25.7. 2015 Martin Machala Martin Machala

Hyundai i30 Kombi vs. Škoda Octavia Combi

 

Dlouhodobá jednička českého trhu a dlouhodobý aspirant na český trůn. Škoda Octavia Combi se musí popasovat s modernizovaným Hyundaiem i30 Kombi. Oba soupeři přijíždějí vybaveni vznětovými šestnáctistovkami.

Je to, jako když se proti sobě postaví Sparta a Slavia. Jeden hot a druhý čehý. Barvy z opačného spektra. Tihle dva kohouti si nemohou přijít na jméno, v české kotlině si prakticky nelze představit vyostřenější souboj.

Však si také o konfrontaci Hyundaie i30 se Škodou Octavia sami často píšete. Jistou eskalaci napětí dokazují i rekordní prodeje našeho letošního čísla 10, na jehož stránkách se odehrál podobně laděný souboj. Tehdy mezi Hyundaiem i20 a Škodou Fabia, tedy na poli malých vozů.

A nyní, s čerstvým faceliftem korejského modelu, nastala ta správná doba pro duel také o třídu výš. V levém rohu tak stojí domácí reprezentant ve verzi Combi se vznětovou šestnáctistovkou TDI o výkonu 81 kW: Škoda Octavia! A ve světle hnědých trenkách nastupuje korejský vyzyvatel vybavený čtyřválcovou naftou 1.6 CRDi se shodným výkonem 81 kW… Prosím, přivítejte Hyundai i30 Kombi!

DOJEM

Protipóly

Že se oba kombíky absolutně neshodnou, naznačují už velice rozdílným přístupem k designu.

Zatímco se mladoboleslavský zástupce striktně drží jednoduchých linií a tvary podřizuje hlavně funkci, Hyundai svou í-třicítku všelijak fluidně zprohýbal a karoserii ze všech stran vysloveně rozvlnil. Jistě, taková hra nejrůznějších tvarů a křivek může být zprvu opticky přitažlivá, často mívá ale krátkodobější efekt.

A nejen to. U složitějších kontur bývá ošemetné také jejich osvěžení. Nové prvky zasazené do takto výrazného stylu mnohdy působí násilně, nepatřičně. Možná i proto se Hyundai rozhodl pro vyloženě defenzivní taktiku, kde je nejviditelnější a v podstatě jedinou zjevnou změnou nová a rozměrnější maska chladiče. Vzadu bychom obě í-třicítky ztotožnili. Facelift hyundaie bychom rozhodně přehlédli.

Kde je facelift

Pořizovací náklady Kia Cee´d SW 1.6 CRDi/81 kW (etalon) Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi/81 kW Škoda Octavia Combi 1.6 TDI/81 kW
Základní cena 409 980 Kč* (Comfort) 449 990 Kč (Trikolor) 475 900 Kč (Active)
Cena verze Světa motorů 409 980 Kč* (Comfort) 449 990 Kč (Trikolor) 487 400 Kč (Act. + pak. Plus)
Výbava verze Světa motorů ABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Hlavové/kolenní airbagy Ano/Ne Ano/Ne Ano/Ano
Automatická klimatizace Ne Ne Ne
El.ovládání zadních oken 15 000 Kč ** 15 000 Kč *** 5000 Kč
Tempomat 15 000 Kč ** 15 000 Kč *** 11 000 Kč
Mlhovky 15 000 Kč ** Ano 5000 Kč
Palubní počítač Ano Ano 3500 Kč
Parkovací senzory Ne 15 000 Kč *** (zadní) 9200 Kč (zadní)
Navigace Ne Ne Ne
Litá kola Ne Ne 18 500 Kč
Metalíza 14 900 Kč 13 900 Kč 14 100 Kč
Porovnání cen 409 980 Kč* (100 %) 449 990 Kč (o 10 % horší) 487 400 Kč (o 18 % horší)
POŘADÍ  1. 2.
** paket Plus,*** paket Komfort * akční cena

Uvnitř je vliv modernizace zřetelný ještě méně. Žádných novinek jsme si nevšimli, přístrojová deska by přitom snesla i důraznější zásah. Přáteli ostře nesmlouvavého modrého podsvícení jsme nebyli nikdy, zalíbení jsme nenašli ani v komplikovaných tvarech. Postupem času a s nástupem modernější konkurence interiér í-třícítky nemilosrdně zastarává a působí dost lacině.

