21.7. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Ford Ranger Wildtrak Automat: Vrchol tahounů

 

Pick-up se silným pětiválcem a automatickou převodovkou je předurčen k tahání těžkých přívěsů. Ranger dovoluje na kouli 3,5 tuny.

Mohutný pick-up, jakým se Ranger stal v poslední generaci, může sice na českých silnicích takzvaně honit vodu, přesto nesmíme u vozidla kategorie N1 opomenout jeho užitné vlastnosti.

My jsme si půjčili vrcholnou verzi Wildtrak, která používá výhradně pětiválcový agregát 3.2 TDCi. Silák nabízející až 470 N.m byl spojený s šestistupňovou automatickou převodovkou.

Rozdíly proti přímému řazení

Ačkoliv běžně bývá za planetový automat tučný příplatek, v případě Rangeru to je jen 25 000 korun bez daně. Zároveň nejde o pětistupňové a ze současného hlediska zastaralé ústrojí, ale pěkně opatřené šesti stupni. Rozdíl mezi přímo řazeným ústrojím a automatickým tak spočívá zejména v komfortu řazení. Při tažení přívěsu však přichází další bonus pro automat, u kterého nehrozí spálení spojky při rozjíždění, protože testovaný Ranger může v soupravě vážit až 6,7 tuny. Spravedlivě pro obě konstrukce převodovky je třeba dodat, že planetový převod vyžaduje mnohem častější výměnu oleje, která přijde na nějaké peníze.

Pohodlí

Automatická převodovka nám působila radost, protože řadila svižně a zároveň jemně. Obojí pak nám dalo rychle zapomenout na přímo řazené ústrojí (test v AutoProfi č. 1/2013), protože jsme si užívali stejnou dynamiku, ale bez nutnosti sundávat ruce z volantu k řadicí páce. Pohled do technických údajů potvrdil náš dojem, protože rozdíl času potřebného k rozjetí na 100 km/h je mezi oběma převodovkami minimální 0,1 sekundy.

Možná pro nadšence, ale spíše pro řidiče s těžkým vlekem dovolovalo automatické ústrojí sekvenční volbu. Na kulise volicí páky bylo sice označeno písmenem S (Sport), ale k dosažení svižnějšího tempa stačilo pouze pořádně stisknout akcelerátor k podlaze a převodovka si sama bryskně upravila strategii řazení. Proto se nám sekvenční volba jeví jako nejsmysluplnější u plně naloženého automobilu či tažení těžkého přívěsu, aby bylo možné v klesání podřadit a brzdit pětiválcovým motorem. Tento dojem potvrzuje pohled na zadní kola pick-upu, na kterých se nacházely bubnové brzdy.

Paráda uvnitř

Po usednutí do Rangeru jsme opět vzdali konstruktérům chválu. Zmizelo několik málo důležitých prvků a mnohem více podstatnějších přibylo. Páku s volbou redukčního pohonu a mechanického připojení pohonu předních kol vystřídalo u nové generace s automatickou převodovkou kolečko. Označení 2h, 4H a 4L se nachází od volicí páky blíže k řidiči, tudíž naprosto přehledné a hravě ovladatelné.

Při vjezdu do nezpevněného terénu jsme kolečko otočili do polohy 4H, aby v případě prokluzu zadních kol došlo k automatickému přenosu točivého momentu i na přední. Na kluzké trávě tento případ nastal brzy a byl poznat jen krátkým přerušením plného záběru kol. Neviditelný, ale velmi cenný prvek tvořila elektronická uzávěrka zadního diferenciálu, která je standardní součástí verzí pick-upu. Opět jsme si uvědomili, jak je poslední vydání modelu Ranger stavěné na maximální komfort.

Redukční převod dovoloval extrémně pomalou jízdu, opět bez jakýchkoliv obav o spojkové obložení. V náročném terénu a během couvání s vlekem věc k nezaplacení.

Na silnici

Kdo najezdil aspoň pár stovek kilometrů jakýmkoliv pick-upem, nebude se u nenaloženého Rangeru divit málo zatížené a primárně poháněné zadní nápravě. Je fakt, že zkoušené vozidlo vybavené progresivními listovými pružinami na nerovnostech odskakovalo minimálně, k čemuž pomáhaly dva šikmo postavené tlumiče na zadní nápravě.

K dosažení maximální stability a rovněž bezpečí dostal Ranger stabilizační systém ESP do standardní výbavy. Nad zdravím posádky od nejlevnějšího provedení bdí přední, boční i hlavové airbagy včetně kolenního pro řidiče.

Výrobce také věnoval pozornost správnému poskládání převodových poměrů, což Ranger dokázal na dálnici, kde při rychlosti 130 km/h motor točil jen 2300 min-1. Automatická převodovka byla nastavená tak, že při klidné jízdě řadila ekonomicky a nechával motor točit jen 1500 min-1, protože je schopen v tomto tempu produkovat 455 N.m. Při ostrém svezení se otáčky nedostávaly nad hranici 3000 min-1, což má jasné opodstatnění v charakteristice pětiválce s nejvyšším výkonem 147 kW přesně při třech tisících otáčkách.

