30.7. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Honda Jazz: První jízdní dojmy z Německa

 

Honda Jazz i ve třetí generaci zůstává praktickým subkompaktem s obrovskou kabinou. Auto jsme poprvé vyzkoušeli v okolí Frankfurtu nad Mohanem.

Letošní rok je pro Hondu velice důležitý. Japonská značka uvádí na evropský trh hned šest modelů, po modernizovaném Civicu a CR-V, hot hatchi Civic Type R a novém SUV HR-V přichází čas nové generace subkompaktu Jazz, která se v zemi vycházejícího slunce prodává už od konce roku 2013. V následujících měsících se ještě dočkáme supersportu NSX.

Samotný Jazz je pro Hondu také velice důležitý. Model kombinující prvky malého hatchbacku a malého MPV je aktuálně nejmenším vozem značky nabízeným v Evropě. Pro Hondu je potřebný i z hlediska flotilových emisí – díky subkompaktnímu vozu může Honda v Evropské unii nabízet i SUV CR-V s výrazně vyššími emisemi.

Jazz je navíc prodejně oblíbený model. Minulé dvě generace mají na svém kontě celkem 5,5 milionu vyrobených exemplářů, v Evropě se od roku 2002 prodalo 781.000 Jazzů. Už první generace se vyráběla hned v 11 továrnách, přičemž v roce 2002 se dokonce stala nejprodávanějším vozem v Japonsku – tento titul tehdy sebrala Toyotě Corolla. Nejnovější generace bude do Evropy dovážena z Japonska.

Třetí generace Jazzu tak má na co navazovat. I kvůli úspěchům předchůdců si vůz zachoval svoji koncepci kombinující prvky malého hatchbacku a malého MPV. Jazz díky tomu chce zůstat nejfunkčnějším autem ve své třídě.

Prostoru habaděj

Design nového Jazzu napoprvé možná nezaujme, postupně nám však padl do oka. Sami představitelé Hondy tvrdí, že Jazz si kupují různí zákazníci z různých koutů světa, a proto jeho tvary musí zaujmout velice odlišné skupiny lidí. Z toho důvodu bylo navrhnutí auta velice složitým úkolem.

Mezigeneračně Jazz výrazně narostl, jeho délka se prodloužila o 95 milimetrů na celkových 3.995 mm. Rozvor se natáhl o 30 mm na 2.530 mm. Další čtyři centimetry najdeme v oblasti předního nárazníku, přední partie konstruktéři natáhli kvůli snaze o zvýšení bezpečnosti.

Z nárůstu rozměrů mají těžit hlavně cestující. Honda tvrdí, že karoserie Jazzu je navržena tak, aby pasažérům nabízela co největší prostor, zatímco vnější rozměry zůstaly co nejmenší. Zadní pasažéry má podle automobilky hýčkat více prostoru pro nohy než v Mercedes-Benzu S. Prohlášení je to velkolepé, pravdou ale je, že na vnitřní prostor Jazzu si rozhodně nikdo nebude stěžovat. Posádka má místa opravdu habaděj všemi směry.

Z nárůstu vnějších rozměrů těžil i prostor pro zavazadla. Objem zavazadelníku vzrostl o 17 litrů na celkových 354 litrů, což je na poměry malých aut perfektní hodnota. Nechybí u Hondy již tradiční „magická“ zadní sedadla, která zvyšují variabilitu vozu. Po jejich sklopení vznikne prostor velký 1314 litrů. Délka ložné plochy se v tomto případě mezigeneračně prodloužila o výrazných 80 milimetrů.

Magic Seats umožňují vybírat z několika možností konfigurace interiéru jako v dalších modelech značky. Long Mode umožňuje převoz velice dlouhých předmětů díky sklopnému sedadlu spolujezdce. Refresh Mode zase dovolí si uvnitř lehnout – sedadlo spolujezdce se v takovém případě sklopí dozadu a naváže na zadní lavici. Známý je i Tall Mode se zvednutými sedáky zadních sedaček.

I přes nespornou variabilitu má zavazadelník Jazzu jednu nevýhodu, víko zavazadelníku se podobně jako u mnohých jiných vozů japonských značek otevírá velice nízko. Otevřených pátých dveří se hlavou takřka dotýkal i kolega vysoký 178 centimetrů.

Perfektní zpracování

Vedle velikosti kabiny se Honda rovněž zaměřila na kvalitu zpracování. To se opravdu povedlo – palubní deska působí velice moderně a hodnotně. Většina ovladačů na středovém tunelu je dotyková, což však při jízdě není příliš praktické. Měli jsme například problém zvýšit hlasitost rádia, dotykové tlačítko na náš pokyn zkrátka nereagovalo.

