Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford si připomíná 30 let dieselů ve Fiestě a dalších menších modelech

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Před třiceti lety, v dubnu 1984 uvedl Ford malou Fiestu s naftovým motorem. Předtím se diesely dostaly jen do velkých vozů.

Ford Granada dostal atmosférický naftový motor 2,1 l o výkonu pouhých 47 kW už v roce 1977, diesely původem od Perkinsu klapaly už dávno v užitkových Transitech, které měly protažený nos, protože by se do přídě jinak nevešly. Malé vozy a automobily nižší střední třídy evropské divize Fordu se však až do dubna 1984 spoléhaly výhradně na benzinové pohonné jednotky. Běžná Fiesta byla po radikální modernizaci poháněna zážehovými čtyřválci 957 cm3/33 kW, 1117 cm3/37 kW a 1296 cm3/51 kW.

Původní nepřeplňovaný naftový čtyřválec představoval doplnění nabídky. Měl objem 1608 cm3, výkon 40 kW a točivý moment 90 N.m, který přenášela pětistupňová převodovka dopředu. Dostal se i do Escortů a z nich odvozených sedanů Orion. Malá Fiesta (měřila na délku jen 3,65 m, byla 1,59 m široká a 1,36 m vysoká) s ním upalovala až 148 km/h. Sprint z nuly na stovku jí trval 15 s. Hranaté autíčko mělo rozvor náprav 2286 mm a vážilo 835 kg. Při 90 km/h spálilo na každých 100 kilometrů dle tehdejších evropských norem 3,8, při 120 km/h 5,6 a ve městě rovných pět litrů nafty. Takto motorizovaná třídveřová Fiesta stála před třemi dekádami 6.000 liber.

Zásadní evoluce přišla v roce 1988, kdy se objevil objemnější agregát se 1753 cm3. Atmosférická verze ve Fiestě posílila na 44 kW, později se objevila i ta „dopovaná“. Tyto agregáty se vyráběly skoro dvacet let, až do roku 2007. Tehdy je nahradily malé common-raily DuraTorq TDCi 1,6 l a následně i menší 1,4 l. Jejich produkce se rozběhla v závodě známém pod zkratkou DDC. Šestnáctistovka nezmizela dosud, loni se začal vyrábět menší s objemem 1,5 l a výkonem 55 kW. Dagenham Diesel Centre funguje ale už jedenáct let. Dříve se v tomto britském městě rodily kompletní osobní fordy, to už je ale minulostí, modrý ovál v Albionu momentálně produkuje pouze mechanické komponenty a další díly. Celé Fiesty se pro Evropu rodí ve španělském Almussafes nedaleko Valencie. V Dagenhamu loni vzniklo přesně 787.398 motorů, malých dieselů byla více než polovina.

Nová Fiesta byla již třikrát vyhlášena v anketě specializovaného britského magazínu Diesel Car Malým vozem roku, patří jí tak prvenství v nepřetržité řadě v sezónách 2012-2014. Fiesta ve všech verzích je také nejprodávanějším vozem v Británii v posledních pěti letech. Daří se jí v celé Evropě, kde jí poráží pouze Volkswagen Golf. Současná Fiesta ECOnetic s dieselem 1560 cm3 vykazuje kombinovanou normovanou spotřebu jen 3,3 l/100 km. vypouští tedy do ovzduší každý kilometr 85 g CO2. Pohonná jednotka přitom dává 70 kW a o přenos 200 N.m se znovu stará pětistupňový manuál. Aktuální generace ale narostla na takřka 3,97 m, přibrala skoro třetinu (!), váží 1108 kg a vzdálenost mezi nápravami se protáhla o více než 20 cm. Ale i výkony jsou jiné, akcelerace z nuly na 100 km/h jí trvá jen 12,9 s a jede 179 km/h, kromě Německa pochopitelně všude nelegálních.

Ford nabízí své vznětové motory z Dagenhamu napříč skoro celou současnou modelovou řadou od Fiesty (včetně užitkové verze!) přes Focus a Mondeo až po MPV S-Max a Galaxy. Nezapomínejme ani na pracanta a Transit Connect.

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Avatar - dochtor
23. 5. 2014 14:22
Re: Duratorq
OK, ja som reagoval na článok:
"Tyto agregáty se vyráběly skoro dvacet let, až do roku 2007. Tehdy je nahradily malé common-raily DuraTorq TDCi 1,6 l a následně i menší 1,4 l."
...a o PSA ani ťuk.
23. 5. 2014 11:49
Re: Duratorq
Vacsie zmeny medzi PSA a Ford verziami nastali az od novych 8V(entil) verzi, co je asi rok 2012.
Avatar - dochtor
23. 5. 2014 11:42
Re: Duratorq
Vlastním Fiestu TDCi 1,4, r. 2006. Neviem, čo je kde na bloku ale v techničáku je napísané IBA Peugeot.
Fordu neberiem , že sa podieľa(l) na vývoji a nákladoch, technické detaily sú však utopené v mori marketingu...
Faktom je, že pôvodom sú to PSA motory, ktoré aj vďaka FoMoCo prechádzajú evolúciou :-)
23. 5. 2014 09:55
Re: Duratorq
Na bloku je znacka PSA aj FoMoCo. Montuje si ich kazdy sam so svojimi upravami, napriklad Ford vymenil francuzsky mokry DPF za bezudrzbovy suchy.
Avatar - dochtor
23. 5. 2014 09:18
Duratorq
Kvôli objektivite by možno bolo dobré doplniť, že spomenuté Duratorq (TDCi) sú 1.4 a 1.6 HDi prevzaté od PSA.