reklama


21.7. 2014 Ladislav Černý

Ford Ranger Wildtrak Automat: Vrchol tahounů

 

Pick-up se silným pětiválcem a automatickou převodovkou je předurčen k tahání těžkých přívěsů. Ranger dovoluje na kouli 3,5 tuny.

Mohutný pick-up, jakým se Ranger stal v poslední generaci, může sice na českých silnicích takzvaně honit vodu, přesto nesmíme u vozidla kategorie N1 opomenout jeho užitné vlastnosti.

My jsme si půjčili vrcholnou verzi Wildtrak, která používá výhradně pětiválcový agregát 3.2 TDCi. Silák nabízející až 470 N.m byl spojený s šestistupňovou automatickou převodovkou.

Rozdíly proti přímému řazení

Ačkoliv běžně bývá za planetový automat tučný příplatek, v případě Rangeru to je jen 25 000 korun bez daně. Zároveň nejde o pětistupňové a ze současného hlediska zastaralé ústrojí, ale pěkně opatřené šesti stupni. Rozdíl mezi přímo řazeným ústrojím a automatickým tak spočívá zejména v komfortu řazení. Při tažení přívěsu však přichází další bonus pro automat, u kterého nehrozí spálení spojky při rozjíždění, protože testovaný Ranger může v soupravě vážit až 6,7 tuny. Spravedlivě pro obě konstrukce převodovky je třeba dodat, že planetový převod vyžaduje mnohem častější výměnu oleje, která přijde na nějaké peníze.

Pohodlí

Automatická převodovka nám působila radost, protože řadila svižně a zároveň jemně. Obojí pak nám dalo rychle zapomenout na přímo řazené ústrojí (test v AutoProfi č. 1/2013), protože jsme si užívali stejnou dynamiku, ale bez nutnosti sundávat ruce z volantu k řadicí páce. Pohled do technických údajů potvrdil náš dojem, protože rozdíl času potřebného k rozjetí na 100 km/h je mezi oběma převodovkami minimální 0,1 sekundy.

Možná pro nadšence, ale spíše pro řidiče s těžkým vlekem dovolovalo automatické ústrojí sekvenční volbu. Na kulise volicí páky bylo sice označeno písmenem S (Sport), ale k dosažení svižnějšího tempa stačilo pouze pořádně stisknout akcelerátor k podlaze a převodovka si sama bryskně upravila strategii řazení. Proto se nám sekvenční volba jeví jako nejsmysluplnější u plně naloženého automobilu či tažení těžkého přívěsu, aby bylo možné v klesání podřadit a brzdit pětiválcovým motorem. Tento dojem potvrzuje pohled na zadní kola pick-upu, na kterých se nacházely bubnové brzdy.

Paráda uvnitř

Po usednutí do Rangeru jsme opět vzdali konstruktérům chválu. Zmizelo několik málo důležitých prvků a mnohem více podstatnějších přibylo. Páku s volbou redukčního pohonu a mechanického připojení pohonu předních kol vystřídalo u nové generace s automatickou převodovkou kolečko. Označení 2h, 4H a 4L se nachází od volicí páky blíže k řidiči, tudíž naprosto přehledné a hravě ovladatelné.

Při vjezdu do nezpevněného terénu jsme kolečko otočili do polohy 4H, aby v případě prokluzu zadních kol došlo k automatickému přenosu točivého momentu i na přední. Na kluzké trávě tento případ nastal brzy a byl poznat jen krátkým přerušením plného záběru kol. Neviditelný, ale velmi cenný prvek tvořila elektronická uzávěrka zadního diferenciálu, která je standardní součástí verzí pick-upu. Opět jsme si uvědomili, jak je poslední vydání modelu Ranger stavěné na maximální komfort.

Redukční převod dovoloval extrémně pomalou jízdu, opět bez jakýchkoliv obav o spojkové obložení. V náročném terénu a během couvání s vlekem věc k nezaplacení.

Na silnici

Kdo najezdil aspoň pár stovek kilometrů jakýmkoliv pick-upem, nebude se u nenaloženého Rangeru divit málo zatížené a primárně poháněné zadní nápravě. Je fakt, že zkoušené vozidlo vybavené progresivními listovými pružinami na nerovnostech odskakovalo minimálně, k čemuž pomáhaly dva šikmo postavené tlumiče na zadní nápravě.

K dosažení maximální stability a rovněž bezpečí dostal Ranger stabilizační systém ESP do standardní výbavy. Nad zdravím posádky od nejlevnějšího provedení bdí přední, boční i hlavové airbagy včetně kolenního pro řidiče.

Výrobce také věnoval pozornost správnému poskládání převodových poměrů, což Ranger dokázal na dálnici, kde při rychlosti 130 km/h motor točil jen 2300 min-1. Automatická převodovka byla nastavená tak, že při klidné jízdě řadila ekonomicky a nechával motor točit jen 1500 min-1, protože je schopen v tomto tempu produkovat 455 N.m. Při ostrém svezení se otáčky nedostávaly nad hranici 3000 min-1, což má jasné opodstatnění v charakteristice pětiválce s nejvyšším výkonem 147 kW přesně při třech tisících otáčkách.

