Hummer H3 - Junior

Hummer H3 - Junior

 
 

Rozšiřování modelové řady obvykle znamená, že se z menších modelů přechází na větší a dražší. Hummer postupoval opačně, a tak se letos na trh dostává nejmenší automobil toho jména, který však pořád ještě svými rozměry a schopnostmi útočí na největší SUV, jaké v Evropě máme.

Prvním krokem od vojenského nákladního automobilu do terénu – Hummeru H1 – byl před třemi lety uvedený civilnější a menší Hummer H2, s osmiválcovým zážehovým šestilitrem. Třetím modelem je logicky H3, opět o několik centimetrů kratší, užší a o třičtvrtě tuny lehčí než jeho větší bráška. Vývoj modelů se značkou Hummer je zajímavé sledovat třeba na technických datech v naší tabulce, kde jsou vedle sebe všechna háčka. Se zmenšováním hmotnosti roste dynamika jízdy. Terénní schopnosti, které byly dříve jedinou prioritou, ustupují dalším požadavkům. Koneckonců i v jejich domovině je zákazníci prohánějí drsným terénem spíše pouze v rámci klubových akcí…

obrázek [450 x 160]

Hummer H3 byl v sériovém provedení poprvé představen na Los Angeles Motor Show loni v říjnu, na americký trh vstoupil letos na jaře jako model 2006. Evropa se dočkala zhruba o půlrok později. Výroba probíhá v americkém závodě v Shreveportu (Louisiana).

Na rozdíl od původní konstrukce Hummeru H1 Alpha, jsou jeho civilní druzi postaveni na základě amerických SUV z produkce Chevroletu. H2 je příbuzným Chevroletu Tahoe, H3 si vypůjčil komponenty od menšího Chevroletu Colorado. Navenek se samozřejmě nesmí nic poznat, trojka se drží osvědčených hodnot, které stále dělají Hummera Hummerem. Patří k nim takřka kolmé čelní sklo, relativně malá zasklená plocha, nadprůměrně velká kola, kruhové světlomety zasazené do masky tvořené obdélníkovými otvory.

Hummer H3 a jeho větší sourozenci
 H1H2H3
Karosérie
Délka [mm]468651704742
Šířka [mm]219720631897
Výška [mm]195519771893
Rozvor [mm]330231182842
Poh. hmotnost [kg] 327129092132
Motor/palivoDuramax 6600 V8 /naftaVortec 6000 V8 / benzinVortec 3500 / benzín
Zdvihový objem [cm3]659959673460
Válce/ventily 8/28/25/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]223/3000242/5200164/5600
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]705/1500495/4000305/2800
Max. rychlost [km/h]134150160
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,51010,6
Komb. spotřeba [l/100 km]202014
Zákl. cena [Kč]4090000*1700000*1190000*
* cena bez DPH, Zdroj: Hummer Centrum

Příbuznost s konvenčními SUV z koncernové nabídky General Motors naštěstí neznamená, že by se zcela zapomnělo na původní účel. Terénní schopnosti patří stále k ceněným vlastnostem všech Hummerů. Následující tabulka ukazuje, jak se jednotlivé modely liší v teoretické prostupnosti náročným terénem, která je omezena jejich rozměry nebo konstrukcí komponent.

obrázek [300 x 202] Od světlé výšky H1 přes 40 cm se výrobce u posledního přírůstku dostal k pozemštějším hodnotám kolem 23 cm, normalizace se dotkla také obratnosti, když přibližně jedenáctimetrový průměr otáčení H3 může směle soupeřit s kdejakým evropským sedanem. Brodivost Hummeru H3 až 600 mm patří k tomu nejlepšímu, co lze v jeho cenové kategorii získat, podobně jako schopnost překonávat až 40 cm vysokou překážku.

Hummer H1, H2 a H3 - terénní schopnosti
 H1H2H3
Světlá výška [mm]406251231
Nájezdový úhel vpředu [°]7240,8*37,5
Nájezdový úhel vzadu [°]37,541,8*35,5
Přechodový úhel [°]32,527,5*23,5
Brodivost [mm]762508600/407
Poloměr otáčení [m]8,16,755,65
Stoupavost [%]606060
Boční náklon [%]404040
* se vzduchovým odpružením vzadu

Hummer H3 dostal na rozdíl od svých osmiválcových předchůdců jen pětiválcový motor. Jde o koncernový zážehový agregát 3500 Vortec vyvinutý pro použití ve velkých SUV, vybavený variabilním časováním ventilů, kterých je rovnou 20 a jsou ovládány dvěma vačkovými hřídeli. Na americké poměry dosahuje tento motor slušného specifického výkonu 47 kW/l, když ze zdvihového objemu 3460 cm3 získali konstruktéři 164 kW při 5600 ot./min. Točivý moment vrcholí hodnotou 305 Nm ve 2800 ot./min. H3 jako první Hummer dostává možnost volby mezi automatickou a manuální převodovkou. V prvním případě jde o elektronicky řízenou automatickou převodovku Hydra-Matic 4L60-E se čtyřmi rychlostními stupni. Druhou alternativou je pětistupňová manuální převodovka MA5.

