Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai HED-9 Intrado: Korejsko-německý atlet naživo

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Jihokorejská automobilka nás na vodíkový crossover Intrado lákala už s předstihem. Na jejím ženevském stánku pochopitelně nemůže chybět, byť se hlavní pozornost upírá na nový Genesis.

Perleťově bílé Intrado vzniklo hlavně v evropském designérském centru automobilky v Rüsselsheimu, o čemž svědčí i interní kód HED-9 (Hyundai European Design číslo 9). Jedná se tedy o devátý odtud pocházející koncept. Spolupracovalo na něm ovšem i výzkumné a vývojové středisko v jihokorejském Namyangu. První skica byla zveřejněna již v prosinci 2013, fotky skutečného vozu se pak objevily na konci února. V Německu se mimochodem rodí 95 % sériových modelů této značky prodávaných v Evropě. Jméno Intrado bylo převzato z letectví, označuje se tak spodní strana křídla, která vytváří vztlak.

Samotný výrobce označuje design vozu za provokativní, rozvíjí dále jazyk Fluidic Sculpture ve verzi 2.0, který byl předveden již na nejnovějším sedanu Genesis. Práce na něm vedl sám Peter Schreyer, který už nevelí v tomto ohledu pouze sesterské Kie, ale od ledna 2013 celému koncernu Hyundai Motor Group. Komplikované „plovoucí“ linky a prolisy známé ze sériových modelů jsou pryč. Svůj asijský původ hlavně předními, jakoby zamračenými úzkými diodovými světly rozhodně nezapře, ale HED-9 působí až svalnatě a velmi dynamicky. Šestiúhelníková maska je mohutná stejně jako u zmíněného Genesisu, ale oproti němu postrádá chrom, je tmavší. Krátká záď s vypouklým oknem vypadá hlavně z bočního pohledu velmi efektně. Hodně zajímavé jsou zadní dveře se skrytými klikami, otevírají se proti směru jízdy a střední sloupky chybí. Koncová světla tvaru písmene C využívají nejmodernější diodovou techniku.

Intrado je lehké a úsporné, při jeho konstrukci byly využity pokročilé materiály, i zde konstruktéři našli inspiraci v letectví. Karosářské panely jsou sice ocelové, ale automobilka jejich vývoj a výrobu nezadalo externí firmě, v tomto směru se jedná o produkt vlastních oceláren. Když se otevřou dveře či kapota, ukáže se tuhý karbonový rám, který je pro změnu prací jihokorejského Hyosungu, sama firma pro něj používá obchodní název Tansome. Na něj mohou být mimochodem připevněny díly z jakéhokoli materiálu. Plasty vyztužené uhlíkovými kompozity u produkce Lotte Chemical najdeme uvnitř na čalounění, například na zadních stranách sedadel, ale i vně vozu.

Poměrně divoký interiér pak vznikl ve spolupráci s německou módní značkou Hien Le. Čtyři samostatná sedadla i tvary přístrojové desky a volantu kladou jasný důraz na sport. Dominantní oranžová barva je odst odvážná, ale byla nakonec použita i vně jako doplněk. Intrado má sloužit také k zábavě a odpočinutí si od každodenního stresu. Případné sériové provedení může v budoucnu nahradit SUV ix35. O poháněcí soustavě studie toho automobilka mnoho nesdělila. Tvoří ji elektromotor s palivovými články, nechybí ani lithium-iontová baterie s 36 kWh. Dobití trvá řádově několik minut a dojezd činí přes 600 km.

Výrobce se chlubí tím, že na starém kontinentu prodal už 6 milionů aut se stylizovaným H ve znaku. Ač se to zdá k nevíře, působí zde už od roku 1977 a překročení hranice prvního milionu mu trvalo plných devatenáct let. Zbývajících pět milionů tedy dokázal na evropské trhy umístit během o rok kratšího období! Čísla jasně dokládají značný progres. V horizontu příštích šesti let by chtěl dosáhnout pětiprocentního podílu. Do svých evropských akvizic počítá kromě nošovické továrny i tu v tureckém Izmitu, i když se nachází za Bosporem, tedy už v Asii. Není tedy divu, že podle oficiálních materiálů vzniká 90 % produkce prodávané v Evropě právě přímo v tomto regionu.


Aleš Dragoun
Diskuze (2)
6. 3. 2014 09:33
Schreyer úřaduje
Dle mých informací, je toto předobraz nové Sportage.
Tedy byl.
PS už začíná ovlivňovat/rozhýbávat i styl Hyundaie.
Avatar - Atomas
6. 3. 2014 09:19
Bravo
O Hyundai i designu tohoto vozidla si diskutujte jak chcete. Ale jedno se upřít nedá - Tak bravurně skryté zadní dveře, že celek vytváří dojem kupé, tu ještě nikdo nepředvedl ( i když mne ještě napadl Ford Evos) :yes: