Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai i30 1.6 CRDi vs. Škoda Octavia 1.6 TDI

Jiří Baborský
Diskuze (186)
Zářijová kampaň Hyundaie vzbudila rozruch – v jeho prodejnách stály škodovky coby hlavní konkurenti, aby si zákazník udělal vlastní názor. Hyundai se prý srovnání nebojí. Jak to vidí Svět motorů podle svých měřítek?

Hyundai se drží zavedeného třídního rozdělení, takže v jeho nabídce najdeme modely nižší střední třídy i30 a střední třídy i40.

Škoda dlouhodobě zastává strategii nabízet jistý velikostní bonus, takže kompaktem v jejím podání je řádně urostlá octavia, délkou bližší spíš čtyřicítce. Ta patří mezi globální modely Hyundaie zaměřené primárně na asijské a americké trhy, zatímco v Nošovicích vyráběná třicítka byla vyvinuta na míru Evropě. Naše volba byla proto jasná: Octavia Combi 1.6 TDI coby favorit českých firem i rodin se utká s i30 kombi 1.6 CRDi, které v prodejním žebříčku dýchá škodovce na záda.

Pokud by vás přece jen zajímala konfrontace octavie s větším modelem i40, odkážeme vás na letošní číslo 15, ve kterém se vozy utkaly.

DOJEM

Vlny, nebo klidná hladina?

Hodnocení designu je v dnešním případě obzvlášť komplikované. Obě auta jsou prostá zásadních designových přešlapů a omylů, vyloženě ošklivé partie na nich nenajdeme. Každé je zkrátka hezké po svém, ale úplně jinak.

Značky vyznávají natolik odlišné filozofie designu, že zákazníky skoro s jistotou rozdělí na dva tábory. Komu učarovaly obliny a vlnky třicítky, bude vidět v hladkých plochách octavie nejspíše jen nudu bez nápadu. Naopak kdo tíhne k nenápadné škodovácké eleganci a nepropadá okouzlení komplikovanými křivkami a zdobnými motivy, může vnímat prvotní přitažlivost hyundaie jen jako krátkodobou záležitost.

Pořizovací náklady Renault Mégane Grandtour 1.5 dCi/81 kW (etalon) Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi/81 kW Škoda Octavia Combi 1.6 TDI/77 kW
Základní cena 374 900 Kč* (Advantage) 420 990 Kč (Trikolor) 454 900 Kč (Active)
Cena verze Světa motorů 374 900 Kč* (Advantage) 430 990 Kč (Trikolor + paket Komfort) 468 900 Kč (Active + paket Plus + dálk. centrál)
Výbava verze Světa motorů ABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Dálkové ovládání centrálního zamykání Ano paket Fleet 1/Komfort (7000/10 000 Kč) 4000 Kč
Airbagy hlavové/kolenní řidiče Ano/Ne Ano/Ne Ano/Ano
Klimatizace manuální/automatická Ano/12 000 Kč (spolu s tempomatem) Ano/10 000 Kč 10 0000 Kč/Ne
Elektrické ovládání zadních oken Ano Ano (chybí při volbě paketu Fleet 1) 5000 Kč
Parkovací senzory vpředu/vzadu Ne/10 100 Kč rozsáhlý paket Parking (25 000 Kč) 9000 Kč/8000 Kč
Kola z lehkých slitin 10 000 Kč 5000 Kč 17 000 Kč
Metalíza 14 200 Kč 13 000 Kč 13 200 Kč
Mlhovky Ano Ano 5000 Kč
Navigace 15 500 Kč 28 000 Kč (jen s dalšími pakety) Ne
Palubní počítač Ano Ano 3500 Kč
Systém vypínání motoru stop-start Ne 7000 Kč 6300 Kč
Rádio/CD s MP3/USB/bluetooth Ano/Ano/Ano/Ano Ano/Ano/Ano/součást různých paketů Ano/Ano/Ano/Ne
Porovnání cen 374 900 Kč (100 %) 430 990 Kč (o 14,96 % horší) 468 900 Kč (o 25,07 % horší)
POŘADÍ 1. 2.
Paket Komfort = tempomat + omezovač rychlosti + dálkový centrál + adaptivní posilovač řízení + kožený volant a řadicí páka, * akční cena

Tohle objektivně nerozsekneme, pojďme alespoň zkusit najít nějaké hmatatelné nedostatky. Ptali jsme se v redakci, známých i vás, čtenářů. Celkem často jsme slyšeli výtky vůči příliš krátké zádi hyundaie, která jako by se styděla za příslušnost k rodině kombi.

