12.5. 2017 Jan Mička Jan Mička

Ford GT slouží jako laboratoř na kolech. Jeho technologie dostanou i běžné modely

 

Nová generace Fordu GT je zase o kus lepší než ta předchozí. Její technologie se navíc v budoucnu dostanou i do běžných modelů s modrým oválem ve znaku.

Internet začaly zaplavovat první recenze nového Fordu GT a ani my nezůstaneme pozadu. Kolega Martin Frei z partnerského časopisu Svět motorů se jako jediný novinář z České republice účastnil mezinárodní prezentace v Utahu a brzy se s vámi podělí o první jízdní dojmy, než na ně ale dojde, pojďme zlehka nakouknout do vývoje vozu.

Vezmu-li to hodně ze široka, byly při práci na novém Fordu GT klíčové tři cíle. „Prvním bylo použít nový vůz jako cvičiště pro naše konstruktéry, kteří vyvíjejí technologie pro motory budoucnosti a prohloubit naše znalosti aerodynamiky. Také jsme chtěli posunout hranice využívání pokročilých materiálů, například lehkých uhlíkových vláken. V neposlední řadě jsme ale chtěli zvítězit v závodě 24 hodin Le Mans, který bývá považován za nekompromisní a velmi náročný test odolnosti a efektivity,“ řekl Raj Nair, vrchní technický ředitel Ford Motor Company a výkonný viceprezident pro oblast vývoje produktu.

Při vývoji vozu spojili síly pracovníci z různých sportovních divizí Fordu. Například Ford SVT, Team RS nebo Ford Racing. Nejen tito lidé společně vytvořili nové oddělení Ford Performance a nebáli se experimentovat. Zatímco v případě minulé generace Fordu GT hrál hlavní roli hliník, který byl později v hojné míře použit při výrobě pick-upů F-Series, dnes je v kurzu uhlíkové vlákno schopné zajistit ještě větší úsporu hmotnosti a dovoluje snáze pracovat s tvary. A je to právě karbon, který se začne postupem času ve větší míře objevovat také u sériových fordů.

Díky nižší hmotnosti je vůz agilnější, to ho ale samo o sobě na silnici ve vysokých rychlostech neudrží. Právě proto má propracovanou aerodynamiku, kterou zkrátka nelze přehlédnout. A to ať už se bavíme o výsuvném křídle, nebo předních klapkách, které jsou s křídlem sladěny. Je-li spoiler zvednutý, kanály se uzavřou, zvýší se přítlak a vůz se více „přicucne“ k vozovce. Zní to celé docela jednoduše, šlo ale také o maximalizaci profilu křídla další výsuvnou klapkou, která pomáhá zlepšit celkovou aerodynamickou účinnost o čtrnáct procent. Ford s touto technologií požádal o patent.

Ford GT konečně odhalil technická data. Na okruhu rozdrtil McLaren i Ferrari!

Ostatně aerodynamiku pomáhá zlepšovat i samotný motor, přeplňovaný šestiválec 3.5 EcoBoost o výkonu 482 kW a točivém momentu 745 N.m. Je kompaktnější než vidlicový osmiválec a umístění turbodmychadel pod motor dovolilo konstruktérům vytvořit štíhlejší karoserii. Jde o nejsilnější EcoBoost v historii značky, byl vyvíjen společně s motorem pro závodní verzi GT a šestiválcem pro Ford F-150 Raptor.

S motorem použitým v raptoru má šestiválec nového GT společných 60 procent dílů, přičemž kliková hřídel pomohla Fordu zachránit výsledek během závodu v Sebringu. Klikovka testovacího motoru praskala, proto technici použili sériovou z F-150, s níž prototyp v Sebringu vyhrál. „Posunuli jsme technické limity motoru daleko za hranice, které bychom při běžné organizaci vývoje považovali za odpovídající. To je velmi důležité pro naše snahy o pokrok v technologii EcoBoost, která je jedním ze základních kamenů naší nabídky modelů,“ řekl Bob Fascetti, viceprezident Fordu pro vývoj motorů. S trochou nadsázky lze říci, že když vydrží sériová klikovka i závodní zátěž, v běžném voze bude nezničitelná.

Ford GT slouží při vývoji jako taková laboratoř na kolech, přičemž jeden z nových prvků se už dokonce dostal do sériové produkce. Na myslí mám nastavitelné jízdní režimy, kterými již disponuje současná generace Focusu RS a brzy je dostane také nová Fiesta ST. Jde zejména o režim Track, ve kterém je RS na okruhu mimořádně zábavné.

S přibývajícím počtem přeplňovaných motorů bych se osobně nezlobil za systém anti-lag, který Fordu GT pomáhá maximálně eliminovat prodlevu přeplňování. Udržuje škrticí klapku otevřenou i v případě, že řidič nešlape na pedál plynu, otáčky turbodmychadel i plnicí tlak se udržují, aby se zlepšila odezva motoru při následné akceleraci. Jak to celé funguje v praxi, vám již brzy popíše kolega Martin Frei.

Spolupracujeme s TipCars.com
Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů

Začaly volby. Občané hlasují o tom, kdo nově zasedne do…

Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy

Rozpočtový deficit Spojených států v uplynulém fiskálním…

Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7 Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7

Podpora terorismu a výzvy k teroristickým činům mají v…

Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

 

Štítky Ford Supersport Video

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Ford GT90 (1995): Bombardér na čtyřech kolech Ford GT90 (1995): Bombardér na čtyřech kolech

Americká senzace přelomu let 1994 a 1995 se mohla stát…

Pořádný hukot: Podívejte se, jak Ford GT překonal rychlost 470 km/h! Pořádný hukot: Podívejte se, jak Ford GT překonal rychlost 470 km/h!

Minulá generace Fordu GT byla opravdu rychlým autem. Díky…

 



 
Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Včera

Jednotka v měřítku 1:4 bohužel není funkční, přesto jde o fascinující práci. Její stavba trvala neuvěřitelných 220 hodin.




Blesk.cz

Volby ONLINE: Čechů už odvolilo přes 40 procent. Zeman a lídři řeší, co dál

Volby ONLINE: Čechů už odvolilo přes 40 procent.…

Poslance si v první den voleb přišly vybrat více než dvě pětiny voličů. Zájem je podle mnoha volebních komisařů…

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

 

iSport.cz

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali jsme jak žáčci

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali…

Vidíte ty záblesky šikovnosti, schopnost se nacpat pro gól. Drzost. Antonín Honejsek v sezoně odehrál 12 zápasů…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…