Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai Nošovice: Jak se vyrábí i30, ix35 a ix20?

Diskuze (99)
Před převzetím nové i30 k redakčnímu testu jsme prošli celou výrobu Hyundaie v Nošovicích.

Mimochodem, normálně se při návštěvě nošovické tovární fotit nesmí. Ale oficiální uvedení i30 na trh je něco víc než normálně. Proto jsme dostali možnost pro vás nafotit, jak to v továrně vypadá.

Společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC), jak se nošovický závod oficiálně jmenuje, byla založena v roce 2006. Výstavba továrny začala v dubnu 2007, o 18 měsíců později už běžela sériová výroba modelu i30.

Dnes, po zavedení třetí směny (mimochodem, 96 % zaměstnanců jsou občané ČR), běží výroba naplno. Čtyři modely kompletně vytěžují kapacitu HMMC, která dosahuje 300 tisíc aut ročně.

V procentuálním zastoupení momentálně vede ix35 (60 %), jejíž výroba se v létě přesunula ze slovenské Žiliny. Společně s tím Nošovice převzaly 50 tisíc nevykrytých objednávek, které továrnu vytěžují ještě dnes. Nejmenší zájem je naopak o dobíhající kombi i30cw, zákazníci prý už ve většině případů čekají na letní příchod nové generace.

hyundai reportaze vyroba hyundai reportaze vyroba

Továrnu tvoří jediná výrobní linka, na které vznikají současně všechny čtyři modely. Díky tomu je možné flexibilně měnit složení produkce. Dodávky komponent na linku jsou řízeny počítačem.

Areál továrny obsahuje lisovnu, svařovnu, lakovnu a linku finální montáže. HMMC proto v Nošovicích obslouží podstatnou část výrobního procesu. V areálu je také převodovkárna, která dodává i do továrny Kia v Žilině a Hyundai v Petrohradu (Nošovice zase berou motory z Žiliny), a ztři subdodavatelé. Hysco dodává plechy pro lisovnu, Dymos sedadla a Mobis čtyři celky (zadní nápravu, přední nápravu s řízením a motorem, čelo karoserie a palubní desku).

Součástí areálu je i polygon, na kterém jsou všechny vyrobená auta vyzkoušena. Testovací jízda je dlouhá 3,5 kilometru a prověří funkčnost všech agregátů. Poté vůz míří na sklad, odkud je v 80 % případů expedován kamionem, 20 % aut opouští továrnu na vlaku.

hyundai reportaze vyroba hyundai reportaze vyroba

Všechny procesy se řídí podle koncepcí just in time a just in sequence. Díky tomu továrna drží minimální skladové zásoby, které slouží jen k vykrytí případných krátkodobých výpadků. Objednávky od dealerů nebo dovozců automobilka uzavírá vždy 20. den v měsíci, poté dojde k optimalizaci subdodávek na následující měsíc.

Modely jsou při celé své cestě po výrobní lince rozlišeny barevně. Platí to pro kontejnery s díly i pro samotné auto ve finální montáži, kdy je lak auta zakrytý ochrannými kryty. Přísun všech dílů na linku ale řídí počítačový systém, zaměstnanci v montáži nemusí hlídat, zda berou díl na správné auto.

Program prohlídky továrny zakončil oběd v podnikové kantýně. Servírovaly se korejské speciality a vůbec nebyly špatné! Doporučujeme vyzkoušet.

V následující fotogalerii si můžete prohlédnout, jak to uvnitř továrny vypadá. Pro zájemce (skupiny 10 až 50 lidí) nabízí HMMC ve vybrané dny bezplatné exkurze.

Diskuze (99)
17. 2. 2012 11:10
Re: pekne
Jo ale to se týká celé ČR,to není problém Hyundae.Do průměrné mzdy jsou započítány přesčasy,prémie...a v hrubém.
Jak píši výše i v německých( dosaď si kteroukoliv chceš) firmách mají dnes kvalifikovaní (svářeči,operátoři CNC strojů) dělníci menší průměrný plat než je dělnický v HMMC.
Avatar - Ronault.
17. 2. 2012 00:13
Re: Nejmodernější automobilka!
My se tu už tímhle bavíme strašně dlouho a přiznám se, že jsem ho sem přinesl já. Ale teď vážně... že sis dělal jen srandu!? >:-[] ;-)
Avatar - saldy
16. 2. 2012 23:54
Re: Nejmodernější automobilka!
Ten výrok jsem vymyslel já, netušil jsem, že je legendární, každopádně tímto žádám o zařazení do "Zlatého ventilku".
>:D
Avatar - rohYpnol
16. 2. 2012 21:55
Re: pekne
To je opět čistá demagogie. Průměr zhola nic nevypovídá o skutečnosti. Hlavně když se jako zde do průměru zahrne kde co. zajímavé číslo by byla hodinová sazba v čistém bez jakýchkoliv příplatků...
16. 2. 2012 18:58
Re: Nejmodernější automobilka!
Stačí drobný ťukanec, který ani nenechá (viditelnou) stopu, popřípadě ho majitel nechá vymačkat (nebo jak se té technice říká), pak měřákem nic nezjistíš. Ochrana se poruší a máš zaděláno na průser. S kamínky je to těžké, stejně tak povolené úchyty plastových a jiných dílů, uvolněná těsnění, to všechno může vydřít ochranu plechů. V dnešní době oblíbené kryty podvozků jsou také skvělý inkubátor pro hnilobu.