U octavie se možná trochu nečekaně příliš nelíbí prolis ve víku kufru, na který jsou škodováci paradoxně pyšní a udělali z něj typický znak všech nových boleslavských vozů.

V interiéru se názorová kontroverze opakuje. I30 má přístrojovou desku hodně členitou, octavia zase co nejjednodušší s řadou čistých ploch. V obou případech musíme hodnotit vysoko jak výběr materiálů, tak kvalitu provedení. Častěji jsme se setkali s větší chválou povrchů u škodovky, ale opět jde o velmi subjektivní hodnocení.

Po zvážení všech aspektů jsme se rozhodli pro remízu blízko ideálu, přičemž oběma autům k dokonalosti tu a tam něco schází.

PROSTOR A POHODLÍ

Rozhodla kolena

Přesedáme z jednoho kombi do druhého a potvrzujeme si dojem, že octavia působí o dost širším dojmem. Jenže jde jen o optický klam. Přístrojová deska škodovky využívá horizontální architekturu pro zdůraznění šířky, zatímco hyundai má celou středovou část situovanou vertikálně. Čísla ale hovoří jasně – mezi dveřmi jsme oběma interiérům naměřili téměř stejně, navzdory pocitu dokonce o chloupek víc třicítce. V praxi to znamená optimální cestovní prostředí, podtržené navíc dostatečnou výškou kabiny, opět skoro shodnou. Proč si nakonec octavia odnáší lepší vysvědčení?

Zatímco hyundai nabízí „pouze“ dostatek prostoru pro kolena zadních cestujících, škoda vyčnívá nad průměr.

Samotné centimetry ale nejsou všechno. Octavia si kazí reputaci nepohodlným posazem zadních pasažérů. Zadek nízko, kolena vysoko, nádrž vystupující pod sedákem diktuje nepříliš komfortní pozici chodidel. V hyundaii se sedí výš a nohy svírají přirozenější úhel. Cesta vzadu je tudíž o třídu příjemnější. Přední sedačky korejsko-českého modelu nám vyhovovaly bez sebemenších připomínek, u německo-české konstrukce nejsou záda tak obemknutá. Octavia je tak lépe připravena na usednutí prostorově výraznějších řidičů, hubenější ale přicházejí o boční oporu v zatáčkách.

Pohodlím vpředu jsou si však oba vozy kvit. Ne už tak prostorovou nabídkou. Zatímco octavia se poučila z chyb předchozí generace a netlačí do kolene, hyundai doplácí na koncepci s nízko položenou přístrojovou deskou. Výhled z vozu je dobrý, ale stačí vyrůst do nijak výjimečných 180 cm a budete se kopat koleny o sloupek volantu. Celkově budete mít nohy na palubní desce zbytečně namáčknuté.

Co vše vytváří pohodlí

K pohodě na palubě nepřispívá jen prostornost a sedadla. Jsou to i různé detaily, které člověka více či méně potěší, nebo naopak obtěžují.

Zaměříme-li se na ovládací prvky, fungoval hyundai k naší plné spokojenosti. Jednotlivé ovladače jsou velké, dobře čitelné, snadno dosažitelné za jízdy a logicky uspořádané. U octavie jsme se pozastavili třeba nad tím, že když potřebujeme vypnout protiprokluzový systém nebo chceme jen ztlumit podsvícení přístrojů, musíme se prokousat menu dotykového displeje. Všechny ostatní funkce už mají svá tlačítka a „točítka“ rozmístěná vzorně.

