Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ideální rodinné auto: MPV vs. kombi vs. SUV - Kdo je tady rodinný typ?

Martin Frei
Diskuze (260)
Často se nás ptáte, jaké rodinné auto je nejlepší. Tentokrát nepůjde o model ani značku, ale o poměr krásy a praktičnosti.

Srovnáváním praktické využitelnosti a přátelskosti k rodině se ve Světě motorů zabýváme už tradičně. V minulosti často vítězila MPV – nabízela snadné nakládání i variabilní uspořádání prostoru. Velká terénní SUV sice lákala na závratné objemy kufru a možnost upoutání tří dětských sedaček vedle sebe, ale ekonomicky vypadala ze hry kvůli vysoké ceně. Rozmach menších a levnějších SUV, která zaplnila trh v posledních letech, budí dojem optimálního kompromisu a často se o nich mluví jako o rodinném ideálu. Vedle nich a MPV se už ale skoro zapomíná na klasické kombíky.

Proto jsme se rozhodli všechny kategorie postavit vedle sebe a vystavit je několika zkouškám ze života.

Kdo proti komu

Rodinný pohled na věc se neobejde bez dětí. Ty nejdříve musíme do auta dostat, protože to samy buď nedokážou, nebo nechtějí. Vstupní disciplínou tedy bude symbolicky nastupování.

Dalším hlediskem bude komfort sezení. Dvou- či tříletým ratolestem mohou totiž připravit klaustrofobické stavy i auta, do kterých bychom to my dospělí vůbec neřekli.

Nezapomeneme ani na zavazadla. Na simulaci víkendových manévrů máme připravenou sadu sestávající z jednoho kočáru s korbou, jedněch golfových holí a dvou cestovních kufrů.

Dále prověříme výhled řidiče ze všech vozů a závěr bude patřit disciplíně, kterou jste ve Světě motorů ještě neviděli: mytí oken.

Kombi nižší třídy zastoupí Škoda Octavia, MPV Volkswagen Touran a malá SUV Renault Kadjar. Kromě nich se testu zúčastní zanedlouho dvouletý Davídek Baborský a vypůjčená babička Dáša, takto sekretářka naší redakce.

Usazení dítěte do dětské sedačky

Volkswagen Touran

Do každého auta je třeba děti zvednout. Do MPV ovšem o hodně výš než do kombíku, což Dáša cítí v zádech. Naštěstí si tahle auta nehrají na eleganci a mají hezky hranaté a dlouhé dveře, což usnadní zaplouvání do sedačky. Davídek si může tak akorát natáhnout nohy, ovšem jen dokud nebude potřeba sedadlo posunout vpřed. A jak dále uvidíme, může to být nutné.

Renault Kadjar

Tady je sedák uložený vůbec nejvýš, dveře nejkratší a střecha nízká. Pokud si Dáša nepořídí jeřáb, už se s nakládáním docela nadře. Davídka musí zvednout do výšky ramen, protáhnout ho úzkou dírou dovnitř a pořádně se předklonit, aby zaplul do sedačky. Jak junior poroste, bude to s ním čím dál těžší. Tradovaná pověst, že malá SUV jsou pro starší lidi s vnoučaty to nejlepší, se nám jaksi nezdá. Místo vzadu je ale myšleno pro dospělé a Davídkovi stačí.

Škoda Octavia Combi

Jestli se lidem zralého věku budou děti někam nakládat snadno, bude to právě tady. Sedadla nejsou zbytečně vysoko, a tak ani manévr nežádá velkou sílu. Octavia navíc boduje opravdu širokými dveřmi a rekordním prostorem před zadními sedadly. I na usazování do sedačky je tedy spousta místa, za jízdy si Davídek si může v klidu bimbat nataženýma nohama a blízkost spolujezdce ho nestresuje. Což bude nejspíš platit i opačně. Díky dlouhému rozvoru se může ideálu na snímcích vyrovnat ještě Renault Mégane Grandtour. V ostatních kombících nižší třídy tolik místa přebývat nebude, ve Fordu Focus nebo Peugeotu 308 rozhodně méně než ve vysokých MPV. To ovšem odpovídá tomu, že kombi je levnější.