Sedmipalcová obrazovka multimediálního systému ale konečně opticky zapadá do celkového konceptu vnitřku. Systém Honda Connect je známý již z ostatních vozů značky, mimo jiné nabízí navigaci Garmin a funkci MirrorLink umožňující zobrazit data chytrého telefonu na obrazovce auta. Grafika navigace je velice přehledná, také s funkčností systému jsme spokojeni.

Za volantem má řidič až sportovní pocit díky příjemně se držícímu volantu, kraťounké páce manuální převodovky a k němu natočenému středovému panelu. Sedadla jsou umístěna nízko nad podlahou, což je způsobeno tím, že palivová nádrž je umístěna pod předními sedadly. Zatímco řidičovi to nebude nijak vadit, jeho spolujezdec musí počítat s nepříliš pohodlnou pozicí s pokrčenými nohami. Výtku pak máme též k malému rozsahu nastavení volantu.

Jediný motor v nabídce

Nově vyvinutá třináctistovka má kombinovat úspornost stávající dvanáctistovky s výkonem čtrnáctistovky. Celková účinnost je vylepšena použitím vysokoprůtokového chlazeného systému recirkulace spalin EGR (exhaust gas recirculation), snížením tření či elektronickým řízením proměnného časování VTC (variable timing control) vačkového hřídele, které optimalizuje časování sacích ventilů i při studeném startu motoru. Jednotka navíc umí pracovat nejen v konvenčním Ottově cyklu, ale také Atkinsonově, a to díky variabilnímu časování ventilů. Pro zvýšení tepelné účinnosti byl kompresní poměr zvýšen na 13.5:1.

Jedná se o vysokootáčkový agregát, tak typický pro Hondu. Otázkou však je, zda rodinným zákazníkům bude vyhovovat. V nízkých otáčkách je agregát doslova mrtvý, vytáčet se musí až k omezovači (červené pole leží v 6500 otáčkách), aby se řidič dočkal výraznější akcelerace. Takové chování však vede k ne úplně pohodlné jízdě – motor má sice zajímavý hromovitý zvuk, ve vysokých otáčkách je však dost slyšet. Taková jízda navíc není ani nijak úsporná, na krátké testovací trati vedoucí po dálnici a okresních silnicích jsme při svižnější jízdě dosáhli průměru 8,2 litru na 100 kilometrů.

V základu je třináctistovka kombinována se šestistupňovým manuálem, předchůdce měl pětistupňový. Jednotlivé převody jsou spíše delší, páka v kulise by se mohla pohybovat přesněji. Při rozjezdu je navíc nutné počítat s citlivým chodem spojky.

Za příplatek je možné pořídit i bezstupňovou převodovku s možností manuálního režimu řazení pomocí páček pod volantem. Tato převodovka je podle Hondy nejlepším řešením co do výrobních nákladů a spotřeby paliva. CVT dostalo speciální software pro evropské trhy, který simuluje sedm rychlostních stupňů.

Honda Jazz 2016 – technická data a české ceny
Motor1.3 i-VTEC1.3 i-VTEC
Zdvihový objem [cm3]13181318
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min]75/600075/6000
Točivý moment [N.m/min]123/5000123/5000
Převodovka6M7CVT
Maximální rychlost [km/h]190183
Zrychlení 0-100 km/h [s]11.212.0
Cena Trend [Kč]359.900394.900
Cena Comfort [Kč]384.900419.900
Cena Elegance [Kč]429.900464.900
CVT bude vyhovovat hlavně nenáročným zákazníkům, kterým nevadí dynamika ještě nižší než u manuálu. Jakékoliv choutky na hbitější jízdu převodovka zarazí hned v počátku. Manuální volba převodu je pak spíše doporučením, i ve sportovním režimu převodovce chvilku trvá, než se rozhodne „přeřadit.“ Nižší spotřeba se nicméně u CVT potvrzuje, na stejné trase jako s manuální převodovkou jsme jeli za 7,5 litrů na 100 kilometrů.

Zatímco ze slabého motoru jsme rozpačití, z podvozku nového Jazzu jsme nadšeni. Na jednu stranu je agilní, a tak pěkně podrží v zatáčkách, na druhou stranu je i dostatečně komfortní a perfektně tlumí nerovnosti. V této souvislosti je však nutné zdůraznit tradiční klišé, že na definitivní verdikt naladění podvozku si počkáme na tuzemské silnice.