Údaje o testovaných vozidlech Hyundai i30 Škoda Octavia
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 148/14 160/18
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 95-103/99, 5-15/10 94-102/98, 1-13/10
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 131/131, 148/147 131/129, 147/147
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadniho pasažera vlevo (cm) 50 x 49/50 x 49 51 x 50/49 x 47
Rozměry opěradla řidiče (delka x šiřka) (cm) 65 x 47 63 x 48
Průchodnost zavazadloveho prostoru (vyška x šiřka) (cm) 82 x 103 86 x 101
Vyška dolni hrany kufru/průchozi vyška pod 5. dveřmi (cm) 63/184 63/192

Jak je to s těmi litry

Podle Hyundaie nedělá velké, kvalitní a reprezentativní auto jen kufr a škrabka. Na koho slogan míří, je jasné – Škoda Octavia se chlubí suverénně největším kufrem v segmentu a škrabku na okna umístěnou ve víčku nádrže s oblibou uvádí jako příklad chytrých řešení pro každodenní život v autě. Nechme stranou žabomyší války značek a pojďme se do útrob zavazadelníků zanořit s metrem, taškami, krabicemi a nezaujatým pohledem.

Je zřejmé, že karoserii kombi zákazník volí kvůli větší přepravní kapacitě – buď potřebuje naložit rodinnou výbavu, psa, kolo, nebo jiné sportovní náčiní, případně různé zboží, když vezmeme v úvahu práci obchodního zástupce. Kdo opravdu počítá každý litr, najde jich u octavie o 82 víc, přesně 610 l. Hyundai patří s hodnotou 528 litrů na šestou příčku v segmentu.

Kde rozdíl v objemu hledat? Kufr octavie měří mezi zadními podběhy rovný metr, i30 nabízí o 6 cm víc. Role se obrací v déle ložné plochy, tady má škodovka navrch 8 cm (104 vs. 96 cm). Využitelnou výšku mají obě auta shodnou – 45 centimetrů. Škodovka si ale umí pomoci k dalšímu decimetru spuštěním falešného dna do spodní polohy. Stačí k tomu jeden rafinovaný pohyb. Boleslavská podlaha se také dokáže zlomit do praktické přepážky.

Rovněž hyundai má pod podlahou ještě prostor, tentokrát vyplněný plastovou vanou členěnou na několik přihrádek. K uchycení nákladu lze využít posuvnou zábranu s gumovými kurty, manipulace s ní ale není tak komfortní jako se škodováckými zarážkami na suchý zip.

Škoda sbírá ještě další plusy: nabízí průvlak na lyže v opěradle, které lze navíc pohodlně sklopit páčkou přímo z kufru. Je to pohodlné, ale podlaha jde mírně do kopce. Hyundai má komplikovanější sklápění typu „nejdřív sedák, potom opěradlo“, ale vykouzlí dokonalou rovinu. Škoda boduje ještě víkem zavazadlového prostoru, které se vyklápí výš a za příplatek může mít elektrické ovládání.

Máme-li to shrnout, kufr Hyundaie i30 kombi nepřekvapí, je však dostatečně velký a praktický pro potřeby běžné české rodiny. Škoda Octavia Combi se nespokojí s hodnocením dostatečný a snaží se nabídnout o kus víc. Víc objemu, víc variability, víc možností ukotvení zavazadel, víc praktických detailů a také kvalitnější čalounění, které vypadá bytelněji než to v i30. Rezervu mohou mít obě kombi.

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Natvrdo, nebo naměkko?

Vznětová šestnáctistovka hyundaie má ve slabší verzi 81 kW, což odpovídá silnější verzi Octavie 1.6 TDI se 77 kW. Motor i30 je po všech stránkách příjemný. Běží měkce, po zahřátí sympaticky tiše a bez problémů s ním lze jezdit pod hranicí šestilitrové spotřeby. Náš průměr činil 5,7 l/100 km. Kdyby „í-třicítka“ nevážila o 150 kg víc než octavia, nejspíš by se i víc rozparádila při měření dynamiky. Ta je pro rodinné využití dostatečná. Ale výrazně větší a navíc slabší octavia se dostane na stovku o 0,8 s rychleji, má vyšší maximálku a navzdory dlouhým převodům v pružnosti nijak dramaticky nezaostává.

Jízda se škodováckým TDI umí být ještě o kousek úspornější, dostali jsme se na průměr 5,5 l. Příjemný nám však není tvrdý projev agregátu. V nízkých otáčkách je hlučnější než konkurent a nepříjemně duní. Při jízdě ustálenou vyšší rychlostí se rozdíl smazává, ve městě ale diesel hyundaie uchu lahodí víc.