Mýtus dobrého výhledu

Častým zaklínadlem příznivců vyšších vozů je lepší výhled. Pravda je to ale jen částečně. Stejně jako řidič dodávky má posádka MPV či crossoveru přehled o provozu o tři auta před sebou – tedy pokud to nejsou další MPV a crossovery, což je stále častější. Bezprostřední okolí vozu však pro ně může být velkou neznámou. Názorně to ukazuje náš test viditelnosti kuželu umístěného šikmo vpředu. S testovanou trojicí vozidel jsme najížděli tak blízko, aby byl jeho vrchol viditelný pravým dolním rohem čelního skla. Výsledek leckoho překvapí: nejenže nejhorší výhled sledujeme kolem zavalité přídě Renaultu Kadjar, ale vůbec nejlépe je vidět ze Škody Octavia.


Zavazadlový prostor

Volkswagen Touran

V pohlcování zavazadel si hranaté MPV věří. Golfové hole ukládáme nejprve napříč, před ně velký kočár, vedle něj oba kufry a můžeme zavřít. Paráda, základní úkol splněn. V doplňkové soutěži už to ale smrdí plichtou – podélně se golfové hole nevejdou, alespoň ne v základní konfiguraci.

Jako správné MPV touran dovoluje zadní sedadla posouvat, takže metrovou délku si nakonec vytvoříme a naložili bychom víc, ale samozřejmě na úkor místa v kabině. A Davídek by začal okopávat opěradlo řidiče. Touran je schopné MPV, ale i to má svá omezení.

Renault Kadjar

Příčná zástavba golfových holí vychází díky široké karoserii hladce, ale s délkou je francouzský elegán na štíru. Z obou kufrů vměstnáme vedle velkého kočáru jen jeden, a to na výšku. Druhý budeme muset poslat poštou, nebo si pořídit rakev na střechu. Stejný výsledek přináší otočení golfových holí podélně – ucha zůstávají zvědavě koukat ven, takže kufr nezavřeme. A to není mezi malými SUV žádná výjimka. Že, Kio Sportage?

Škoda Octavia Combi

Jak vidíte na snímcích, dobře postavené kombi splní všechny úkoly a samo si přijde pro další. Bezpečně pojme golfové hole do hluchého místa za zadními opěradly. Tady je kufr nejužší, jelikož ho ze stran tísní podběhy, a zároveň sem nelze stavět věci svisle, protože opěradlo je skloněné. V další fázi míří do útrob kombi velký kočár s korbou a oba kufry. I u stropu má navíc zavazadelník dostatečnou délku, takže ani nahoře nic nečouhá ven a víko za celým naším nákladem jen tiše zaklapne. Nakládání tedy proběhlo zcela bez překážek a dodatečná disciplína uložení golfových holí podélně ukazuje, že pakovat by se dalo i jinak a možná ještě víc. I tady platí, že octavia je rekordmanka, ale na rozdíl od místa na zadních sedadlech má v objemu a využitelnosti kufru konkurenci výrazně silnější. Zejména modely stavěné výhradně s vlečenou zadní nápravou se drží v těsném závěsu – Peugeot 308 SW nebo Honda Civic. S elegancí to některé kombíky možná nepřehánějí, ale jejich praktičnost nepodceňujte.


Úkol lze splnit levně

Tak si to pojďme přebrat. Do octavie se vešla všechna zavazadla, a ještě zbylo místo na další. Dítě jsme v ní usadili snadno a k jeho naprosté spokojenosti. Přitom nebýt to zrovna vyšperkovaná verze RS TDI 4x4, vyšla by z testované trojice nejlevněji. S nízkým těžištěm a snadnou ovladatelností je to navíc i řidičsky nejpřátelštější auto. Volkswagen Touran si nechává připlatit za prostornost a variabilitu, ale také nezapře, že je o 15 cm kratší. Výhodu by mohl mít při převážení vyšších předmětů, z naší konkrétní zkoušky, opřené o každodenní rodinnou situaci, vyšel naopak o chlup hůř. Za vysokou a krabicovitou karoserii přitom platí jak horšími jízdními vlastnostmi, tak vyšší spotřebou paliva, a například se v zimě hůř vytápí. Ani Renault Kadjar jakožto zástupce vrcholícího módního trendu nestojí málo peněz, v roli rodinného vozu nás však přesvědčil nejméně. Za elegantně tvarovanou záď platí krátkým kufrem, což jeho využitelnost přivádí na limit. Že se děti do vysoko uložených sedadel ukládají nejpracněji, je důsledek obrovské 20cm světlosti, kterou skromný mechanický základ jen těžko zúročí v těžkém terénu. Na zpevněné silnici vysoké těžiště naopak kompromituje jízdní vlastnosti.

