21.7. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Ford Ranger Wildtrak Automat: Vrchol tahounů

 

Pick-up se silným pětiválcem a automatickou převodovkou je předurčen k tahání těžkých přívěsů. Ranger dovoluje na kouli 3,5 tuny.

Mohutný pick-up, jakým se Ranger stal v poslední generaci, může sice na českých silnicích takzvaně honit vodu, přesto nesmíme u vozidla kategorie N1 opomenout jeho užitné vlastnosti.

My jsme si půjčili vrcholnou verzi Wildtrak, která používá výhradně pětiválcový agregát 3.2 TDCi. Silák nabízející až 470 N.m byl spojený s šestistupňovou automatickou převodovkou.

Rozdíly proti přímému řazení

Ačkoliv běžně bývá za planetový automat tučný příplatek, v případě Rangeru to je jen 25 000 korun bez daně. Zároveň nejde o pětistupňové a ze současného hlediska zastaralé ústrojí, ale pěkně opatřené šesti stupni. Rozdíl mezi přímo řazeným ústrojím a automatickým tak spočívá zejména v komfortu řazení. Při tažení přívěsu však přichází další bonus pro automat, u kterého nehrozí spálení spojky při rozjíždění, protože testovaný Ranger může v soupravě vážit až 6,7 tuny. Spravedlivě pro obě konstrukce převodovky je třeba dodat, že planetový převod vyžaduje mnohem častější výměnu oleje, která přijde na nějaké peníze.

Pohodlí

Automatická převodovka nám působila radost, protože řadila svižně a zároveň jemně. Obojí pak nám dalo rychle zapomenout na přímo řazené ústrojí (test v AutoProfi č. 1/2013), protože jsme si užívali stejnou dynamiku, ale bez nutnosti sundávat ruce z volantu k řadicí páce. Pohled do technických údajů potvrdil náš dojem, protože rozdíl času potřebného k rozjetí na 100 km/h je mezi oběma převodovkami minimální 0,1 sekundy.

Možná pro nadšence, ale spíše pro řidiče s těžkým vlekem dovolovalo automatické ústrojí sekvenční volbu. Na kulise volicí páky bylo sice označeno písmenem S (Sport), ale k dosažení svižnějšího tempa stačilo pouze pořádně stisknout akcelerátor k podlaze a převodovka si sama bryskně upravila strategii řazení. Proto se nám sekvenční volba jeví jako nejsmysluplnější u plně naloženého automobilu či tažení těžkého přívěsu, aby bylo možné v klesání podřadit a brzdit pětiválcovým motorem. Tento dojem potvrzuje pohled na zadní kola pick-upu, na kterých se nacházely bubnové brzdy.

Paráda uvnitř

Po usednutí do Rangeru jsme opět vzdali konstruktérům chválu. Zmizelo několik málo důležitých prvků a mnohem více podstatnějších přibylo. Páku s volbou redukčního pohonu a mechanického připojení pohonu předních kol vystřídalo u nové generace s automatickou převodovkou kolečko. Označení 2h, 4H a 4L se nachází od volicí páky blíže k řidiči, tudíž naprosto přehledné a hravě ovladatelné.

Při vjezdu do nezpevněného terénu jsme kolečko otočili do polohy 4H, aby v případě prokluzu zadních kol došlo k automatickému přenosu točivého momentu i na přední. Na kluzké trávě tento případ nastal brzy a byl poznat jen krátkým přerušením plného záběru kol. Neviditelný, ale velmi cenný prvek tvořila elektronická uzávěrka zadního diferenciálu, která je standardní součástí verzí pick-upu. Opět jsme si uvědomili, jak je poslední vydání modelu Ranger stavěné na maximální komfort.

Redukční převod dovoloval extrémně pomalou jízdu, opět bez jakýchkoliv obav o spojkové obložení. V náročném terénu a během couvání s vlekem věc k nezaplacení.

Na silnici

Kdo najezdil aspoň pár stovek kilometrů jakýmkoliv pick-upem, nebude se u nenaloženého Rangeru divit málo zatížené a primárně poháněné zadní nápravě. Je fakt, že zkoušené vozidlo vybavené progresivními listovými pružinami na nerovnostech odskakovalo minimálně, k čemuž pomáhaly dva šikmo postavené tlumiče na zadní nápravě.

K dosažení maximální stability a rovněž bezpečí dostal Ranger stabilizační systém ESP do standardní výbavy. Nad zdravím posádky od nejlevnějšího provedení bdí přední, boční i hlavové airbagy včetně kolenního pro řidiče.

Výrobce také věnoval pozornost správnému poskládání převodových poměrů, což Ranger dokázal na dálnici, kde při rychlosti 130 km/h motor točil jen 2300 min-1. Automatická převodovka byla nastavená tak, že při klidné jízdě řadila ekonomicky a nechával motor točit jen 1500 min-1, protože je schopen v tomto tempu produkovat 455 N.m. Při ostrém svezení se otáčky nedostávaly nad hranici 3000 min-1, což má jasné opodstatnění v charakteristice pětiválce s nejvyšším výkonem 147 kW přesně při třech tisících otáčkách.

