13.10. 2017 Jiří Baborský

Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI vs. Škoda Octavia Combi 1.0 TSI – Dva kohouti na jednom dvorku

 

Týden co týden se nás ptáte, jestli je Hyundai i30 nejlepší české kombi, jak se chvástá v reklamě. Je na čase opustit ring slovních přestřelek, vyhrnout rukávy a ukázat svaly.

Soka nebylo těžké vybrat – na pódiu vítáme nejprodávanější model v Česku, Škodu Octavia. Vyostřený duel ještě přikořeníme volbou kontroverzních litrových tříválců.

Hyundai i30 kombi se už deset let naváží do octavie a snaží se ji svrhnout z trůnu prodejního žebříčku. Po dvě generace marně, ta třetí, čerstvě představená, to zatím zkouší pomocí ostrého jazyka. Její ambice prověříme tím nejlepším možným způsobem: přímou konfrontací s Octavií Combi a rovnou ve specifikaci, která nás i vás tolik zajímá – s litrovým tříválcem, v němž automobilky celé Evropy vidí budoucnost.

Hrátky s velikostí

Hašteření mezi i30 a octavií vychází z podobné pozice na trhu, fakticky je ale porovnání trochu vágní. Zatímco hyundai je vnějšími rozměry typickým zástupcem nižší střední třídy, škodovka razí heslo „kus auta navíc“, takže octavia třicítku odjakživa přerůstá. Původně o 72 mm, v minulé generaci dokonce o 174 mm, aktuálně se rozdíl srazil na 82 mm.

V případě „krátkých“ nekombi verzí je rozdíl ještě propastnější. V takovém případě můžeme za boleslavského konkurenta i30 označit spíš než octavii rapid, který je až na šířku velikostně blíž.

Hovoříme o tom proto, že v přímé konfrontaci působí octavia jako větší auto. Může za to také prudce klesající silueta hyundaie, umocněná ještě tvarem bočního zasklení. Při pohledu z boku se nemůžeme zbavit dojmu, že karoserie končí nějak moc brzy a násilně. Jako by si i30 nechtěl připustit vlastní identitu a za každou cenu se snažil vypadat sportovně, zatímco octavia se tvarem zádě ke stylu kombi hrdě hlásí.

Kdo je tady osobnost?

Designéři hyundaie začali psát s třicítkou novou kapitolu. Pryč je rozevlátý rukopis, aktuálně úřadují čisté tvary a vzorně vyžehlené plochy. Snad až příliš, říkáme si při pohledu na kapotu rovnou jako hladina rybníka a nezvykle protaženou tak, že maska chladiče sahá málem až k silnici.

Celkově se hyundai velmi umírnil, nijak neprovokuje a málem byste jej v provozu přehlédli. Právě tato nenápadnost ale samozřejmě může být tím, co zákazníka upoutá.

TEST 2015: Hyundai i30 Kombi vs. Škoda Octavia Combi

To octavia získala po modernizaci tak nezaměnitelný výraz, že vás uhodí do očí, i když jsou jí všude tisíce. Zda je hezká, nebo ne, o tom se lidé dokážou bavit hodiny. My oceňujeme vyváženější proporce, nápaditost a osobitost, kterou podle nás i30 postrádá.

Kam s očima

Interiéry obou soupeřů musíme pochválit za příjemné materiály, pečlivé zpracování a útulnou atmosféru. Designéři uvnitř volili opět dost odlišný přístup. Zatímco boleslavský zástupce vyznává jednoduchou robustní architekturu, Korejec z Nošovic má palubní desku štíhlou, víc profilovanou, s vystupujícím tabletem po vzoru nejnovější automobilové módy. Nám se toto řešení příliš nelíbí. Ne zrovna krásný modul na sebe strhává pozornost na úkor jinak pohledné přístrojové desky, ale po funkční stránce zaslouží uznání. Rádio, případně příplatková navigace, je dobře na očích. K tlačítkům po pravé straně displeje se řidič ovšem musí trochu natáhnout.

Zabudovaný multimediální systém octavie elegantně splývá s celkem, ale řadě uživatelů vadí, že je příliš nízko. Už teď víme, že příští generace škodovek dostanou rovněž řešení s vystupující obrazovkou.

Nakupujte v akci

Kombi Hyundai i30 vstoupilo na trh rovnou se zvýhodněným akčním modelem Best of Czech pro benzinový litr a základní diesel. Je určený soukromým zákazníkům, momentálně je nabídka vypsaná do konce září nebo do odvolání a podmíněná pořízením balíčku Hyundai pojištění. Pokud kývnete, dostanete bohatě vybavené auto s přeplňovaným litrovým benzinem za opravdu atraktivní cenu 384.990 Kč. Co všechno za ni dostanete, vyčtete v tabulce. Akční verze vychází ze střední výbavy Trikolor, která jinak stojí 454.990 Kč. Jak už jsme si u hyundaie zvykli, celá řada luxusních prvků výbavy je vyhrazena nejvyššímu stupni Style a mnohdy je nutné pořizovat rovnou celé balíčky. Pro akční model je určený takzvaný Paket Club za deset tisíc a určitě se vyplatí.

