TEST Ford Mondeo Kombi vs. Škoda Superb Combi - Ještě jedna šance
Zní to neuvěřitelně, ale mondeo i superb dodnes patří mezi nejoblíbenější kombíky střední třídy. Přitom se současná generace rodinného fordu vyrábí od roku 2007 a největší škodovka se v nynějším provedení objevila o rok později – kombi v roce 2009. Oba se stále drží. Fordu určitě pomohl facelift v roce 2010 a škodovka po letošní modernizaci také vypadá mnohem lépe. Přitom se o nástupci superbu už veřejně mluví i na úrovni firemní komunikace a další generace mondea dokonce za mořem jezdí naprosto běžně, ale do Evropy si cestu ještě nenašla.
Takže nějaký čas si s těmito vozy ještě musíme vystačit, což zákazníkům přináší řadu benefitů – slušnou výbavu a zajímavou cenu. Oba automobily se v našich testech utkaly už dříve a v posledním měření sil uspěl ford. Uvidíme, zda přepracovaný superb stáhne ztrátu, nebo úplně otočí výsledek.
Jak už bylo řečeno, automobily mají modernizaci za sebou. A musíme říct, že z pohledu atraktivity oběma rozhodně prospěla.
DOJEM
Roky nelze zapřít
Jednodušší mřížka dodala mondeu více elegance a v nárazníku se objevily pásky diod pro denní svícení. Velký nasávací otvor tvarově zapadá do současného designu automobilky. Diody najdeme také v zadních skupinových svítilnách.
Určitě šlo o vydařený facelift, protože auto neztratilo charakteristickou tvář a výrazně omládlo. Vždyť i po více než třech letech vypadá hezky a vyváženě.
To v interiéru už jsou roky znát. Masivní palubní deska sice vyvolává pocit luxusu a bezpečí, ale středový panel naopak působí ošizeně až levně.
Superb si musel na změnu stylu počkat až do letošního roku. Vzhledově navazuje na nový designérský směr značky, který odstartoval rapid a třetí generace octavie. Změna je patrná zejména při pohledu zpředu. Na širší masku s umístěným logem v horní části navazují nově tvarované světlomety. Poprvé mohou být osazeny bixenony a integrovanými diodami pro denní svícení, které jsou zasazeny do vnějších krajů – tam se kdysi skrýval nápis Superb. Diody jsou uspořádány celkově do tří svislých řad, přičemž vnitřní je vyhrazena oranžovým směrovým blikačům. Vzadu najdeme změn méně. Prolis u značky je zkosený do „áčka“ a diody si našly cestu do skupinových světel.
Uvnitř kromě volantu zůstalo vše při starém. Jiné jsou barevné kombinace, potahová látka, dekory a také některé prvky výbavy. Samozřejmostí se opět stal pánský deštník uložený ve dveřích. Ale i v případě superbu je znát, že interiér už má nějaký ten rok za sebou.
Pořizovací náklady | Citroën C5 Tourer 2.0 HDi/103 kW (etalon) | Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi/103 kW | Škoda Superb Combi 2.0 TDI/103 kW |
Základní cena | 499 900 Kč* (Tendance) | 629 990 Kč* (Titanium Plus) | 629 900 Kč (Active) |
Cena verze Světa motorů | 499 900 Kč* (Tendance) | 629 990 Kč* (Titanium Plus) | 629 900 Kč (Active) |
Výbava verze Světa motorů | ABS, ESP, čelní + boční + hlavové airbagy, automatická klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a všechna okna, palubní počítač | ||
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | |||
Kolenní airbag řidiče | Ano | Ano | Ano |
Zadní/přední parkovací senzory | 16 000 Kč | 13 200 Kč | Ano/8200 Kč |
Tempomat | Ano | 5900 Kč | Ano |
Vestavěná navigace | 22 000 Kč | Ano | 18 300 Kč |
Bixenonové světlomety | 30 000 Kč | 30 800 Kč | 15 000 Kč (Active Plus) |
Mlhovky | Ano | Ano | Ano |
Vyhřívání předních sedadel | 8000 Kč | 14 900 Kč | 15 000 Kč (Active Plus) |
