21.7. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Ford Ranger Wildtrak Automat: Vrchol tahounů

 

Pick-up se silným pětiválcem a automatickou převodovkou je předurčen k tahání těžkých přívěsů. Ranger dovoluje na kouli 3,5 tuny.

Mohutný pick-up, jakým se Ranger stal v poslední generaci, může sice na českých silnicích takzvaně honit vodu, přesto nesmíme u vozidla kategorie N1 opomenout jeho užitné vlastnosti.

My jsme si půjčili vrcholnou verzi Wildtrak, která používá výhradně pětiválcový agregát 3.2 TDCi. Silák nabízející až 470 N.m byl spojený s šestistupňovou automatickou převodovkou.

Rozdíly proti přímému řazení

Ačkoliv běžně bývá za planetový automat tučný příplatek, v případě Rangeru to je jen 25 000 korun bez daně. Zároveň nejde o pětistupňové a ze současného hlediska zastaralé ústrojí, ale pěkně opatřené šesti stupni. Rozdíl mezi přímo řazeným ústrojím a automatickým tak spočívá zejména v komfortu řazení. Při tažení přívěsu však přichází další bonus pro automat, u kterého nehrozí spálení spojky při rozjíždění, protože testovaný Ranger může v soupravě vážit až 6,7 tuny. Spravedlivě pro obě konstrukce převodovky je třeba dodat, že planetový převod vyžaduje mnohem častější výměnu oleje, která přijde na nějaké peníze.

Pohodlí

Automatická převodovka nám působila radost, protože řadila svižně a zároveň jemně. Obojí pak nám dalo rychle zapomenout na přímo řazené ústrojí (test v AutoProfi č. 1/2013), protože jsme si užívali stejnou dynamiku, ale bez nutnosti sundávat ruce z volantu k řadicí páce. Pohled do technických údajů potvrdil náš dojem, protože rozdíl času potřebného k rozjetí na 100 km/h je mezi oběma převodovkami minimální 0,1 sekundy.

Možná pro nadšence, ale spíše pro řidiče s těžkým vlekem dovolovalo automatické ústrojí sekvenční volbu. Na kulise volicí páky bylo sice označeno písmenem S (Sport), ale k dosažení svižnějšího tempa stačilo pouze pořádně stisknout akcelerátor k podlaze a převodovka si sama bryskně upravila strategii řazení. Proto se nám sekvenční volba jeví jako nejsmysluplnější u plně naloženého automobilu či tažení těžkého přívěsu, aby bylo možné v klesání podřadit a brzdit pětiválcovým motorem. Tento dojem potvrzuje pohled na zadní kola pick-upu, na kterých se nacházely bubnové brzdy.

Paráda uvnitř

Po usednutí do Rangeru jsme opět vzdali konstruktérům chválu. Zmizelo několik málo důležitých prvků a mnohem více podstatnějších přibylo. Páku s volbou redukčního pohonu a mechanického připojení pohonu předních kol vystřídalo u nové generace s automatickou převodovkou kolečko. Označení 2h, 4H a 4L se nachází od volicí páky blíže k řidiči, tudíž naprosto přehledné a hravě ovladatelné.

Při vjezdu do nezpevněného terénu jsme kolečko otočili do polohy 4H, aby v případě prokluzu zadních kol došlo k automatickému přenosu točivého momentu i na přední. Na kluzké trávě tento případ nastal brzy a byl poznat jen krátkým přerušením plného záběru kol. Neviditelný, ale velmi cenný prvek tvořila elektronická uzávěrka zadního diferenciálu, která je standardní součástí verzí pick-upu. Opět jsme si uvědomili, jak je poslední vydání modelu Ranger stavěné na maximální komfort.

Redukční převod dovoloval extrémně pomalou jízdu, opět bez jakýchkoliv obav o spojkové obložení. V náročném terénu a během couvání s vlekem věc k nezaplacení.