suv renault skoda vw octavia svetmotoru mpv suv renault skoda vw octavia svetmotoru mpv

Na čem také záleží, aby byla rodina spokojená

1. Rozvor vs. umístění zadních sedadel

Vozy klasických formátů jako hatchbacky, kombíky (a také většina SUV) mají zadní sedadla uložená mezi zadními blatníky. Tam je méně místa na šířku, takže většinou nelze umístit tři dětské sedačky vedle sebe, případně usadit vedle dvou dětí ještě babičku. Aby se do MPV vešla tři samostatná a posuvná sedadla, musejí být vysunutá před zadní nápravu, do širšího místa karoserie. Z toho plyne zásadní omezení: při stejném rozvoru je v MPV méně místa na nohy. Pokud už děti rostou do věku „samá ruka, samá noha“, nebo má vůz zároveň sloužit přepravě dospělého sportovního týmu, je dobře na to myslet. Typickou ukázku představuje dvojice dosluhujících modelů Renaultu: Mégane Grandtour i krátké MPV Scénic mají rozvor stejných 2702 mm, nohy si ale natáhnete jen v prvním z nich. Nejprostornější Grand Scénic má v zájmu pohodlí rozvor prodloužený až na 2770 mm.

2. Tvar zádi vs. využitelná délka kufru

Ať se designéři snaží sebevíc, praktický tvar málokdy vypadá hezky. Ústupky kráse i aerodynamice vedou vždy k tomu, že je kufr nahoře o dost kratší než dole, případně svažující se střecha snižuje vstup. Třeba do zavazadlového prostoru Mazdy 6 se naše sestava vejde hodně natěsno, přestože celková délka vozu není nijak podměrečná. Stejně zrádný může být oblý práh: maximální délka kufru sice vyhovuje, ale u krajů je auto o čtyři pět centimetrů kratší a kočár už kouká kolečky ven. Naše rada nepotěší všechny, ale je zcela jednoduchá: nebojte se krabicovitých ani oplácaných tvarů. Že takhle vždycky vypadal třeba Golf Variant nebo Astra Caravan, nebylo neschopností designérů, ale ohledy na zákazníka. Dnes vidíme stejné rozdíly mezi elegantními crossovery s téměř sportovně tvarovanou zádí (Kia Sportage, Nissan Qashqai, Renault Kadjar) a hranatějšími SUV, která se nestydí za to, že něco odvezou. Mezi nimi vedou Honda CR-V, Mitsubishi Outlander nebo Subaru Forester.

3. Nepodceňujte vnitřní výšku

Že crossovery nepůsobí tak těžkopádně, má kromě kratší zádi na svědomí i štíhlá silueta. Tedy vyšší podlaha a nižší střecha. Není těžké si spočítat, že místa mezi nimi je vlastně stejně jako v obyčejném hatchbacku. Proto se variabilita vnitřního prostoru ani pocitová volnost pohybu v kabině nemůže rovnat MPV. Ve srovnávacím testu Renaultu Kadjar s Hondou CR-V jsme naměřili rozdíl ve vnitřní výšce kabiny celých deset centimetrů. Proto se v hondě může sedět vzpřímeněji, zadní sedadla mohou být dál vpředu a víc místa zbude na kufry.


4. Vy, nebo motor?

Vliv na prostornost má i uspořádání mechaniky. Výmluvnou ukázkou je rozdíl mezi vnitřním prostorem Renaultu Grand Scénic a Fordu Grand C-Max. Zatímco francouzští konstruktéři dokázali sjednotit sklon všech motorů výfukem dozadu a vytvořit velmi krátkou příď, návrhářům modrého oválu svázala ruce globální produktová filozofie One Ford. Americké modely na stejné platformě používají motory skloněné opačně, což si vyžádalo dlouhou kapotu. O to méně místa zbývá posádce. Při téměř shodném půdorysu má Grand C-Max v sedmimístné verzi o 250 litrů menší kufr než Grand Scénic.


