Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tato novinka vydržela náraz dvou náklaďáků. Problém ale udělala jejich výrobci

Li Auto i8 Crash test
Li Auto i8 Crash test
Li Auto i8 Crash test
Li Auto i8 Crash test
15 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (0)

V běžném nárazovém testu se nový vůz obvykle setká se stěnou nebo speciálním vozíkem. Novinka mladé čínské automobilky zkusila bezpečnost ukázat při nárazu do náklaďáku a způsobila tím problém jeho výrobci. 

Čínská auta dlouhodobě nemají dobrou pověst, hlavně co se bezpečnosti týče. V Evropě za to mohou zejména příšerné výsledky nárazových testů Euro NCAP, kde se nechvalně proslavily vozy jako Landwind X6, Brilliance BS6 nebo Suda SA01. V posledních letech se situace zásadně zlepšila, ostatně už v roce 2013 byl nejlépe hodnoceným vozem Euro NCAP čínský Qoros 3. Dnes to při pohledu do žebříčků vypadá, že se Číňané předhánějí o přední pozice v bezpečnosti. Výjimky stále existují, jak dokazuje třeba nula hvězdiček pro MG5 v australském ANCAP.

Z ukázky bezpečnosti se každopádně stal populární segment při představování novinek a automobilky vymýšlejí různé způsoby, jak ji demonstrovat. Auta tak shazují z jeřábů nebo vrtulníků, hážou na ně betonové bloky nebo kontejnery. Něco podobného zkusila také automobilka Li Auto, která před pár dny představila novinku i8.

Li Auto je startup založený v roce 2015, který se stal populární díky řadě velkých SUV se sériovým hybridem. Kromě těch se loni pustil také do čistě elektrických vozů s velkým a odvážně střiženým MPV Li Mega. Na ten navazuje technikou i vzhledem právě menší i8, které už ve článku představil kolega Mario.

Při představení se každopádně ukázalo video, ve kterém rychlostí 61 km/h jedoucí i8 nejprve baterií najede na strategicky umístěný patník, který do ní udělá rýhu. Poté se čelně srazí s 8 tun vážícím náklaďákem, který jede rychlostí 100 km/h. Poté do stejného i8 ještě další takový náklaďák narazí ze strany. Li následně demonstruje, že všech devět airbagů zafungovalo správně, dveře jde stále bez problému otevřít a v prostoru pro posádku se náraz zásadně neprojevil.

Test provedla čínská státní instituce China Automotive Engineering Research Institute, a jeho nezávislost určitě můžeme rozporovat, výsledek každopádně vypadá efektně. Reakce Číňanů však mířily na trochu jiné aspekty videa. Třeba to, že při nárazu osobní auto dokázalo 8 tun vážící náklaďák zvednout do vzduchu tak, že se chvíli nedotýkal asfaltu ani jedním kolem. Podle automobilky náklaďák opravdu vážil 8 tun, zatímco i8 2,6 tuny.

Především se ale řeší stav náklaďáku, jehož kabina se po čelním nárazu uvolnila, přepadla dopředu a málem se oddělila od podvozku úplně. V obou náklaďácích navíc po nárazu nevyletěly airbagy, které snad ani nemají. A tak zatímco posádka i8 by vystoupila bez větších zranění, řidič náklaďáku by na tom byl asi podstatně hůře.

Navzdory běžnému postupu navíc je ve videu jasně vidět logo náklaďáku na volantu. Jde o značku Chenglong, která spadá do koncernu Dongfeng a v Číně jde o jednu z nejpopulárnějších značek větších užitkových vozů. Netrvalo samozřejmě dlouho, než se na sociálních médiích Chenglongu začaly objevovat negativní komentáře, kritizující výsledek náklaďáku v nárazovém testu.

Video placeholder
Li Auto i8 Crash test • Zdroj: Li Auto

Na to firma reagovala prohlášením, ve kterém zpochybňuje nezávislost testu. Podle Chenglongu byly na jejich produktu provedeny zásahy, včetně změny odpružení. Podle jejich interního testování se prý náklaďák měl zachovat jinak a obvinila Li Auto ze závažného pochybení. V prohlášení zástupci Chenglongu dokonce píšou, že „chytří lidé vidí skrze tento klam“.

Li Auto se každopádně snaží situaci zklidnit tím, že původní video bylo staženo a nahrazeno novým, kde je logo rozostřeno. A vydalo prohlášení, ve kterém se mimo jiné píše, že „naše video nemělo za úkol ukázat bezpečnost jiného produktu; tento test by neměl být brán v potaz v hodnocení bezpečnosti vozu jiné značky.“ Náklaďáky prý byly pořízeny jako ojeté a „způsobení kontroverzí společnosti Dongfeng Chenglong nebylo záměrem.“

Následný dodatek dokonce říká, že „Dongfeng Chenglong je v Číně měřítkem pro užitkové vozy a řidiči mají naprostou důvěru v kvalitu i bezpečnost jeho vozů. S tímto na mysli bychom chtěli objasnit, že mezi Li Auto a Dongfeng Chenglong Motor neexistuje žádná přímá konkurence.“

A právě neexistující konkurence mezi oběma automobilkami asi dává najevo, že není nutné Li Auto podezírat ze záměrného poškození jiné značky. Ačkoliv čínské vozy ušly v bezpečnosti a kvalitě dlouhou cestu, pro užitkové to zdaleka tak neplatí. V jejich případě totiž o nákupu rozhodují jiné ukazatele než bezpečnost posádky.

Zdroj: Cnevpost, zdroj foto: Li Auto, zdroj videa: Li Auto

Začít diskuzi