Historie automobilky Buick 1903 - 2003

Historie automobilky Buick 1903 - 2003

 
 
17.12. 2003 Karel Haas

V hierarchii značek koncernu General Motors zaujímá divize Buick druhé místo, hned za luxusním Cadillacem. Ohlédneme-li se zpátky na uplynulých sto let existence této automobilky, zjistíme, že přispěla k vývoji automobilismu a v několika oblastech, například koncepčních vozů a samočinných převodovek se stala průkopníkem.

David Dunbar Buick se narodil ve Skotsku a jako dvouletý se s rodiči přestěhoval do Detroitu v americkém státě Michigan. Původně byl instalatérem, ale učarovala mu vůně benzinu, takže již v roce 1899 sestrojil první zážehový motor. O rok později jej zabudoval do prvního automobilu se značkou Buick (čti Bjuik). K oficiálnímu založení společnosti Buick Motor Company došlo v roce 1903.

Již následujícího roku odkoupil nepříliš úspěšnou firmu James H. Whitting a prezidentem společnosti Buick se stal William Crapo Durant. Tento muž pak v roce 1908 založil General Motors Corporation (GM), když sloučil firmy Buick a Oldsmobile. O rok později se součástí společnosti GM staly značky Cadillac a Oakland a v roce 1916 i firma Louise Chevroleta. General Motors Corporation se stala největším výrobcem automobilů na světě a Detroit se stal Mekkou automobilismu. GM dnes zahrnuje americké značky Buick, Cadillac, Chevrolet, Geo, GMC, Oldsmobile, Pontiac a Saturn, ke koncernu patří i evropské firmy Opel a Vauxhall a částečně i švédský Saab a japonský Isuzu Motors.

Vraťme se však ke značce Buick. Ta měla již od počátku velký vliv na vývoj amerických automobilů. Podílela se významně na motorizaci Ameriky. Vozy jako tento Buick z roku 1923 sice nemohly cenou konkurovat slavnému modelu Ford T, ale byly větší a mnohem luxusnější. Ford nakonec doplatil na úspěch modelu T. „Plechová Lízinka se vyráběla dlouhých 20 let (do roku 1927) a zastarala. Od roku 1933 již natrvalo převzal vedoucí pozici General Motors. Není bez zajímavosti, že v letech 1912-16 byl manažerem firmy Buick Walter Percy Chrysler. Ten pak byl v letech 1916-19 prezidentem společnosti a v roce 1925 založil vlastní automobilku Chrysler Corporation.

V oblasti designu je třeba připomenout zejména jméno Harley Earl. Podrobněji se budeme tvorbou tohoto návrháře zabývat v některém z dalších příspěvků. Zde si jen připomeňme, že jako hlavní stylista koncernu GM vytvořil v roce 1938 vůbec první koncepční studii (concept car) Buick Y-Job a měl lví podíl na tvorbě osobitého stylu poválečných Buicků. Od roku 1942 se poznávacím znakem těchto vozů stala maska chladiče se svislou mřížkou, která si později vysloužila přezdívku „dolarový úšklebek (dollar grin). Dalším výrazným designérským prvkem byly kruhové nebo oválné otvory na bocích.

Po skončení druhé světové války se Buick vrátil na trh s vozem vycházejícím z modelu uvedeného v roce 1942. Buick Super měl řadový osmiválec o objemu 4,0 litru a jeho otevřená varianta Buick Roadmaster z roku 1948 měl osmiválec objemu 5,2 litru a výkonu 106 kW. Byl to nejdražší model značky. Snímek byl autorem pořízen na srazu historických vozidel v kanadském Summerlandu (Britská Kolumbie).