Wildtrak osobně

Top verze Rangeru se všem ostatním vymyká navenek osmnáctipalcovými koly a střešními ližinami. Uvnitř na nás velmi příjemně zapůsobilo čalounění sedadel v kombinaci kůže a tkaniny s prošitím oranžovou nití. Před poškozením zádě krásného pick -upu chrání parkovací kamera s displejem ve vnitřním zpětném zrcátku. Pracovní využití vozidla umocňoval příplatkový rolovací kryt nákladového prostoru. Ke klidu majitele přispívá tříletá záruka na celé vozidlo omezená ujetím 100 000 km.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 3.2 TDCi
Typ přeplňovaný vznětový pětiválec
Objem válců (cm3) 3198
Největší výkon (kW/min-1) 147/3000
Točivý moment (N.m/min-1) 470/2750
Převodovka šestistupňová manuální
Stálý převod 3,73
Pohon všech kol
Spotřeba paliva (1/100 km) 12,4/8,6/10,0
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 10,4
Emisní norma Euro 5
Délka/šířka/výška (mm) 5359/1850/1815
Rozvor (mm) 3220
Světlá výška (mm) 229
Brodivost (mm) 800
P/Z nájezdový úhel (°) 28/28
Přechodový úhel (°) 25
Provozní hmotnost (kg) 2083
Celková hmotnost (kg) 3200
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) 3500
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) 750
D/š ložného prostoru (mm) 1549/1560
Výška postranic (mm) 511
Nejvyšší rychlost (km/h) 175
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena (Kč bez DPH) 925 000

Plusy

  • Silný motor
  • Jemně řadící převodovka
  • Až 3,5 tuny na kouli

Minusy

  • Bubnové brzdy vzadu
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Islámský stát je blízko svého definitivního konce, ztrácí klíčová území Islámský stát je blízko svého definitivního konce, ztrácí klíčová území

Radikální skupina Islámský stát (IS) přišla v roce 2016 o…

Rekonstrukce nádraží vyjdou Správu železnic na deset miliard Rekonstrukce nádraží vyjdou Správu železnic na deset miliard

Rekonstrukce a opravy všech nádraží, které převzala…

Zápisník Daniela Nováka: Lezení do Trumpa Zápisník Daniela Nováka: Lezení do Trumpa

Lezení do Trumpa Jedna korporace za druhou se u nového…

Majitel Unicornu: IT funguje jako elektřina před sto lety Majitel Unicornu: IT funguje jako elektřina před sto lety

Majitel softwarové firmy Unicorn Vladimír Kovář patří…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Rallye Dakar 2017: Očima závodníka Tomáše Ouředníčka Rallye Dakar 2017: Očima závodníka Tomáše Ouředníčka

Devětatřicátý ročník Rally Dakar pořadatelé nenaplánovali…

Valentino Rossi VR46 upravuje užitkové modely značky Ford Valentino Rossi VR46 upravuje užitkové modely značky Ford

Devítinásobný mistr světa v závodech na silničních…

 



 
Jaká auta najdete v garáži nejdražšího domu v Americe?

Jaká auta najdete v garáži nejdražšího domu v Americe?

Dnes 10:53

V Americe se prodává automobilová sbírka v hodnotě více než tři čtvrtě miliardy dolarů. Má to však háček, musíte přikoupit i celý kompletně vybavený dům za 5,6 miliardy. Ale to dáte, ne?




Blesk.cz

Tragický konec pátrání: Hasiči popsali moment, kdy našli pohřešovanou Nikolu

Tragický konec pátrání: Hasiči popsali moment, kdy…

Desítky hasičů, několik jednotek z širokého okolí, psovodi. Tak to v pondělí večer vypadalo u Orlíku. Všichni…

Řidičák Pražanům vymění na Pankráci: Poradíme, jak nepřijít o nervy, čas i peníze

Řidičák Pražanům vymění na Pankráci: Poradíme, jak…

Pražský magistrát začátkem ledna upozorňoval na svém webu všechny řidiče, kterým prochází platnost řidičského…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Vousáč dál stoupá historickým bodováním

TOP zajímavosti z NHL: Vousáč dál stoupá historickým…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Vukadinovič zůstává ve Zlíně! Klub odmítnul nabídku Slavie

Vukadinovič zůstává ve Zlíně! Klub odmítnul nabídku Slavie

Velká přestupová sága končí bez dohody. Vukadin Vukadinovič zůstane i v jarní části ePojisteni.cz ligy hráčem…

 

Reflex.cz

JXD: Osahával mě léčitel, připadám si poskvrněn či dokonce znásilněn

JXD: Osahával mě léčitel, připadám si poskvrněn či…

Při přípravě článku o šarlatánovi, který „léčí“ rakovinu, jsem tvrdě narazil na limity své role. Jako novinář…

V Itálii zavalila lavina hotel, podle záchranářů je v něm mnoho mrtvých

V Itálii zavalila lavina hotel, podle záchranářů je…

V hotelu zavaleném při středečním zemětřesení lavinou ve střední Itálii je mnoho mrtvých. S odvoláním na…

 
 
reklama