Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai ix35 2.0 CRDi vs. Škoda Yeti 2.0 TDI

Hyundai ix35
Hyundai ix35
Hyundai ix35
Hyundai ix35
45 Fotogalerie
Ondřej Šámal

Postavili jsme proti sobě jediná dvě SUV vyráběná v české kotlině. Obě s nejsilnějšími dvoulitrovými turbodiesely a pohonem všech kol.

Vlna SUV se valí jako lavina. Do celosvětového šílenství přispěla i mladoboleslavská Škoda, když v roce 2009 uvedla model Yeti s hravým designem a hranatou, skvěle řešenou karoserií, která navzdory kompaktním rozměrům nabídne stejně prostoru jako o několik desítek centimetrů delší konkurenti.

Ačkoliv prodejům této modelové řady vládnou slabší motory spojené pouze s přední nápravou, my jsme sáhli po vrcholném provedení Yeti Outdoor 2.0 TDI/125 kW s pohonem všech kol. Loňská modernizace sebrala škodovce část osobitosti, když upustila od kulatých předních mlhovek. Z rozpustilého teenagera se stal dospělák. Zapracovalo se i na technice, ústrojí 4x4 má nyní na starosti již pátá generace haldexu. České SUV navíc jako první škodovka dostalo parkovací kameru. V Mladé Boleslavi přišli i s rozdělením na dvě verze, když městsky zaměřené „základní“ provedení doplňuje drsnější s přídomkem Outdoor a ochrannými plasty karoserie.

Omlazení se v minulém roce dočkal i v Nošovicích vyráběný Hyundai ix35 (např. LED v předních a zadních světlech), který patří mezi nejúspěšnější modely korejské automobilky na evropských trzích. Nejsilnější verze motoru 2.0 CRDi nabízí více než dostatečných 135 kW, dynamika je tedy navzdory aerodynamicky nevděčnému tvaru karoserie a pohonu všech kol srovnatelná s běžným kombi nižší střední třídy o podobném výkonu.

Ačkoliv většina SUV zavítá mimo zpevněné povrchy jen výjimečně, testovaná auta s pohonem všech kol by měla být dobře připravena. V otázce světlé výšky dominuje yeti se 180 mm, ix35 disponuje o 10 mm menší hodnotou. Oba modely mají systém pro sjíždění svahů, tlačítko off-road u Yetiho Outdoor navíc pomáhá i při rozjezdu na povrchu s horší adhezí.

U obou aut je patrné, že jsou na trhu již pět let, konkurence za tu dobu udělala velký pokrok. Evropana více zaujme konzervativnější přístup škodovky, která se vyvarovala experimentů a vsadila na horizontální členění palubní desky. Obě auta trochu sráží tvrdé plasty, yeti však nabízí lepší zpracování ovládacích prvků, které u ix35 působí na pohled laciněji.

Více místa na zadních sedačkách nabízí hyundai, který je ale o téměř 19 cm delší. Ovšem ani ve škodě se 183 cm vysoký redaktor necítil stísněně a před koleny mu zbývalo ještě několik centimetrů místa. Nižší opěradla škodovky mohou dospělým vadit při delších cestách, výhled vzad je však mnohem lepší než u ix35, a to i díky takřka kolmému zadnímu oknu.

2. Hyundai ix35 2.0 CRDi 4x4 (332 bodů)

Korejské SUV se od roku 2011 vyrábí v Nošovicích, kam se přesunulo ze Žiliny. Na trhu je jen o několik měsíců méně ež yeti (oba vozy se představily v průběhu roku 2009), žádný z nich tak nemá hendikep vyššího konstrukčního stáří. Hyundai nabízí prostorný interiér a stále atraktivní vzhled, který decentně omladila modernizace z minulého roku. Testovaný motor 2.0 CRDi/135 kW je vrcholem modelové řady, yeti je však při sprintu na stovku o více než sekundu rychlejší. Normovaná spotřeba 5,9 litru na 100 km je příliš optimistická, v praxi jsme jezdili za 7,7 l. Stejně jako u ostatních modelů korejské automobilky i zde si musíme postěžovat na necitlivé a odtažité řízení, které filtruje prakticky všechny informace o povrchu, po kterém

jedete. Potěšila nás naopak prostorná kabina a pohodlný podvozek, který však jeví tendence k bočním náklonům. Cenová politika je relativně příznivá, musíte se ovšem spokojit s pevně danými pakety, které omezují finální výběr.

