Gordon Murray T.25: Premiéra nového mikroautomobilu v Oxfordu

Gordon Murray T.25: Premiéra nového mikroautomobilu v Oxfordu

 
 

Geniální konstruktér Gordon Murray založil novou společnost, která se v poslední době zabývala vývojem městského mikroautomobilu.

Murray proslul takovými díly, jakými byl například supernízký Brabham BT55 F1 z roku 1986, nebo legendární supersport McLaren F1. V posledních letech se jeho pozornost upírala na automobily úplně jiné kategorie, Výsledkem je city car T.25. Současná společnost Gordon Murray Design byla založena teprve v roce 2007 v Shalfordu v hrabství Surrey.

Srdcem vozítka je vzadu umístěný celohliníkový řadový tříválec se čtyřventilovou technikou a proměnným časováním. Z objemu 660 cm3, který mimochodem odpovídá horní hranici japonské třídy kei, poskytuje výkon 38 kW (51 k) při 7000 min-1 a točivý moment 57 Nm ve 4000 min-1. Převodovka je pětistupňová polosamočinná sekvenční.

Všechna kola jsou nezávisle zavěšená, vpředu na příčných trojúhelníkových ramenech, vzpěry vzadu tvoří písmeno V. Na přední nápravě je také příčný zkrutný stabilizátor. Řízení je hřebenové, nemá ale ani mechanický posilovač. Vzhledem k hmotnosti 525 kg ovšem není divu.

Britské mikro je postaveno z lehkých materiálů, většina z nich jsou recyklované a dále recyklovatelné plasty. Kompozitová podlaha ve spolupráci s trubkovým rámem zajišťuje optimální bezpečnost i trvanlivost. Ve výbavě nechybí ABS, ESP, ani kontrola trakce, airbag je samozřejmostí. Výrobce neudává počet vzduchových vaků, vzhledem k uspořádání interiéru jej má k dispozici minimálně řidič. Nelze si nevšimnout, že vnitřní konfigurace odkazuje právě na v úvodu zmíněný McLaren F1.

Šířka 1,3 metru představuje ve městech obrovskou výhodu, v jednom jízdním pruhu by tak vedle sebe mohla jet až dvě auta. T.25 nemá dveře v pravém slova smyslu, celá přední část kabiny se vyklápí směrem vzhůru, což je také velmi netradiční řešení, do hustého provozu dnešních měst však veskrze praktické. Délkou 2,4 m poráží nové dílko Gordona Murraye současný Smart, jeho výška pak činí 1,6 m. Není tedy divu, že na jednom běžném parkovacím místě mohou stát napříč až tři vozy! Průměr otáčení 6 m jen dokresluje, jak je T.25 mrštný.

Do zavazadelníku se vejde v základním uspořádání 160 l nákladu, při sklopení obou postranních sedadel velmi slušných 720 l. Třímístné městské přibližovadlo je schopné jet rychlostí až 156 km/h, zřejmě z bezpečnostních důvodů je však elektronicky limitována na 145 km/h. Z 0 na 100 km/h dokáže mikroautomobil akcelerovat během 16,2 s a průměrně spotřebuje 3,83 l paliva na 100 km.

Celý proces výroby se nazývá iStream. Je k ní potřeba méně energie, celkové náklady jsou tím pádem velice nízké a návratnost naopak vysoká. Ač byl na britských silnicích k vidění i dříve, T.25 se oficiálně představil veřejnosti v Oxfordu teprve 28. června 2010.

Spolupracujeme s TipCars.com
Protesty lékařů budou nejspíše zbytečné. Peníze pro ně dle ministra nejsou Protesty lékařů budou nejspíše zbytečné. Peníze pro ně dle ministra nejsou

Peníze navíc pro protestující praktické, dětské lékaře a…

Komentář Michala Šnobra: Jak se prolhat k jádru Komentář Michala Šnobra: Jak se prolhat k jádru

Po zkušenostech s posledním vývojem staveb jaderných…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Volby do Poslanecké sněmovny 2017: Co strany slibují v oblasti dopravy?

Volby do Poslanecké sněmovny 2017: Co strany slibují v oblasti dopravy?

Dnes 08:00

Dokončení dálniční sítě, jednodušší bodový systém nebo zavedení elektronických dálničních známek. I to jsou sliby jednotlivých stran v oblasti dopravy před nadcházejícími volbami.




Blesk.cz

Jágrova Kopřivová všem pro smích: Blondýnka to schytává i od slavných!

Jágrova Kopřivová všem pro smích: Blondýnka to…

Má tu holku rád vůbec někdo jiný kromě Jaromíra Jágra? Řady děvčat, jež se ní obouvají, jsou totiž pořád početnější.

Mají spolu mít mláďata, zatím si jen hrají: Orangutaní schovávaná

Mají spolu mít mláďata, zatím si jen hrají:…

Na lásku teprve čekají. Kamarádi ale už jsou a společné hry si umí užít. Orangutani Mawar (28) a Pagy (16) v…

 

iSport.cz

Lize mistrů vládne ANGLIE! City doma neprohrává, Liverpool má rekord

Lize mistrů vládne ANGLIE! City doma neprohrává,…

Uběhlo dlouhých pět let od doby, kdy Ligu mistrů naposledy ovládl anglický tým. Chelsea s Petrem Čechem v brance…

Momenty 14. kola extraligy: krvavá rána do hlavy i vypínák Stříteského

Momenty 14. kola extraligy: krvavá rána do hlavy i…

MOMENTY KOLA | Ani šest zápasů 14. kola hokejové Tipsport extraligy nenudilo, ačkoliv se tentokrát obešlo bez…

 

Reflex.cz

Analytik Kartous: Pražské elity chtějí určovat, s kým se smí mluvit, a pak se diví, že lidé volí radši Zemana

Analytik Kartous: Pražské elity chtějí určovat, s…

Arogance, přezíravost, prvoplánovost a opačná totalita. Mediální analytik Bohumil Kartous viní pražské elity…

Turecký světec Hacš Bektas Veli aneb Čtvery dveře k osvícení

Turecký světec Hacš Bektas Veli aneb Čtvery dveře k osvícení

Malý hádž - tak bývá často nazývána pouť ke svatyni Hacšbektas, na kterou se každý srpen vydávají tisíce…