Freightliner Revolution Innovation: Americký truck budoucnosti
Freightliner Revolution Innovation má naznačit jakým směrem se vydá vývoj tahačů pro silniční dopravu. Cílem je její zefektivnění prostřednictvím vozidel s nižšími nároky na palivo.
Koncept je proto vybaven aerodynamicky propracovanou karoserií, která ovšem zachovává tradiční znaky severoamerických tahačů v podobě kapoty motoru a do výšky protažené kabiny.
Freightliner v případě exteriéru vyzdvihuje využití LED v osvětlení, kamer místo zrcátek a dálkově ovládané dveře. Revolution Innovation kromě svého vzhledu rozhodně zaujme nekonvenční konfigurací dveří. Přístup do kabiny totiž vedle klasických dveří na straně řidiče umožňují dveře na zadní straně kabiny, zatímco v místech, kde jsou dveře spolujezdce je pouze vzhůru výklopný kryt pro naložení zavazadel.
Základem tahače je šasi z hliníku válcovaného za studena, toto řešení je o zhruba 90 kg lehčí než konveční provedení z oceli. K snížení těžiště a vylepšení jízdních vlastností přispívá nižší uložení motoru.
Pohon konceptu má na starosti vznětový řadový šestiválec Detroit Diesel DD13 o objemu 12,8 litru, který je spojen s automatizovanou manuální převodovkou Detroit DTD 2100, jejíž skříň je z hliníkové slitiny.
Při navrhování uspořádání interiéru kabiny vycházeli designéři ze skutečnosti, že většinu času ji využívá pouze řidič. Právě z tohoto důvodu byly vypuštěny dveře na straně spolujezdce a celá prává část interiéru je navržena jako odpočinková pro řidiče. Vzhledem k relativně krátké stavbě kabiny je vnitřní prostor řešen variabilně. V zadní části kabiny je řada úložných prostorů a nechybí ani skládací lůžko.
Přístrojový štít má řidiči poskytovat co možná nejlepší ergonomii a jeho současní je i LCD displej, na němž se zobrazují důležité provozní údaje. Ve středu palubní desky je integrován tablet, který může mimo jiné zastávat i funkci navigačního systému a CB stanice. Obraz z kamer nahrazujících vnější zpětná zrcátka se přehrává na displejích umístěných na vnitřní straně A-sloupků.
Freightliner na svém stánku na Mid-America Trucking Show představil i vznětové šestiválce Detroit Diesel DD13 (12,8 l), DD15 (14,8 l) a DD16 (15,6 l) s výkony od 258 kW do 441 kW (350 – 600 k). Vystaveny byly i převodovky a nápravy pro nákladní vozidla.
Zvláštní pozornost Freightliner v letošním roce věnuje svému výročí a 70 let od založení připomínal tahač Model 600 z roku 1942, který měl jako první užitkové vozidla kabinu z hliníku.