Buick Super Eight z roku 1949 již měl modernější karoserii se zaoblenými předními a zadními okny (ještě ale se středovou příčkou předního okna), odklápěním kapoty do strany a starým osmiválcem. V roce 1953 dostaly Buicky modernější vidlicové osmiválce (V8) a jejich karoserie již neměly dělení předního okna. Buicku patří také prvenství v uvedení karosářské varianty hardtop, tedy vozu bez bočních sloupků mezi dveřmi (B sloupků). Tato varianta karoserie se stala v USA velmi populární a velmi brzy ji použily i ostatní značky. Krásný kabriolet Buick Roadmaster Skylark s drátěnými koly, navrhl Harley Earl k 50. výročí založení firmy. Obměna modelů byla v padesátých letech neuvěřitelně častá. Rok 1954 přinesl například čelní skla silně zaoblená do boků, jak je to vidět například na voze Buick Roadmaster z roku 1954. Velké obliby dosáhly dvoubarevné kombinace karoserií a náhradní kola umístěná v krytu za zavazadelníkem (Buick Century 1954). V polovině padesátých let dodával Buick čtyři modelové řady. Nejlevnější byl Special, pak následovaly Century a Super a nejdražší byl model Roadmaster.

Vraťme se ještě ke koncepčním studiím. Buick jich vytvořil celou řadu, zvláště v padesátých letech. Za všechny si připomeňme alespoň Buick XP-300 s motorem poháněným směsí benzin – metanol a Wildcat II z roku 1954. V letech 1953–1955 vznikly tři „divoké kočky Wildcat. Tato ale byla nejzajímavější ze všech, zejména díky otevřeným podběhům předních kol. Dvoudveřové kupé Centurion z roku 1956 mělo televizní kameru místo zpětného zrcátka a sklápění předních sedadel při otevření dveří k usnadnění nastupování na zadní sedadla.

Koncem padesátých let dosáhly rozměry Buicků svého maxima, takže například Buick Special z roku 1957 dosahoval délky téměř 5,5 m a šířky blížící se 2 m. Začátkem šedesátých let se začaly objevovat první kompakty s menšími motory 3,2 V6. Příkladem je hardtop Buick Special z roku 1962. Evropskému pojetí kompaktních vozů však byly ještě dosti vzdáleny.

Buick se vždy zaměřoval hlavně na pohodlné a luxusní rodinné vozy. Přesto se pokusil o několik sportovněji vyhlížejících modelů. Příkladem může být Riviera z roku 1963, která patří k nejhezčím modelům firmy Buick nebo Gran Sport z roku 1966 či model GSX (1971).

Sedmdesátá léta přinesla ropnou krizi a to vedlo i v Americe ke zvýšení zájmu o menší, úspornější vozy. Buick Apollo z roku 1974 patřil k tzv. luxusním kompaktům, jeho délka však ještě stále přesahovala 5 m (5085 mm). Byl nabízen jako kupé, sedan a hatchback s výklopnou zadní stěnou. Rok 1981 přinesl další zmenšení rozměrů. Buick Century z roku 1981 měl již přední pohon, motory o objemu 2,5 litru a délku 4,8 m.

Móda hranatých tvarů trvala po celá osmdesátá léta a teprve rok 1991 přinesl nové modely s hladšími, zaoblenějšími karoseriemi. Tuto generaci na koncernové platformě H s předním pohonem a vidlicovým šestiválcem 3,8 litru zde představujeme modelem Park Avenue. Svými rozměry 5215 x 1870 x 1415 mm patří do vyšší střední třídy. LeSabre byl o něco menší, ale jeho karoserie byla velmi podobná modelu Park Avenue.

Rokem 1997, kdy byla představena další generace modelů, se dostáváme k současné produkci automobilky Buick. Tvary se dále zakulatily a zmizely poslední náznaky chromovaných nárazníků, tak typických pro americké automobily minulého století. V letošním roce nabízí Buick modely Century, Regal, LeSabre, Park Avenue, Rendezvous a Rainier. Oběma posledně uvedenými typy vstoupil Buick do segmentu automobilů pro volný čas (SUV). Rendezvous, uvedený na trh v roce 2001, v sobě spojuje vlastnosti limuzíny, terénního automobilu a vanu. Zcela nový model Rainier (nazvaný podle jedné z nejvyšších hor v USA, vysoké 4392 m) má vidlicový osmiválec o objemu 5,3 litru a úrovní luxusu nedělá hanbu své značce. Bude jistě dobrým vykročením automobilky Buick do druhého století své existence.

