19.6. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Ford Transit Custom Sport Van: Rychlý náklad

 

Patří emoce i do byznysu v přepravě nákladu? Jistě. Dokazuje to furgon Ford Custom s nejsilnějším motorem a úpravou Sport.

Ford vyvíjí velkou snahu v prosazení nového modelu Custom, který nahradil nejmenší provedení předposlední generace Transitu. Za dobrý počin zcela oddělit dodávku s přibližně tunovou nosností od větších provedení obdržel prestižní titul Mezinárodní dodávka roku 2013. Posléze představil na co nejnižší provozní náklady zaměřenou verzi Econetic, kterou navázal na stejnojmenné varianty předposledního vydání velkého Transitu.

Poslední přírůstek do rodiny Custom tvoří zkoušená sportovní verze Sport Van. U Fordu to není nováček, protože Sport Van se již na trhu objevil v roce 2007 coby nejdynamičtější varianta bývalého Transitu L1H1. Poháněl ji čtyřválec 2.2 TDCi/103 kW, pětiválec 3.2 TDCi byl spojený pouze s pohonem zadních kol a většími karoseriemi.

Stačí 2,2 litru

Custom Sport Van tedy logicky obdržel nejsilnější provedení motoru 2.2 TDCi. Výkon 114 kW na van s celkovou hmotností 2,9 tuny je i z hlediska nároku na dynamickou jízdu velmi slušný, nicméně důležitější je točivý moment 385 N.m. Považovali jsme za zbytečné honit silný motor do vysokých otáček a kvůli silnějšímu zvuku zbytečně pálit spoustu paliva.

Dodávce o hmotnosti dvě tuny stačilo držet plný plyn při otáčkách motoru od 1400 min-1 (cca 350 N.m) a hnala se v rámci jízdního režimu lehkých užitkových automobilů jako zběsilá. Do všech verzí Customu dodávaná šestistupňová převodovka pracovala s příznačnou přesností.

Během tohoto radikálního stylu jízdy, jako bychom přepravovali načasovanou bombu, se spotřeba nedostala přes deset litrů na sto kilometrů. Trochu nás zpočátku brzdila prodleva motoru po prudkém sešlápnutí akcelerátoru, ale posléze jsme si na charakteristiku nástupu velkého turbodmychadla zvykli a počítali s ní.

Za osm

Běžný „dodávkový“ styl jízdy – tedy velmi svižný – si v testu vyžádal méně než 8 l/100 km. Pro furgon s objemem nákladového prostoru šest metrů kubických to je slušný výsledek. Defensivní způsob řízení by přinesl úbytek minimálně jeden litr. Pro silný motor bychom na dálnici volili raději trochu delší stálý převod než 4,19, protože agregát by si s nižšími otáčkami hravě poradil a majiteli několik deci ušetřil.

Custom Sport Van dostupný v rozměrech L1H1 však není typickým křižníkem evropských dálnic, ale spíše městských zásobovačem. Proto také výrobce volil poměr diferenciálu 4,19 a delší 3,94 vyhradil pouze pro úsporné provedení Econetic. U modelu Custom se můžeme setkat s kratším poměrem 4,71 pro verze L2 s celkovou hmotností od 3,3 tuny.

Vzhledový bonbonek

V posledních letech se do segmentu užitkových vozidel čím dál více tlačí důraz na vzhled. Pro dopravce jsou při výběru středního i těžkého vozidla rozhodující jeho užitné vlastnosti, ale přesto se pomalu vkrádá i hodnocení designu. O to více toto hledisko má svoji roli v segmentu lehkých užitkových vozidel, na jejichž přídi se s rostoucí intenzitou objevují vzhledové prvky osobních automobilů.

Ford si dal na sportovním Customu velmi záležet a udělil mu tradiční dvojici bílých pruhů odkazující na sportovní fordy čtyřicátých let.

Bílá dvojice u Customu sahá od horní hrany kapoty až zcela dolů na spoiler předního nárazníku pod úroveň mlhových světlometů. Nepřehlédnutelný prvek doprovázejí osmnáctipalcová kola s desetipaprskovými disky z lehké slitiny. Přední světlomety používají styl těch u osobních automobilů. Nástavce bočních prahů, zvětšené lemy podběhů kol a sportovní koncovka výfuku dotvářejí energickou vizáž Sport Vanu.

Změny uvnitř

Custom Sport Van se nabízí v jediném provedení L1H1 s celkovou hmotností 2900 kg. Vybavením vychází z nejvyššího běžného označení Trend, ke kterému kromě již zmíněných vnějších prvků přidává navíc například lakovaná vnější zpětná zrcátka, parkovací senzory vpředu i vzadu, moderní rádio se systémem Sync i čtveřicí reproduktorů a sadu pro lepší viditelnost Plus. V ní se mimo jiné nachází automatické přepínání tlumených a dálkových světlometů, což v žádném jiném Customu van nedostanete standardně a za příplatek pouze k vybavení Trend.

