Honda Civic 5D: poprvé u volantu
Zatímco místní diskuzí komunita už během pondělka, jenž naše výprava strávila v autě cestou do Frankfurtu, stačila většinově na základě fotek ještě nenarozený Civic pohřbít, já viděl auto na VIP party už rovnou na živo, i když pouze s odstupem několika metrů – byl totiž zavěšen na řetězech volně v prostoru. Nicméně jak jste si mohli v článku Honda Civic 5D 9G: první předautosalonový kontakt přečíst, zapůsobil na mě přesně opačným dojmem – dle mého názoru se jedná o správný krok od šokujícího UFOdesignu k sice stále velmi modernímu, ale současně výrazně dynamičtějšímu pojetí.
V tomto názoru jsem se utvrdil i druhý den při návštěvě stánku Hondy, tam jsem ale měl namířeno hlavně proto, abych si novinku důkladně osahal. Ačkoli je Civic 9G o 4,5 cm delší a o 0,5 cm širší, působí dojmem menšího, sportovně nakrčeného auta, přitom se zmenšila pouze jeho výška – o 2 cm, v řeči čísel to znamená míry 4300 x 1770 x 1440 mm. Menší je vlastně také rozvor – zkrátil se o 25 mm s cílem zlepšit agilitu a ovladatelnost a současně zvětšit deformační zóny karoserie.
Pod předními sedadly je stále umístěna nádrž, což je úlitba nejen opravdu velkému kufru (467 l se sadou na opravu pneumatiky), ale také „magickým“ zadním sedadlům. Kvůli tomu je posaz za volantem stále trochu vyšší, než by bylo ideální. Pokud se o něco snížil kvůli nižší stavbě karoserie, pak zcela zanedbatelně. Sedadla lépe drží tělo ve spodní části trupu, naopak v ramenní oblasti je vedení horší, než bývalo, potěší také návrat stavitelné bederní opěrky.
Kulisa šestistupňového manuálu je stále umístěna šikmo vzhůru jako u starých sportovních aut, oproti 8G se nepatrně zkrátily dráhy a zmenšily se vůle, dobře padne do ruky i nová hlavice. To ale není nic proti volantu. Jeho design sice hraje méně na efekt a připmíná spíše závodní auta než kosmickou loď, ale má fantasticky tlustý věnec, jenž si v ničem nezadá se skvělými ///M volanty od BMW. Jako ve vaničce monopostu si ostatně bude řidič připadat i díky lemu, jenž ho obklopuje od řadicí páky po dveřní loketní opěrku.
Obrovský skok kupředu učinil Civic co se grafiky přístrojů týče, sportovní tubus otáčkoměru zajímavě kontrastuje s hi-tech štítem v horní části palubní desky. A ještě větší pokrok proběhl, co se kvality použitých materiálů týče. Interiér Civicu se rázem posunul na úroveň nového focusu, možná i trošku výš. Nejen že ej celá horní část (včetně výplně dveří) z měkkého materiálu, pohlcujícího světlo, ale na dotek působí až téměř „sametově“. Ortodoxní olizovači zažijí nirvánu. Tvrdý plast na středovém tunelu má matnou povrchnou úpravu s metalickými odlesky, bude ale asi bohužel náchylný na poškrábání. Ovladače navigačního systému naneštěstí nedosahují kvality ostatních komponentů kabiny.
Na zadních sedadlech nový Civic přijde tentokrát o titul aut a nejlepší tandemovou vzdáleností, prostor pro kolena se zmenšil odhladem právě o zkrácení rozvoru a stále tedy pár centimetrů místa zbývá, nicméně už to není taková hitparáda. Naproti tomu je při vzpřímeném posazu díky vybrání čalounění dost místa pro hlavu, při opření hlavy o opěrku už je ale nutné se v sedadle podsadit, aby se zabránilo kontaktu s potahem stropu. Sedáky podpírají stehna jen částečně a pod sedadlem není mnoho místa po vsunutí nártů, pozitivem jsou věšáčky na B sloupcích a mnohem lepší výhled ven díky bohatšímu prosklení.
Základní benzinový motor 1,34 l zůstal mezigeneračně beze změny a má tedy stále 73 kW a 127 Nm, o 0,5 l mu ale byla snížena kombinovaná spotřeba. Bestseller minulé generace, 1.8 i-VTEC posílil o kilowatt na 104 kW, které jsou k dispozici o 200 otáček výš (6500/min), což by mohlo být příslibem točivějšího charakteru čtyřválce, točivý moment 174 Nm je stále k dispozici ve 4300 otáčkách. I v tomto případě došlo k výraznému půllitrovému snížení spotřeby na 6,1 l na 100 km. Pro benzinový motor bude k dispozici i automat, bohužel ale stále jen pětistupňový, i když alespoň s možností sekvenčního řazení pomocí pádel.
Nejradikálnější proměnou prošel turbodiesel 2,2 l, původní i-CTDi nahradil modernější europětkový i-DTEC, jenž přinesl 10koňové zvýšení výkonu a stejným způsobem narostl i točivý moment. Výsledkem tak je 110 kW a 350 Nm a to při téměř litrovém snížení spotřeby – z 5,3 na 4,4 l nafty na 100 km. Všechny motory dostanou standardně systém Stop&Start, jen lze vypnout tlačítkem na středovém panelu, k dispozic ibude i „výukový“ systém Eco Assist“. Za rok nabídku obohatí též motor 1.6 i-DTEC s výkonem cca 88 kW.
Výrazně se zvýší i spektrum výbavy. Civic bude první Hondou v Evropě s bezklíčovým přístupem, bude možné jej mít s bixenony s asistentem dálkových světel, couvací kamerou, bezpečnostním systémem CMBS a adaptivním tempomatem.