5. Snadná údržba

Letní hmyz, bláto ze stavenišť, zimní plískanice – důvod k mytí čelního skla se najde v každou roční dobu. U kombíku hračka, i na okno menšího MPV dosáhne řidič střední postavy celkem snadno. Přinejhorším si může stoupnout na práh otevřených dveří. Vysoká stavba SUV ale nedává jinou šanci než šplhat po kole na kapotu. A teď si představte, že je ze skla potřeba seškrábat vrstvu zledovatělého sněhu…


Když pět sedadel nestačí

Pryč jsou doby, kdy se po sedmimístných autech sháněly jen rodiny s mnoha dětmi. Od prázdnin s babičkou a dědou dnes často vede rychlá úvaha k mnoha příležitostem během roku, kdy další místa přijdou vhod. Takto vybavené vozy však mají svá specifika, na která se vyplatí myslet před koupí.


Kolik zaplatíte za kombi, MPV a SUV u jedné značky
Ford
Focus kombi 1.6 Ti-VCT/77 kW 366 990 Kč
C-Max 1.0 EcoBoost/74 kW 401 990 Kč
Grand C-Max 1.0 EcoBoost/74 kW 426 990 Kč
Kuga 1.5 EcoBoost/110 kW 625 990 Kč
Kia
Cee´d SW 1.4 CVVT/73 kW 319 980 Kč
Carens 1.6 GDI/99 kW 414 980 Kč
Sportage 1.6 GDI/99 kW 459 980 Kč
Opel
Astra Sports Tourer 1.4/74 kW 335 900 Kč
Zafira Tourer 1.4 Turbo/88 kW 427 900 Kč
Antara 2.4/123 kW 425 900 Kč
Peugeot
308 SW 1.2 PureTech/81 kW 382 000 Kč
5008 1.6 BlueHDi/88 kW 510 400 Kč
3008 1.6 BlueHDi/88 kW 536 000 Kč
Renault
Megane Grandtour 1.2 TCe/85 kW 389 900 Kč
Scenic 1.2 TCe/85 kW 474 900 Kč
Grand Scenic 1.2 TCe/85 kW 489 900 Kč
Kadjar 1.2 TCe/85 kW 464 900 Kč
Toyota
Auris Touring Sports 1.33/73 kW 398 900 Kč
Verso 1.6 Valvematic/97 kW 459 900 Kč
RAV4 2.0 D-4D/105 kW 594 900 Kč
Volkswagen
Golf Variant 1.2 TSI/63 kW 402 900 Kč
Touran 1.2 TSI/81 kW 555 900 Kč
Tiguan 2.0 TDI/110 kW 637 900 Kč
Martin Frei
Diskuze (260)
21. 2. 2017 15:25
Re: Sila kombi
Vyzkoušejte si posadit dítě do protisměrné sedačky někde na parkovišti, když vedle Vás stojí auto. Proto sem si pořídil MPV s posuvnými zadními dveřmi a mám klid.
21. 2. 2017 15:16
Re: Sila kombi
Ford C-max grand?
31. 5. 2016 15:21
rodinny auto
Podla meho nazoru jedno z najlepsich vozu na trhu co se tyce rodinnych parametru je urcite novy grand scenic. Pro moji rodinu rozhodne skvely auto. Urcite doporucuji :-)

[odkaz]
31. 5. 2016 15:09
rodinny auto
Podla meho nazoru jedno z najlepsich vozu na trhu co se tyce rodinnych parametru je urcite novy grand scenic. Pro moji rodinu rozhodne skvely auto. Urcite doporucuji :-)

https://www.renault.cz/vozy/nove-vozy/…
21. 1. 2016 19:37
precetl jsem prvni odstavec - frei je asi zhulenej
mam prakickou zkusenost s tremi detmi a tremi vozy - tiguan, sharan, passat. tedy prakticky to same, co je v testu. prave kvuli vysce nad zemi se deti snaze ukladaji do sedacek v mpv a suv, oser na zada je to v passatu. dal jsem to necetl, frei je vul.