Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai i30 Kombi vs. Škoda Octavia Combi

Martin Machala
Diskuze (331)
Dlouhodobá jednička českého trhu a dlouhodobý aspirant na český trůn. Škoda Octavia Combi se musí popasovat s modernizovaným Hyundaiem i30 Kombi. Oba soupeři přijíždějí vybaveni vznětovými šestnáctistovkami.

Je to, jako když se proti sobě postaví Sparta a Slavia. Jeden hot a druhý čehý. Barvy z opačného spektra. Tihle dva kohouti si nemohou přijít na jméno, v české kotlině si prakticky nelze představit vyostřenější souboj.

Však si také o konfrontaci Hyundaie i30 se Škodou Octavia sami často píšete. Jistou eskalaci napětí dokazují i rekordní prodeje našeho letošního čísla 10, na jehož stránkách se odehrál podobně laděný souboj. Tehdy mezi Hyundaiem i20 a Škodou Fabia, tedy na poli malých vozů.

A nyní, s čerstvým faceliftem korejského modelu, nastala ta správná doba pro duel také o třídu výš. V levém rohu tak stojí domácí reprezentant ve verzi Combi se vznětovou šestnáctistovkou TDI o výkonu 81 kW: Škoda Octavia! A ve světle hnědých trenkách nastupuje korejský vyzyvatel vybavený čtyřválcovou naftou 1.6 CRDi se shodným výkonem 81 kW… Prosím, přivítejte Hyundai i30 Kombi!

DOJEM

Protipóly

Že se oba kombíky absolutně neshodnou, naznačují už velice rozdílným přístupem k designu.

Zatímco se mladoboleslavský zástupce striktně drží jednoduchých linií a tvary podřizuje hlavně funkci, Hyundai svou í-třicítku všelijak fluidně zprohýbal a karoserii ze všech stran vysloveně rozvlnil. Jistě, taková hra nejrůznějších tvarů a křivek může být zprvu opticky přitažlivá, často mívá ale krátkodobější efekt.

A nejen to. U složitějších kontur bývá ošemetné také jejich osvěžení. Nové prvky zasazené do takto výrazného stylu mnohdy působí násilně, nepatřičně. Možná i proto se Hyundai rozhodl pro vyloženě defenzivní taktiku, kde je nejviditelnější a v podstatě jedinou zjevnou změnou nová a rozměrnější maska chladiče. Vzadu bychom obě í-třicítky ztotožnili. Facelift hyundaie bychom rozhodně přehlédli.

Kde je facelift

Pořizovací náklady Kia Cee´d SW 1.6 CRDi/81 kW (etalon) Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi/81 kW Škoda Octavia Combi 1.6 TDI/81 kW
Základní cena 409 980 Kč* (Comfort) 449 990 Kč (Trikolor) 475 900 Kč (Active)
Cena verze Světa motorů 409 980 Kč* (Comfort) 449 990 Kč (Trikolor) 487 400 Kč (Act. + pak. Plus)
Výbava verze Světa motorů ABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Hlavové/kolenní airbagy Ano/Ne Ano/Ne Ano/Ano
Automatická klimatizace Ne Ne Ne
El.ovládání zadních oken 15 000 Kč ** 15 000 Kč *** 5000 Kč
Tempomat 15 000 Kč ** 15 000 Kč *** 11 000 Kč
Mlhovky 15 000 Kč ** Ano 5000 Kč
Palubní počítač Ano Ano 3500 Kč
Parkovací senzory Ne 15 000 Kč *** (zadní) 9200 Kč (zadní)
Navigace Ne Ne Ne
Litá kola Ne Ne 18 500 Kč
Metalíza 14 900 Kč 13 900 Kč 14 100 Kč
Porovnání cen 409 980 Kč* (100 %) 449 990 Kč (o 10 % horší ) 487 400 Kč (o 18 % horší)
POŘADÍ   1. 2.
** paket Plus,*** paket Komfort * akční cena

Uvnitř je vliv modernizace zřetelný ještě méně. Žádných novinek jsme si nevšimli, přístrojová deska by přitom snesla i důraznější zásah. Přáteli ostře nesmlouvavého modrého podsvícení jsme nebyli nikdy, zalíbení jsme nenašli ani v komplikovaných tvarech. Postupem času a s nástupem modernější konkurence interiér í-třícítky nemilosrdně zastarává a působí dost lacině.

Útulnější a hodnotnější prostředí jsme našli i v testované octavii, a to jsme si pro tentokrát museli vystačit s nepoměrně chudší výbavou Ambition. My i čtenáři jsme přitom zvyklí na luxus plně vybavených verzí Style. Rozdíl je to značný (citelná je hlavně absence rozměrného displeje na středovém panelu), kvalita a jednoduché linie jsou však pro nás pádnějšími argumenty než vyzývavý styl hyundaie. Ten si ale vzdor excentrickému stylu dokázal zachovat vzornou přehlednost ovládacích prvků, zejména chválíme rozměrná tlačítka ventilace. V tomto ohledu neztrácí korejský kombík vůbec nic.

