Ford SVT Mustang Cobra R - stačilo by vám 385 koní?
Dvoudveřová karoserie je ve svém základu shodná s ostatními Mustangy. Zásadně se však odlišuje "vypouklou" přední kapotou, upraveným předním nárazníkem s výraznými vstupy vzduchu a prahovými lištami. Nejnápadnější odlišností je však megalomanské křídlo na zádi, které má velký podíl na výborných jízdních vlastnostech v rychlostech nad 160 km/h.
Interiéru dominují sportovní sedadla pocházející od známé firmy Recaro, která poskytují výborné boční vedení a pomáhají tak eliminovat odstředivou sílu působící na posádku. V interiéru najdeme všechny prvky, které patří do sportovního automobilu (centrální zamykání, el. ovládané boční okna, zabezpečovací zařízení apod.) i když je patrné, že důležitější jsou jízdní výkony než komfort cestujících.
Říká se, že sportovní automobil dělají brzdy. Než se však dostaneme k brzdám, povíme si něco o motoru a podvozku, protože u Cobry R patří mezi to nejzajímavější, co může nabídnout.
Cobra R je poháněna osmiválcem o objemu 5,4 litru, který se plně ztotožňuje s Američany oblíbenou větou "Objem ničím nenahradíš. ". Motor o kompresním poměru 9,6: 1 dosahuje maximálního výkonu 385 koní (283 kW) při 6250 ot/min. Proti přetočení je chráněn hned dvakrát. Prvním jištěním je odpojení přívodu paliva při 6800 ot/min a druhým je vyřazení zapalování při 7000 ot/min. Točivý moment vrcholí úctyhodnou hodnotou 520 Nm při 4250 ot/min. Tyto výkony umožňují dosáhnout nejvyšší rychlosti 270 km/h.
Výkon motoru se přenáší přes jednokotoučovou spojku o průměru 11 palců (27,8 cm) a šestistupňovou manuálně řazenou převodovku Tremec T56 na kola zadní nápravy.
O optimální jízdní vlastnosti bylo více než dobře postaráno. Zásluhu na nich mají nejen upravené závěsy McPherson s tlumiči značky Bilstein, ale především pružiny pocházející z dílen společnosti Eibach. Pružiny Eibach najdeme samozřejmě také na zadní nápravě. Právě díky nim bylo možné dosáhnout vpředu asi o 40 mm menší světlou výšku, vzadu pak 30 mm.
Největší díl zodpovědnosti při kontaktu s vozovou, však leží na 18palcových pětipaprskových litých kolech obutých do pneumatik BF Goodrich g-Force o rozměru 265/40 ZR 18, vyvinutých přímo pro Cobru R
O bezpečné zastavení se starají výkonné přední brzdy Brembo. Na přední nápravě s kotouči o průměru 330 mm a čtyřpístkovými hliníkovými třmeny. Na zadních kolech jim vydatně sekundují kotouče shodné se standardním provedením Mustangu Cobra (průměr 296 mm). Doplněny byly jen o speciální závodní brzdové desky, které mají větší odolnost vůči vznikajícím teplotám a delší životnost. Samozřejmostí je systém ABS, konkrétně jeho nejmodernější čtyřkanálové provedení.
Ford SVT Mustang Cobra R je výjimečným automobilem nabízející nevšední jízdní zážitky, ze kterých se však může radovat jen omezený počet řidičů. Cena v přepočtu přesahuje dva miliony korun.
Motor | osmiválec 5.4 l |
Druh | zážehový |
Zdvihový objem (cm3) | 5409 |
Válce/ventily na válec | 8/4 |
Max. výkon (kW/ot) | 283/6250 |
Max. točivý moment (Nm/ot) | 520/4250 |
Jízdní výkony | |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 270 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | neudáno |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4661 |
Šířka (mm) | 1857 |
Výška (mm) | 1326 |
Rozvor (mm) | 2573 |
Rozchod vpředu (mm) | 1518 |
Rozchod vzadu (mm) | 1518 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1628 |
Rozměr pneu vpředu | 265/40 ZR18 |
Rozměr pneu vzadu | 265/40 ZR18 |