Hummer H3 - Junior
Prvním krokem od vojenského nákladního automobilu do terénu – Hummeru H1 – byl před třemi lety uvedený civilnější a menší Hummer H2, s osmiválcovým zážehovým šestilitrem. Třetím modelem je logicky H3, opět o několik centimetrů kratší, užší a o třičtvrtě tuny lehčí než jeho větší bráška. Vývoj modelů se značkou Hummer je zajímavé sledovat třeba na technických datech v naší tabulce, kde jsou vedle sebe všechna háčka. Se zmenšováním hmotnosti roste dynamika jízdy. Terénní schopnosti, které byly dříve jedinou prioritou, ustupují dalším požadavkům. Koneckonců i v jejich domovině je zákazníci prohánějí drsným terénem spíše pouze v rámci klubových akcí…
hummer predstavujeme losangeles2010
Hummer H3 byl v sériovém provedení poprvé představen na Los Angeles Motor Show loni v říjnu, na americký trh vstoupil letos na jaře jako model 2006. Evropa se dočkala zhruba o půlrok později. Výroba probíhá v americkém závodě v Shreveportu (Louisiana).
Na rozdíl od původní konstrukce Hummeru H1 Alpha, jsou jeho civilní druzi postaveni na základě amerických SUV z produkce Chevroletu. H2 je příbuzným Chevroletu Tahoe, H3 si vypůjčil komponenty od menšího Chevroletu Colorado. Navenek se samozřejmě nesmí nic poznat, trojka se drží osvědčených hodnot, které stále dělají Hummera Hummerem. Patří k nim takřka kolmé čelní sklo, relativně malá zasklená plocha, nadprůměrně velká kola, kruhové světlomety zasazené do masky tvořené obdélníkovými otvory.
Hummer H3 a jeho větší sourozenci | |||
H1 | H2 | H3 | |
Karosérie | |||
Délka [mm] | 4686 | 5170 | 4742 |
Šířka [mm] | 2197 | 2063 | 1897 |
Výška [mm] | 1955 | 1977 | 1893 |
Rozvor [mm] | 3302 | 3118 | 2842 |
Poh. hmotnost [kg] | 3271 | 2909 | 2132 |
Motor/palivo | Duramax 6600 V8 /nafta | Vortec 6000 V8 / benzin | Vortec 3500 / benzín |
Zdvihový objem [cm3] | 6599 | 5967 | 3460 |
Válce/ventily | 8/2 | 8/2 | 5/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 223/3000 | 242/5200 | 164/5600 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 705/1500 | 495/4000 | 305/2800 |
Max. rychlost [km/h] | 134 | 150 | 160 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,5 | 10 | 10,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 20 | 20 | 14 |
Zákl. cena [Kč] | 4090000* | 1700000* | 1190000* |
* cena bez DPH, Zdroj: Hummer Centrum
Příbuznost s konvenčními SUV z koncernové nabídky General Motors naštěstí neznamená, že by se zcela zapomnělo na původní účel. Terénní schopnosti patří stále k ceněným vlastnostem všech Hummerů. Následující tabulka ukazuje, jak se jednotlivé modely liší v teoretické prostupnosti náročným terénem, která je omezena jejich rozměry nebo konstrukcí komponent.
hummer predstavujeme losangeles2010 Od světlé výšky H1 přes 40 cm se výrobce u posledního přírůstku dostal k pozemštějším hodnotám kolem 23 cm, normalizace se dotkla také obratnosti, když přibližně jedenáctimetrový průměr otáčení H3 může směle soupeřit s kdejakým evropským sedanem. Brodivost Hummeru H3 až 600 mm patří k tomu nejlepšímu, co lze v jeho cenové kategorii získat, podobně jako schopnost překonávat až 40 cm vysokou překážku.