Střípky z poválečné historie Buicku

  • 1948 - Harvey Earl přišel s prvními náznaky ocasních ploutví (tail-fin). K úplné dokonalosti dotáhl tento stylistický prvek hlavně u vozů Cadillac.
  • 1953 - Nové osmiválcové vidlicové motory. Uspořádání první autoshow Motorama (další z nápadů Harveye Earla).
  • 1955 - Vyroben osmimiliontý Buick (3,5 milionů po válce).
  • 1959 - Společně s uvedením tří nových modelů LeSabre, Invicta a Electra se objevilo nové logo firmy Buick se třemi erby, které nahradilo dosavadní znak se skotským erbem, jehož použití má patrně souvislost s rodištěm zakladatele firmy Davida Dunbara Buicka. Obě loga jsou v záhlaví článku, mezi nimi je pohled zepředu na Buick Roadmaster z roku 1954.
  • 1963 - Buick Special dostal vidlicový šestiválec (V6), první hromadně vyráběný motor tohoto typu v USA. Harvey Earl odchází na odpočinek, ale vývojové oddělení se mezitím rozrostlo z původních padesáti na 1100 zaměstnanců.
  • 1974 - Začal se vyrábět úsporný motor 3,8 litru V6.
  • 1984 - Buick prodal více než 1 milion aut v jednom roce.
  • 1988 - Kabriolet Buick Roadmaster 1949 si zahrál v oscarovém filmu Rain Man spolu s Tomem Cruisem a Dustinem Hoffmanem.
  • 1999 - V továrně ve Flintu (předměstí Detroitu) se vyrobilo přes 16 milionů vozů Buick. Poslední byl LeSabre.
Spolupracujeme s TipCars.com
Výroba Tesly Model 3 vázne, nejhorší výrobní peklo však už pominulo Výroba Tesly Model 3 vázne, nejhorší výrobní peklo však už pominulo

Tesla vkládala do Modelu 3 velké naděje, stejně tak…

Řecko pokračuje v privatizaci, odkoupí většinu v plynárenské společnosti DESFA Řecko pokračuje v privatizaci, odkoupí většinu v plynárenské společnosti DESFA

Řecko přijalo nabídku konsorcia vedeného italskou…

Komentář Evžena Tošenovského: Odmítat diesely je nerozum Komentář Evžena Tošenovského: Odmítat diesely je nerozum

Dva a půl roku po vypuknutí emisního skandálu, který se…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér

Jen pár dnů nás dělí od světové premiéry nového…

Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 





 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Dnes 18:50

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Stává se ze mě zombie, říká zprávařka Lašková! Má trable s ňadry

Stává se ze mě zombie, říká zprávařka Lašková! Má…

Moderátorka zpráv FTV Prima Gábina Kratochvílová Lašková (28) je už od Velikonoc maminkou chlapečka Benedikta.…

Smůla Venduly Pizingerové: Ve chvilce přišla o auto i peníze!

Smůla Venduly Pizingerové: Ve chvilce přišla o auto…

Jako by nestačilo, že na své narozeniny musela Vendula Pizingerová (46) překonat sama sebe, a zpocená a neumytá…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Čeští brankáři pro MS: Francouz je jistota, jaké šance mají ostatní?

Čeští brankáři pro MS: Francouz je jistota, jaké…

Trenéři české hokejové reprezentace mají v přípravě na MS v Dánsku starosti s marodkou v obraně, ale realizační…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…