PROSTOR A POHODLÍ

Parádní disciplíny

Jsou to už sice čtyři roky, co se aktuální Hyundai i30 představil, stále však jde o jeden z nejprostornějších modelů nižší střední třídy. A nemyslíme tím čísla samotná, interiér opravdu působí velice vzdušně, poměry uvnitř jsou navíc vzácně vyrovnané. Nikde nic nechybí, nikde zbytečně nepřebývá.

V zásadě úplně stejně lze hovořit i o Octavii Combi, která se výrazněji liší jen v jednom sledovaném parametru: známém prostoru pro kolena zadních

cestujících, kde díky delšímu rozvoru nabídne nadstandardních třináct centimetrů (měřeno s redaktorem vysokým 180 cm, proti hyundaii o čtyři čísla lepší výsledek). Tím si škodovka napravila lehkou ztrátu v šířce a nad hlavami cestujících, nakonec jsme tedy oběma kombíkům udělili svorně za jedna.

Rozdíly až vzadu

Více než dobře připraven je Hyundai i30 i v otázce kvality sezení. Zejména opěradla předních sedaček jsou až hýřivá, řidič se spolujezdcem mají v tomto směru oporu v podstatě dokonalou. Jednoznačný nadprůměr však najdeme i v Octavii Combi. U domácího kombíku bychom vyzdvihli hlavně dlouhé přední sedáky, majitelé dvojkových octavií budou blahořečit výrazný nárůst sedaček i opěradel na šířku. Ideální je také tuhost výplní, na dlouhé

cesty si těžko přát něco lepšího. Máme vyzkoušeno!

Údaje o testovaných vozidlech Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi/81 kW Škoda Octavia Combi 1.6 TDI/81 kW
Místo podélné/na kolena ideál 167/9 173/13
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z 97-104/99, 5-13/9 94-102/98, 2-12/7
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z 132/131, 148/147 131/130, 147/146
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo 50 x 50/50 x 48 51 x 50/49 x 48
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) 66 x 51 63 x 48
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) 86 x 108 87 x 107
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi 61/183 66/194

Stejně tak je notoricky známo, že i přes vzorně rozměrné sedačky (včetně opěrky hlavy nastavitelné v dostatečném rozsahu) a již zmíněný „kolenový“ nadstandard se vzadu v octavii stoprocentně pohodlně neposadíte. Vadí totiž nízko položený sedák, který tím pádem nemůže stehna adekvátně podpořit. Na rozdíl od hyundaie, v němž si i zadní cestující lebedí.

Sice těsné, ale celkové sedačkové vítězství si nakonec odnáší korejský kombík.

Litrům zdar…

… a o dovolené obzvlášť! Octavia Combi je svým základním objemem 610 litrů vyhlášená nejen u českých turistů, do legendárního čísla je však započten také prostor pro náhradní kolo. A že by jej bylo záhodno zaplnit rezervou (příplatek šestnáct stovek), platí nejen před delší dovolenkovou cestou. Zvlášť když i po její instalaci zbývá stále více než reprezentativních 588 litrů.

To už není 528 litrů kombíkové í-třicítky zase tak daleko. Hyundai si k minimálnímu čtvrtznámkovému odstupu pomohl i nižší nakládací hranou, využití jistě najdou také tajné schránky pod podlahou zavazadelníku. S octavií se i30 prakticky shodne velikostí vstupního otvoru, páté dveře by se však mohly otevírat výš.

Praktickou mezipodlahu může mít také Octavia Combi (příplatek od 4200 do 4500 Kč), úžasný je ale hlavně síťový program. Využívali jsme jej dnes a denně! Navíc jde o standardní výbavu všech Octavií Combi s výjimkou nejlevnější verze Active (zde za třináct stovek). Pro nás jednoznačně jedno z nejužitečnějších řešení Simply clever.

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Jeden za 81…

… a druhý bez devíti za devadesát. Výkony obou šestnáctistovek jsou na kilowatt stejné, rozdílů jsme však zaznamenali několik.

V prvé řadě je korejská vznětová šestnáctistovka o něco lépe odhlučněná a celkově kultivovanější. Že ale píšeme „o něco“, je vlastně pro Škodovku velká výhra a ocenění. První kusy třetí generace vybavené šestnáctistovkou TDI totiž hlavně v nízkých otáčkách silně duněly, až uši zaléhaly. Dnes je projev naftového čtyřválce výrazně klidnější, ač se tedy v nízkých otáčkách kvůli dlouhým převodům nachází po většinu svého aktivního života.