Útulnější a hodnotnější prostředí jsme našli i v testované octavii, a to jsme si pro tentokrát museli vystačit s nepoměrně chudší výbavou Ambition. My i čtenáři jsme přitom zvyklí na luxus plně vybavených verzí Style. Rozdíl je to značný (citelná je hlavně absence rozměrného displeje na středovém panelu), kvalita a jednoduché linie jsou však pro nás pádnějšími argumenty než vyzývavý styl hyundaie. Ten si ale vzdor excentrickému stylu dokázal zachovat vzornou přehlednost ovládacích prvků, zejména chválíme rozměrná tlačítka ventilace. V tomto ohledu neztrácí korejský kombík vůbec nic.

PROSTOR A POHODLÍ

Parádní disciplíny

Jsou to už sice čtyři roky, co se aktuální Hyundai i30 představil, stále však jde o jeden z nejprostornějších modelů nižší střední třídy. A nemyslíme tím čísla samotná, interiér opravdu působí velice vzdušně, poměry uvnitř jsou navíc vzácně vyrovnané. Nikde nic nechybí, nikde zbytečně nepřebývá.

V zásadě úplně stejně lze hovořit i o Octavii Combi, která se výrazněji liší jen v jednom sledovaném parametru: známém prostoru pro kolena zadních cestujících, kde díky delšímu rozvoru nabídne nadstandardních třináct centimetrů (měřeno s redaktorem vysokým 180 cm, proti hyundaii o čtyři čísla lepší výsledek). Tím si škodovka napravila lehkou ztrátu v šířce a nad hlavami cestujících, nakonec jsme tedy oběma kombíkům udělili svorně za jedna.

Rozdíly až vzadu

Více než dobře připraven je Hyundai i30 i v otázce kvality sezení. Zejména opěradla předních sedaček jsou až hýřivá, řidič se spolujezdcem mají v tomto směru oporu v podstatě dokonalou. Jednoznačný nadprůměr však najdeme i v Octavii Combi. U domácího kombíku bychom vyzdvihli hlavně dlouhé přední sedáky, majitelé dvojkových octavií budou blahořečit výrazný nárůst sedaček i opěradel na šířku. Ideální je také tuhost výplní, na dlouhé cesty si těžko přát něco lepšího. Máme vyzkoušeno!

Údaje o testovaných vozidlech Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi/81 kW Škoda Octavia Combi 1.6 TDI/81 kW
Místo podélné/na kolena ideál 167/9 173/13
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z 97-104/99, 5-13/9 94-102/98, 2-12/7
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z 132/131, 148/147 131/130, 147/146
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo 50 x 50/50 x 48 51 x 50/49 x 48
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) 66 x 51 63 x 48
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) 86 x 108 87 x 107
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi 61/183 66/194

Stejně tak je notoricky známo, že i přes vzorně rozměrné sedačky (včetně opěrky hlavy nastavitelné v dostatečném rozsahu) a již zmíněný „kolenový“ nadstandard se vzadu v octavii stoprocentně pohodlně neposadíte. Vadí totiž nízko položený sedák, který tím pádem nemůže stehna adekvátně podpořit. Na rozdíl od hyundaie, v němž si i zadní cestující lebedí.

Sice těsné, ale celkové sedačkové vítězství si nakonec odnáší korejský kombík.

