TEST Hyundai ix35 2.0 CRDi vs. Škoda Yeti 2.0 TDI
Postavili jsme proti sobě jediná dvě SUV vyráběná v české kotlině. Obě s nejsilnějšími dvoulitrovými turbodiesely a pohonem všech kol.
Vlna SUV se valí jako lavina. Do celosvětového šílenství přispěla i mladoboleslavská Škoda, když v roce 2009 uvedla model Yeti s hravým designem a hranatou, skvěle řešenou karoserií, která navzdory kompaktním rozměrům nabídne stejně prostoru jako o několik desítek centimetrů delší konkurenti.
Ačkoliv prodejům této modelové řady vládnou slabší motory spojené pouze s přední nápravou, my jsme sáhli po vrcholném provedení Yeti Outdoor 2.0 TDI/125 kW s pohonem všech kol. Loňská modernizace sebrala škodovce část osobitosti, když upustila od kulatých předních mlhovek. Z rozpustilého teenagera se stal dospělák. Zapracovalo se i na technice, ústrojí 4x4 má nyní na starosti již pátá generace haldexu. České SUV navíc jako první škodovka dostalo parkovací kameru. V Mladé Boleslavi přišli i s rozdělením na dvě verze, když městsky zaměřené „základní“ provedení doplňuje drsnější s přídomkem Outdoor a ochrannými plasty karoserie.
Omlazení se v minulém roce dočkal i v Nošovicích vyráběný Hyundai ix35 (např. LED v předních a zadních světlech), který patří mezi nejúspěšnější modely korejské automobilky na evropských trzích. Nejsilnější verze motoru 2.0 CRDi nabízí více než dostatečných 135 kW, dynamika je tedy navzdory aerodynamicky nevděčnému tvaru karoserie a pohonu všech kol srovnatelná s běžným kombi nižší střední třídy o podobném výkonu.
Ačkoliv většina SUV zavítá mimo zpevněné povrchy jen výjimečně, testovaná auta s pohonem všech kol by měla být dobře připravena. V otázce světlé výšky dominuje yeti se 180 mm, ix35 disponuje o 10 mm menší hodnotou. Oba modely mají systém pro sjíždění svahů, tlačítko off-road u Yetiho Outdoor navíc pomáhá i při rozjezdu na povrchu s horší adhezí.
U obou aut je patrné, že jsou na trhu již pět let, konkurence za tu dobu udělala velký pokrok. Evropana více zaujme konzervativnější přístup škodovky, která se vyvarovala experimentů a vsadila na horizontální členění palubní desky. Obě auta trochu sráží tvrdé plasty, yeti však nabízí lepší zpracování ovládacích prvků, které u ix35 působí na pohled laciněji.
Více místa na zadních sedačkách nabízí hyundai, který je ale o téměř 19 cm delší. Ovšem ani ve škodě se 183 cm vysoký redaktor necítil stísněně a před koleny mu zbývalo ještě několik centimetrů místa. Nižší opěradla škodovky mohou dospělým vadit při delších cestách, výhled vzad je však mnohem lepší než u ix35, a to i díky takřka kolmému zadnímu oknu.
2. Hyundai ix35 2.0 CRDi 4x4 (332 bodů)
Korejské SUV se od roku 2011 vyrábí v Nošovicích, kam se přesunulo ze Žiliny. Na trhu je jen o několik měsíců méně ež yeti (oba vozy se představily v průběhu roku 2009), žádný z nich tak nemá hendikep vyššího konstrukčního stáří. Hyundai nabízí prostorný interiér a stále atraktivní vzhled, který decentně omladila modernizace z minulého roku. Testovaný motor 2.0 CRDi/135 kW je vrcholem modelové řady, yeti je však při sprintu na stovku o více než sekundu rychlejší. Normovaná spotřeba 5,9 litru na 100 km je příliš optimistická, v praxi jsme jezdili za 7,7 l. Stejně jako u ostatních modelů korejské automobilky i zde si musíme postěžovat na necitlivé a odtažité řízení, které filtruje prakticky všechny informace o povrchu, po kterém
jedete. Potěšila nás naopak prostorná kabina a pohodlný podvozek, který však jeví tendence k bočním náklonům. Cenová politika je relativně příznivá, musíte se ovšem spokojit s pevně danými pakety, které omezují finální výběr.