Wildtrak osobně

Top verze Rangeru se všem ostatním vymyká navenek osmnáctipalcovými koly a střešními ližinami. Uvnitř na nás velmi příjemně zapůsobilo čalounění sedadel v kombinaci kůže a tkaniny s prošitím oranžovou nití. Před poškozením zádě krásného pick -upu chrání parkovací kamera s displejem ve vnitřním zpětném zrcátku. Pracovní využití vozidla umocňoval příplatkový rolovací kryt nákladového prostoru. Ke klidu majitele přispívá tříletá záruka na celé vozidlo omezená ujetím 100 000 km.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 3.2 TDCi
Typ přeplňovaný vznětový pětiválec
Objem válců (cm3) 3198
Největší výkon (kW/min-1) 147/3000
Točivý moment (N.m/min-1) 470/2750
Převodovka šestistupňová manuální
Stálý převod 3,73
Pohon všech kol
Spotřeba paliva (1/100 km) 12,4/8,6/10,0
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 10,4
Emisní norma Euro 5
Délka/šířka/výška (mm) 5359/1850/1815
Rozvor (mm) 3220
Světlá výška (mm) 229
Brodivost (mm) 800
P/Z nájezdový úhel (°) 28/28
Přechodový úhel (°) 25
Provozní hmotnost (kg) 2083
Celková hmotnost (kg) 3200
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) 3500
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) 750
D/š ložného prostoru (mm) 1549/1560
Výška postranic (mm) 511
Nejvyšší rychlost (km/h) 175
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena (Kč bez DPH) 925 000

Plusy

  • Silný motor
  • Jemně řadící převodovka
  • Až 3,5 tuny na kouli

Minusy

  • Bubnové brzdy vzadu
Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát

Prezident Miloš Zeman pověří sestavením vlády vítěze…

Moskva: Mezinárodní koalice dobyla syrskou Rakku pomocí „barbarského bombardování“ Moskva: Mezinárodní koalice dobyla syrskou Rakku pomocí „barbarského bombardování“

Rusko dnes obvinilo mezinárodní koalici v čele s USA z…

Mohl to být větší úspěch, čeká nás opozice, říká Klaus mladší Mohl to být větší úspěch, čeká nás opozice, říká Klaus mladší

„Opět nás čeká práce v opozici a musíme se s tím…

 

Štítky Ford Profi Pick-up

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 



Automobilová gymnastika v praxi. Podívejte se na kuriózní nehodu z Prahy! Automobilová gymnastika v praxi. Podívejte se na kuriózní nehodu z Prahy!

Nehoda se stala ve čtvrtek ráno za Nuselským mostem…

Ford Ranger 3.2 TDCi vs. Nissan Navara 2.3 dCi – Vidle i kravata Ford Ranger 3.2 TDCi vs. Nissan Navara 2.3 dCi – Vidle i kravata

Terénní pick-upy už dávno neplní jen pracovní povinnosti…

 



 
Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Dnes 16:45

Malinký roadster S800 nebyl v rozporu se zažitým názorem tím úplně prvním automobilem japonské značky. Tato pocta náleží vozu z přesně opačného spektra nabídky, a sice drobnému pick-upu T360.




Blesk.cz

Zámek Hluboká má novou prohlídkovou trasu: Ukáže sbírku schwarzenberského stříbra i tapety z krav!

Zámek Hluboká má novou prohlídkovou trasu: Ukáže…

Hostinské komnaty, pokoje pro personál a unikátní sbírka schwarzenberského stříbra. To všechno jsou novinky,…

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců. Rodině ale chybí peníze na léčbu

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců.…

Malý Adrianek (1,5 roku) spolu s maminkou (29) bojuje, aby se mohl vůbec kdy postavit na nožičky. Jeho zdravotní…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Pavlenka má další nulu, Bayern se dotáhl na Borussii

SESTŘIHY: Pavlenka má další nulu, Bayern se dotáhl…

Fotbalisté Bayernu Mnichov zvítězili gólem Tolissa v devátém kole německé ligy v Hamburku 1:0 a z druhého místa…

Plíšková vlétla do Turnaje mistryň, Venus Williamsovou jasně přehrála

Plíšková vlétla do Turnaje mistryň, Venus…

Česká tenistka Karolína Plíšková vstoupila do Turnaje mistryň v Singapuru jasným vítězstvím nad Venus…

 

Reflex.cz

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i Okamuru a Bartoše

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i…

Babišovo ANO ovládlo Česko, sněmovní volby vyhrálo ve všech krajích. Co na to Miloš Zeman? Pochválil šéfa ANO…

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na pokraji jaderné apokalypsy

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na…

Koncem padesátých let minulého století se první tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu…