Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford SVT Mustang Cobra R - stačilo by vám 385 koní?

Tomáš Zajíček
Ford Mustang Cobra R se veřejnosti poprvé představil na sklonku roku 1999. Vstříc zákazníkům vyjíždí v zářivě červené barvě na 18palcových litých kolech a s výkonem 385 koní (283 kW). Cobra R je pokračovatelem tradice supersportovních Mustangů, která...

Dvoudveřová karoserie je ve svém základu shodná s ostatními Mustangy. Zásadně se však odlišuje "vypouklou" přední kapotou, upraveným předním nárazníkem s výraznými vstupy vzduchu a prahovými lištami. Nejnápadnější odlišností je však megalomanské křídlo na zádi, které má velký podíl na výborných jízdních vlastnostech v rychlostech nad 160 km/h.

Interiéru dominují sportovní sedadla pocházející od známé firmy Recaro, která poskytují výborné boční vedení a pomáhají tak eliminovat odstředivou sílu působící na posádku. V interiéru najdeme všechny prvky, které patří do sportovního automobilu (centrální zamykání, el. ovládané boční okna, zabezpečovací zařízení apod.) i když je patrné, že důležitější jsou jízdní výkony než komfort cestujících.

Říká se, že sportovní automobil dělají brzdy. Než se však dostaneme k brzdám, povíme si něco o motoru a podvozku, protože u Cobry R patří mezi to nejzajímavější, co může nabídnout.

Cobra R je poháněna osmiválcem o objemu 5,4 litru, který se plně ztotožňuje s Američany oblíbenou větou "Objem ničím nenahradíš. ". Motor o kompresním poměru 9,6: 1 dosahuje maximálního výkonu 385 koní (283 kW) při 6250 ot/min. Proti přetočení je chráněn hned dvakrát. Prvním jištěním je odpojení přívodu paliva při 6800 ot/min a druhým je vyřazení zapalování při 7000 ot/min. Točivý moment vrcholí úctyhodnou hodnotou 520 Nm při 4250 ot/min. Tyto výkony umožňují dosáhnout nejvyšší rychlosti 270 km/h.

Výkon motoru se přenáší přes jednokotoučovou spojku o průměru 11 palců (27,8 cm) a šestistupňovou manuálně řazenou převodovku Tremec T56 na kola zadní nápravy.

O optimální jízdní vlastnosti bylo více než dobře postaráno. Zásluhu na nich mají nejen upravené závěsy McPherson s tlumiči značky Bilstein, ale především pružiny pocházející z dílen společnosti Eibach. Pružiny Eibach najdeme samozřejmě také na zadní nápravě. Právě díky nim bylo možné dosáhnout vpředu asi o 40 mm menší světlou výšku, vzadu pak 30 mm.

Největší díl zodpovědnosti při kontaktu s vozovou, však leží na 18palcových pětipaprskových litých kolech obutých do pneumatik BF Goodrich g-Force o rozměru 265/40 ZR 18, vyvinutých přímo pro Cobru R

O bezpečné zastavení se starají výkonné přední brzdy Brembo. Na přední nápravě s kotouči o průměru 330 mm a čtyřpístkovými hliníkovými třmeny. Na zadních kolech jim vydatně sekundují kotouče shodné se standardním provedením Mustangu Cobra (průměr 296 mm). Doplněny byly jen o speciální závodní brzdové desky, které mají větší odolnost vůči vznikajícím teplotám a delší životnost. Samozřejmostí je systém ABS, konkrétně jeho nejmodernější čtyřkanálové provedení.

Ford SVT Mustang Cobra R je výjimečným automobilem nabízející nevšední jízdní zážitky, ze kterých se však může radovat jen omezený počet řidičů. Cena v přepočtu přesahuje dva miliony korun.

Motorosmiválec 5.4 l
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)5409
Válce/ventily na válec8/4
Max. výkon (kW/ot)283/6250
Max. točivý moment (Nm/ot)520/4250
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)270
Zrychlení 0-100 km/h (s)neudáno
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4661
Šířka (mm)1857
Výška (mm)1326
Rozvor (mm)2573
Rozchod vpředu (mm)1518
Rozchod vzadu (mm)1518
Pohotovostní hmotnost (kg)1628
Rozměr pneu vpředu265/40 ZR18
Rozměr pneu vzadu265/40 ZR18

Tomáš Zajíček