23.1. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Mazda Skyactiv-X: Opravdu bude spalovací revoluce tak úsporná?

Mazda Skyactiv-X: Opravdu bude spalovací revoluce tak úsporná?

Připravovaný revolučně řešený benzinový motor SkyActiv-X od Mazdy by měl přinést o 20 až 30 procent větší úspornost v porovnání s výkonově ekvivalentním zážehovým dvoulitrem. Ale bude tomu skutečně tak?

Nového motoru SkyActiv-X, který jako první na světě dokáže kombinovat zážehový princip spalování se vznětovým u motoru spalujícího benzin, bychom se měli dočkat v roce 2019. Do té doby budeme muset vzít za vděk informacemi poskytovanými samotnou Mazdou. V úvodu uvedená hodnota snížení spotřeby zazněla nedávno z úst Eijie Nakaiho, vedoucího manažera vývoje spalovacích motorů, který to prozradil britskému Autocaru.

Nového revolučně řešeného agregátu se sice dočkáme nejdříve za rok, avšak vybrané redakce motoristických časopisů již měly možnost nový motor vyzkoušet v prototypu. Mezi nimi i britský Autocar, jenž vůz poháněný motorem SkyActiv-X podrobil testu spotřeby, při němž dosáhl o zhruba 14 procent lepšího výsledku než s motorem 2.0 SkyActiv-G. Jak ale uvádí dále, do představení motoru ještě zbývá nějaký čas, který Japonci jistě využijí k dalšímu cizelování motoru.

Hrátky se směsí

Motor SkyActiv-X pracuje s takzvaným SCCI spalováním. Jedná se o zkratku Spark Controlled Compression Ignition. Velmi zjednodušeně řečeno, v některých režimech je směs zažehnuta klasicky od svíčky, v jiných ale převážně vysokou teplotou vzniklou značným stačením zápalné směsi. Tedy jako u naftového motoru. K tomu je zapotřebí variabilní kompresní poměr od 14,7:1 v režimu klasického zážehového motoru a tedy zapalování směsi výhradně od svíčky, až po více než 29,4:1, při němž se uplatní chudá zápalná směs. Změny kompresního poměru ale motor nedosahuje použitím přídavného mechanismu jako například motor Infiniti VC-T, ale pouze rozdílným takzvaným středním efektivním tlakem u jednotlivých válců.

Mazda odhaluje techniku budoucnosti, nabídne vznětový motor na benzin

V jakém režimu se tedy uplatní běžná zapalovací svíčka v kombinaci s nižším kompresním poměrem? Bude to zejména ve fázi ohřívání motoru a dále při jeho práci ve vysokých otáčkách. V běžném jízdním režimu, který zahrnuje zhruba 80 procent doby, po níž je motor vozu používán, se počítá s chudou zápalnou směsí.

Přesněji půjde spíše o formu vrstvené směsi, přičemž svíčka zažehne pouze bohatší a velmi malou část objemu směsi ve válci nacházející se v její těsné blízkosti. O zbytek, tedy o vznícení zbylé chudší směsi ve válci, se postará vysoká teplota, vznikající jednak od zmíněného zážehu svíčkou a dále také značným stlačením směsi ve válci. K tomu se navíc ještě používá přeplňování kompresorem. V současné době nabízí vývojový motor SCCI výkon 187 koní (137,5 kW).

Spolupracujeme s TipCars.com
Geis: Péče o zaměstnance je stále důležitější Geis: Péče o zaměstnance je stále důležitější

Podle Hospodářské komory ČR chybí tuzemským firmám zhruba…

Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur

Až škody ve výši miliardy eur (25,8 miliardy korun) mohou…

Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify

Český startup Apify hlásí další úspěšnou investici. Ta…

 

Štítky Mazda Technika

 

Přidat názorDiskuse: Mazda Skyactiv-X: Opravdu bude spalovací…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší

Německá závodnice Sabine Schmitz obkroužila slavnou…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 





 
Video: Maserati Ghibli S Q4. Všechno je jinak!

Video: Maserati Ghibli S Q4. Všechno je jinak!

Včera

Sedan vyšší střední třídy, ovšem původem z Itálie. O zábavu bude postaráno, testujeme Maserati Ghibli S Q4!




Blesk.cz

Mladý pár instagramových cestovatelů: „Za vším tím pozlátkem je tvrdá dřina!“

Mladý pár instagramových cestovatelů: „Za vším tím…

Jake (26) a Marie (28) se rozhodli investovat všechnen svůj čas a peníze sobě a své vášni k cestování. Krásné…

Drtikol Kratina vdal krásnou dceru! Podívejte se, jak jí to slušelo!

Drtikol Kratina vdal krásnou dceru! Podívejte se,…

V sobotu vdal jednu ze svých tří dcer herec Vladimír Kratina (66)! Dceru Dominiku (25), modelku a někdejší…

 

iSport.cz

Ztráta Němců? Chyběla jednota, divil se Kahn. Nechápu, zuřil Hummels

Ztráta Němců? Chyběla jednota, divil se Kahn.…

Die Mannschaft má problém. Němečtí fotbalisté vstoupili do šampionátu v Rusku prohrou 0:1 s Mexikem. Tedy…

Extrémní tribuny na MS poprvé v akci. Klepaly se mi nohy, popsal svědek

Extrémní tribuny na MS poprvé v akci. Klepaly se mi…

Sedí tam jako v divadle. Jen ta opona chybí. Montované tribuny vedle stadionu v Jekatěrinburgu, kde včera kopali…

 

Reflex.cz

Zemanovi všichni ustupují, jeho zásahy do vznikající vlády by však měl zarazit Ústavní soud

Zemanovi všichni ustupují, jeho zásahy do vznikající…

Druhá vláda Andreje Babiše ještě ani fakticky nevznikla a na obzoru už se rýsuje černý mrak, který může celé…

Jak se dělá tunel: Češi v akci na Islandu

Jak se dělá tunel: Češi v akci na Islandu

Tunel je skvělý vynález. Spojuje dvě místa nejčastěji na opačných stranách horského masivu, ale i pod řekou,…