Dešťový senzor | Ano | Ano | 15 000 Kč (Active Plus) |
Litá kola | Ano | Ano | Ano |
Metalíza | 15 100 Kč | 16 500 Kč | 16 200 Kč |
Diody přední/zadní | Ano/Ne | Ano/Ano | 15 000 Kč (Active Plus) |
Porovnání cen | 499 900 Kč (100 %) | 629 990 Kč* (o 26 % horší) | 629 900 Kč (o 26 % horší) |
POŘADÍ | 1.-2. | 1.-2. | |
* akční cena |
PROSTOR A POHODLÍ
Důležitý faktor
Kdo uvažuje o koupi kombíku střední třídy, preferuje velký vnitřní prostor. Oba vozy ho nabídnou dostatek, ale každý v jiné formě. Je zajímavé, že i po letech patří mezi špičku segmentu. Ford můžeme v této oblasti považovat za etalon třídy. Je totiž k posádce štědrý ve všech směrech. Díky dlouhému rozvoru nabízí spoustu místa v podélném směru a na nohy zadních cestujících. S výškou stropu budou spokojeni i dvoumetroví jedinci a vzhledem k šířce interiéru nebudou mít problémy se na zadní sedadla naskládat tři dospělí cestující. Zkrátka ideálně vyvážený interiér, který zpříjemní jízdu naprosto všem. Pohodlí navíc zvyšují rozměrná sedadla s dobrým tvarováním a slušnou oporou.
To škodovka jde na věc trochu jinak. Karoserie dlouhá jako jezevčík a kratší přední kapota mají obrovskou výhodu – uvnitř je v podélném směru nabídka prostoru královská. Vzadu si můžete klidně natáhnout nohy a dělat různé vylomeniny. Jenže čím se superb chlubí na délku, to ztrácí na šířku. Absence přibližně pěti centimetrů se sice zdá být bezpředmětná, ale ve skutečnosti je rozdíl hodně znatelný. Vpředu se řidič a spolujezdec pošťuchují lokty a dozadu tři dospělé neposadíte. Je to neuvěřitelné, ale superb je na šířku užší než aktuální generace octavie. Ani na výšku to v něm není žádná hitparáda, zejména když má jako testovaný kus prosklenou střechu. Figurant s výškou 174 cm sice problémy neměl, ale 195 cm vysoký fotograf už hlavou pomalu dřel o strop. Navíc i sedadla dostala škodovka o něco horší. Kratší sedáky jsme našli vpředu i vzadu a vzhledem k šířce interiéru jsou přední sedačky o něco užší, než by bylo potřeba. Ale rozhodně nejde o žádnou tragédii – jsou výborně tvarované a pohodlné.
S úzkou kabinou přímo souvisí méně plastické tvarování výplní dveří. Nezasahuje do interiéru, a tak jsou kapsy moc úzké. Velká PET láhev se dopředu vejde jen naležato a dozadu vůbec. Je to sice maličkost, ale my na dlouhých cestách chceme mít dostatek tekutin u sebe.
Jen malá odbočka k ovládacím prvkům. Mondeo nás opět potrápilo složitým listováním v menu palubního počítače. Jenže proč nemá superb po modernizaci klasický USB vstup, ale zase jen speciální zásuvku?
Litry pro každého
Když už tedy naložíte celou rodinu, potřebujete s ní přepravit i všechny nezbytnosti, které s sebou například na dovolenou všichni potřebujeme.
U kombíků střední třídy preferuje zákazník i velký kufr. Naše dvojice v tomto ohledu představuje opět špičku. Přeborníkem je už dlouhou dobu Škoda
Superb, která s 633 litry v základní konfiguraci nemá konkurenci. Je pravda, že se tento údaj vztahuje k provedení se sadou pro rychlou opravu pneumatik, protože za rezervní kolo se připlácí. Sklopením zadních sedadel – proti sedanu lze vyklopit i sedáky – se ze škodovky díky 1865 litrům stane pravý stěhovák. A superb nabízí do kufru i řadu vychytávek. Za loketní opěrkou je otvor pro přepravu dlouhých předmětů, v levém boku najdete praktickou vyjímatelnou LED svítilnu. Také síťový program nebo mezipodlahu má škodovka v základní výbavě. Integrované hliníkové lišty a upínacími elementy získáte s verzí Laurin & Klement, jinak si za ně musíte připlatit.
