Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hella: Vylepšená technika LED pro zadní a především přední světla automobilů

Kamil Kýr
Diskuze (24)
Nově vyvíjené diody skýtají mnohé výhody: mají větší svítivost i životnost, menší spotřebu energie a barvu světla velice podobná dennímu světlu. To vše bez složitých a nákladných konstrukčních principů uspořádání svítilny.

Výhodou světel plně vybavených diodami, využívanými doposud pouze v zadních svítilnách, je dlouhá životnost (až 10 tis. hodin), velká spolehlivost a o asi 80% úspora energie oproti tradičním systémům svícení. Teď se podařilo zvýšit výkon bílých diod natolik, že je možno je použít v předních svítilnách automobilů pro potkávací i dálková světla.

Samotnou funkci diod ovládá multi-chipová technologie, která dovoluje jemně ovládat paprsek bez přídavných mechanických systémů. Každá dioda (optická jednotka) je přitom schopna produkovat jiný druh a šířku paprsku a díky uživatelsky přívětivému systému ovládání z místa řidiče je možno přisvítit pravou či levou stranu nebo okamžitě přizpůsobit konfiguraci diod jízdě na dálnici, mokrém povrchu, v lese, ve městě apod. Počet optických jednotek je v podstatě neomezený, lze je funkčně propojovat a designérům nabízí velké možnosti stylizace vnějšího vzhledu.

Světelné prvky LED se také přibližují barvou paprsku dennímu světlu. Teplota barvy produkovaná diodami je přibližně 5500 Kelvinů, teplota denního světla asi 6000 Kelvinů a xenonového světla asi 4000 Kelvinů. Lidskému oku je samozřejmě bližší světlo LED, člověk je schopen lépe rozlišovat, rychleji reaguje na podněty a oči nejsou tolik unavovány. LED poráží své staré konkurenty i ve svítivosti – zatímco xenonové světlo disponuje průměrně 90 lm/W a halogenové 20 lm/W, LED dosahuje průměru až 130 lm/W.

Německá Hella, výrobce těchto diod, už stihla vyrobit prototyp a aplikovala ho do vozu Opel Signum. Šest optických jednotek celé soustavy je využíváno pro potkávací světlo, tři produkují dálkové světlo a další jednotky jsou pro boční osvětlení a signální světla. Tento prototyp dosahuje podobné svítivosti a tedy viditelnosti jako xenonové světlo už při použití šesti optických jednotek pro potkávací světlo!

První, takto vybavené diodové svítilny, se budou automobilkám distribuovat už během tohoto roku.

Kamil Kýr
Diskuze (24)
Avatar - davy
29. 3. 2007 08:59
Re: lexus ls 600h
Zrovna jsem to chtel napsat. Lexus bude prvni, kdo dostal homologaci a tedy bude prvni v uvedeni na EU trh. Jsem na ta svetla velmi zvedav a tesim se vlastne jako malej kluk. Asi to nebude uz tak velky mena, jako onehda, kdyz zacaly xenony a uz z dalky jsme si rikali co to bude za super auto proti nam s temi nadpozemskymi svetly. Ale ta moznost prace se stylistikou prednich svetlometu prinese do designu aut novou stavu. Neni fajn zit v dobe plne technologickych milniku?:-)
Avatar - ManInBlack
27. 3. 2007 12:58
Re: Kdo brzdi nastup LED ??
Sám sis na svoji otázku odpověděl. Alespoň, pokud já vím, se má během letoška objevit Audi R8 se vším co svítí z LED. Teda se vším - nevím jak mlhovky, ale proč ne :-) Jinak první, kdo směl LEDky dávat do předních světel a měl na to homologaci, tak to byl snad Lexus, ale nevim, kterej typ. Ale ten je měl jen na denní svícení.