VW Golf I: Konec výroby po 35 letech
Historie první generace Volkswagenu Golf je dlouhá a neméně bohatá. V roce 1974 byl jedním z prvních vozů této třídy s motorem uloženým vpředu napříč a pohonem předních kol. Například konkurenční Opel Kadett přejal stejné uspořádání v roce 1979 a Ford Escort v roce 1980. Na platformě označované kódem A1 vznikly vedle Golfu i první dvě generace Scirocca (1974-92) a Caddy (1980-95).
Karoserie navržená studiem ItalDesign Giorgetta Giugiara se během let stala klasikou moderního designu a jihoafrický CitiGolf se stále věrně drží původního designu. V průběhu let se objevily další verze – například v roce 1976 GTI, v roce 1979 sedan Jetta a v roce 1980 Golf Cabriolet. Prodej první generace skončil v Evropě v roce 1984, jen kabriolet se vyráběl až do roku 1993. Produkce v JAR pokračovala od té doby bez přerušení až do současnosti. Za 25 let se v Jižní Africe vyrobilo 377.484 kusů a CitiGolf je tak nejprodávanějším VW jihoafrické výroby.
Důvody ukončení výroby jsou především ekonomické. Zatímco v roce 2006 produkce kulminovala s 26.800 prodanými vozy, letos si za první pololetí v důsledku krize nový CitiGolf odvezlo jen 1690 zákazníků. Výroba modelů na této platformě je přitom podle místního zastoupení VW rentabilní od 20 až 25 tisíc kusů ročně.
Továrna Uitenhage projde přestavbou a dočká se změny výrobního programu. Počet souběžné vyráběných podvozkových platforem bude snížen ze stávajících pěti na dvě a od jara 2010 se začne prodávat nový model, který nahradí CitiGolf. Mezitím se bude prodávat závěrečná edice 1000 kusů, které nesou číslovanou plaketu na palubní desce před spolujezdcem.