Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jízda na kole rychlostí přes 160 km/h? Za Porsche 935 se mělo podařit až 240 km/h

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Porsche se koncem sedmdesátých let podílelo na pokoření jednoho zvláštního rychlostního rekordu. Na průběh celé akce zavzpomínal slavný závodní jezdec Henri Pescarolo, který se jí účastnil jako pilot Porsche 935 Turbo Martini.

V první polovině dvacátého století se s rozvojem motorismu objevila na cyklistických závodních dráhách atraktivní, dramatická a především velmi rychlá disciplína v podobě závodů za motorovými vodiči.

Tehdy se jednalo o soupeření mezi cyklisty, jimž pomáhal rozrážet vzduch před nimi jedoucí speciálně pro toto použití upravený motocykl, jehož jezdec seděl ve vzpřímené pozici a vlastně kryl za sebou jedoucího cyklistu.

Toto řešení se následně začalo využívat i při honbě za dosažením co nejvyšší rychlosti na jízdním kole. Motocykl ovšem vystřídal automobil. Většinou výkonný sportovní vůz, který bez problému dosahoval vysokých rychlosti. Takto v první polovině šedesátých let dosáhl Jose Meiffret rychlosti 204,7 km/h. Vodící vůz mu tehdy dělal Mercedes-Benz 300 SL se speciální aerodynamickou nástavbou na zádi.

Tento rekord se ve druhé polovině sedmdesátých let rozhodl pokořit mladý a nadějný francouzský cyklista Jean Claude Rude.

Dodavatelem rámu pro jeho rekordní jízdní kolo byla slavná italská značka Bianchi a vodicí vůz připravilo sportovní oddělení automobilky Porsche. Za základ posloužil úspěšný závodní typ 935 v barvách týmu Martini Racing, jehož zadní partie ozdobila aerodynamická nástavba, která měla rozrážet vzduch před cyklistou.

Za volant Porsche usedl francouzský závodní jezdec Henri Pescarolo, který má na svém kontě mimo jiné čtyři vítězství v absolutním pořadí 24 hodin Le Mans z let 1972, 1973, 1974 a 1984.

Ve druhé polovině sedmdesátých let byl Henri Pescarolo továrním jezdcem Porsche a i s ohledem na národnost bylo celkem logické, že při rekordní jízdě usedne za volant upraveného 935, jehož plochý šestiválec byl osazen větším turbodmychadlem a disponoval výkonem kolem 589 kW (800 k).

Koncem srpna roku 1978 se pak na testovací trati Ehra-Lessien koncernu Volkswagen uskutečnil pokus po stanovení nového rychlostního rekordu pro jízdní kolo s motorovým vodičem. Cílem bylo překonat 240 km/h, ale vše nakonec dopadlo úplně jinak.

Při jízdě rychlostí 170 km/h praskla zadní pneumatika jízdního kola. Jean-Claude Rude bravurně ovládl svůj stroj a dokázal i bez zadní pneumatiky zastavit bez pádu a vlastního zranění.

Podle dostupných informací provedl Jean-Claude Rude ještě jeden pokus, při němž vydržely pneumatiky jeho kola, ale selhalo měřící a záznamové zařízení, což znamenalo, že rychlost této jízdy nebyla změřena a zaznamenána.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
14. 3. 2023 21:14
šílenost
Tak toto je naprostá šílenost. Já jsem si například jízdu na kole v poslední době celkem oblíbil, ale upřímně se při vyšších rychlostech na kole necítím moc bezpečně. Musím ale říct, že kolo opravdu zvlášť teď jak se oteplilo využívám víc a víc. Dokonce přemýšlím, že si na něj koupím nějaký úložný box jako například popisují tady https://www.cyklistika24.cz/…ne-boxy-na-kolo/ a budu na kole jezdit i na nákupy. Člověk tak alespoň nemusí řešit problémy s hledáním volného parkovacího místa. :)