I Hyundai pracuje na zážehovém nafťáku. Předhoní Mazdu?
Korejská automobilka, či přesněji její americké vývojové centrum sídlící v Ann Arbor, obdrželo nedávno finanční dotaci ve výši 4,95 miliónů amerických dolarů (přes 103 milionů korun) od amerického úřadu pro energetiku na podporu vývoje spalovacího motoru s technologií HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition).
Motor s technologií HCCI je obecně spojován hlavně s Mazdou a jejím motorem SkyActiv-X. Jenže na takto koncipovaném agregátu již nějaký čas pracuje také Hyundai, přičemž zmíněný grant pomůže již rozpracovaný projekt dále rozvinout. Motor s technologií HCCI v podání korejské automobilky se spoléhá stejně jako motor Mazdy na zapalování svíčkou jen v určitých režimech. V jiných se využije vysoké teploty ve válci vzniklé stlačením směsi, tedy podobně jako u dieselu. Motor má přímé vstřikování benzínu a také přeplňování. A sice kromě běžného turbodmychadla se uvažuje také o kompresoru, oboje ve spolupráci s firmou Delphi.
Nový motor Hyundai s koncepcí spalování HCCI je součástí velmi ambiciózního plánu Korejců. V rámci toho chce Hyundai spolu se značkou Kia uvést na trh do roku 2025 až 38 nových modelů aut, které by byly šetrné vůči životnímu prostředí. Z hlediska pohonu se počítá jak s motory HCCI, tak také s hybridy a rovněž plug-in hybridy. O vznětových motorech se zpráva nerozepisuje.
Kdy se pokrokově řešený motor Hyundai HCCI objeví na trhu, zpráva neuvádí. Zcela jistě s ním ale Korejci Mazdu nepředhoní, neboť uvedení motoru Mazda SkyActiv-X je naplánováno už na druhou polovinu příštího roku.