Hummer H1, H2 a H3 - terénní schopnosti | |||
H1 | H2 | H3 | |
Světlá výška [mm] | 406 | 251 | 231 |
Nájezdový úhel vpředu [°] | 72 | 40,8* | 37,5 |
Nájezdový úhel vzadu [°] | 37,5 | 41,8* | 35,5 |
Přechodový úhel [°] | 32,5 | 27,5* | 23,5 |
Brodivost [mm] | 762 | 508 | 600/407 |
Poloměr otáčení [m] | 8,1 | 6,75 | 5,65 |
Stoupavost [%] | 60 | 60 | 60 |
Boční náklon [%] | 40 | 40 | 40 |
* se vzduchovým odpružením vzadu
Hummer H3 dostal na rozdíl od svých osmiválcových předchůdců jen pětiválcový motor. Jde o koncernový zážehový agregát 3500 Vortec vyvinutý pro použití ve velkých SUV, vybavený variabilním časováním ventilů, kterých je rovnou 20 a jsou ovládány dvěma vačkovými hřídeli. Na americké poměry dosahuje tento motor slušného specifického výkonu 47 kW/l, když ze zdvihového objemu 3460 cm3 získali konstruktéři 164 kW při 5600 ot./min. Točivý moment vrcholí hodnotou 305 Nm ve 2800 ot./min. H3 jako první Hummer dostává možnost volby mezi automatickou a manuální převodovkou. V prvním případě jde o elektronicky řízenou automatickou převodovku Hydra-Matic 4L60-E se čtyřmi rychlostními stupni. Druhou alternativou je pětistupňová manuální převodovka MA5.
S těmito parametry je H3 rychlejší než podstatně těžší H2, zrychlení z 0 na 96 km/h trvá 10,6 s. Vysokou pohotovostní hmotnost totiž H2 kompenzuje osmiválcem o objemu 5967 cm3, který dává výkon 242 kW při 5200 ot./min.
Ačkoli se H3 blíží svými rozměry evropským konkurentům, kteří již opustili tradiční konstrukci offroadů s žebřinovým rámem, Hummer ji stále respektuje a používá. Jde o zkrácenou a dále vyztuženou verzi žebřinového rámu z Chevroletu Colorado. Přední náprava je tvořena dvojitými trojúhelníkovými rameny, vzadu je tuhá náprava odpružená podélně uloženými listovými pružinami. Spodek Hummeru H3 je na exponovaných místech chráněn plechy.
Stálý pohon všech kol převzatý z Chevroletu Trailblazer má mezinápravovou lamelovou spojku, která při rozdílu otáček předních a zadních kol upravuje tok točivého momentu na kola. K dispozici je redukční převodovka (2,64:1 nebo na přání 4,03:1) a uzávěrka zadního diferenciálu. Hummer H3 může za sebou táhnout až 2 tuny těžký přívěs. Všechna kola mají kotoučové brzdy, stabilizační systém je sériovou položkou pouze u verze s automatickou převodovkou.
V nabídce Hummeru jsou čtyři pastelové barvy (černá, bílá, červená, žlutá) a tři metalické laky (šedý, modrý, zelený).
hummer predstavujeme losangeles2010 Interiér H3 se tváří poměrně hodnotně, je-li hodnocen americkými měřítky. K dispozici jsou různé barevné kombinace látkového nebo koženého čalounění a jednoduchá přístrojová deska s hliníkovými prvky a chromovanými dveřními klikami. Sériový OnStar komunikační systém má v USA široké využití od online asistenčních služeb prostřednictvím operátorů, až po automatické nahlášení nehody, v případě aktivace airbagů.
Zavazadelník má povrch bez čalounění, tvořený plastovým obložením. Jeho základní objem činí 835 litrů, sklopením zadních sedadel vzniká schod, ale také celkový využitelný objem 1577 l.
Srovnání základních rozměrů ukazuje jak na tom je americký benjamínek ve srovnání se zavedenými konkurenty. Obzvláště těsný souboj lze čekat mezi H3 a Jeepem Grand Cherokee, kterému se nový rival s podobnou historií vzniku asi vůbec nelibí.
Hummer H3 a konkurence - srovnání základních rozměrů | |||||
Hummer H3 | BMW X3 | Jeep Grand Cherokee | VW Touareg | Land Rover Discovery | |
Délka [mm] | 4742 | 4565 | 4740 | 4755 | 4835 |
Šířka [mm] | 1897 | 1855 | 1860 | 1930 | 2010 |
Výška [mm] | 1893 | 1675 | 1720 | 1725 | 1880 |
Rozvor [mm] | 2842 | 2795 | 2780 | 2855 | 2885 |
Rozchod vpředu [mm] | 1651 | 1525 | 1575 | 1650 | 1605 |
Rozchod vzadu [mm] | 1664 | 1540 | 1575 | 1670 | 1610 |
Počet míst | 5 | 5 | 5 | 5 | 5/7 |
Zavazadlový prostor [l] | 835-1577 | 480-1560 | 978/1909 | 555/1570 | 280/2560 |