Gordon Murray T.25: Premiéra nového mikroautomobilu v Oxfordu

Gordon Murray T.25: Premiéra nového mikroautomobilu v Oxfordu

 
 

Geniální konstruktér Gordon Murray založil novou společnost, která se v poslední době zabývala vývojem městského mikroautomobilu.

Murray proslul takovými díly, jakými byl například supernízký Brabham BT55 F1 z roku 1986, nebo legendární supersport McLaren F1. V posledních letech se jeho pozornost upírala na automobily úplně jiné kategorie, Výsledkem je city car T.25. Současná společnost Gordon Murray Design byla založena teprve v roce 2007 v Shalfordu v hrabství Surrey.

Srdcem vozítka je vzadu umístěný celohliníkový řadový tříválec se čtyřventilovou technikou a proměnným časováním. Z objemu 660 cm3, který mimochodem odpovídá horní hranici japonské třídy kei, poskytuje výkon 38 kW (51 k) při 7000 min-1 a točivý moment 57 Nm ve 4000 min-1. Převodovka je pětistupňová polosamočinná sekvenční.

Všechna kola jsou nezávisle zavěšená, vpředu na příčných trojúhelníkových ramenech, vzpěry vzadu tvoří písmeno V. Na přední nápravě je také příčný zkrutný stabilizátor. Řízení je hřebenové, nemá ale ani mechanický posilovač. Vzhledem k hmotnosti 525 kg ovšem není divu.

Britské mikro je postaveno z lehkých materiálů, většina z nich jsou recyklované a dále recyklovatelné plasty. Kompozitová podlaha ve spolupráci s trubkovým rámem zajišťuje optimální bezpečnost i trvanlivost. Ve výbavě nechybí ABS, ESP, ani kontrola trakce, airbag je samozřejmostí. Výrobce neudává počet vzduchových vaků, vzhledem k uspořádání interiéru jej má k dispozici minimálně řidič. Nelze si nevšimnout, že vnitřní konfigurace odkazuje právě na v úvodu zmíněný McLaren F1.

Šířka 1,3 metru představuje ve městech obrovskou výhodu, v jednom jízdním pruhu by tak vedle sebe mohla jet až dvě auta. T.25 nemá dveře v pravém slova smyslu, celá přední část kabiny se vyklápí směrem vzhůru, což je také velmi netradiční řešení, do hustého provozu dnešních měst však veskrze praktické. Délkou 2,4 m poráží nové dílko Gordona Murraye současný Smart, jeho výška pak činí 1,6 m. Není tedy divu, že na jednom běžném parkovacím místě mohou stát napříč až tři vozy! Průměr otáčení 6 m jen dokresluje, jak je T.25 mrštný.

Do zavazadelníku se vejde v základním uspořádání 160 l nákladu, při sklopení obou postranních sedadel velmi slušných 720 l. Třímístné městské přibližovadlo je schopné jet rychlostí až 156 km/h, zřejmě z bezpečnostních důvodů je však elektronicky limitována na 145 km/h. Z 0 na 100 km/h dokáže mikroautomobil akcelerovat během 16,2 s a průměrně spotřebuje 3,83 l paliva na 100 km.

Celý proces výroby se nazývá iStream. Je k ní potřeba méně energie, celkové náklady jsou tím pádem velice nízké a návratnost naopak vysoká. Ač byl na britských silnicích k vidění i dříve, T.25 se oficiálně představil veřejnosti v Oxfordu teprve 28. června 2010.

Spolupracujeme s TipCars.com
Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem

Německá kancléřka Angela Merkelová a mexický prezident…

Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

Polská PiS vyrazila do boje s klesající popularitou Polská PiS vyrazila do boje s klesající popularitou

Polská vládnoucí strana slibuje štědré výdaje, snížení…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 





 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Dnes 17:31

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Uhořelá těla pohozená v potoce a na poli s provazy kolem krku…V osadě u slovenského města Trebišov se našla…

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela  restauraci českých krajanů

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela…

Už už to vypadalo, že v Chicagu, které je jakousi „mekkou“ českého přistěhovalectví do USA, ztratí milovníci…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

SESTŘIH: Liberec - Slavia 0:0. Hosté ztratili, nepomohla ani přesilovka

SESTŘIH: Liberec - Slavia 0:0. Hosté ztratili,…

Fotbalisté Slavie Praha remizovali ve šlágru 25. ligového kola v Liberci bez branek a vzdálila se jim obhajoba…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…