26.8. 2018 Petr Slováček

Testovali jsme nově vyrobené auto: Jak probíhá zátěžová zkouška?

 

V nošovické továrně Hyundaie ve Slezsku postaví každou hodinu 66 aut – ročně 350.000 kusů. Do každého z nich na konci usedne technik a vyrazí na testovací jízdu. Byli jsme u toho.

Belgičané se musejí pořádně divit tomu, co automobilový svět označuje jako „belgickou dlažbu“. Teď po hrubých žulových kostkách poskakujeme v novém autě a je nám ho dost líto. Speciálně sportovní Hyundai i30N s přitvrzeným podvozkem sem jakoby nepatří.

Jenže musí to být. Každé z nově vyrobených aut ve slezských Nošovicích totiž čeká okruh po zkušebním polygonu. Trasa měří 3,3 km a trvá 12 minut. V létě i zimě, během každé ze tří směn a v pořádně ostrém tempu.

Proč se hladí auta

První fáze kontroly kvality probíhají ještě dřív, než se součástka dostane k finální montáži. Například se každých 20 minut vybere z linky kolečko do převodovky a pracovník přeměří rozměry, které musejí být v toleranci. „Teoreticky mohou být špatné rozteče, průměry či montážní rozměry. Pokud by to náhodou nastalo, víme, že musíme zpětně změřit jen pětadvacet koleček od poslední kontroly,“ vysvětluje pracovník převodovkárny Jiří Křupala. I kompletní převodovka putuje ještě před montáží do auta na testovací stolici, kde robot postupně zařadí všechny rychlosti. Zjišťuje řadicí sílu a hlučnost.

Podobné kontrolní procesy jsou ve všech fázích výroby auta.

I přes všemožné systémy automatické detekce potenciálních vad ovšem pořád nelze nahradit lidské smysly. Na lince tak potkáte pracovníky, kteří co chvíli vytáhnou nějaký díl a bedlivě jej prozkoumají. Jinde další s kladívky, kteří kontrolují svary karoserie. Nebo další s rukavicemi hladící auta a hledající případné nerovnosti. A například ještě než auto vyjede na testovací dráhu, prověří se na válcové zkušebně a otestuje diagnostickou zásuvkou. Nakonec si ho prohlédne zespodu zase člověk bedlivým okem.

Naklepávaná

Až teprve úplnou třešničkou na dortu je testovací jízda. Začíná na hrubé žulové dlažbě, která dokonale prověří slícování nově vyrobeného vozu. Následuje roleta s příčnými hranami. Karoserie se na ní natřásá, srdce autaře úpí. „Přes příčné a podélné boule jezdíme rychlostí dvaceti kilometrů za hodinu a nic nesmí klepat,“ vysvětluje nám od volantu testovací jezdec Petr Jirotka. Je jedním z mála ve fabrice, kdo může řídit ostrý model N.

V Nošovicích jsme si postavili testovací auto. Co všechno předchází prvnímu vyjetí na silnice?

Pro zkušební řidiče platí podmínka věku aspoň 25 let, praxe za volantem a úspěšné složení psychotestů. Petr to má přímo v popisu práce – vystudoval materiálové inženýrství a podílí se na dynamickém testování prototypů. Vzpomíná, kolik kilometrů najezdil s „enkem“ po Alpách během pravidelných eurovýletů přes ČR, Německo, Rakousko Polsko a zpět o délce 2700 km. Auto proto dokonale zná.

Do kopce

Po vytřesení duše na hrubém povrchu následuje prudké stoupání. Na SUV Tucson čeká třicetistupňový kopec, na který bychom se s potížemi vyškrábali pěšky, naše i30N míří na poloviční svah s patnáctistupňovým stoupáním.

Přesně na bílé čáře před vrcholem zatáhne šofér za ruční brzdu. „Na třetím zubu už musí brzdit,“ vysvětluje Petr Jirotka a startujeme nejdelší trasu táhlou zatáčkou, která prověří stabilizaci ESP.

Na rovince se auto rozjede až na 130 km/h. Řízení nesmí nikam táhnout, jezdec sleduje geometrii a při prudkém brzdění i antiblokovací funkci brzd ABS a dělič brzdné síly. Speciálně pro sportovní model N je pak předepsán takzvaný S-drive alias vyhýbací manévr v 50 km/h. Protože nám při jízdě vytrvale prší, prověří slalom současně i stabilizaci podvozku.

Stačí číst návod!

Při pohledu na nový automobil v showroomu by málokdo hádal, jak drsnou testovací jízdu už má za sebou. Pokud ale obstojí, zákazník dostane nejlepší jistotu jakosti. V 97 procentech pak vůz zamíří na parkoviště a odsud do showroomu. Jen tři auta ze sta se zase vrátí do fabriky na odstranění novorozenecké choroby – obvykle jde pouze o špatně docvaknutý konektor.

