12.5. 2017 Jan Mička Jan Mička

Ford GT slouží jako laboratoř na kolech. Jeho technologie dostanou i běžné modely

 

Nová generace Fordu GT je zase o kus lepší než ta předchozí. Její technologie se navíc v budoucnu dostanou i do běžných modelů s modrým oválem ve znaku.

Internet začaly zaplavovat první recenze nového Fordu GT a ani my nezůstaneme pozadu. Kolega Martin Frei z partnerského časopisu Svět motorů se jako jediný novinář z České republice účastnil mezinárodní prezentace v Utahu a brzy se s vámi podělí o první jízdní dojmy, než na ně ale dojde, pojďme zlehka nakouknout do vývoje vozu.

Vezmu-li to hodně ze široka, byly při práci na novém Fordu GT klíčové tři cíle. „Prvním bylo použít nový vůz jako cvičiště pro naše konstruktéry, kteří vyvíjejí technologie pro motory budoucnosti a prohloubit naše znalosti aerodynamiky. Také jsme chtěli posunout hranice využívání pokročilých materiálů, například lehkých uhlíkových vláken. V neposlední řadě jsme ale chtěli zvítězit v závodě 24 hodin Le Mans, který bývá považován za nekompromisní a velmi náročný test odolnosti a efektivity,“ řekl Raj Nair, vrchní technický ředitel Ford Motor Company a výkonný viceprezident pro oblast vývoje produktu.

Při vývoji vozu spojili síly pracovníci z různých sportovních divizí Fordu. Například Ford SVT, Team RS nebo Ford Racing. Nejen tito lidé společně vytvořili nové oddělení Ford Performance a nebáli se experimentovat. Zatímco v případě minulé generace Fordu GT hrál hlavní roli hliník, který byl později v hojné míře použit při výrobě pick-upů F-Series, dnes je v kurzu uhlíkové vlákno schopné zajistit ještě větší úsporu hmotnosti a dovoluje snáze pracovat s tvary. A je to právě karbon, který se začne postupem času ve větší míře objevovat také u sériových fordů.

Díky nižší hmotnosti je vůz agilnější, to ho ale samo o sobě na silnici ve vysokých rychlostech neudrží. Právě proto má propracovanou aerodynamiku, kterou zkrátka nelze přehlédnout. A to ať už se bavíme o výsuvném křídle, nebo předních klapkách, které jsou s křídlem sladěny. Je-li spoiler zvednutý, kanály se uzavřou, zvýší se přítlak a vůz se více „přicucne“ k vozovce. Zní to celé docela jednoduše, šlo ale také o maximalizaci profilu křídla další výsuvnou klapkou, která pomáhá zlepšit celkovou aerodynamickou účinnost o čtrnáct procent. Ford s touto technologií požádal o patent.

Ford GT konečně odhalil technická data. Na okruhu rozdrtil McLaren i Ferrari!

Ostatně aerodynamiku pomáhá zlepšovat i samotný motor, přeplňovaný šestiválec 3.5 EcoBoost o výkonu 482 kW a točivém momentu 745 N.m. Je kompaktnější než vidlicový osmiválec a umístění turbodmychadel pod motor dovolilo konstruktérům vytvořit štíhlejší karoserii. Jde o nejsilnější EcoBoost v historii značky, byl vyvíjen společně s motorem pro závodní verzi GT a šestiválcem pro Ford F-150 Raptor.

S motorem použitým v raptoru má šestiválec nového GT společných 60 procent dílů, přičemž kliková hřídel pomohla Fordu zachránit výsledek během závodu v Sebringu. Klikovka testovacího motoru praskala, proto technici použili sériovou z F-150, s níž prototyp v Sebringu vyhrál. „Posunuli jsme technické limity motoru daleko za hranice, které bychom při běžné organizaci vývoje považovali za odpovídající. To je velmi důležité pro naše snahy o pokrok v technologii EcoBoost, která je jedním ze základních kamenů naší nabídky modelů,“ řekl Bob Fascetti, viceprezident Fordu pro vývoj motorů. S trochou nadsázky lze říci, že když vydrží sériová klikovka i závodní zátěž, v běžném voze bude nezničitelná.

Ford GT slouží při vývoji jako taková laboratoř na kolech, přičemž jeden z nových prvků se už dokonce dostal do sériové produkce. Na myslí mám nastavitelné jízdní režimy, kterými již disponuje současná generace Focusu RS a brzy je dostane také nová Fiesta ST. Jde zejména o režim Track, ve kterém je RS na okruhu mimořádně zábavné.