Škoda Octavia jde na věc trochu jinak. Předně nabízí nesrovnatelně širší škálu motorů včetně CNG, koupíte ji s pohonem všech kol, v terénní verzi Scout nebo jako sportovní RS. Nejlevnější cestou k testovanému tříválci je základní stupeň Active, který bychom podle našich požadavků museli lehce dovybavit. Přišel by pak na 444.900 Kč, což se ale nevyplatí, protože už za 466.900 Kč pořídíte nesrovnatelně našlapanější dlouhodobý akční model Fresh, který lze navíc bohatě dozdobit přesně podle vkusu. Cenový odskok od zaváděcí nabídky hyundaie je pravda vyšší, ve srovnání se standardním ceníkem i30 však činí jen dvanáct tisíc. Hyundai tradičně nabízí v ceně pětiletou záruku, Škoda začíná na dvouleté, ovšem za další tři roky se připlácí zanedbatelné dvě tisícovky.

Při porovnání servisních nákladů zaujme skoro dvojnásobná cena projektorového světlometu i30 ve srovnání s halogenem octavie, neúměrně dráž vyjde také čelní sklo (12.600 Kč vs. 4500 Kč). Nárazníky má zase levnější hyundai. Majitel octavie může ušetřit polovinu nákladů na pravidelných prohlídkách – servisní interval je nastaven na 30.000 km, u hyundaie na 15.000 km.

Pořizovací náklady Ford Focus kombi 1.6 Ti-VCT 77 kW (etalon)Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI 88 kW Škoda Octavia Combi 1.0 TSI 85 kW
Základní cena 319 990 Kč (Trend) 384 990 Kč (Best of Czech) 437 900 Kč (Active)
Cena verze Světa motorů 331 990 Kč (Trend + bluetooth) 384 990 Kč (Best of Czech) 444 900 Kč (Active + bluetooth + palubní počítač)
Výbava verze Světa motorů Čelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač.
PŘÍPLATKOVÉ PRVKY A VÝBAVA NAD RÁMEC SVĚTA MOTORŮ
Bluetooth handsfree audiosystém za 12 000 Kč Ano 3500 Kč
Asistent pro rozjezd do kopce Ano Ano 2000 Kč
Asistent jízdy v pruzích v paketu za 18 000 Kč Ano Ne
Automatická dálková světla v paketu za 27 000 Kč Ano Ne
Bezklíčkové odemykání a startování Ne Ne Ne
Elektrické ovládání zadních oken 8900 Kč Paket Club za 10 000 Kč 5000 Kč
Kola z lehkých slitin 12 900 Kč Paket Club za 10 000 Kč 15 500 Kč
Metalíza 13 900 Kč 16 900 Kč 14 700 Kč
Palubní počítač Ano Ano 3500 Kč
Parkovací čidla vzadu 7900 Kč Paket Club za 10 000 Kč 9200 Kč
Protikolizní systém s nouzovým brzděním 5700 Kč AnoNe
Přední mlhová světla 4000 Kč Paket Club za 10 000 Kč 5000 Kč
Rezervní kolo 1600 Kč (dojezdové) Paket Club za 10 000 Kč (dojezdové) 1600 Kč (plnohodnotné)
Rozpoznání únavy řidiče Ne Ano 1500 Kč
Střešní nosiče 5900 Kč Paket Club za 10 000 Kč 5000 Kč
Tažné zařízení (odnímatelné) 20 900 Kč (elektrické výklopné) 19 000 Kč 17 400 Kč
Tempomat 9000 KčAno 11 000 Kč
Vyhřívaná přední sedadla 8900 Kč Ne 6500 Kč
Porovnání cen 331 990 Kč (100 %) 384 990 Kč (o 16 % horší) 444 900 Kč (o 34 % horší)
Známka* 1,00 1,50 2,50
POŘADÍ  1. 2.
* Známka za cenu, výbavu, záruky a servisní náklady

Lámání chleba

Hyundai proti předchůdci o 100 mm povyrostl a zařadil se mezi typické představitele nižší střední třídy. Na přerostlou octavii ale nadále ztrácí 82 mm délky a 36 mm rozvoru, jenž se od první generace i30 nezměnil. Mění se ovšem celkové uspořádání vnitřního prostoru hyundaie. Redaktor měřící celá ta léta 178 cm měl v první generaci na zadních sedadlech před koleny rezervu 12 cm, ve druhé 14 cm a nyní jen 10 cm. Ono to v principu stačí, jen to není na kdovíjaké rozvalování. Omezení jsme cítili, když si řidič spustil sedadlo do nejnižší polohy a už pod něj nešly zasunout nárty. To se pak prostor pro chodidla ve srovnání s octavií výrazně smrskl. Škodovka totiž vzadu nabízí o úctyhodných 8 cm před koleny víc, s nohama tak můžete při delších přesunech všemožně cvičit.