Údaje o testovaných vozidlech Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi Škoda Octavia Combi 1.6 TDI
Motor přeplňovaný vznětový, 4, DOHC přeplňovaný vznětový, 4, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 1582 1598
Největší výkon (kW/ot. za min) 81/4000 77/3000-4000
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 260/1900-2750 250/1500-2750
Převodovka šestistup. manuální pětistup. manuální
Délka x šířka x výška (mm) 4485 x 1780 x 1500 4659 x 1814 x 1465
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2650, 1549/1557 2686, 1549/1520
Rozměr pneumatik 195/65 R 15 (225/45 R 17) 195/65 R 15 (225/45 R 17)
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1401/594 1242/645
Objem zavazadelníku (l) 528/1642 610/1740
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 53/1232 50/1190
Nejvyšší rychlost (km/h) 185 191
Emise CO2 (g/km) 113 109
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) 8,6/12,1 9,55/14,45
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) 2600 2500
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (l/100 km) 46/85/126 47/86/123
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 5,7 5,5

S pěti, nebo šesti?

Zatímco Hyundai i30 kombinuje už slabší verzi s šestistupňovou převodovkou, Škoda pro motor 1.6 TDI nabízí výhradně pětikvalt. Tedy s výjimkou verze 4x4. To však neznamená, že by byla octavia na dálnici přetočená. Při skutečné (nikoli tachometrové) stotřicítce točí na pětku 2500 otáček, což je dokonce o sto méně než u hyundaie na šestku. Zakopaný pes je v délce převodů. Aby mohla nastat popsaná skutečnost, má octavia velmi dlouhý čtvrtý a pátý převodový stupeň. Předjíždět se na ně nedá, je třeba sestoupit až na trojku. Při řazení na čtyřku se pak připravte na pořádný přeskok, kdy vám výrazně spadnou otáčky. Hyundai díky šesti stupňům hospodaří s potenciálem motoru efektivněji. Akcelerace je plynulejší a už na čtyřku docela jede.

Pocitově je sympatičtější precizní řazení octavie. Hyundai působí příjemně měkce při klidném tempu, jakmile však nasadíte ostřejší styl, ukáže drobné rezervy v přesnosti chodu řadicí páky kulisou.

JÍZDA

Sportovec vs. požitkář

Celkové vyznění kombíků kopíruje dojmy popsané ve stati o motorech. Zatímco hyundai se pohybuje měkce, tiše a na poměry sedmnáctipalcových kol velmi dobře tlumí nerovnosti, octavia se staví do role tvrďáka. Ač obouvala stejný rozměr pneumatik, šly od nich do kabiny citelně tvrší a hlasitější rázy než v i30. Nepříjemné dunění a vibrace velkou octavií prostupovaly na dlažebních kostkách, které třeba v Praze potkáte stále ještě často. Ani hyundai není s velkými koly zcela vzorný, na větších dírách si také kopne, ale komfort odpružení je bez diskuse o třídu lepší. A to už

má za sebou škodovka několik úprav, především na zadní nápravě. Ta má u většiny verzí včetně testované motorizace jednodušší konstrukci s vlečenými rameny. Právě toto řešení si s velkým obutím principiálně nerozumí, víceprvkové zavěšení hyundaie se s nerovnostmi vypořádává z podstaty lépe.

Porovnání motorů Údaj výrobce Naměřeno Odchylka
Hyundai
Výkon (kW/ot. za min) 81/4000 94,5/4170 +16,7 %
Točivý moment (N.m/ot. za min) 260/1900-2750 267/2830 +2,7 %
Škoda
Výkon (kW/ot. za min) 77/3000-4000 86,5/3960 +12,3 %
Točivý moment (N.m/ot. za min) 250/1500-2750 267/2630 +6,8 %

Vyhýbací manévr v rychlostech do 80 km/h zvládla obě kombi bez ztráty kytičky, ESP se ani moc nezapotilo. Rozdíly začaly vyplouvat, až když jsme auta prohnali pěkně svižně po rozbitých okresních silnicích.

