Hyundai v ČR a Kia si prohodily modely kvůli změněné poptávce
Český závod automobilky Hyundai a slovenský závod Kia si prohodily výrobu dvou modelů kvůli změněné poptávce po typech automobilů. Zákazníci po hospodářské krizi začali podle Hyundai opět preferovat silnější a dražší sportovně-užitkové vozy. Několikanásobně zvýšenou poptávku po nich není žilinský závod schopen pokrýt. Proto se budou nově sportovně-užitkové modely Hyundai ix35 vyrábět v nošovickém závodu Hyundai. Naopak na Slovensku budou produkovat model Kia Venga. ČTK to dnes sdělil mluvčí nošovického závodu Hyundai Petr Vaněk.
„Jedním z výsledků ekonomické krize na evropském automobilovém trhu je několikanásobné zvýšená poptávka po sportovně-užitkových vozidlech, které není žilinský závod schopen dodávat v dostatečném množství,“ konstatoval Vaněk. Na model Hyundai ix35 musejí zákazníci čekat několik měsíců. „Lidé po krizi opět začínají čím dál více kupovat dražší a silnější vozy,“ konstatoval Vaněk. Proto se rozhodli pro výměnu modelů mezi oběma továrnami.
V minulosti koncern Hyundai-Kia rozdělil výrobu modelů v Česku a na Slovensku tak, aby byla co nejekonomičtější. V každém závodu se proto vyráběl jeden páteřní model, v nošovickém Hyundai model i30, na Slovensku Kia Cee’d, a dva navzájem příbuzné modely, které mají podstatnou část komponentů. V Česku víceúčelový vůz segmentu B Hyundai ix20 a Kia Venga, na Slovensku sportovně-užitkové vozy segmentu C Hyundai ix35 a Kia Sportage.
Prohození výroby Hyundai ix35 do Nošovic a Vengy do Žiliny trvalo několik měsíců. „Vyžádalo si to úpravy výrobních linek a také zaškolení více než 300 nošovických pracovníků v závodě Kia a téměř stejného množství žilinských pracovníků v závodě Hyundai,“ uvedl Vaněk. Nově bude každý závod vyrábět jeden druh osobního auta, Hyundai i30 a Kia Cee’d, jeden model malého víceúčelového vozu, Hyundai ix20 a Kia Venga, a jeden model sportovně-užitkového vozu, Hyundai ix35 a Kia Sportage.
Sériovou výrobu modelu Hyundai ix35 spustí v nošovickém závodě 1. července. Závod také plánuje na podzim rozjetí třetí směny. Kvůli tomu ještě letos přijme 650 zaměstnanců, dalších zhruba 250 lidí v příštím roce. Další stovky pracovníků budou nabírat subdodavatelé. V automobilce má pracovat při třísměnném provozu zhruba 3500 lidí. Roční výrobní kapacita pak bude místo současných 200.000 vozů 300.000 aut.