V tomto ohledu je nicméně škoda, že nový Jazz nebude dostupný i se silnějším motorem. Podvozek auta by jej totiž bez jakýkoliv obtíží zvládl.

Závěr

Nová generace Hondy Jazz navazuje na charakter svých předchůdců, svým vnitřním prostorem a variabilitou nemá ve třídě malých aut konkurenci. V Evropě bude nový Jazz nabízen s jediným motorem – atmosférickým čtyřválcem 1.3 i-VTEC o výkonu 75 kW, který by podle našeho názoru zasloužil víc koní i newtonmetrů. Rodinně založeným zákazníkům žádajícím klidnou jízdu však bude stačit.

České ceny třetí generace Hondy Jazz začínají na částce 359.900 korun, k dispozici jsou tři stupně výbavy. Za CVT se ve všech případech připlácí 35.000 korun. První vozy se u prodejců objeví v průběhu letošního září.

Vedle multimediálního systému Honda Connect bude k dispozici bohatá bezpečnostní výbava. Standardem bude antikolizní systém, který v nízké rychlosti umí zamezit srážce. Novinkou v nabídce bude příplatkový inteligentní omezovač rychlosti, který umí limitovat tempo jízdy podle aktuálně povolené rychlosti.

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan je na cestě k prezidentské obhajobě Erdogan je na cestě k prezidentské obhajobě

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan je na cestě k…

Praha jako vzorové město. Má jednu z nejvyspělejších dopravních sítí, říká studie Praha jako vzorové město. Má jednu z nejvyspělejších dopravních sítí, říká studie

O šest příček si polepšilo hlavní město České republiky v…

Zeman změnil plány. Babiš a Hamáček míří do Lán Zeman změnil plány. Babiš a Hamáček míří do Lán

Prezidentovo prohlášení v rozhovoru pro blesk.cz, že…

Část Britů se nechce smířit s odchodem z Evropské unie Část Britů se nechce smířit s odchodem z Evropské unie

Devět měsíců před předpokládaným termínem brexitu stále…

 
 

Přidat názorDiskuse: Honda Jazz: První jízdní dojmy z Německa







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace

V 70. letech vznikla v ČSSR studie tunelu z okolí Českých…

Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem

Pokud očekáváte garáže přeplněné sportovními a luxusními…

 



Honda Jazz konečně dostala silný motor pro Evropu Honda Jazz konečně dostala silný motor pro Evropu

Honda před výstavní premiérou na podzimním autosalonu ve…

Ojetá Honda Jazz 2. generace: Spolehlivost a praktičnost bez emocí Ojetá Honda Jazz 2. generace: Spolehlivost a praktičnost bez emocí

Až do loňského roku se vyráběla druhá generace malé Hondy…

 



 
GP Francie 2018 vyhrál Hamilton, Bottas a Vettel kolidovali

GP Francie 2018 vyhrál Hamilton, Bottas a Vettel kolidovali

Dnes 18:12

Velkou cenu Francie na okruhu Paula Ricarda vyhrál Lewis Hamilton před Maxem Verstappenem a Kimim Räikkönenem.




Blesk.cz

Xiaomi Black Shark zkusí zaujmout podruhé. Tentokrát jako modrý žralok

Xiaomi Black Shark zkusí zaujmout podruhé. Tentokrát…

Herní smartphone Black Shark od Xiaomi byl představen v dubnu, ovšem již zítra bude chtít zařízení své…

Past na turisty: Hotel lákal na obří kulečník, stůl byl spíš pro trpaslíky!

Past na turisty: Hotel lákal na obří kulečník, stůl…

Vychytralost některých lidí je občas natolik fascinující, že se člověk ani nemůže zlobit. V některých případech…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Proč nám cpou roury, divily se zlaté Češky poháru. Potlačily démony

Proč nám cpou roury, divily se zlaté Češky poháru.…

Padly do písku, objaly se a užívaly si neskutečnou energii z ostravských ochozů. Barbora Hermannová s Markétou…

 

Reflex.cz

Volby v Turecku sledujeme online: Stane se Erdoan tureckým prezidentem i předsedou vlády?

Volby v Turecku sledujeme online: Stane se Erdoan…

Už 16 let je u moci šéf islamistické strany AKP Recep Tayyip Erdoan. Byl už premiérem, prezidentem a teď chce…

Až čtvrtina japonských pracujících uvažovala o tom, že by zabila svého šéfa

Až čtvrtina japonských pracujících uvažovala o tom,…

Podmínky na japonském pracovním trhu jsou tradičně velmi tvrdé a mnoho společností „ždíme“ své zaměstnance…