NAMĚŘENÉ HODNOTY | Ford Mondeo | Škoda Superb |
Místo podélné/na kolena ideál (cm) | 162/17 | 174/22 |
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) | 93-100/97, 4-11/13 | 94-102/95, 5-16/11 |
Šírka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) | 133/132, 149/149 | 131/129, 145/144 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 50 x 49/49 x 50 | 49 x 48/48 x 46 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 63 x 50 | 64 x 48 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 93 x 117 | 92 x 105 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 59/192 | 60/192 |
Takhle propracovaný prostor pro náklad mondeo nemá a ani velikostí se nemůže se superbem měřit. I tak je ale základní objem 549 litrů – pro porovnání také s lepicí sadou bez rezervy – velmi slušná hodnota a ford se ani nemusí stydět za maximální údaj 1740 l. Na druhou stranu škodovku překonává v rozměrech pátých dveří a průchodností do kufru. Výška nakládací hrany a průchodnost pod pátými dveřmi jsou v obou případech prakticky shodné. Stejně tak ovládání svinovací rolety nebo systém sklápění zadních sedadel, kde v zavazadelníku vznikne rovná plocha.
Oba automobily zaslouží v této disciplíně uznání a tak nějak ukazují, že z pohledu praktických vlastností už asi nic lepšího vymyslet nepůjde. Myslíme si, že i kdyby se vyráběly ještě dalších dvacet let, budou jejich kufry stále konkurenceschopné.
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Mávnutí kouzelného proutku?
A dostali jsme se k motorům. U velkých kombíků jsou přeplňované dvoulitrové diesely ideální volbou díky síle a hospodárnosti. Oba agregáty mají stejný výkon 103 kW, maximum točivého momentu 320 N.m a v nabídce značek představují zlatý střed. Výborné je odhlučnění i kultivovanost. Malinko se liší charakteristika, protože vrcholu výkonu dosahuje ford už v 3750 otáčkách. Má proto i více elánu odspodu, přibližně od hranice 1400. Škodovka ožije o chvilku později, ale žádný problém v tom nevidíme. Motory totiž vesměs zatahují plynule jen s drobnou prodlevou.
Je zajímavé, že při posledním setkání těchto modelů se stejnou motorizací mělo mondeo uváděnou kombinovanou spotřebu 5,3 litru a superb 5,5 l. Jako mávnutím kouzelného proutku nyní ford uvádí 4,9 a škodovka dokonce 4,6 l/100 km. Jak to? Vždyť konstrukce jednotek je stále stejná. V honbě za co nejnižšími emisemi ale automobilky prodloužily převody. Při 130 km/h nyní na šestku točí agregáty shodně 2100 otáček. U superbu se navíc mírně zlepšila aerodynamika karoserie a dostal systém stop-start. Výsledek v reálném provozu? Zhoršilo se pružné zrychlení vozidel. Vždyť na šestku při 80 km/h se motory rozbíhají přibližně z 1300 otáček a při nich síly ještě chybějí. Spotřeba? Také žádný zázrak. Vozy slibují nesplnitelné, protože podle palubních počítačů si mondeo v průměru vzalo o 1,4 l a superb o 1,3 litru paliva více. Výrazně tak v obou případech klesá
dojezd na plnou nádrž, i když překročit 1000 km nebude problém. Zde musíme připomenout malý hendikep škodovky, jejíž nádrž má objem jen 60 litrů.