Octavia těží z nízké hmotnosti. Ač je rozměrově větší, působí agilněji a zatáčky si vyloženě užívá. Řízení má solidní citlivost a je přes něj cítit vysoká tuhost přední nápravy, o kterou se můžete v zatáčce doslova opřít. Vlečená zadní náprava si na výmolech bouchne, někdy i poskočí, ale pořád nám připadala škodovka o něco hravější a jistější než i30. A také se lépe vyrovná s opakovaným tvrdým brzděním. Zatímco octavia zvládala repete bez problému, brzdy hyundaie začaly vadnout únavou. Ani o i30 ale nemůžeme říci, že by při sportovní jízdě zklamalo. Nechá si líbit i drsnější zacházení a snáší jej lépe než větší model i40. Řidiče nepodrazí, neudělá žádnou záludnost, jen mu chybí škodovácká lehkost a mrštnost. O 150 kg větší hmotnost je znát. A pak tu máme řízení s nastavitelným účinkem posilovače. Buď jde nepřirozeně zlehka, normálně, nebo příliš ztuha, pořád je ale absolutně bez citu a zpětné vazby, jako byste tahali za gumu. Pro řidiče, který se nechce nechat jen vézt, ale rád řídí, je to asi nejslabší ingredience jinak vyváženého koktejlu i30.

ZÁVĚR

Misky vah vyrovnaného souboje se nakonec naklonily na stranu Škody Octavia Combi. Podélná prostornost, velikost a praktičnost kufru, mírně lepší

dynamika motoru a v neposlední řadě agilnější jízdní projev nakonec převážily hlavní negativum, a sice horší cestovní komfort. Pokud patří uvedené

plusy k vašim prioritám, bude škodovka nejspíš i vítězem vašeho rozhodování.

Jestli však při jízdě preferujete cestovní komfort ve všech jeho aspektech a k životu vám stačí kombi prostorné namísto nejprostornějšího, dokáže Hyundai i30 bez zásadních nedostatků naplnit očekávání. O tom, že rozdíly mezi testovanými vozy jsou spíš v detailech a stanovených prioritách výrobce, svědčí minimální bodový odstup.

Zapomenout nesmíme ani na pořizovací a provozní náklady. Cenově vychází výhodněji Hyundai i30, má delší záruku, ale povětšinou také dražší servis a nižší zůstatkovou hodnotu. Svou úlohu při rozhodování tedy hraje také doba, na jakou si nové kombi pořizujete.

Pořadí 1. Škoda Octavia Combi 1.6 TDI 2. Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi
Plusy Podélná prostornost interiéru Komfort odpružení
  Velikost a variabilita kufru Pohodlná sedadla v obou řadách
  Agilní jízdní vlastnosti Šestistupňová převodovka
Minusy Rázy od zadní nápravy Přeposilované řízení bez citu
  Pouze pětistupňová převodovka Méně jisté chování na limitu
  Nepohodlná zadní sedadla Méně objemný a variabilní kufr
Jiří Baborský
Diskuze (186)
11. 4. 2014 12:57
Hyundai i30
No asi bych zvolil spíše Octavii :-). Ale na stránce [odkaz] si hyundai i30 celkem chválí...
Avatar - grifith
20. 10. 2013 22:08
Re: Podle mého názoru...
Chápu, takže jsi jen mimoň, co o autech v podstatě nic moc neví. Díky za ujištění, už u prvního příspěvku jsem se správně domníval, co jsi zač ;-) :yes:
20. 10. 2013 20:51
Re: Octavia :-)
Zkus si něco o škodovce vygůglit... Zjistíš jak velké mají vývojové centrum v Boleslavi. Skodovka není jen montovna z VW dílů ;-)
20. 10. 2013 20:31
Re: Podle mého názoru...
Jak jsem uvedl, ten kdo jezdí MB E těžko přesedne do Superba (vyjma ekonomické nutnosti), ten kdo jezdí Superbem, by rád přesedl do MB E. No a stejně to je u OIII a i30, těžko někdo v reálném životě nevynuceně přesedne z OIII do i30 (samozřejmě že v diskusi tady ano, ale ta je realitě velmi vzdálena ;-)
20. 10. 2013 20:20
Re: Vidím to jinak
Takže o Karkulce...: Škoda Octavia 1.9 TDI r.v. 2005 2.majitel, klima, servisní knížka, 169.000,-Kč - Automodul.cz. Takže o dvoulitru v Eleganci 2008 si nech zdát, teda pokud to není po setkání se tramvají... ;)