Na silnici

Kdo najezdil aspoň pár stovek kilometrů jakýmkoliv pick-upem, nebude se u nenaloženého Rangeru divit málo zatížené a primárně poháněné zadní nápravě. Je fakt, že zkoušené vozidlo vybavené progresivními listovými pružinami na nerovnostech odskakovalo minimálně, k čemuž pomáhaly dva šikmo postavené tlumiče na zadní nápravě.

K dosažení maximální stability a rovněž bezpečí dostal Ranger stabilizační systém ESP do standardní výbavy. Nad zdravím posádky od nejlevnějšího provedení bdí přední, boční i hlavové airbagy včetně kolenního pro řidiče.

Výrobce také věnoval pozornost správnému poskládání převodových poměrů, což Ranger dokázal na dálnici, kde při rychlosti 130 km/h motor točil jen 2300 min-1. Automatická převodovka byla nastavená tak, že při klidné jízdě řadila ekonomicky a nechával motor točit jen 1500 min-1, protože je schopen v tomto tempu produkovat 455 N.m. Při ostrém svezení se otáčky nedostávaly nad hranici 3000 min-1, což má jasné opodstatnění v charakteristice pětiválce s nejvyšším výkonem 147 kW přesně při třech tisících otáčkách.

Wildtrak osobně

Top verze Rangeru se všem ostatním vymyká navenek osmnáctipalcovými koly a střešními ližinami. Uvnitř na nás velmi příjemně zapůsobilo čalounění sedadel v kombinaci kůže a tkaniny s prošitím oranžovou nití. Před poškozením zádě krásného pick -upu chrání parkovací kamera s displejem ve vnitřním zpětném zrcátku. Pracovní využití vozidla umocňoval příplatkový rolovací kryt nákladového prostoru. Ke klidu majitele přispívá tříletá záruka na celé vozidlo omezená ujetím 100 000 km.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 3.2 TDCi
Typ přeplňovaný vznětový pětiválec
Objem válců (cm3) 3198
Největší výkon (kW/min-1) 147/3000
Točivý moment (N.m/min-1) 470/2750
Převodovka šestistupňová manuální
Stálý převod 3,73
Pohon všech kol
Spotřeba paliva (1/100 km) 12,4/8,6/10,0
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 10,4
Emisní norma Euro 5
Délka/šířka/výška (mm) 5359/1850/1815
Rozvor (mm) 3220
Světlá výška (mm) 229
Brodivost (mm) 800
P/Z nájezdový úhel (°) 28/28
Přechodový úhel (°) 25
Provozní hmotnost (kg) 2083
Celková hmotnost (kg) 3200
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) 3500
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) 750
D/š ložného prostoru (mm) 1549/1560
Výška postranic (mm) 511
Nejvyšší rychlost (km/h) 175
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena (Kč bez DPH) 925 000

Plusy

  • Silný motor
  • Jemně řadící převodovka
  • Až 3,5 tuny na kouli

Minusy

  • Bubnové brzdy vzadu
Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut

V prvním pololetí 2017 v Česku přibylo 136 tisíc vozidel…

Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje

Investici v průmyslové zóně v Mošnově na Novojičínsku…

Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum

Změnit práci chce nyní nejvíc lidí v Česku za posledních…

 

Štítky Ford Profi Pick-up

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Ford Ranger 3.2 TDCi vs. Nissan Navara 2.3 dCi – Vidle i kravata Ford Ranger 3.2 TDCi vs. Nissan Navara 2.3 dCi – Vidle i kravata

Terénní pick-upy už dávno neplní jen pracovní povinnosti…

Rallye Dakar 2017: Očima závodníka Tomáše Ouředníčka Rallye Dakar 2017: Očima závodníka Tomáše Ouředníčka

Devětatřicátý ročník Rally Dakar pořadatelé nenaplánovali…

 



 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Včera

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek za dva biliony. A čtyři děti

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek…

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se stal nejbohatším člověkem světa. Na tomto postu vystřídal…

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se s původním Outlookem nebo spořiči obrazovky

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se…

Microsoft zveřejnil seznam funkcí, které z Windows 10 zmizí či přestanou být vyvíjeny s příchodem podzimní…

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…