Litrům zdar…

… a o dovolené obzvlášť! Octavia Combi je svým základním objemem 610 litrů vyhlášená nejen u českých turistů, do legendárního čísla je však započten také prostor pro náhradní kolo. A že by jej bylo záhodno zaplnit rezervou (příplatek šestnáct stovek), platí nejen před delší dovolenkovou cestou. Zvlášť když i po její instalaci zbývá stále více než reprezentativních 588 litrů.

To už není 528 litrů kombíkové í-třicítky zase tak daleko. Hyundai si k minimálnímu čtvrtznámkovému odstupu pomohl i nižší nakládací hranou, využití jistě najdou také tajné schránky pod podlahou zavazadelníku. S octavií se i30 prakticky shodne velikostí vstupního otvoru, páté dveře by se však mohly otevírat výš.

Praktickou mezipodlahu může mít také Octavia Combi (příplatek od 4200 do 4500 Kč), úžasný je ale hlavně síťový program. Využívali jsme jej dnes a denně! Navíc jde o standardní výbavu všech Octavií Combi s výjimkou nejlevnější verze Active (zde za třináct stovek). Pro nás jednoznačně jedno z nejužitečnějších řešení Simply clever.

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Jeden za 81…

… a druhý bez devíti za devadesát. Výkony obou šestnáctistovek jsou na kilowatt stejné, rozdílů jsme však zaznamenali několik.

V prvé řadě je korejská vznětová šestnáctistovka o něco lépe odhlučněná a celkově kultivovanější. Že ale píšeme „o něco“, je vlastně pro Škodovku velká výhra a ocenění. První kusy třetí generace vybavené šestnáctistovkou TDI totiž hlavně v nízkých otáčkách silně duněly, až uši zaléhaly. Dnes je projev naftového čtyřválce výrazně klidnější, ač se tedy v nízkých otáčkách kvůli dlouhým převodům nachází po většinu svého aktivního života.

Jak známo, těch převodů je pouze pět. Koncernoví stratégové by se měli rozhodně chytat za nos, v dnešní době je pouze pětistupňový manuál už opravdu anachronismem. Zvlášť když modely Octavia GreenLine a Superb dokazují, že i s šestnáctistovkou TDI lze propojit šestistupňovou skříň. Třeba se někdy dočkáme.

Údaje o testovaných vozidlech Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi/81 kW Škoda Octavia Combi 1.6 TDI/81 kW
Motor, ventilový rozvod přepl. vznětový čtyřválec, DOHC přepl. vznětový čtyřválec, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 1582 1598
Největší výkon (kW/ot. za min) 81/4000 81/3200-4000
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 280/1500-2500 250/1500-3000
Převodovka manuální šestistupňová manuální pětistupňová
Délka x šířka x výška (mm) 4485 x 1780 x 1500 4659 x 1814 x 1465
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2650, 1555/1563 2686, 1549/1520
Rozměr pneumatik 205/55 R 16 205/55 R 16
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1388/532 1327/645
Objem zavazadelníku (l) 528/1642 610/1740*
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 53/1325 50/1316
Nejvyšší rychlost (km/h) 188 194
Emise CO2 (g/km) 104 98
* Bez rezervního kola
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) 8,4/10,9 8,7/11,9
Otáčky na nej. rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) 2250 2400
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 39,5 43,5
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 45,9/84,5/124,8 47,7/84,7/123,2
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 5,9 5,1

Je ovšem pravda, že s dlouhými převody Octavia Combi ztrácí v pružnosti méně, než jsme čekali. Se zařazenou předlouhou pětkou je z 80 na 120 km/h pomalejší o akceptovatelnou sekundu. Že by ale celkovému komfortu ovládání šestý stupeň jednoznačně prospěl, o tom nemůže být sporu.

Možná by také ještě klesla spotřeba paliva, ačkoliv je v tomto směru čtyřválec TDI velice silným hráčem už teď. Průměry kolem pěti litrů jsou jednoduše dosažitelné, k defenzivnímu stylu se uchylovat nemusíte. Hyundai na stejné testovací trase a za identických podmínek potřeboval zhruba o litr paliva víc.