S těmito parametry je H3 rychlejší než podstatně těžší H2, zrychlení z 0 na 96 km/h trvá 10,6 s. Vysokou pohotovostní hmotnost totiž H2 kompenzuje osmiválcem o objemu 5967 cm3, který dává výkon 242 kW při 5200 ot./min.

Ačkoli se H3 blíží svými rozměry evropským konkurentům, kteří již opustili tradiční konstrukci offroadů s žebřinovým rámem, Hummer ji stále respektuje a používá. Jde o zkrácenou a dále vyztuženou verzi žebřinového rámu z Chevroletu Colorado. Přední náprava je tvořena dvojitými trojúhelníkovými rameny, vzadu je tuhá náprava odpružená podélně uloženými listovými pružinami. Spodek Hummeru H3 je na exponovaných místech chráněn plechy.

Stálý pohon všech kol převzatý z Chevroletu Trailblazer má mezinápravovou lamelovou spojku, která při rozdílu otáček předních a zadních kol upravuje tok točivého momentu na kola. K dispozici je redukční převodovka (2,64:1 nebo na přání 4,03:1) a uzávěrka zadního diferenciálu. Hummer H3 může za sebou táhnout až 2 tuny těžký přívěs. Všechna kola mají kotoučové brzdy, stabilizační systém je sériovou položkou pouze u verze s automatickou převodovkou.

V nabídce Hummeru jsou čtyři pastelové barvy (černá, bílá, červená, žlutá) a tři metalické laky (šedý, modrý, zelený).

obrázek [300 x 210] Interiér H3 se tváří poměrně hodnotně, je-li hodnocen americkými měřítky. K dispozici jsou různé barevné kombinace látkového nebo koženého čalounění a jednoduchá přístrojová deska s hliníkovými prvky a chromovanými dveřními klikami. Sériový OnStar komunikační systém má v USA široké využití od online asistenčních služeb prostřednictvím operátorů, až po automatické nahlášení nehody, v případě aktivace airbagů.

Zavazadelník má povrch bez čalounění, tvořený plastovým obložením. Jeho základní objem činí 835 litrů, sklopením zadních sedadel vzniká schod, ale také celkový využitelný objem 1577 l.

Srovnání základních rozměrů ukazuje jak na tom je americký benjamínek ve srovnání se zavedenými konkurenty. Obzvláště těsný souboj lze čekat mezi H3 a Jeepem Grand Cherokee, kterému se nový rival s podobnou historií vzniku asi vůbec nelibí.

Hummer H3 a konkurence - srovnání základních rozměrů
 Hummer H3BMW X3Jeep Grand CherokeeVW TouaregLand Rover Discovery
Délka [mm]47424565474047554835
Šířka [mm]18971855186019302010
Výška [mm]18931675172017251880
Rozvor [mm]28422795278028552885
Rozchod vpředu [mm]16511525157516501605
Rozchod vzadu [mm]16641540157516701610
Počet míst55555/7
Zavazadlový prostor [l]835-1577480-1560978/1909555/1570280/2560
Spolupracujeme s TipCars.com
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

 



Video: Malé monstrum. Připomeňte si, jak se propagoval Hummer H3 Video: Malé monstrum. Připomeňte si, jak se propagoval Hummer H3

Co vznikne, když se do sebe zamilují dvě monstra? Přece…

Video: Hummer H3T – rozložit a znovu složit Video: Hummer H3T – rozložit a znovu složit

Na letošním únorovém autosalonu v Chicagu představila…

 



 
Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dnes 18:50

O vývoji silničního vozu se znakem Dallary se napsalo hodně. První vůz firmy s registrační značkou se teď představuje oficiálně.




Blesk.cz

Ztraceného dobrodruha zachránili na poslední chvíli: Už se loučil s manželkou Lenkou a jejich dětmi

Ztraceného dobrodruha zachránili na poslední chvíli:…

Byl ztracený v odlehlé džungli mezi znesvářenými kmeny domorodců a navíc dostal smrtící malárii. Britský…

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí: Sjezdovka se znovu otevře ve středu

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí:…

První lyžování v Krkonoších v nové zimní sezoně si o prodlouženém víkendu vyzkoušelo asi 2500 lyžařů. Na Černé…

 

iSport.cz

Zelinka vzal dle komise Spartě penaltu. V jejím duelu chyboval už podruhé

Zelinka vzal dle komise Spartě penaltu. V jejím…

Sudí Miroslav Zelinka upřel fotbalistům Sparty Praha v závěru pátečního utkání 14. kola první ligy proti Jihlavě…

Česká móda pro olympiádu v Koreji je venku, hitem má být zlatá bunda

Česká móda pro olympiádu v Koreji je venku, hitem má…

S ukrytým zlatem poletí čeští reprezentanti na olympiádu do korejského Pchjongčchangu. Hitem kolekce, která byla…

 

Reflex.cz

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která pomalu zabíjí své obyvatele

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která…

V řece Odaw, která protéká Accrou, hlavním městem Ghany, byste jakoukoliv rybu hledali jen marně. Břehy místní…

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují lidmi ve vlastní prospěch

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují…

Téměř každý majitel psa vám potvrdí, že ten jeho se umí smát, radovat, být smutný i naštvaný. Jenže proč výraz…