Sympatickou šířkou vpředu jsou si oba kombíky rovny, octavia je o 4 cm širší vzadu v ramenou, což je znát při plném obsazení. Hyundai je zase po celé délce interiéru o něco vyšší.

Záleží na figuře

Ke konstrukci sedadel přistoupila každá značka po svém a velmi záleží na proporcích a prioritách zákazníka. Hyundai nás těsně objal pevnými bočnicemi a tělo nechal zapadnout do měkké střední části. Zatímco konfekčně rostlí redaktoři si libují, ti urostlejší a hmotnější se těší do octavie, která má opěradla plošší, více rozevřená a výplně tužší. Kluci jako buci se ve škodovce cítí lépe, ti střídměji rostlí si zase připadají až moc volně, nicméně ne nekomfortně. Škodovka tak vyznívá jako neutrální univerzál, hyundai víc polarizuje – jednoho pasažéra nadchne, a druhý si nepohoví.

Přesedáme na zadní místa a opět okamžitě vnímáme rozdíl. Hyundai jde cestou příjemného vyššího posazu, stehna máme solidně podepřená a tato komfortní pozice do jisté míry vyvažuje skromnější nabídku podélného prostoru.

V octavii se naopak sedí dost nízko s pokrčenýma nohama, o to víc oceníte dostatek místa pro jejich pohyb.

Díky širším zadním dveřím se do octavie lépe nastupuje, v hyundaii se musíte o něco víc zmáčknout.

Když už jsme u sedadel, musíme zmínit ještě odlišnosti v jejich vybavení. Hlavové opěrky nám vyhovují víc ve škodovce, u hyundaie se hlavně ty zadní málo vysouvají. Dělená zadní opěradla i30 nelze odjistit z kufru, průvlak na lyže a loketní opěrku nabízí pouze nejvyšší výbava Style. Octavia Combi má od druhé výbavy standardně jak loketní opěrku s držáky nápojů, tak otvor pro přepravu dlouhých předmětů. Sedadla u ní můžete sklopit pohodlně i páčkami na bocích kufru.

Všimli jsme si
Hyundai má automatický dojezd pouze u okna řidiče směrem dolů. Ve všech ostatních případech musíte spínač po celou dobu držet. Octavia má dojezdy na všech oknech všemi směry.
Základní rádio i30 hraje mdle. O dost kvalitněji nám nedávno notovala i Lada Vesta, od které by to člověk nečekal.
Abyste ve škodovce ztlumili jas přístrojů, musíte do menu dotykové obrazovky. U hyundaie stačí nahmátnout klasický spínač.
K litrové octavii si nelze objednat adaptivní tlumiče ani volič jízdních profilů, dostupné pro silnější motory.

Velkolitrážníci

Při pohledu na technické údaje to vypadá, že pověstný loďák octavie získal zdatného konkurenta. Kufr hyundaie si mezigeneračně dost polepšil, z průměrných 528 litrů je díky delší zádi pěkných 602 litrů. A to už by neměl být ve srovnání s 620 l škodovky viditelný rozdíl. Jenže ať koukáme, jak koukáme, ať skládáme, jak skládáme, pořád nám octavia vychází jako ta praktičtější a lépe využitelná. Tak pojďme měřit, protože už dávno víme, že litry nejsou všechno.

Hyundai si zachoval bezkonkurenční šířku 105 cm mezi podběhy, škodovka zde měří rovný metr. 105 cm měří kufr i30 také na délku, což představuje mezigenerační zlepšení o deset čísel, odpovídajících nárůstu celého vozu. V tomto parametru jsou na tom hyundai a škodovka stejně. Rozluštění záhady přináší využitelná výška. Zatímco octavia nabízí mezi dnem a roletou parádních 56 cm, hyundai jen 42. A jsme u toho, proč se do škodovky lépe srovnají neskladné věci jako kočáry, odrážedla, kola a jiné dětské propriety.

Hyundai odhalil české ceny i30 kombi. V limitované nabídce stojí méně než 400 tisíc

Hyundai totiž velkou část litrů schoval do schránek pod podlahou. Jsou vysoké 11 cm a vejde se do nich spousta menších předmětů, ale když zkrátka potřebujete naložit něco velkého, hlavně tedy vysokého, máte smůlu. Také proto, že záď i30 prudce klesá a výšku nad úrovní krycí rolety moc nevyužijete.