Wildtrak osobně

Top verze Rangeru se všem ostatním vymyká navenek osmnáctipalcovými koly a střešními ližinami. Uvnitř na nás velmi příjemně zapůsobilo čalounění sedadel v kombinaci kůže a tkaniny s prošitím oranžovou nití. Před poškozením zádě krásného pick -upu chrání parkovací kamera s displejem ve vnitřním zpětném zrcátku. Pracovní využití vozidla umocňoval příplatkový rolovací kryt nákladového prostoru. Ke klidu majitele přispívá tříletá záruka na celé vozidlo omezená ujetím 100 000 km.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 3.2 TDCi
Typ přeplňovaný vznětový pětiválec
Objem válců (cm3) 3198
Největší výkon (kW/min-1) 147/3000
Točivý moment (N.m/min-1) 470/2750
Převodovka šestistupňová manuální
Stálý převod 3,73
Pohon všech kol
Spotřeba paliva (1/100 km) 12,4/8,6/10,0
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 10,4
Emisní norma Euro 5
Délka/šířka/výška (mm) 5359/1850/1815
Rozvor (mm) 3220
Světlá výška (mm) 229
Brodivost (mm) 800
P/Z nájezdový úhel (°) 28/28
Přechodový úhel (°) 25
Provozní hmotnost (kg) 2083
Celková hmotnost (kg) 3200
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) 3500
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) 750
D/š ložného prostoru (mm) 1549/1560
Výška postranic (mm) 511
Nejvyšší rychlost (km/h) 175
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena (Kč bez DPH) 925 000

Plusy

  • Silný motor
  • Jemně řadící převodovka
  • Až 3,5 tuny na kouli

Minusy

  • Bubnové brzdy vzadu
Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš: Krčálova rezignace byla jediným možným řešením Babiš: Krčálova rezignace byla jediným možným řešením

Rezignace ministra práce a sociálních věcí Petra Krčála…

V centru Prahy se zřítila část budovy. Hasiči vyprostili tři lidi, další hledají V centru Prahy se zřítila část budovy. Hasiči vyprostili tři lidi, další hledají

V rekonstruovaném domě v Mikulandské ulici v centru Prahy…

Liberalizaci se nebráníme, rizikem jsou však spekulanti, říká šéf Českých drah Pavel Krtek Liberalizaci se nebráníme, rizikem jsou však spekulanti, říká šéf Českých drah Pavel Krtek

České dráhy se nebrání liberalizaci železničního trhu,…

 

Štítky Ford Profi Pick-up

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire

Placatou Škodu z počátku 70. let si většina z nás…

Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

 



Ford Ranger 3.2 TDCi (147 kW) vs. VW Amarok 3.0 TDI V6 (150 kW) – Chlapáci sobě Ford Ranger 3.2 TDCi (147 kW) vs. VW Amarok 3.0 TDI V6 (150 kW) – Chlapáci sobě

Vyloženě drsných aut na trhu už tolik není, pick-upy ale…

Morocco Desert Challenge: Jak tohle mohla česká posádka přežít... Morocco Desert Challenge: Jak tohle mohla česká posádka přežít...

Letošní Morocco Desert Challenge skončil pro obhájce…

 



 
Škoda Kodiaq GT: Už i Škodovka má SUV kupé! Představují jej první snímky

Škoda Kodiaq GT: Už i Škodovka má SUV kupé! Představují jej první snímky

Dnes 11:30

Velké SUV Škoda Kodiaq dostane také sličnější a sportovněji střiženou variantu kupé. Dokazují to tyto obrázky vozu Kodiaqu GT, vyráběného čínskou společností Shanghai-Volkswagen.




Blesk.cz

Vlaďka Erbová s dětmi a přítelem v exotickém ráji. Lidi z nich šílí! Tohle jejího ex nepotěší

Vlaďka Erbová s dětmi a přítelem v exotickém ráji.…

Zaslouženou dovolenou si v Dominikánské republice užívá Vlaďka Erbová (37) s přítelem Michalem Gulašim (31) a…

Tvoje tvář má známý hlas zná další jméno: Nova nasadila svou vlastní hvězdu

Tvoje tvář má známý hlas zná další jméno: Nova…

Velké proměny, skvělá hudební čísla, oblíbené české hvězdy v rolích světových, ale i tuzemských ikon populární…

 

iSport.cz

Tour de France ONLINE: Po volnu cyklisty trápí první horská etapa

Tour de France ONLINE: Po volnu cyklisty trápí první…

Peloton cyklistické Tour de France dnes čeká po pondělním dnu volna první horská prověrka. Desátá etapa se…

Nové dresy na ligu: Sparta venku v bílém, Plzeň přidala límeček

Nové dresy na ligu: Sparta venku v bílém, Plzeň…

Start české fotbalové sezony se blíží, už v pátek vypukne Fortuna liga utkáním Dukly s Viktorií Plzeň. Kluby…

 

Reflex.cz

Ministryně Jana Maláčová: Úřednice s prestižními školami a zastánkyně užší integrace EU

Ministryně Jana Maláčová: Úřednice s prestižními…

Novou ministryní práce a sociálních věcí bude Jana Maláčová. Jenom pár dní po vyslovení důvěry druhé vládě…

Stál jste tam jak malá mokrá nudle! Schwarzenegger vyčetl Trumpovi jednání s Putinem

Stál jste tam jak malá mokrá nudle! Schwarzenegger…

Hvězda akčních filmů a bývalý americký guvernér Arnold Schwarzenegger se opřel do chování prezidenta USA Donalda…