Plusy

  • Silný motor

 

  • Dostatečná dynamika

 

 

  • Přesné řazení

 

 

  • Prostorný interiér

 

 

  • Pětiletá záruka

 

Minusy

  • Politika výbavových paketů, které lze objednat jen k určitým verzím

 

  • Odtažité řízení

 

 

  • Vyšší spotřeba

 























TECHNICKÉ ÚDAJEHyundaiŠkoda
MotorR4, nafta, turboR4, nafta, turbo
Ventilů/vačkových hřídeli4 na válec/24 na válec/2
Pohon rozvodůřetězřemen
Zdvihový objem (cm3)19951968
Výkon (kW/min)135/4000125/4000
Točivý moment (N.m/min)383/1800-2500350/1750-2500
Nejvyšší rychlost (km/h)194201
Převodovka6 MT6 MT
Pohaněna kolavšechnavšechna
Brzdy vpředu/vzadukotoučové/kotoučovékotoučové/kotoučové
Pneu rozměr225/60 R 17225/50 R 17
Pneu typHankook Optimo K415Michelin Alpin A4
Normovaná spotřeba (l/100 km)5,95,7
Objem nádrže (l)5860
Náplň klimatizaceR134aR134a
Vnější hlučnost dB [A]7170
Brzděný/nebrzděný přívěs (kg)2000/7502100/750
Objem zavazadelníku (l)465-1436416-1580
Délka x šířka x výška (mm)4410 x 1820 x 16654222 x 1793 x 1691
Rozvor (mm)26402578

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 (353 bodů)

Prodejně velmi úspěšný model z Mladé Boleslavi kroutí na trhu již šestý rok. Kompaktní SUV nabízí na relativně malém půdorysu překvapivě prostorný interiér, který se v lecčems vyrovná znatelně větším konkurentům. Tvar karoserie se pozitivně podepsal pod její přehledností, díky bohatému

prosklení je z vozu skvělý výhled. Motor 2.0 TDI o výkonu 125 kW, známý z minulé Octavie RS TDI, dělá z yetiho velmi svižný vůz, z klidu na 100 km/h totiž zrychlí za velmi solidních 8,4 s. Jisté jízdní vlastnosti v zatáčkách si vybraly daň v podobě zhoršeného komfortu jízdy. Materiál

y uvnitř vozu refl ektují dobu uvedení na trh, jsou ovšem skvěle zpracované a slícované, v tomto ohledu by se hyundai mohl od svého konkurenta leccos naučit. Při modernizaci z minulého roku nahradil „čtyřkový“ haldex o generaci novější systém, který je sice kompaktnější, lehčí o 2,2 kg, úspornější až o 15 procent, ale o něco pomalejší než předchůdce. Díky světlé výšce 180 mm a krátkým převisům si yeti poradí i s náročnějším terénem, což u konkurence nebývá pravidlem.

Plusy

  • Skvěle obestavěná kabina

 

  • Praktický interiér

 

 

  • Silný motor

 

 

  • Jízdní vlastnosti

 

 

  • Moderní systém 4x4

 

Minusy

  • Vyšší cena příplatkové výbavy

 

  • Tvrdší podvozek

 

 

  • Krátká zadní opěradla

 

 

  • Utopená řadicí páka

 




















CENY (v Kč) A VYBAVENÍHyundaiŠkoda
Základní cena modelu1.6 GDI Classic 4x2: 479.9901.2 TSI Active 4x2: 354.900
Testovaná verze2.0 CRDi 135 kW Trikolor Style 4x4Yeti Outdoor 2.0 TDI 125 kW 4x4 Elegance
Základní cena testované verze714 980*734 900
Automatická převodovka40 00050 000
Automatická klimatizaceSS
Bixenonové světlometyN20 000 (paket Elegance Plus)
NavigaceS17 000
Parkovací kameraS8000
Vyhřívaní předních sedadelSS
Bezklíčové zamykániSS
Panoramatická střecha25 00029 500
Metalický lak14 90014 100
Testovaný vůz s příplatky729 790793 900
S-sériová vybava, N-nenabízí se, *Včetně paketu Style za 69 900 Kč
NAMĚŘENÉ HODNOTYHyundaiŠkoda
Spotřeba v testu (l/100 km)7,76,7
Dojezd na plnou nadrž (km)750895

Závěr

Škoda Yeti potvrdila roli nejoblíbenějšího SUV na českém trhu. Nabízí vyvážený mix jízdních vlastností, dynamiky, přijatelné spotřeby a variabilního interiéru. Hyundai ix35 doplatil především na jalové řízení, horší zpracování některých detailů a vyšší spotřebu. Cenově ale vychází příznivě.

















































HODNOCENÍBODY MAX.ŠKODAHYUNDAI
Karoserie
Prostornost vpředu201213
Prostornost vzadu201315
Zavazadelník201315
Vnitřní variabilita1086
Hmotnost přívěsu554
Přehlednost151411
Kvalita zpracovaní201614
Mezisoučet1108178
Pohon
Zrychleni15129
Největší rychlost543
Kultura běhu motoru151111
Převodovka201716
Spotřeba v testu302420
Jízdní dosah1086
Mezisoučet957665
Komfort
Sedadla vpředu201715
Sedadla vzadu1068
Pérovaní251922
Vnitřní hlučnost1077
Komfortní výbava151111
Mezisoučet806063
Jízdní dynamika
Ovladatelnost201713
Elektronické systémy1599
Směrová stabilita1087
Pružnost201616
Řízeni201713
Mezisoučet856758
Celkem - technika370284264
NÁKLADY
Základní cena201213
Zůst. hodnota (Eurotax)151210
Pojištěni1066
Servis1097
Záruky15913
Palivo201612
Sériová výbava/Příplatky1057
Mezisoučet1006968
CELKEM470353332
UMÍSTĚNÍ 1.2.
Výsledná cena v Kč 793 900729 790
Cena za bod v Kč 22492198
POMĚR CENA/VÝKON 2.1.