JÍZDA

Vyrovnáno!

Je až neuvěřitelné, jak se podvozek octavie stačil za dva a půl roku změnit. První kousky od zadní nápravy hodně tloukly, komfort nižší střední třídy jsme si představovali opravdu jinak. Jednou z nejproblematičtějších verzí byl v počátcích právě kombík se vznětovou šestnáctistovkou.

A teď? Po prapůvodním lomozu a dupání prakticky ani slechu. Komfort odpružení se zlepšil o několik řádů, ani na výrazných nerovnostech neztrácí odpružení Octavie Combi nadhled. Přeborníkem v disciplíně se sice škodovka nestala, obtěžující rozpaky z počátku výroby jsou už ale definitivně zapomenuty.

Hyundai tlumí od začátku velmi slušně, za klidnějším projevem jistě stojí také složitější, víceprvková náprava. Při vyhýbacím manévru jsme její přínos však už nezaznamenali.

Zde bychom nejprve rádi upozornili, že jsme tentokrát testovali za vzácně vyrovnaných podmínek. Oba kombíky nejenže obouvaly stejný rozměr 205/55 R16 (mimochodem stran komfortu ideální velikost), ale dokonce i shodnou značku. Musíte uznat, že lepší podmínky jsme si ani nemohli přát!

Tím spíš tak můžeme vynášet obratnost a bezprostřednost mladoboleslavského kombíku. Na pokyn volantu reaguje Octavia Combi velice živě a lehce, těžký vznětový motor byste v tu chvíli pod kapotou nehledali. Tradičně spokojeni jsme byli s řízením, jehož přirozeně fungující elektrický posilovač patří k tomu nejpříjemnějšímu nejen v nižší střední třídě.

Právě v tomto bodě má hyundai největší rezervy. Jeho řízení je velmi těžkopádně a necitlivé. Trojici nastavitelných módů od začátku chápeme jako nadbytečnost. Řekněme, že superlehký komfortní režim by třeba při parkovacích manévrech mohl mít opodstatnění, sportovní mód je však vyloženě navíc. Zkrátka jen potřebujete pro otočení volantem víc síly.

Ostatně celý vyhýbací manévr je pro Hyundai i30 Kombi větší práce. Stopu drží sice spolehlivě, do rychlejší změny směru jízdy však korejský model musíte o něco víc nutit. Po přesednutí z octavie jsme měli pocit, že najednou řídíme výrazně těžší a celkově rozměrnější automobil. Rozdíl v provozní hmotnosti přitom činí nijak závratných jedenašedesát kil.

Přítomnost šestého převodového stupně jsme už dostatečně zmínili v předcházející motorové stati, nyní ještě zbývá podotknout, že samotná změna převodů probíhá hladce a přesně. Byť jsou dráhy o něco delší než v Octavii Combi, páka ve škodovce při pohybu typicky lehoulince zadrhává. Oběma vozům jsme tedy udělili stejnou známku.

ZÁVĚR

Octavia se vypořádala s prvotními neduhy (rázy od zadní nápravy, dunivý projev šestnáctistovky TDI) a dá se říci, že nižší střední třídě vládne pevnou rukou. Její dominanci jen potvrzuje srovnání s Hyundaiem i30, který je velmi komplexním vozem bez zjevných nedostatků. Ten i přes své nesporné kvality a náskok v některých oblastech (šestistupňová převodovka, kultivovanější motor) na škodovácký kombík nestačil.

