3.12. 2013 Ladislav Čermák

Ford Mustang GT Convertible – Můj velký pony

 

Zatímco my v Evropě počítáme prvky na nápravách a měříme tisíciny na Severní smyčce okruhu Nürburgring, za mořem se dokážou bavit i jinak.

Říkáme si hrdě evropská škola. Chceme podvozky rychlejší než motory, čekáme na ideální kompromis mezi komfortem a kontrolou. Každé škobrtnutí na vybouleném asfaltu v nás budí paniku, přitom si necháváme od automobilek ve jménu vylhaného downsizingu místo normálních motorů vnucovat poddimenzované přeplňované dvou- či tříválce, a ještě si namlouváme, že to děláme pro přírodu.

Jenže za mořem berou věci v mnohem větším klidu, tamější automobilky totiž vědí, že gruntem je pořádný motor a zbytek už se vždy nějak udělá. Mladé maminky jezdí na nákupy třílitrovými šestiválci, pracovní pick-upy mívají plnotučná V8. Kdo chce ještě více, koupí si ikonickou corvettu, která se v aktuální generaci stala regulérním supersportem, schopným ztrestat na okruhu ferrari.

Komu ale občas stačí vyrazit na zelenou v oblaku modrého kouře z pneumatik, pro něj tu jsou takzvané pony cars – automobily sázející především na efekt. Docela levné, krásně oblečené, ale s prajednoduchou technikou, jaké se vysměje i evropský minivůz. A takový je i Ford Mustang, historický zakladatel celé kategorie. Vpředu obrovský osmiválec, vzadu pevná náprava jako v žigulíku...

Typické je, že naše 5.0 V8 s výkonem 312 kW je druhý nejslabší pohon, Mustang Shelby 500 přihodil kompresor a nabízí dalších 104 kilowattů. Všechny převodovky jsou přirozeně šestistupňové a v základní verzi ručně řazené – zde obecná preference automatu neplatí, s ním se ostatně nedělají tak hezké burnouty...

Americké chutě

Zatímco podobně velká a výkonná evropská kupé už mívají prémiové ambice a tomu odpovídají ceny, technická výstroj i celkové provedení, přesednutí třeba z BMW 6 do mustangu způsobí nepřipravenému těžký šok – bombastické vnější linie uvnitř nacházejí odezvu pouze v několika nápaditých detailech, jinak v interiéru čeká jenom záplava totálního diskontu – tvrdé lesklé plasty s ostrými hranami, typizované ovladače a na první pohled efektní, ale laciné přístroje. Za podobné zpracování a provedení detailů by se styděli i Korejci před 20 lety.

Naštěstí to ale vůbec nevadí, protože zde se nekochá, ale drží volant oběma rukama. Případně se tahá za řadicí páku, která v rozporu s tím, že vede přímo „do bedny“, chodí gumově a dost omylně – a to je také největší skutečný problém celého automobilu. Všechny ostatní momenty, zpočátku vnímané jako špatný vtip, se totiž po několika hodinách promění v úžasný návrat do dob, kdy si šoféři museli rychlost zasloužit.

A není jich málo – tam, kde slušná evropská střední třída jen proševelí přes kočičí hlavy, mustang se jakoby celý rozdrnčí, otáčení lehce jdoucím obřím volantem připomíná spíše řízení lodi, reakce laxní spojky téměř nejde předem odhadnout, na brzdy se musí zostra, aby dvě tuny vůbec zastavily, ale ne moc, jinak následuje ztráta směrové stability, od světlometů skoro není vidět, i když jsou xenonové, atd. atd. Plátěná střecha se skládá pěkně postaru: odjistit dvě páky, elektromotorem složit a ručně zakrýt měkkou dekou – odjet lze i s nezakrytou střechou, ale její nechráněný mechanismus se brzy zanese špínou.