Jak známo, těch převodů je pouze pět. Koncernoví stratégové by se měli rozhodně chytat za nos, v dnešní době je pouze pětistupňový manuál už opravdu anachronismem. Zvlášť když modely Octavia GreenLine a Superb dokazují, že i s šestnáctistovkou TDI lze propojit šestistupňovou skříň. Třeba se někdy dočkáme.

Údaje o testovaných vozidlech Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi/81 kW Škoda Octavia Combi 1.6 TDI/81 kW
Motor, ventilový rozvod přepl. vznětový čtyřválec, DOHC přepl. vznětový čtyřválec, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 1582 1598
Největší výkon (kW/ot. za min) 81/4000 81/3200-4000
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 280/1500-2500 250/1500-3000
Převodovka manuální šestistupňová manuální pětistupňová
Délka x šířka x výška (mm) 4485 x 1780 x 1500 4659 x 1814 x 1465
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2650, 1555/1563 2686, 1549/1520
Rozměr pneumatik 205/55 R 16 205/55 R 16
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1388/532 1327/645
Objem zavazadelníku (l) 528/1642 610/1740*
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 53/1325 50/1316
Nejvyšší rychlost (km/h) 188 194
Emise CO2 (g/km) 104 98
* Bez rezervního kola
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) 8,4/10,9 8,7/11,9
Otáčky na nej. rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) 2250 2400
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 39,5 43,5
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 45,9/84,5/124,8 47,7/84,7/123,2
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 5,9 5,1

Je ovšem pravda, že s dlouhými převody Octavia Combi ztrácí v pružnosti méně, než jsme čekali. Se zařazenou předlouhou pětkou je z 80 na 120 km/h pomalejší o akceptovatelnou sekundu. Že by ale celkovému komfortu ovládání šestý stupeň jednoznačně prospěl, o tom nemůže být sporu.

Možná by také ještě klesla spotřeba paliva, ačkoliv je v tomto směru čtyřválec TDI velice silným hráčem už teď. Průměry kolem pěti litrů jsou jednoduše dosažitelné, k defenzivnímu stylu se uchylovat nemusíte. Hyundai na stejné testovací trase a za identických podmínek potřeboval zhruba o litr paliva víc.

JÍZDA

Vyrovnáno!

Je až neuvěřitelné, jak se podvozek octavie stačil za dva a půl roku změnit. První kousky od zadní nápravy hodně tloukly, komfort nižší střední třídy jsme si představovali opravdu jinak. Jednou z nejproblematičtějších verzí byl v počátcích právě kombík se vznětovou šestnáctistovkou.

A teď? Po prapůvodním lomozu a dupání prakticky ani slechu. Komfort odpružení se zlepšil o několik řádů, ani na výrazných nerovnostech neztrácí odpružení Octavie Combi nadhled. Přeborníkem v disciplíně se sice škodovka nestala, obtěžující rozpaky z počátku výroby jsou už ale definitivně zapomenuty.

Hyundai tlumí od začátku velmi slušně, za klidnějším projevem jistě stojí také složitější, víceprvková náprava. Při vyhýbacím manévru jsme její přínos

však už nezaznamenali.

Zde bychom nejprve rádi upozornili, že jsme tentokrát testovali za vzácně vyrovnaných podmínek. Oba kombíky nejenže obouvaly stejný rozměr 205/55 R16 (mimochodem stran komfortu ideální velikost), ale dokonce i shodnou značku. Musíte uznat, že lepší podmínky jsme si ani nemohli přát!

Tím spíš tak můžeme vynášet obratnost a bezprostřednost mladoboleslavského kombíku. Na pokyn volantu reaguje Octavia Combi velice živě a lehce, těžký vznětový motor byste v tu chvíli pod kapotou nehledali. Tradičně spokojeni jsme byli s řízením, jehož přirozeně fungující elektrický posilovač patří k tomu nejpříjemnějšímu nejen v nižší střední třídě.

Právě v tomto bodě má hyundai největší rezervy. Jeho řízení je velmi těžkopádně a necitlivé. Trojici nastavitelných módů od začátku chápeme jako

nadbytečnost. Řekněme, že superlehký komfortní režim by třeba při parkovacích manévrech mohl mít opodstatnění, sportovní mód je však vyloženě navíc. Zkrátka jen potřebujete pro otočení volantem víc síly.

Ostatně celý vyhýbací manévr je pro Hyundai i30 Kombi větší práce. Stopu drží sice spolehlivě, do rychlejší změny směru jízdy však korejský model musíte o něco víc nutit. Po přesednutí z octavie jsme měli pocit, že najednou řídíme výrazně těžší a celkově rozměrnější automobil. Rozdíl v provozní hmotnosti přitom činí nijak závratných jedenašedesát kil.

