Ford T z roku 1915: S Plechovou Lízinkou kolem světa

 

Na cestu kolem světa, nebo alespoň po jeho části, se vydává autem kdekdo. Jenže zpravidla ne sto let starým...

Dirk Regter z nizozemského Edamu je fanouškem modrého oválu, tahle vášeň se u něj dědí v rodině z generace na generaci. Jenomže nikoliv moderních fordů, ale těch skutečně klasických. V minulosti už vlastnil „téčko“ ročníku 1923, kromě něj i jeden z prvních Modelů A, nástupce slavné Plechové Lízinky. Před devatenácti lety si ale s manželkou Trudy pořídili další „Lízu“, tentokrát vyrobenou v roce 1915. A aby těch čísel nebylo málo, tak se v létě 2012 rozhodli, že s ní objedou svět.

To chce pochopitelně odvahu, i když coby pár v letech už mají času habaděj. Tak starý vůz vyžaduje o dost více péče. Jenomže Model T byl stavěn jako jednoduché a robustní auto. Sám Dirk říká: „„V Africe jsme museli u místního kováře svařit prasklé přední kolo. Jinak jsem vcelku zručný a se šroubovákem, kladivem, lepicí páskou a stahovacími popruhy se toho dá vyřešit hodně. Na hranici Jihoafrické republiky a Botswany jsme narazili na farmáře, který měl ve stodole starý Ford Model T. Věnoval nám z něj pneumatiku darem jako příspěvek na cestu,“ vzpomíná Dirk.

Každá část jejich cesty trvala vždy 180 dní. První, právě do jihoafrického Kapského Města, měřila 22 tisíc kilometrů. Druhá, po USA a Kanadě, byla ještě o šest tisíc delší, a třetí v Jižní Americe činila 26.000 km. Letos a příští rok plánuje nizozemská dvojice projet Nový Zéland, Austrálii, Indonésií a Indii. Poté se přes Himaláj dostane do Číny, odkud bude pokračovat přes Mongolsko domů. K bezmála 80 tisícům kilometrů tak rychle přibudou další.

V letech 1908-1927 Ford vychrlil přesně 15.176.888 exemplářů Modelu T. Výroba se brzy z USA rozšířila do celého světa včetně evropských montážních závodů v Belgii, Dánsku, Francii, Irsku, Německu, Španělsku a Velké Británii, mimo starý kontinent vznikal v Argentině, Austrálii, Chile, Indii, Japonsku, Jižní Africe, Malajsii, Mexiku a Uruguayi. „Tin Lizzie“ bez nadsázky postavila svět na kola, což je prostě fakt, který nelze nijak zpochybnit. Zavedením pásové výroby (plně od roku 1914) a s ní spojených standardizovaných vyměnitelných součástí se dařilo snižovat cenu jednoho kusu z 850 na 259 dolarů. Náklady na údržbu byly nízké a auta vynikala spolehlivostí.

Kapalinou chlazený zážehový čtyřválec s postranními ventily (SV) měl zdvihový objem 2895 cm3 a základní výkon 15 kW (20 k) při 1800 otáčkách za minutu, ten se po celou dobu neměnil. Převodovka, spolu se spojkou v jednom bloku s motorem, byla dvoustupňová planetová s nožním řazením. Jedním pedálem se řadil první a druhý rychlostní stupeň, druhým zpátečka. Vůz spočívající na lichoběžníkovém ocelovém rámu měl klasické tuhé nápravy, odpružené příčnými půleliptickými pery. Ten Regterův dostal jen větší dřevěná paprsková kola pro lepší komfort na dlouhých cestách. První modely disponovaly světlostí 37 cm! Přes sto let starý ford navíc nejezdí zdaleka jen po asfaltu... Pak se ovšem radikálně snižuje životnost sady pneumatik, která v ideálním případě vydrží 15 tisíc kilometrů.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Eurokomisařka Bieńkowská vyzvala Volkswagen k odškodnění zákazníků v Evropě Eurokomisařka Bieńkowská vyzvala Volkswagen k odškodnění zákazníků v Evropě

Eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská dnes…

Dubaj za 71 miliard prodlouží své metro. Připravuje se na Expo Dubaj za 71 miliard prodlouží své metro. Připravuje se na Expo