Plusy
- Silný motor
- Dostatečná dynamika
- Přesné řazení
- Prostorný interiér
- Pětiletá záruka
Minusy
- Politika výbavových paketů, které lze objednat jen k určitým verzím
- Odtažité řízení
- Vyšší spotřeba
TECHNICKÉ ÚDAJE | Hyundai | Škoda |
Motor | R4, nafta, turbo | R4, nafta, turbo |
Ventilů/vačkových hřídeli | 4 na válec/2 | 4 na válec/2 |
Pohon rozvodů | řetěz | řemen |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 | 1968 |
Výkon (kW/min) | 135/4000 | 125/4000 |
Točivý moment (N.m/min) | 383/1800-2500 | 350/1750-2500 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 194 | 201 |
Převodovka | 6 MT | 6 MT |
Pohaněna kola | všechna | všechna |
Brzdy vpředu/vzadu | kotoučové/kotoučové | kotoučové/kotoučové |
Pneu rozměr | 225/60 R 17 | 225/50 R 17 |
Pneu typ | Hankook Optimo K415 | Michelin Alpin A4 |
Normovaná spotřeba (l/100 km) | 5,9 | 5,7 |
Objem nádrže (l) | 58 | 60 |
Náplň klimatizace | R134a | R134a |
Vnější hlučnost dB [A] | 71 | 70 |
Brzděný/nebrzděný přívěs (kg) | 2000/750 | 2100/750 |
Objem zavazadelníku (l) | 465-1436 | 416-1580 |
Délka x šířka x výška (mm) | 4410 x 1820 x 1665 | 4222 x 1793 x 1691 |
Rozvor (mm) | 2640 | 2578 |
Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 (353 bodů)
Prodejně velmi úspěšný model z Mladé Boleslavi kroutí na trhu již šestý rok. Kompaktní SUV nabízí na relativně malém půdorysu překvapivě prostorný interiér, který se v lecčems vyrovná znatelně větším konkurentům. Tvar karoserie se pozitivně podepsal pod její přehledností, díky bohatému
prosklení je z vozu skvělý výhled. Motor 2.0 TDI o výkonu 125 kW, známý z minulé Octavie RS TDI, dělá z yetiho velmi svižný vůz, z klidu na 100 km/h totiž zrychlí za velmi solidních 8,4 s. Jisté jízdní vlastnosti v zatáčkách si vybraly daň v podobě zhoršeného komfortu jízdy. Materiál
y uvnitř vozu refl ektují dobu uvedení na trh, jsou ovšem skvěle zpracované a slícované, v tomto ohledu by se hyundai mohl od svého konkurenta leccos naučit. Při modernizaci z minulého roku nahradil „čtyřkový“ haldex o generaci novější systém, který je sice kompaktnější, lehčí o 2,2 kg, úspornější až o 15 procent, ale o něco pomalejší než předchůdce. Díky světlé výšce 180 mm a krátkým převisům si yeti poradí i s náročnějším terénem, což u konkurence nebývá pravidlem.