Vymítání downsizingu

Jenže pak nastartujete a přemýšlíte, jestli se zbláznila Amerika, nebo evropští normalizátoři, kteří nám jako falešný všelék ordinují objemovou dietu a více turbodmychadlových vitamínů. Tady se výkony nenahánějí extrémním přeplňováním, ale postaru, zdvihovým objemem. Téměř čtvercové V8 Windsor s poctivým rozevřením válců 90° na volnoběh ledva vychovaně šumí, stačí ale ťuknout do plynu a hladově zaduní, až se zježí chlupy na zátylku.

Se staženou střechou je to nejlepší a túrování pod každým mostem či v tunelu vás bude bavit hodně dlouho. Plnokrevník totiž doslova srší silou a zdravým zvukem, obojím zcela jiného druhu než spodový small block OHV v corvette – zde chybí charakteristické nízkootáčkové bublání, zato tryská hlad po otáčkách a fantastická gradace. Ventily jsou totiž ovládané moderně shora a s variabilním časováním. A k tomu pět za sebou nakrátko poskládaných „kvaltů“, šestka s velkým odskokem je ekonomickým dálničním převodem. Stačí šlápnout na plyn a s lehkým burnoutem vyrazit.

Kdekoliv na kontinentu je o maximální pozornost postaráno, zejména v naší výrazné zeleni. Za mustangem se otáčejí doslova všichni a málokdo se s ním troufne poměřovat. Dobře dělá, jenže celá pravda je taková, že brutální dominance trvá jen tak dlouho, než skončí dokonalý povrch. Standardní retardér obří kola odfiltrují, ovšem pak přijde série menších výmolů, vůz se roztřese a zcela ztratí suverenitu. A nejen v zatáčkách, typická česká roleta nedovolí šlápnout na plyn ani na rovince.

Je to natolik nepříjemné, že podvědomě zpomalíte, což je dobře – i naprosto průměrné euroasijské auto vám s úroky vrátí porážku z předchozí rovinky, přemotorovaná záď ovšem aspoň neodskočí do příkopu. Dá se na to zvyknout, chce to však cvik, odvahu a zkušenosti. Když je ale získáte, přijdou vám rázem všechna ostatní auta nudně dokonalá a dost možná už nikdy nebudete chtít nic jiného. Škoda že si teď mustang v Česku ani okolních zemích oficiálně nekoupíte...

Nejlevnější verze modelucca 500 000 Kč bez cla a DPH (Coupe 3.7 Ti-VCT V6)
Základ s testovaným motoremcca 630 000 Kč bez cla a DPH (Coupe 5.0 Ti-VCT V8)
Testovaný vůz s výbavoucca 910 000 Kč bez cla a DPH (Convertible Premium 5.0 Ti-VCT V8)

Plusy

  • Nápadný a dynamický design, výjimečnost
  • Silný motor s gradací a krásným zvukem
  • Robustní a odolná konstrukce
  • Předpoklad mechanické odolnosti

Minusy

  • Nepoužitelný na rozbité vozovce
  • Nepřesné, gumové řazení
  • Pro začátečníka může být nebezpečný

Technické údaje
MotorFord Mustang GT Convertible
Typ motoru:zážehový
Válce / ventily:8/4
Zdvihový objem (cm3):4951
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):312 / 6500
Nejvyšší toč. moment (N.m / ot/min):529 / 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):5,5
Spotřeba-EPA (l/100 km):15,7/9,1
Emise CO2:-
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):270
Objem nádrže (l):61
Pohotovostní hmotnost (kg):1690
Rozměr pneu:245/45 a 255/40 R 19
Vnější rozměry
a) délka (mm):4780
b) šířka (mm):1880
c) výška (mm):1410
d) rozvor (mm):2720
e) rozchod vpředu (mm):1541
f) rozchod vzadu (mm):1537
Vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):910 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):470 / 810

Základní výbava: ESP, přední a boční airbagy, kontrola mrtvého úhlu BLIS a tlaku v pneumatikách DDS, elektrický posilovač řízení EPAS, bezzátkový systém doplňování paliva s detekcí správné palivové pistole atd.