Přítomnost šestého převodového stupně jsme už dostatečně zmínili v předcházející motorové stati, nyní ještě zbývá podotknout, že samotná změna převodů probíhá hladce a přesně. Byť jsou dráhy o něco delší než v Octavii Combi, páka ve škodovce při pohybu typicky lehoulince zadrhává.

Oběma vozům jsme tedy udělili stejnou známku.

ZÁVĚR

Octavia se vypořádala s prvotními neduhy (rázy od zadní nápravy, dunivý projev šestnáctistovky TDI) a dá se říci, že nižší střední třídě vládne pevnou rukou. Její dominanci jen potvrzuje srovnání s Hyundaiem i30, který je velmi komplexním vozem bez zjevných nedostatků. Ten i přes své nesporné kvality a náskok v některých oblastech (šestistupňová převodovka, kultivovanější motor) na škodovácký kombík nestačil.

Pořadí 1. Škoda Octavia Combi 2. Hyundai i30 Kombi
Plusy Nízká spotřeba Prostorný interiér
  Obrovský zavazadelník Šestistupňová převodovka
  Vyrovnané jízdní vlastnosti Odhlučnění motoru
Minusy Jen pětistupňová převodovka Lacinější interiér
  Méně pohodlné zadní sedačky Menší kufr
Průměr celkem 1,33 1,44
Hodnocení Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.
  Hyundai i30 Kombi Škoda Octavia Combi
DOJEM
Design 1,50 1,25
Dílenské zpracování 1,50 1,25
Průměr 1,50 1,25
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 1,00 1,00
Sedadla 1,25 1,50
Zavazadelník a variabilita 1,25 1,00
Ovládací prvky 1,00 1,00
Průměr 1,13 1,13
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 1,50 1,25
Pružnost 1,50 1,75
Spotřeba 2,00 1,75
Průměr 1,67 1,58
JÍZDA
Řazení 1,25 1,25
Řízení 1,75 1,25
Brzdy 1,25 1,50
Ovladatelnost 1,75 1,25
Jízdní komfort 1,25 1,50
Průměr 1,45 1,35
CELKEM
Průměr celkem 1,44 1,33
Závěrečné pořadí 2. 1.

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5 % ztráty znamená čtvrt známky odstup. Příklad: Nejlevnějším kombi nižší střední třídy se vznětovým motorem o objemu 1,5 až 1,6 litru a požadovanou výbavou je Kia Cee´d SW 1.6 CRDi/81 kW Comfort za 409.980 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 430.479 Kč. Za cenu od 430.480 Kč do 450.978 Kč udělíme známku 1,25 a tak dále. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.

Martin Machala
Diskuze (331)
22. 2. 2017 12:15
Re: (kombi) i30 a OC III
Ecidentne nevis co mas doma a kde si se probudil s rukou v trenkach, ale srovnavat tyto dve auta nejde. S obema auty jezdim a musim rict, ze presednuti do i30ky je pro me peklo. Pokud to jde tak se ji vyhybam:).
23. 12. 2016 23:06
Hodnocení
Při hodnocení extetiéru i interiéru porovnávaných aut byl autor buď pod vlivem alkoholu, drog, nebo je prostě slepý...
20. 8. 2015 19:25
Re: Bez čtení
I30 je od Hyundai Centrum Praha
Avatar - CarlosOstrava
5. 8. 2015 13:34
Re: Hyundai Nošovice má nelidské podmínky pro montážní dělní
Zdravím,
v Nošovicích pracuji už 6 let.
Uvedu to na pravou míru:
WC:
každá linka má své střídače(asistenční skupina) a ti tyto zaměstně zaskakují, minulý měsíc se tato skupina rozšiřovala.
Platy:
Na MS kraj více než slušné, na automotive slabší průměr.
Ale platy vedoucích zaměstnanců se do dělnických nezapočítávají, takže těch 27 700 je opravdu plat Technical track ("dělnické").

Záda:
To, že někoho bolí záda je normální, mě bolí taky i ze židle.
VŠICHNI operátoři na lince se co 2 hodiny střídají na různých pozicích, aby se předešlo jednostranné zátěži.

Brýle:
každý kdo měl s ochrannými brýlemi problém mohl přijít na schůzku, kde se mu objednaly na míru jiné, dioptrické, které mu vyhovují.
Avatar - CarlosOstrava
5. 8. 2015 12:21
Re: Parkovací senzory
Máš naprostou pravdu.
Ale tento díl, i jeho barvy bohužel jsou dány příkazem z RnD v Koreji.
Již při prvovýrobě jsme se to snažili změnit (odd výroby i kvality), bohužel odpověď byla zamítavá.. :-(