Sedadla jak víno

Sport Van nešetří ani na sedadlech. Částečně kožené čalounění považujeme spíše za imageovou záležitost, ale vyhřívání i sedačky spolujezdce a loketní a bederní opěrku pro řidiče jsme si pěkně užili. Rozhodně nebylo na závadu, že Sport Van spolu s úrovní Trend dostaly standardně klimatizaci.

Doslova za babku (4000 korun bez DPH) lze ke všem verzím získat tažné zařízení včetně stabilizace přívěsu. Ten může být u nejslabšího motoru 2.5 TDCi/74 kW těžký 2,3 tuny, prostřední i nejsilnější agregáty utáhnou 2,5 tuny. Jedinou výjimku tvoří Econetic s možností táhnout jen 1,35 tuny. Vzhledem k zadnímu převisu delšímu než metr považujeme stabilizaci přívěsu za velmi vhodný bezpečnostní prvek.

Plusy

  • Silný motor
  • Osobitý vzhled
  • Štědrá výbava

Minusy

  • Turboprodleva

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.2 TDCi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2198
Vrtání x zdvih (mm) 86 x 94,6
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 114/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 385/1700
Převodovka šestistupňová manuální
Stálý převod 4,19
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 8,1/6,4/7,0
Emise CO2 (g/km) 183
D/š/v (mm) 4972/2080/1986
Rozvor (mm) 2933
Přední převis (mm) 1011
Zadní převis (mm) 1028
Boční posuvné dveře (mm) 1320 x 1030
Celková hmotnost (kg) 2900
Užitečná hmotnost (kg) 970
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) 750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) 2500
Objem nákladového prostoru SAE (m3) 5,95
D/š/v nákladového prostoru (mm)2555/1775/1406
Šířka mezi podběhy (mm) 1390
Výška nakládací hrany (mm) 533
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena (Kč bez DPH) 642 600*
*v rámci 15procentního cenového zvýhodnění
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Zdravotní pojišťovny loni vyplatily benefity za miliardu Zdravotní pojišťovny loni vyplatily benefity za miliardu

Zdravotní pojišťovny loni klientům vyplatily na…

Automobilky ukázaly podobu svých speciálů pro rally, podívejte se Automobilky ukázaly podobu svých speciálů pro rally, podívejte se

Tovární týmy odtajnily design svých vozů na letošní rok.

Českého výrobce baterií Číňané nepoložili, expanduje do Spojených států Českého výrobce baterií Číňané nepoložili, expanduje do Spojených států

Společnost HE3DA zabývající se aplikovaným výzkumem a…

 

Štítky Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 



Ford Transit Custom se představuje v omlazené podobě Ford Transit Custom se představuje v omlazené podobě

Ford Transit Custom zamíří v příštím roce na evropský trh…

Za vybrzďování auta s malým synem dostal otec podmíněný trest Za vybrzďování auta s malým synem dostal otec podmíněný trest

Za tzv. vybrzďování auta, ve kterém cestovala bývalá…

 



 
TOP 5: Nejlevnější čtyřkolky na českém trhu. Kdo je aktuálně nabízí nejvýhodněji?

TOP 5: Nejlevnější čtyřkolky na českém trhu. Kdo je aktuálně nabízí nejvýhodněji?

Dnes 17:18

Prohlédněte si s námi pětici aktuálně nejvýhodnějších čtyřkolek na českém trhu. Ve většině případů jde o prcky, náročnějšího terénu se ale rozhodně nezaleknou.




Blesk.cz

Zvrat v případu pašeračky Terezy (21) zadržené v Pákistánu: Zatkli jejího komplice, hned udal dalšího!

Zvrat v případu pašeračky Terezy (21) zadržené v…

Pákistánské úřady zadržely komplice Češky Terezy H. (21), u které celníci na letišti v Láhauru před více než…

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či černé barvě

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či…

Chystáte se rekonstruovat kuchyň nebo třeba jen vyměnit kuchyňskou linku? Pak byste určitě měli vědět, jaké…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Nezastavitelná Ester! Ledecká ovládla i čtvrtý obří slalom na snowboardu

Nezastavitelná Ester! Ledecká ovládla i čtvrtý obří…

Ester Ledecká vyhrála i čtvrtý závod Světového poháru v obřím slalomu na snowboardu v sezoně. Měsíc před svým…

 

Reflex.cz

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie, vzniká nová fronta války

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie,…

Turecká armáda dnes v severosyrském Afrínu, který ovládají kurdské milice YPG, de facto zahájila pozemní…

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Sportovní lezení ve všech podobách spojuje výkonnostní sport, vysoké nároky na psychiku a kontakt s přírodou.…