3.9. 2015 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Howmet TX: Turbínový vítěz na videu od Petrolicious

Howmet TX vypadá úplně stejně jako sportovní prototypy z druhé poloviny šedesátých let, ve které vznikl. Ale zdání klame, za zády pilota se neukrývá mohutný vidlicový osmiválec.

Když se řekne spalovací turbína v automobilech, leckomu se vybaví pokusy Roveru, GM a Chrysleru. STP Paxton Turbocar málem vyhrál 500 mil Indianapolis, Lotus 56B bohužel ve formuli 1 neuspěl. Ale Howmet TX z roku 1968? Nizounký stroj zůstal zapomenut Přesto to je velmi slavný prototyp, jako jedinému s tímto druhem alternativního pohonu se totiž povedlo vyhrát nějaký závod.

Projekt financovala společnost Howmet Corporation závodníka Toma Fleminga. Nizounký experimentální stroj, dítko Raye Heppenstalla a McKee Engineeering, poháněla dvoustupňová turbína s kompresorem o výkonu 246 kW/57500 min-1. Podélně uprostřed umístěná malá jednotka Continental & Aviation Engineering TS325-1 byla určena původně pro vrtulníky a disponovala točivým momentem 881 N.m. Konstruktéři ji použili hlavně kvůli nízké hmotnosti, protože samotná nevážila více než 77 kg. Ne, to není překlep! Speciál navíc nepotřeboval klasickou převodovku, měl pouze jednostupňovou redukční se zadním diferenciálem. Absenci zpátečky vyřešil elektromotor. Zkratka TX jednoduše značí Turbine eXperimental.

Fanouškům kolem tratí možná trochu chyběly změny zvuku při řazení a přidávání plynu. Turbína totiž pracovala díky škrticí klapce nepřetržitě na alespoň 80 procent svého výkonu, i v zatáčkách! Takže kvílí pořád stejně. Jenže oproti konvenčním jednotkám zase na druhou stranu zní jako proudová stíhačka. Nevýhodu představovala vysoká spotřeba kerosinu, který ubýval z nádrže o objemu 120 l rychle. Pravda, ani se spolehlivostí na tom nebyla nejlépe, takže skutečný závodní potenciál kromě vynikající rychlosti zůstal skrytý.

Podvozek vyvinutý čistě pro závody Can-Am zajišťoval velmi slušnou ovladatelnost, prototyp vznikal už jako turbínový, nešlo o žádnou konverzi, byť šasi už bylo hotové předem. Klasický trubkový rám doplňovaly dvojité lichoběžníkové závěsy s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, přesné hřebenové řízení a čtveřice kotoučových brzd.

Celá stavba vyšla v roce 1968 jen na 10 tisíc dolarů, Tohle auto je prostě neuvěřitelné, postavilo se fordům, porsche i ferrari. Abychom byli přesní, byly vyrobeny původně dva kusy. Zúčastnily se vytrvalostních závodů v Daytoně, v Sebringu a Watkins Glen, zkoušely i britské okruhy a Le Mans. FIA je zařadila do třílitrové třídy. Heppenstall s Dickem Thompsonem vyhráli lokální klání šampionátu SCCA Heart of Dixie and Marlboro 300 v Huntsville (Alabama) a vstoupili tím do dějin. Obě auta ustanovila později několik oficiálních rekordů na superrychlém oválu v Talladeze a následně byla prodána za symbolický dolar (!) bez pohonných jednotek, Howmet Corporation v závodním programu nepokračovala.

Jedno na videu od Petrolicious představuje Bob McKee. Tento muž byl před skoro půlstoletím u zrodu, stavěl podvozky a druhý kus také později renovoval. Na objednávku na přelomu milénia pak vyrobil ještě třetí, který právě ukazuje na záběrech. Je to tedy kopie, už postrádá původní agregát, ale turbína Allison 250C18, opět z helikoptéry dává výkon asi 280 kW při 65 tisících otáčkách. Při startu se valí z výfuků hustý černý kouř. Dochovaly se všechny vozy, originální pohonná jednotka se však vrátila jen do toho prvního.


Přidat názorDiskuse: Howmet TX: Turbínový vítěz na videu od…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Hyundai začne vyrábět ostré verze Tucson N a Kona N Hyundai začne vyrábět ostré verze Tucson N a Kona N

Jihokorejská automobilka Hyundai potvrdila výrobu dalších…

 





 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…