21.7. 2014 Ladislav Černý

Ford Ranger Wildtrak Automat: Vrchol tahounů

 

Pick-up se silným pětiválcem a automatickou převodovkou je předurčen k tahání těžkých přívěsů. Ranger dovoluje na kouli 3,5 tuny.

Mohutný pick-up, jakým se Ranger stal v poslední generaci, může sice na českých silnicích takzvaně honit vodu, přesto nesmíme u vozidla kategorie N1 opomenout jeho užitné vlastnosti.

My jsme si půjčili vrcholnou verzi Wildtrak, která používá výhradně pětiválcový agregát 3.2 TDCi. Silák nabízející až 470 N.m byl spojený s šestistupňovou automatickou převodovkou.

Rozdíly proti přímému řazení

Ačkoliv běžně bývá za planetový automat tučný příplatek, v případě Rangeru to je jen 25 000 korun bez daně. Zároveň nejde o pětistupňové a ze současného hlediska zastaralé ústrojí, ale pěkně opatřené šesti stupni. Rozdíl mezi přímo řazeným ústrojím a automatickým tak spočívá zejména v komfortu řazení. Při tažení přívěsu však přichází další bonus pro automat, u kterého nehrozí spálení spojky při rozjíždění, protože testovaný Ranger může v soupravě vážit až 6,7 tuny. Spravedlivě pro obě konstrukce převodovky je třeba dodat, že planetový převod vyžaduje mnohem častější výměnu oleje, která přijde na nějaké peníze.

Pohodlí

Automatická převodovka nám působila radost, protože řadila svižně a zároveň jemně. Obojí pak nám dalo rychle zapomenout na přímo řazené ústrojí (test v AutoProfi č. 1/2013), protože jsme si užívali stejnou dynamiku, ale bez nutnosti sundávat ruce z volantu k řadicí páce. Pohled do technických údajů potvrdil náš dojem, protože rozdíl času potřebného k rozjetí na 100 km/h je mezi oběma převodovkami minimální 0,1 sekundy.

Možná pro nadšence, ale spíše pro řidiče s těžkým vlekem dovolovalo automatické ústrojí sekvenční volbu. Na kulise volicí páky bylo sice označeno písmenem S (Sport), ale k dosažení svižnějšího tempa stačilo pouze pořádně stisknout akcelerátor k podlaze a převodovka si sama bryskně upravila strategii řazení. Proto se nám sekvenční volba jeví jako nejsmysluplnější u plně naloženého automobilu či tažení těžkého přívěsu, aby bylo možné v klesání podřadit a brzdit pětiválcovým motorem. Tento dojem potvrzuje pohled na zadní kola pick-upu, na kterých se nacházely bubnové brzdy.

Paráda uvnitř

Po usednutí do Rangeru jsme opět vzdali konstruktérům chválu. Zmizelo několik málo důležitých prvků a mnohem více podstatnějších přibylo. Páku s volbou redukčního pohonu a mechanického připojení pohonu předních kol vystřídalo u nové generace s automatickou převodovkou kolečko. Označení 2h, 4H a 4L se nachází od volicí páky blíže k řidiči, tudíž naprosto přehledné a hravě ovladatelné.

Při vjezdu do nezpevněného terénu jsme kolečko otočili do polohy 4H, aby v případě prokluzu zadních kol došlo k automatickému přenosu točivého momentu i na přední. Na kluzké trávě tento případ nastal brzy a byl poznat jen krátkým přerušením plného záběru kol. Neviditelný, ale velmi cenný prvek tvořila elektronická uzávěrka zadního diferenciálu, která je standardní součástí verzí pick-upu. Opět jsme si uvědomili, jak je poslední vydání modelu Ranger stavěné na maximální komfort.

Redukční převod dovoloval extrémně pomalou jízdu, opět bez jakýchkoliv obav o spojkové obložení. V náročném terénu a během couvání s vlekem věc k nezaplacení.

Na silnici

Kdo najezdil aspoň pár stovek kilometrů jakýmkoliv pick-upem, nebude se u nenaloženého Rangeru divit málo zatížené a primárně poháněné zadní nápravě. Je fakt, že zkoušené vozidlo vybavené progresivními listovými pružinami na nerovnostech odskakovalo minimálně, k čemuž pomáhaly dva šikmo postavené tlumiče na zadní nápravě.

K dosažení maximální stability a rovněž bezpečí dostal Ranger stabilizační systém ESP do standardní výbavy. Nad zdravím posádky od nejlevnějšího provedení bdí přední, boční i hlavové airbagy včetně kolenního pro řidiče.

Výrobce také věnoval pozornost správnému poskládání převodových poměrů, což Ranger dokázal na dálnici, kde při rychlosti 130 km/h motor točil jen 2300 min-1. Automatická převodovka byla nastavená tak, že při klidné jízdě řadila ekonomicky a nechával motor točit jen 1500 min-1, protože je schopen v tomto tempu produkovat 455 N.m. Při ostrém svezení se otáčky nedostávaly nad hranici 3000 min-1, což má jasné opodstatnění v charakteristice pětiválce s nejvyšším výkonem 147 kW přesně při třech tisících otáčkách.

Wildtrak osobně

Top verze Rangeru se všem ostatním vymyká navenek osmnáctipalcovými koly a střešními ližinami. Uvnitř na nás velmi příjemně zapůsobilo čalounění sedadel v kombinaci kůže a tkaniny s prošitím oranžovou nití. Před poškozením zádě krásného pick -upu chrání parkovací kamera s displejem ve vnitřním zpětném zrcátku. Pracovní využití vozidla umocňoval příplatkový rolovací kryt nákladového prostoru. Ke klidu majitele přispívá tříletá záruka na celé vozidlo omezená ujetím 100 000 km.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 3.2 TDCi
Typ přeplňovaný vznětový pětiválec
Objem válců (cm3) 3198
Největší výkon (kW/min-1) 147/3000
Točivý moment (N.m/min-1) 470/2750
Převodovka šestistupňová manuální
Stálý převod 3,73
Pohon všech kol
Spotřeba paliva (1/100 km) 12,4/8,6/10,0
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 10,4
Emisní norma Euro 5
Délka/šířka/výška (mm) 5359/1850/1815
Rozvor (mm) 3220
Světlá výška (mm) 229
Brodivost (mm) 800
P/Z nájezdový úhel (°) 28/28
Přechodový úhel (°) 25
Provozní hmotnost (kg) 2083
Celková hmotnost (kg) 3200
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) 3500
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) 750
D/š ložného prostoru (mm) 1549/1560
Výška postranic (mm) 511
Nejvyšší rychlost (km/h) 175
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena (Kč bez DPH) 925 000

Plusy

  • Silný motor
  • Jemně řadící převodovka
  • Až 3,5 tuny na kouli

Minusy

  • Bubnové brzdy vzadu
Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Rallye Dakar 2017: Očima závodníka Tomáše Ouředníčka Rallye Dakar 2017: Očima závodníka Tomáše Ouředníčka

Devětatřicátý ročník Rally Dakar pořadatelé nenaplánovali…

Valentino Rossi VR46 upravuje užitkové modely značky Ford Valentino Rossi VR46 upravuje užitkové modely značky Ford

Devítinásobný mistr světa v závodech na silničních…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí „měří“ špatně. Víme, proč!

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí…

Historickou budovu Klementina, která dříve bývala jezuitskou kolejí a jejíž většina vnitřních prostor dnes patří…

 

iSport.cz

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít už nebude, hrozí soupeři

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít…

Do pořádně nepříjemné situace se dostává cyklistická superstar Peter Sagan. Sportovní ředitel belgické stáje…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…