Kontrakt na prodloužení městského systému metra v Dubaji…

Počet obětí útoku v Istanbulu vzrostl na 41, zraněných je 239 Počet obětí útoku v Istanbulu vzrostl na 41, zraněných je 239

Sebevražední atentátníci zabili v úterý večer na…

Protonové centrum se po několikaletých sporech dohodlo s VZP Protonové centrum se po několikaletých sporech dohodlo s VZP

Soukromá ozařovací klinika Protonové centrum Praha…

 
Zdroj: Ford, archiv

Štítky Ford Video

 






Doporučujeme
Legendy východního bloku: Rychle a zběsile Legendy východního bloku: Rychle a zběsile

Sportovní automobil byl podle mnohých komunistů buržoasní…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Fotogalerie: Festival rychlosti v Goodwoodu 2016 Fotogalerie: Festival rychlosti v Goodwoodu 2016

Uplynulý víkend patřil dalšímu ročníku festivalu…

Škoda Fabia Kofola: Nová limitovaná edice zahrnuje 99 exemplářů Škoda Fabia Kofola: Nová limitovaná edice zahrnuje 99 exemplářů

Škoda představila limitovanou edici Kofola určenou pro…

 



Autoslevy


Ford T (1908-1927): Pět mýtů o Plechové Lízince Ford T (1908-1927): Pět mýtů o Plechové Lízince

Proslulé automobily bývají opředeny mnoha legendami a…

Ford slaví století od zahájení pásové výroby Ford slaví století od zahájení pásové výroby

Dnes si nedovedeme představit výrobu automobilů bez…

 

Související články
Ojetý Ford Focus C-Max (2003-2010): První Ford Max Ojetý Ford Focus C-Max (2003-2010): První Ford Max

Zájemci o ojetý velkoprostorový vůz mají dnes opravdu…

Nový závodní Ford GT i klasický GT40 jako modely z Lega (+video) Nový závodní Ford GT i klasický GT40 jako modely z Lega (+video)

Ford a Lego představují nejnovější výsledek své…

 



 
Legendy východního bloku: Ty nejzajímavější pětidveřové modely

Legendy východního bloku: Ty nejzajímavější pětidveřové modely

Včera

Hatchbacky dnes patří mezi nejoblíbenější druhy karoserie. Zatímco na Západě už v sedmdesátých letech byly trendem, na Východě teprve nastupovaly.




Blesk.cz

Kamery zachytily teroristy před útokem. „Není proti nim obrany,“ bojí se expert

Kamery zachytily teroristy před útokem. „Není proti…

Sebevražední atentátníci zabili v úterý večer na Atatürkově letišti v Istanbulu 41 lidí a přes 239 dalších osob…

Po 10 letech svítá chudým šance na bydlení. Marksová se Šlechtovou končí válku

Po 10 letech svítá chudým šance na bydlení. Marksová…

Ministerstva práce a sociálních věcí a místního rozvoje zakopala válečné sekery. Alespoň prozatím. Po několika…

 

iSport.cz

Nabídka Plzně? Wow! Nechtěl jsem promrhat šanci, říká posila Hromada

Nabídka Plzně? Wow! Nechtěl jsem promrhat šanci,…

Jako šestnáctiletý vyrazil za zkušenou do Juventusu Turín, kde každý týden potkával Pavla Nedvěda. Teď se…

Schick o přestupu: Na Itálii bych si věřil. Konkurence je i ve Spartě

Schick o přestupu: Na Itálii bych si věřil.…

Osm ligových tref na hostování v Bohemians Praha a také za reprezentaci do 21 let udělalo divy. Kolem…

 

Reflex.cz

Babišovy koblihy v ohrožení nejsou, ale dárci ANO se musí zmenšit či rozmnožit

Babišovy koblihy v ohrožení nejsou, ale dárci ANO se…

Prázdné stranické pokladny a snaha podvázat bezedný měšec miliardáře Andreje Babiše a ředitelíčků jeho firem…

Den nezávislosti 2: Kolik klišé se dá narvat do jednoho velkofilmu?

Den nezávislosti 2: Kolik klišé se dá narvat do…

Roland Emmerich byl kdysi dávno braný jako král filmových megalomanů. Kde ostatním stačilo ohrožení města, on…