Na dlouhé cesty i pro popojíždění po městě jsme agregáty shledali jako výbornou volbu, přesto počítejte s tím, že spotřeba nebude odpovídat údajům výrobce.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE OD VÝROBCE | Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi | Škoda Superb Combi 2.0 TDI |
Motor, ventilový rozvod | turbodiesel R4, DOHC | turbodiesel R4, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 | 1968 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 103/3750 | 103/4200 |
Největší točivý moment (kW/ot. za min) | 320/1750-2750 | 320/1750-2500 |
Převodovka | šestistupňová manuální | šestistupňová manuální |
Délka x šířka x výška (mm) | 4837 x 1886 x 1548 | 4833 x 1817 x 1511 |
Rozvor naprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2850, 1579/1595 | 2761, 1545/1517 |
Rozměr pneumatik | 215/50 R 17 | 225/40 R 18 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1575/790 | 1554/638 |
Objem zavazadelníku (l) | 549/1740* | 633/1865* |
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) | 70/1428 | 60/1304 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 205 | 211 |
Emise CO2 (g/km) | 129 | 121 |
* Se sadou na rychlou opravu pneumatik | ||
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/6. RS (80-120 km/h) (s) | 8,05/15,10 | 8,60/17,40 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) | 2100 | 2100 |
Brzdná drahá z rychlosti 100 km/h (m) | 41,1 | 39 |
Skutečna rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 46,8/86,7/125,1 | 48,5/88,1/127,3 |
Naměřena kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 6,3 | 5,9 |
JÍZDA
Větší komfort rozhodl
Při modernizaci superbu se škodováci zaměřili hlavně na změnu vzhledu, větší hospodárnost a také zařazení nejnovějších prvků do výbavy. To je všechno v pořádku. Ale podvozek zůstal beze změn. Určitě nechceme tvrdit, že superb jezdil a jezdí špatně, ale ztrátu na mondeo prostě nedohnal.
To již řadu let patří k jízdně nejlepším modelům střední třídy s pohonem předních kol. Přes většinu nerovností se přehoupne ladně, výborně tlumí příčné prahy a v zatáčkách ani na rozbitém asfaltu neuskakuje. Jízda po pěkné dálnici je v něm plavná a uklidňující.
V superbu jsme se na kvalitním povrchu cítili také výborně. Na rozbité silnici se však rozdíl pozná okamžitě. Škodovka tak dobře netlumí, občas poskakuje a chová se neklidně. Její karoserie se citelně více kroutí.
Také při vyhýbacím manévru u nás vyhrál ford. Mezi kužely se i díky širšímu rozchodu kol propletl s větší lehkostí a například zásah ESP jsme téměř
nezaznamenali. Superb se do zatáček vrhá s menší ochotou a stabilizace zasahuje výrazněji. Také v řízení preferujeme mondeo. Je sice o malinko užší, ale právě to se nám na něm líbí. Superb je podle nás až moc přeposilovaný – ale možná by se to někomu líbilo víc. Přesnost a rychlost jsou v obou případech podobné, stejně tak i naklánění karoserie. Moc se nám zamlouvalo řazení.
V případě superbu jsme si už na přesné a krátké dráhy zvykli, ale ford nás v tomto směru příjemně potěšil. Možná to je tím, že jsme v něm dlouho nejeli. U škodovky jsme ocenili brzdy s rychlým nástupem a snadnějším dávkováním. Lepší známku si zasloužily také za kratší brzdnou dráhu.
Ford i škodovka zkrátka jezdí příjemně, ale mondeo je přece jenom o něco pohodlnější. Také si u něj můžete objednat celou řadu bezpečnostních asistenčních systémů, které budou hlídat mrtvé úhly, jízdu v pruzích nebo bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucích aut. To zkrátka superb neumí, přestože nyní přichází se samočinným parkováním i v příčném směru.
ZÁVĚR
I když ani jeden nepatří mezi nejmodernější zástupce střední třídy, své úkoly zvládnou na jedničku. Nám se o malinko více líbil Ford Mondeo kombi, který považujeme za vyváženější vůz. Za superbem sice zaostává ve velikosti kufru a délce kabiny, ale prostor pro posádku má dostatečně vysoký i široký. A co je rozhodující, lépe se s ním jezdí. Největší škodovce výrazně prospěla modernizace, svěží design přední části, příchod nových komfortních prvků i řada chytrých řešení, ale na mondeo to stále nestačí.
Pořadí | 1. Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi | 2. Škoda Superb Combi 2.0 TDI |
Plusy | Interiér prostorný ve všech směrech | Obrovský zavazadelník |
Jízdní vlastnosti | Délka kabiny | |
Komfort cestování | Úsporný a tichý motor | |
Stále atraktivní design | Citlivě udělaný facelift | |
Minusy | Listování v palubním počítači | Úzký interiér |
Některé laciné detaily v interiéru | Malá nádrž |