TEST 2018: Hyundai i30 N a N Performance – Fakt nejlepší hot-hatch současnosti?

Všechny stupně kontroly jakosti jsou pro automobilku nesmírně důležité – drží pod zárukou 1,7 milionu aut. „Spokojenost zákazníků řeší pětatřicet lidí ve třech sekcích. Ve většině případů chodí uživatelské podněty jen proto, že si majitelé pořádně nepřečetli návod,“ krčí rameny šéf oddělení kvality Lukáš Gavlas.

Víte, že…

… z továrny vyjíždějí auta s přehuštěnými pneumatikami na tři bary? Je to proto, že než se dostanou k zákazníkům, může to trvat celé týdny. Z toho důvodu mají vozy hlavní vypínač, kterým se omezí proudový odběr. Před transportem z fabriky je čeká půlhodinové stání na výkonné průmyslové nabíječce a polepení ochrannou krycí fólií. Důvodem není překvapivě riziko škrábanců během transportu, ale agresivní ptačí trus.

… automobilka v Nošovicích zaměstnává 3300 osob, ovšem se započítáním dodavatelů a dalších profesí dává práci 12.000 lidem?

Spolupracujeme s TipCars.com
Země Evropské unie neplánují svolání mimořádného summitu o brexitu Země Evropské unie neplánují svolání mimořádného summitu o brexitu

Prezidenti a premiéři sedmadvaceti zemí Evropské unie…

Další útok na Čechy v Afghánistánu. Atentátníci zranili pět vojáků, jednoho těžce Další útok na Čechy v Afghánistánu. Atentátníci zranili pět vojáků, jednoho těžce

V Afghánistánu bylo zraněno při útoku na hlídku pět…

Twitter ukázal, čím se údajně snaží ovlivnit voliče ruští a íránští trollové Twitter ukázal, čím se údajně snaží ovlivnit voliče ruští a íránští trollové

Sociální síť Twitter zveřejnila přes deset milionů…

Vynucená pauza pro řidiče i nouzové tlačítko pro pasažéry. Uber se zaměřil na bezpečí Vynucená pauza pro řidiče i nouzové tlačítko pro pasažéry. Uber se zaměřil na bezpečí

Alternativní taxislužba spouští balíček Safety Toolkit v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Testovali jsme nově vyrobené auto: Jak…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

 





 
Škoda a názvy jejích aut. Jak dostaly své jméno Octavia, Felicia nebo nová Scala?

Škoda a názvy jejích aut. Jak dostaly své jméno Octavia, Felicia nebo nová Scala?

Včera

Mladoboleslavská automobilka při hledání názvů svých aut často hledala v latině. Dnes sází i na výrazy původních obyvatel Aljašky.




Blesk.cz

Kalouskova žena může vynést Kuberovi „trůn“. Zastaví ji ANO?

Kalouskova žena může vynést Kuberovi „trůn“. Zastaví ji ANO?

Nikdy nebyla situace v Senátu tak zamotaná, jako po právě skončených volbách. Na místo jednoho nejsilnějšího…

Německo prožijte stokrát a pokaždé jinak, na víkend i na dovolenou

Německo prožijte stokrát a pokaždé jinak, na víkend…

Jsou jako sousedé, kteří s plnými talíři zvou k bohatě prostřenému stolu. Sasko a jeho Drážďany servírují to…

 

iSport.cz

Šlápl na Sterlinga? Ramos se brání videem: Nemám k tomu co dodat

Šlápl na Sterlinga? Ramos se brání videem: Nemám k…

Tak jak to tedy bylo?! Po pondělním utkání Španělska s Anglií v Lize národů vzbudilo velké emoce počínání Sergia…

Úsměvy i objetí, Djokovič dorazil za Štěpánkem: Velký chlap si to zaslouží!

Úsměvy i objetí, Djokovič dorazil za Štěpánkem:…

Když nabídku kamaráda Radka Štěpánka uslyšel, neváhal ani dvě vteřiny. Srbský tenisový démon Novak Djokovič ve…

 

Reflex.cz

Boxerská mistryně světa: Nebojím se ničeho, Češi mě i tak posílají k plotně, můj úspěch tu nedocení

Boxerská mistryně světa: Nebojím se ničeho, Češi mě…

Box je její celoživotní láska. Fabiana Bytyqi vybojovala po letech tréninku titul profesionální mistryně světa…

Vědecká pravda, za kterou dostanete od hodných lidí přes hubu

Vědecká pravda, za kterou dostanete od hodných lidí…

Současný psychologický a biologický výzkum pokročil do takové hloubky, že v úplnosti rozmetal tradiční…