Pořadí 1. Škoda Octavia Combi 2. Hyundai i30 Kombi
PlusyNízká spotřebaProstorný interiér
 Obrovský zavazadelníkŠestistupňová převodovka
 Vyrovnané jízdní vlastnostiOdhlučnění motoru
MinusyJen pětistupňová převodovkaLacinější interiér
 Méně pohodlné zadní sedačkyMenší kufr
Průměr celkem1,331,44

Hodnocení Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.
 Hyundai i30 Kombi Škoda Octavia Combi
DOJEM
Design 1,50 1,25
Dílenské zpracování 1,50 1,25
Průměr 1,50 1,25
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 1,00 1,00
Sedadla 1,25 1,50
Zavazadelník a variabilita 1,25 1,00
Ovládací prvky 1,00 1,00
Průměr 1,13 1,13
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 1,50 1,25
Pružnost 1,50 1,75
Spotřeba 2,00 1,75
Průměr 1,67 1,58
JÍZDA
Řazení 1,25 1,25
Řízení 1,75 1,25
Brzdy 1,25 1,50
Ovladatelnost 1,75 1,25
Jízdní komfort 1,25 1,50
Průměr 1,45 1,35
CELKEM
Průměr celkem 1,44 1,33
Závěrečné pořadí 2. 1.

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5 % ztráty znamená čtvrt známky odstup. Příklad: Nejlevnějším kombi nižší střední třídy se vznětovým motorem o objemu 1,5 až 1,6 litru a požadovanou výbavou je Kia Cee´d SW 1.6 CRDi/81 kW Comfort za 409.980 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 430.479 Kč. Za cenu od 430.480 Kč do 450.978 Kč udělíme známku 1,25 a tak dále. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Deutsche Bank se brexitu nebojí, z Londýna se stěhovat nebude Deutsche Bank se brexitu nebojí, z Londýna se stěhovat nebude

Největší německá bankovní skupina Deutsche Bank zůstane…

Kritika Putina zabil ruský agent, tvrdí ukrajinské úřady Kritika Putina zabil ruský agent, tvrdí ukrajinské úřady

Ukrajinské úřady identifikovaly vraha bývalého ruského…

Kontroverzní ropovod dostal od Trumpových lidí zelenou Kontroverzní ropovod dostal od Trumpových lidí zelenou

Administrativa prezidenta Spojených států Donalda Trumpa…

Nový ministr Havlíček jedním tahem trojnásobně zrychlí čerpání evropských peněz Nový ministr Havlíček jedním tahem trojnásobně zrychlí čerpání evropských peněz

Kandidát na ministra průmyslu Jiří Havlíček si může…

 
 

Přidat názorDiskuse: Hyundai i30 Kombi vs. Škoda Octavia Combi







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Video: Hyundai i30 N. Bude mít zvuk jako BMW M? Video: Hyundai i30 N. Bude mít zvuk jako BMW M?

Vývoj hot-hatche i30 N jede na plné obrátky. Dohlédne šéf…

Hyundai i30 N: Na silnicích až příští rok Hyundai i30 N: Na silnicích až příští rok

Hyundai si se svými sportovními modely dává načas, ale už…

 



 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Mrazivé foto: Hrdinný policista se vyfotil s turistkou, za chvíli byl mrtvý

Mrazivé foto: Hrdinný policista se vyfotil s…

Zapózoval s americkou turistkou a za 45 minut byl mrtvý. Statečný policista zemřel, když se snažil zastavit…

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp. Obvinili ho z terorismu

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp.…

Devětatřicetiletý Tunisan, který ve čtvrtek najel ve vysoké rychlosti autem do nákupní zóny v Antverpách, byl…

 

iSport.cz

Růžička zase ožil, po klidu ani památky. Chomutov zázračně probudil

Růžička zase ožil, po klidu ani památky. Chomutov…

ONLINE 17:30 | „Uklidnil jsem se. Na střídačce, v kabině i při tréninku už všechno tolik neprožívám,“ přemítal…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Jak FBI podezřívala čtrnáctiletého kluka, že je špión. Pak se stal americkým diplomatem

Jak FBI podezřívala čtrnáctiletého kluka, že je…

Američan Robert F. Dorr byl vlastenec, příslušník letectva, diplomat a byl úspěšný publicista. Přesto byl ve 14…