Plusy
- Skvěle obestavěná kabina
- Praktický interiér
- Silný motor
- Jízdní vlastnosti
- Moderní systém 4x4
Minusy
- Vyšší cena příplatkové výbavy
- Tvrdší podvozek
- Krátká zadní opěradla
- Utopená řadicí páka
CENY (v Kč) A VYBAVENÍ | Hyundai | Škoda |
Základní cena modelu | 1.6 GDI Classic 4x2: 479.990 | 1.2 TSI Active 4x2: 354.900 |
Testovaná verze | 2.0 CRDi 135 kW Trikolor Style 4x4 | Yeti Outdoor 2.0 TDI 125 kW 4x4 Elegance |
Základní cena testované verze | 714 980* | 734 900 |
Automatická převodovka | 40 000 | 50 000 |
Automatická klimatizace | S | S |
Bixenonové světlomety | N | 20 000 (paket Elegance Plus) |
Navigace | S | 17 000 |
Parkovací kamera | S | 8000 |
Vyhřívaní předních sedadel | S | S |
Bezklíčové zamykáni | S | S |
Panoramatická střecha | 25 000 | 29 500 |
Metalický lak | 14 900 | 14 100 |
Testovaný vůz s příplatky | 729 790 | 793 900 |
S-sériová vybava, N-nenabízí se, *Včetně paketu Style za 69 900 Kč | ||
NAMĚŘENÉ HODNOTY | Hyundai | Škoda |
Spotřeba v testu (l/100 km) | 7,7 | 6,7 |
Dojezd na plnou nadrž (km) | 750 | 895 |
Závěr
Škoda Yeti potvrdila roli nejoblíbenějšího SUV na českém trhu. Nabízí vyvážený mix jízdních vlastností, dynamiky, přijatelné spotřeby a variabilního interiéru. Hyundai ix35 doplatil především na jalové řízení, horší zpracování některých detailů a vyšší spotřebu. Cenově ale vychází příznivě.
HODNOCENÍ | BODY MAX. | ŠKODA | HYUNDAI |
Karoserie | |||
Prostornost vpředu | 20 | 12 | 13 |
Prostornost vzadu | 20 | 13 | 15 |
Zavazadelník | 20 | 13 | 15 |
Vnitřní variabilita | 10 | 8 | 6 |
Hmotnost přívěsu | 5 | 5 | 4 |
Přehlednost | 15 | 14 | 11 |
Kvalita zpracovaní | 20 | 16 | 14 |
Mezisoučet | 110 | 81 | 78 |
Pohon | |||
Zrychleni | 15 | 12 | 9 |
Největší rychlost | 5 | 4 | 3 |
Kultura běhu motoru | 15 | 11 | 11 |
Převodovka | 20 | 17 | 16 |
Spotřeba v testu | 30 | 24 | 20 |
Jízdní dosah | 10 | 8 | 6 |
Mezisoučet | 95 | 76 | 65 |
Komfort | |||
Sedadla vpředu | 20 | 17 | 15 |
Sedadla vzadu | 10 | 6 | 8 |
Pérovaní | 25 | 19 | 22 |
Vnitřní hlučnost | 10 | 7 | 7 |
Komfortní výbava | 15 | 11 | 11 |
Mezisoučet | 80 | 60 | 63 |
Jízdní dynamika | |||
Ovladatelnost | 20 | 17 | 13 |
Elektronické systémy | 15 | 9 | 9 |
Směrová stabilita | 10 | 8 | 7 |
Pružnost | 20 | 16 | 16 |
Řízeni | 20 | 17 | 13 |
Mezisoučet | 85 | 67 | 58 |
Celkem - technika | 370 | 284 | 264 |
NÁKLADY | |||
Základní cena | 20 | 12 | 13 |
Zůst. hodnota (Eurotax) | 15 | 12 | 10 |
Pojištěni | 10 | 6 | 6 |
Servis | 10 | 9 | 7 |
Záruky | 15 | 9 | 13 |
Palivo | 20 | 16 | 12 |
Sériová výbava/Příplatky | 10 | 5 | 7 |
Mezisoučet | 100 | 69 | 68 |
CELKEM | 470 | 353 | 332 |
UMÍSTĚNÍ | 1. | 2. | |
Výsledná cena v Kč | 793 900 | 729 790 | |
Cena za bod v Kč | 2249 | 2198 | |
POMĚR CENA/VÝKON | 2. | 1. |