Ford Tourneo Custom 300 LWB 2.2 TDCI: Vrcholek
Tourneo Custom je primárně osmimístným vozidlem se samostatným křeslem pro spolujezdce. Ve všech úrovních vybavení lze však za slevu 2200-2700 korun bez daně obdržet dvousedadlo spolujezdce s výklopným sedákem, pod nímž vnikne velký a dobře chráněný úložný prostor.
Testovaná top verze Titanium přidávala ke standardu ostatních úrovní rovněž bederní opěrku pro spolujezdce. Zdánlivá maličkost však na dlouhé trase hodně uleví. Na místě řidiče i spolujezdce mají uživatelé všech provedení Tournea Custom k dispozici loketní opěrku a v zimě příjemné vyhřívání sedadel. Je vidět, že importér nijak nešetřil a nesnažil se konfigurovat velmi chudý model k dosažení marketingově lákavé základní „ceny od“. Je fakt, že o zcela chudě vybavené osobní verze odvozené od dodávek není zájem, a proto nabídnuté konfigurace nového Fordu vycházejí vstříc reálné poptávce.
Variabilita
Modelu Tourneo Custom nelze upřít původ v dodávkovém vozidle s tuhou zadní nápravou. Výrobce však myslel i na užitkové využití této verze. Kromě skvělé variability všech sedadel včetně posunu, sklápění či nastavení sklonu opěradel umožnil také jejich vyjmutí. Podíváme-li se pouze na sedadla druhé a třetí řady, můžeme volit přes třicet možností jak upravit poměr mezi prostorem i pohodlím cestujících a prostorovými nároky pro zavazadla.
Vyjmutím obou zadních řad sedadel dělených v poměru 2:1 se z atraktivního osmimístného mikrobusu stala za pár minut dodávka, které chyběla pouze přepážka. Na stropě samozřejmě zůstala světélka a ovládání klimatizace, ale pro náklad bylo připraveno téměř sedm kubíků místa.
Nemáme na mysli převážení znečišťujících břemen, ale i s tím by si Tourneo Custom poradilo. V tomto případě bychom však volili základní verzi Base, která má na podlaze gumový koberec. Trend i Titanium s textilní podlahou poskytují posádce více útulnosti. Nejvyšší vybavení navíc nabízelo loketní opěrky pro cestující na vnějších stranách druhé řady sedaček.
Přístup dozadu
Prubířským kamenem pro používání mikrobusů bývá přístup ke třetí řadě sedadel. Konstruktéry tento prvek mimořádně zajímá, protože u zájemců o tento typ vozidla může rozhodnout o koupi či odejití ke konkurenci. Jak dopadl v našich očích Custom?
Ford nabídl originální a velmi praktické řešení. Díky dvěma velkým pákám umístěným na boku pravého krajního sedadla druhé řady jsme tuto sedačku složili a posunuli vpřed. Přesněji řečeno stačilo pouze uvolnit uzávěry, ostatní za nás odpracovaly teleskopické vzpěry. Snadno a rychle se objevil luxusní přístup k poslední řadě, což jsme nejen my nadšeně kvitovali.
Návrat složeného sedadla do použitelné pozice byl opět bleskurychlý, takže za toto řešení udělujeme Fordu velkou pochvalu. Tu si také zaslouží za boční posuvné dveře po obou stranách vozidla coby součást standardní výbavy celé modelové řady.
Pro odložení zavazadel zůstal za posledními sedadly přibližně jeden metr v podélném směru. O to se postarala volba většího rozvoru LWB s celkovou délkou vozidla 5339 mm. Kratší verze ubírá 37 cm.
Super střešní nosič
Nemůžeme zapomenout, že testovaný Custom má sice za hlavní úkol převážet osoby, ale určitě jej nemine i užitkové využití. Proto výrobce nabízí za skromných 4000 korun integrovaný střešní nosiče. Pokud jej nepotřebujete, je skrytý ve střeše a není třeba se při vyšší rychlosti obávat aerodynamického hluku. Vyklopení podélníků je dílem několika sekund.
Další cenově příznivý doplněk zvyšující užitečnost Customu tvoří tažné zařízení za 4000 korun. Jelikož standardně obsahuje stabilizaci pro přívěs, používá třináctikolíkovou přípojku.
Nejsilnější motor
Delší Tourneo poháněla nejsilnější jednotka 2.2 TDCi/114 kW. Agregát poskytuje velký točivý moment 385 N.m, který se však v dynamice vozu trochu ztrácel kvůli velmi dlouhému stálému převodu 4,19. Na dálnici jsme se z něj radovali, protože při 130 km/h motor ševelil při 2100 min-1. V menu palubního počítače jsme zaškrtli kolonku hlídání jízdního pruhu a s pocitem většího bezpečí se vydali na dálkovou trasu. Po zajetí do města
nás však občas vyrušilo brnění volantu, upozorňující na přejetí bílé podélné čáry bez zapnutého blikače. Rychlou pomoc jsme našli v levém tlačítku pod volantem, jehož stiskem bylo možné snadno Lane Assist deaktivovat a následně zapnout.
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 2.2 TDCi |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Objem válců (cm3) | 2198 |
Vrtání x zdvih (mm) | 86 x 94,6 |
Chlazení | kapalinou |
Vstřik paliva | common rail |
Největší výkon (kW/min-1) | 114/3500 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 385/1700 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Stálý převod | 4,19 |
Pohon | předních kol |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,6/6,2/6,7 |
Emise CO2 (g/km) | 177 |
D/š/v (mm) | 5339/2080/1976 |
Rozvor (mm) | 3300 |
Přední převis (mm) | 1011 |
Zadní převis (mm) | 1028 |
Boční posuvné dveře (mm) | 1320 x 1030 |
Celková hmotnost (kg) | 3000 |
Užitečná hmotnost (kg) | 828 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1500 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 157 |
Objem nádrže paliva (l) | 80 |
Cena (Kč bez DPH) | 679 150 (Zvýhodněná nabídka) |
Plusy
- Komfort jízdy
- Variabilita interiéru
- Dvoje boční posuvné dveře
Minusy
- Velký cenový nárůst za silnější motor