S přibývajícím počtem přeplňovaných motorů bych se osobně nezlobil za systém anti-lag, který Fordu GT pomáhá maximálně eliminovat prodlevu přeplňování. Udržuje škrticí klapku otevřenou i v případě, že řidič nešlape na pedál plynu, otáčky turbodmychadel i plnicí tlak se udržují, aby se zlepšila odezva motoru při následné akceleraci. Jak to celé funguje v praxi, vám již brzy popíše kolega Martin Frei.

Spolupracujeme s TipCars.com
Američané obvinili Rusku z Petrohradu, měla se vměšovat do blížících se voleb Američané obvinili Rusku z Petrohradu, měla se vměšovat do blížících se voleb

Americké úřady obvinily Rusku žijící v Petrohradu ze…

Vedení ČSSD stojí za Hamáčkem, kritiku sklidila Haškova platforma Vedení ČSSD stojí za Hamáčkem, kritiku sklidila Haškova platforma

Předsednictvo ČSSD v Hradci Králové podpořilo předsedu…

Ukrajina se s MMF dohodla na novém úvěru, dostane téměř 90 miliard korun Ukrajina se s MMF dohodla na novém úvěru, dostane téměř 90 miliard korun

Ukrajina se dohodla s Mezinárodním měnovým fondem (MMF)…

Daimler varuje před prudkým poklesem zisku, obává se opatření proti dieselům Daimler varuje před prudkým poklesem zisku, obává se opatření proti dieselům

Německá automobilka Daimler dnes varovala, že její…

 

Štítky Ford Supersport Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Přísná pravidla pro STK se změní. Platila jenom pár týdnů Přísná pravidla pro STK se změní. Platila jenom pár týdnů

Deník E15 tento týden upozornil na velice přísná pravidla…

Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil

Americká Tesla chce veřejnosti dokázat, že i pohonné…

 



Ford opět navyšuje výrobu supersportu GT. Kvůli nebývalé poptávce Ford opět navyšuje výrobu supersportu GT. Kvůli nebývalé poptávce

Ford GT se původně měl vyrábět jen dva roky. Nakonec se…

Ford svolává supervozy GT kvůli úniku hydraulické kapaliny Ford svolává supervozy GT kvůli úniku hydraulické kapaliny

Americká automobilka Ford Motor svolává z trhu 200…

 



 
Nové Porsche 911 je za dveřmi. Připomeňte si, jak měla originální 911 původně vypadat!

Nové Porsche 911 je za dveřmi. Připomeňte si, jak měla originální 911 původně vypadat!

Včera

Koncepce s motorem vzadu znamená, že už léta má Porsche 911 charakteristický tvar karoserie. A přesto auto původně mělo vypadat hodně jinak...




Blesk.cz

Odborníci Blesku: Důchody, nemocenská, mateřská i ošetřovné! Jak získat peníze od státu?

Odborníci Blesku: Důchody, nemocenská, mateřská i…

POZOR! Už v úterý 23. října můžete volat odborníkům z České správy sociálního zabezpečení. S čím vám můžou…

Babí léto definitivně končí, o víkendu vytáhněte deštníky

Babí léto definitivně končí, o víkendu vytáhněte deštníky

Víkend definitivně ukončí krásné období babího léta s nadprůměrnými teplotami, která nás až na krátké epizody…

 

iSport.cz

Snajpr Bulíř Tygrům nechyběl. Jsme schopni vyhrávat i bez něj, těší Lence

Snajpr Bulíř Tygrům nechyběl. Jsme schopni vyhrávat…

Otázka šlágru 11. kola hokejové Tipsport extraligy byla daná. Jak si povede Liberec v Brně bez svého…

SESTŘIHY: Hradec dál vede extraligu. Liberec bez Bulíře přehrál Kometu 5:2

SESTŘIHY: Hradec dál vede extraligu. Liberec bez…

Návrat zkušeného střelce k výhře nestačil. V dresu třineckých hokejistů se poprvé v této sezoně objevil na ledě…

 

Reflex.cz

Prozrazení tajné mise české armády v Afghánistánu je nezodpovědné a hloupé

Prozrazení tajné mise české armády v Afghánistánu je…

Lidové noviny se před několika dny pochlubily se svým úlovkem – zveřejnily exkluzivní zprávu, že příslušníci…

Na co do kina tento týden: Všude převládá stará dobrá ruční práce

Na co do kina tento týden: Všude převládá stará…

Aktuální várka filmů je „stará“ na nejrůznější způsoby. Buď se jednotlivé tituly odehrávají před mnoha lety,…