Výbava testovaného vozu: Prémiové čalounění sedaček, speciální lak karoserie, zadní parkovací čidla, Sada Comfort (vyhřívaná sedadla a vnější zrcátka, litá 19“ kola, zadní parkovací kamera), centrální zamykání s dálkovým ovládáním, univerzální ovladač na garážová vrata, automatické světlomety, diodové koncové svítilny, plátěná střecha, nerezový dvojitý výfuk, sportovní kožená sedadla, u řidiče s elektrickým nastavováním, kožený volant, satelitní autorádio Sirius s CD a mp3, systém SYNC s funkcí automatického nouzového volání Emergency Assist (obsahuje bluetooth a hlasové ovládání), barevný 4,2“ informační displej přístrojového panelu.

Foto: David Rajdl

Spolupracujeme s TipCars.com
Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz řekl, že havárii…

Státy unie se shodly na prodloužení sankcí vůči Rusku, řekl Tusk Státy unie se shodly na prodloužení sankcí vůči Rusku, řekl Tusk

Evropská unie je jednotná v otázce prodloužení…

Spojené státy evropské? Schulz připomíná Hitlera, říkají maďarští politici Spojené státy evropské? Schulz připomíná Hitlera, říkají maďarští politici

Vysoký maďarský vládní činitel nešetrně přirovnal šéfa…

Rozstříhali standartu a rozdávali bitcoiny, skoro nikdo si ale dar od Ztohoven nevybral Rozstříhali standartu a rozdávali bitcoiny, skoro nikdo si ale dar od Ztohoven nevybral

Jen málokdo v době současné bitcoinové mánie nelitoval,…

 

Štítky Ford Testy Auto Tip

 

Přidat názorDiskuse: Ford Mustang GT Convertible – Můj velký pony







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Ford Mustang Bullitt má přeci jen dorazit v nové podobě Ford Mustang Bullitt má přeci jen dorazit v nové podobě

V roce 1968 byl do kin uveden film Bullitt. Ten prakticky…

První prototyp Shelby GT350 pro modelový rok 1966 míří do aukce První prototyp Shelby GT350 pro modelový rok 1966 míří do aukce

Aukční síň Barrett-Jackson nabídne při své lednové aukci…

 



 
Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Dnes 18:55

Renault oživuje značku Alpine sporťákem pojmenovaným po jejím neznámějším modelu. Za tuhle reinkarnaci se však původní A110 stydět nemusí!




Blesk.cz

30 tipů na víkend: Živé betlémy, pochůzka lucek i přestřelka v kovbojském saloonu

30 tipů na víkend: Živé betlémy, pochůzka lucek i…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

Star Wars Battlefront II recenze: Nechť vás provází síla na online bojištích

Star Wars Battlefront II recenze: Nechť vás provází…

Se snímkem Star Wars: Poslední z Jediů v kinech celý svět opět pohltila horečka zvaná Hvězdné války. Na ní se…

 

iSport.cz

Veselý předvedl druhý nejlepší výkon v sezoně, přesto Fenerbahce padlo

Veselý předvedl druhý nejlepší výkon v sezoně,…

Ani druhý nejlepší výkon českého basketbalisty Jana Veselého v sezoně Evropské ligy neodvrátil domácí porážku…

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo vyhodit bráchu

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo…

Jako hráč vyhrál Nagano, mistrovství světa i extraligový titul. Dovede řídit klub z pozice majitele a…

 

Reflex.cz

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami stromů a indiáni na válečné stezce

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami…

Vánoční i nevánoční akce vás čekají tento víkend. Předvánoční stres z vás spadne natotata!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

Další neomarxistická krávovina se objevila na obzoru amerických ekonomických institucí. Ty začaly zcela vážně…