Octavia má standardně obyčejnou pevnou podlahu, za tu variabilní si připlatíte 4500 Kč. Jde o chytře vymyšlený a snadno vyjímatelný prvek, který se podle nás vyplatí. Můžete si vybrat, zda necháte podlážku ležet na dně, nebo využijete horní pozici, díky které získáte 10 cm vysoký prostor na drobnosti. Podlážka je dělená na segmenty a lze z ní vytvořit přepážku, aby zavazadla po kufru necestovala, veškeré přestavby navíc zvládnete snadno jednou rukou. Připočtěte spoustu upevňovacího příslušenství, oboustranný omyvatelný koberec, vyjímatelnou baterku nebo možnost uložit svinutou roletu do vybrání v podlaze, a máte odpověď na otázku, kdo je tady nejlepší kombi.

Obě auta do základního objemu kufru započítávají také prohlubeň pro rezervu a pro případ defektu vozí jen opravnou sadu. Do hyundaie se střední úrovní výbavy si můžete pořídit dojezdové náhradní kolo v obsáhlém paketu za deset nebo dvacet tisíc, verze Style jej má standardně. Pro octavii stojí rezerva bez ohledu na stupeň výbavy 1600 Kč a u většiny variant může být bez dalšího doplatku plnohodnotná. Akční verze Fresh ji vozí standardně.

Naměřené hodnoty Hyundai i30 kombi Škoda Octavia Combi
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 169/10 173/18
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 96–103/97 86,5–93,5/92
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 4–12,5/9 0–8/8
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 148/146 148/146
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 131/134,5 133/139
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 50 x 48/49 x 50 51 x 50/49 x 50
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 63 x 48 63 x 49
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 81 x 102 86 x 101
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 60/186 61/187

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Český pracovní trh je pro firmy nejatraktivnější z okolí Český pracovní trh je pro firmy nejatraktivnější z okolí

V Česku je velký potenciál pro zřizování vývojových…

Trumpův republikánský favorit ve volbách do Senátu propadl Trumpův republikánský favorit ve volbách do Senátu propadl

V ostře sledovaných doplňovacích volbách do Senátu USA v…

Zápisník Dušana Kütnera: Rozum občas zvítězí Zápisník Dušana Kütnera: Rozum občas zvítězí

Dobrá zpráva pro příznivce vyvěšování vlajek Tibetu a…

Babišova vláda rozhodne, nakolik změkčí EET Babišova vláda rozhodne, nakolik změkčí EET

Členové příštího kabinetu se neshodují, kterým…

 
 

Přidat názorDiskuse: Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI vs. Škoda…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 



Hyundai i30 fastback odhalil český ceník. Úvodní limitka je hodně lákavá! Hyundai i30 fastback odhalil český ceník. Úvodní limitka je hodně lákavá!

Zatímco hodnotu sesterského kombi i hatchbacku již známe,…

Hyundai odstartoval výrobu i30 fastback, kolik kusů vyzyvatele Octavie vznikne ještě letos? Hyundai odstartoval výrobu i30 fastback, kolik kusů vyzyvatele Octavie vznikne ještě letos?

V Nošovicích zahajují výrobu modelu i30 fastback, vznikat…

 



 
Víte, jak správně vyplnit záznam o dopravní nehodě?

Víte, jak správně vyplnit záznam o dopravní nehodě?

Dnes 08:00

Vzorový záznam o nehodě by měl v autě vozit každý řidič. Povinný sice není, usnadní ale záznam o okolnostech havárie. Víte však, jak jej správně vyplnit?




Blesk.cz

Merkelová navštívila vánoční trhy, na kterých zemřela i Češka Naďa. Přišla tam rok po teroru

Merkelová navštívila vánoční trhy, na kterých…

Týden před prvním výročím teroristického útoku v Berlíně navštívila dnes večer kancléřka Angela Merkelová…

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných ostrovů pohltily lidské odpadky

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných…

Tohle je opravdu děsivé! Fotografka zachytila nechutnou záplavu lidského odpadu, která doslova pozřela moře…

 

iSport.cz

Vrána načal výhru nad Coloradem, Calgary bez Jágra v Minnesotě padlo

Vrána načal výhru nad Coloradem, Calgary bez Jágra v…

Hokejový útočník Jakub Vrána přispěl svým devátým gólem sezony k výhře Washingtonu 5:2 nad Coloradem. Další Češi…

Volba šéfa fotbalu: Malík se stal předsedou, uspěli opět Berbr a Zlámal

Volba šéfa fotbalu: Malík se stal předsedou, uspěli…

Novým šéfem českého fotbalu se stal Martin Malík. Již v 1. kole ho zvolili delegáti na mimořádné valné hromadě,…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…