Ford Model TT: Co byla zač zapomenutá Plechová Líza?

 

Téčko je jedním z nejslavnějších aut historie, bylo prvním, které opravdu zaplavilo svět. Méně známá verze TT byla určena hlavně pro práci a převozu všeho možného včetně lidí.

Ford nebyl průkopníkem pásové výroby, ještě před ním ji na počátku století zkoušela automobilka Ransoma Eliho Oldse se svým jednoválcovým vozíkem se zakřivenou přídí (Curved Dash). Jenže Oldsmobile se dostal na tisíce vyrobených kusů, zatímco Ford s Modelem T překročil 15 milionů. Plechové Lízinky existovaly v bezpočtu variant včetně užitkových, které stavěly většinou specializované karosárny.

S delším rozvorem

Americká automobilka ovšem před 100 lety uvedla na trh Model TT. O co šlo? Zkratka, kterou je zpravidla označován motocyklový závod Tourist Trophy na ostrově Man, s ním samozřejmě neměla nic společného, značila nákladní verzi. Prapředek dnešní široké nabídky dodávek od Fordu se představil před sto lety, 27. července 1917, tedy až devět roků po zahájení sériové produkce a čtyři po spuštění té skutečně pásové... Do prosince vznikly jen tři vozy, desetitisíce přišly na řadu až v sezóně 1918. USA sice vstoupily do první světové války, nicméně konflikt se země nijak zvláště nedotkl. Nákladní téčka do něj však ještě stihla zasáhnout.

Od standardu se dnes nepříliš známý Model TT lišil v mnohém. Předně byl delší a robustnější. Rozvor se natáhl z 2,5 na 3,2 m. Zadní náprava byla vybavená hnacím hřídelem s ozubeným kolem a šnekem místo pastorku. Odpružení obou tuhých os příčnými půleliptickými listovými pery samozřejmě zůstalo, ale podvozek musel být zesílen.

Tuna

Uvezl klidně až jednu tunu. Nejprve se nabízelo jen samostatné šasi s budkou pro řidiče a spolujezdce a veškerou mechanikou. Nástavbu si klient nechal vyrobit jinde dle svých přání a hlavně potřeb. Později, od roku 1924, si mohl přiobjednat přímo z továrny korbu a vozit nejrůznější zboží. Dodávaly se plnopryžové obruče, kdo chtěl, připlatil si za vzduchem plněné pneumatiky. Poskytovaly větší komfort, defekty ovšem nebyly na tehdejších necestách ničím neobvyklým...

Na podvozcích vznikalo prakticky cokoliv: valníky, sklápěčky, dodávky, tahače a dokonce i školní autobusy Blue Bird. Místa pro posádku mohla být zcela otevřená, ale i krytá, zpočátku se ani nepoužívala dvířka a čelní sklo bylo nízké, z osobních verzí. V polovině 20. let přibyl stěrač, přirozeně ruční.

Bez elektřiny a předních brzd

Elektrický startér se nekonal, motor se tradičně roztáčel mechanicky, tedy klikou, což vyžadovalo patřičnou fyzickou sílu a muselo se dávat pozor na zpětný chod, protože ten dokázal přerážet kosti. Pořád šlo o čtyřválec SV 2,89 l s pouhými 15 kW (20 k), pedály ovládané planetové převodovce stačily dva stupně. Dodával se i rychloběh Ruckstell a rozdělovací ústrojí Jumbo, které přidalo mezistupeň, ten se hodil v prudších kopcích, aby tam tétéčko vůbec vyjelo, případně v členitějším terénu. Katalogy všemožného příslušenství pak nabízely také zvýšení výkonu.

Přední mechanické brzdy byly pro mnohem těžší náklaďáky zbytečným luxusem. Jenže zabrzdit i z opravdu nízkých rychlostí (24 km/h, respektive 35 km/h s rychloběhem) chtělo odvahu a pevnou nohu.

TT byl uveden nejprve na severoamerický trh včetně Kanady, kde se také kromě USA vyráběl. Evropská produkce probíhala v britském Manchesteru. Kompletně skončila v roce 1927, stejně jako běžných vozů. Cena padala z počátečních 600 dolarů až na 325, ve Spojených státech vzniklo přesně 1.485.164 nákladních fordů, počty v dalších zemích nejsou známy. Nástupcem se stal Model AA.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vojenské opravárny loni skončily desítky milionů ve ztrátě Vojenské opravárny loni skončily desítky milionů ve ztrátě

Státní podnik Vojenský opravárenský podnik (VOP CZ)…

Bývalý šéf Sparty Mach s žalobou na stát neuspěl. Požadoval odškodné 76 milionů Bývalý šéf Sparty Mach s žalobou na stát neuspěl. Požadoval odškodné 76 milionů

Soud zamítl žalobu někdejšího šéfa fotbalové Sparty Petra…

Nejvyšší soud nařídil znovu projednat případ novináře Peroutky Nejvyšší soud nařídil znovu projednat případ novináře Peroutky

Nejvyšší soud (NS) vrátil spor o omluvu za výroky…

 
Zdroj: Ford, Wheels Age, Wikipedia

Štítky Ford Dodávky

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 



Ford Model K (1905-1908): Velký šestiválcový předchůdce Plechové Lízy Ford Model K (1905-1908): Velký šestiválcový předchůdce Plechové Lízy

Model K byl největším, nejvýkonnějším a nejdražším…

Ford Model A (1927-1932): Proč nebyl nástupce Plechové Lízinky tak úspěšný Ford Model A (1927-1932): Proč nebyl nástupce Plechové Lízinky tak úspěšný

Model A, následník slavné Plechové Lízinky, se postavil…

 



 
Citroën Méhari (1968-1987): Dromedárovi na čtyřech kolech je padesát

Citroën Méhari (1968-1987): Dromedárovi na čtyřech kolech je padesát

Dnes 18:45

Všestranný, jednoduchý, levný a spolehlivý. Přesně takový byl Citroën Méhari, který slaví kulaté jubileum.




Blesk.cz

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže vláda straně z „předpeklí“?

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže…

Inspirovaná německými sociálními demokraty uchýlila se i ČSSD k referendu o vstupu do menšinové vlády s ANO,…

"Honimír" předjížděl na D1 ve zúžení, dopadlo to…

Pořádně draho vyšlo předjíždění na D1 řidiče (40) z Malajsie. Se svým lamborghini ve zúženém úseku D1 na Žďársku…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Hamšík pryč z Neapole? Je to 60:40 pro Čínu, odhaduje jeho otec

Hamšík pryč z Neapole? Je to 60:40 pro Čínu,…

Nejlepší slovenský fotbalista posledních let Marek Hamšík by mohl odejít do Číny. Podle otce Richarda o…

 

Reflex.cz

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si na férovku přiznat, že už nebude nikdy

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si…

Hudební festival Trutnoff, který patřil mezi nejstarší akce svého druhu v Česku, se ani v letošním roce na…

Naučte se číst v lidech. Takhle to dělají v FBI

Naučte se číst v lidech. Takhle to dělají v FBI

Máte pocit, že lidem občas nerozumíte? Pokud jim toužíte vidět do hlavy, zkuste použít několik technik, které s…