006 je prakticky nový, neujel ani 11 mil, teď míří do aukce Tento Ford GT z roku 2006 je prakticky nový, neujel ani 11 mil, teď míří do aukce

Narazit dnes v dražbách pořádaných renomovanými aukčními…

 



 
Totální propadák v Euro NCAP 2017: Fiat Punto nedostal ani jednu hvězdičku!

Totální propadák v Euro NCAP 2017: Fiat Punto nedostal ani jednu hvězdičku!

Dnes 14:52

Fiat Punto bude s nulovým počtem hvězd bezpochyby nejhůře hodnoceným vozem v letošních testech organizace Euro NCAP.




Blesk.cz

Hodně žhavá tiskovka muzikálu: Kalhotky Brožové a prsa Malé i Adamcové!

Hodně žhavá tiskovka muzikálu: Kalhotky Brožové a…

Tisková konference k novému muzikálu Robinson byla dosti bujná. Nejenom že herečka a zpěvačka Kateřina Brožová…

Ministr chce ve školách zakázat mobily. Učitelé ve Francii mají pochyby

Ministr chce ve školách zakázat mobily. Učitelé ve…

Na francouzských základních a středních školách by mělo být od začátku nového roku prakticky zakázáno používání…

 

iSport.cz

Tvrdík o volbách vedení fotbalu: Ostuda! Napsal, kdo šel proti Berbrovi

Tvrdík o volbách vedení fotbalu: Ostuda! Napsal, kdo…

Předseda představenstva fotbalové Slavie Praha Jaroslav Tvrdík zkritizoval úterní volby nového vedení FAČR v…

Slováci zbystřili! Guardiola by rád Škriniara, Inter požaduje 1,5 miliardy

Slováci zbystřili! Guardiola by rád Škriniara, Inter…

Nad Tatrou sa blýska, hromy divo bijú. Tohle by byl slovenský transfer všech dob. Kolem národního fotbalového…

 

Reflex.cz

Po stopách starobylých vulkánů Nízkého Jeseníku

Po stopách starobylých vulkánů Nízkého Jeseníku

Kdo by nechtěl vidět na vlastní oči sopku? Netřeba jezdit nikam daleko, sopky máme i doma. Většinou se o nich…

Hurá, Saúdové půjdou do kina! A kvůli ropě se dál vesele ignoruje upírání lidských práv

Hurá, Saúdové půjdou do kina! A kvůli ropě se dál…

Malý liberalizační krůček v Saúdské Arábii lépe než jiný příklad ukázal, že ze strategických zájmů je Západ…