Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia Combi 1.6 TDI DSG – Druhý pokus

Martin Machala
Diskuze (140)
U prvního testu faceliftované Škody Octavia jsme si stěžovali na hlučnější podvozek a rázy na nerovnostech. Jak nejen v tomto směru dopadla Octavia Combi s motorem 1.6 TDI?


Design, interiér


Trojková octavia je velmi citlivá na konkrétní konfiguraci, respektive hlavně její podvozek. Zatímco třeba vrcholné RS je v obou motorických verzích skvěle vyvážené a kromě jistoty v zatáčkách nabídne i výborné tlumení nerovností, jiné varianty na tom zdaleka tak dobře nejsou. Třeba první čtyřoký test Octavie Combi s dvoulitrovým TDI o výkonu 110 kW (a tedy vlečenou zadní nápravou), převodovkou DSG a příplatkovými elektronickými tlumiči. Přidejte osmnáctipalcová kola, kompletní výbavu včetně panoramatické střechy a máte po klidu. Tedy na určitém typu nerovností, testovanému šedému kombíku nechutnaly hlavně širší příčné. Schytat takhle nějakou ostřejší asfaltovou vlnku… No, nic moc!

Stejnou zkušenost s testovým dvoulitrovým TDI, DSG a elektronickými tlumiči jsem měl už s předfaceliftovanou octavií, na chlup to samé psal i David Bureš z prvních zahraničních jízdních dojmů. A oba jsme se taky shodli na výše popsaném, že komfort odpružení mohou jiné varianty zvládat daleko lépe.

Ano, můžou… Ale co aktuálně testovaný bílý kombík? Znovu má jen vlečenou nápravu, zase ty osmnáctky, panoramatická střecha a spol., převodovka DSG a vznětový motor (i když menší, pouze šestnáctistovka). Ani tohle nejsou úplně nejlepší výchozí podmínky, tak uvidíme!

Ještě pořád nic moc?

Překvapilo mě, jak rychle se faceliftované octavie po Česku rozšiřují. Alespoň já už je potkávám docela často, nejvíc pak s páskem LED diod ve spodní části světlometů. Ještě pořád si dovedu najít úhel, z něhož se mi novinka moc nelíbí, u základních verzí bez pásku je těch úhlů o něco víc… Co vy? Už si zvykáte?

Čert vem čtyři oči, pro mě začíná být nejkontroverznější novinkou faceliftu skleněný displej s úhlopříčkou 9,2 palce. Ano, mám dotykový telefon, chápu, že asi i kvůli jednoznačné nadvládě těchto přístrojů se automobilky uchylují ke stejnému řešení i v případě displejů, ale nevím… Stopy po prstech jsou moje úchylka, to bych ještě neobjektivizoval. Ale že musím pro volbu jednotlivých funkcí u dotykového displeje vždy přes základní menu, to je zbytečný krok navíc. U minulé verze jsem si jednoduše vybral tlačítko po straně displeje a byl jsem tam. Chybějící otočný ovladač pro hlasitost bych díky alternativě na volantu ještě omluvil, stejné tlačítko pro manuální ladění stanic mi ale strašlivě chybí.

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni  

Co rozhodně nechybí, jsou nejrůznější formy konektivity a také on-line služeb. Nemůžu si pomoct, ale je to celé zatím trochu nedomyšlené, Škodovka by měla všechny služby sjednotit do jednoho celku. Takto si zatím vybíráte ze dvou nezávislých funkcí – Škoda Connect a Care Connect. S první se spárujete prostřednictvím telefonu, případně samostatné SIM karty. A pak už můžete využívat třeba navigace z googlu, k dispozici máte také info o počasí nebo cenách pohonných hmot. Care Connect (prodává se za 8100 Kč) pak má vlastní integrovanou SIMku a slouží hlavně po potřeby tísňového volání, díky této funkci umí rovněž auto komunikovat se servisem. Tři roky pak můžete zdarma využívat zasílání informací do telefonu o stavu vašeho auta – třeba to, jestli se stále nachází tam, kde jste ho zaparkovali.

Užitečné. Ale proč musím u Škoda Connect při párování systému s telefonem zadávat VIN? A pro další služby využívat jinou službu, tedy Care Connect? Všechny tyto on-line funkce bych poprosil sloučit do jednoho balíčku, vypustit to příšerně zdlouhavé zadávání kódu VIN a zajistit, aby služby spolehlivě fungovaly s každým telefonem. Zatím je nedodělků docela dost.

Motor, jízdní vlastnosti


Šestnáctistovka TDI je nejprodávanějším motorem v octavii a za dobu svého působení se dočkala hned dvakrát navýšení svého výkonu. Začínala na 77 kW, aby se přes 81 dostala na stávajících 85 kW. Vstřikovače Delphi zůstaly, Škoda zapracovala na naladění softwaru. Nejvyšší točivý moment 250 N.m by pak měl působit v širším pásmu otáček, výrobce udává spektrum 1500 až 3200.

Pěkné, opravdu se ale na slíbené hodnoty můžeme těšit? Testovaný bílý kousek jsme tak vzali na válcovou zkušebnu společnosti Dieselpower a šestnáctistovku změřili. Výstup najdete v grafu, každopádně hodnoty výkonu i točivého momentu jsou vyšší než v oficiálních technických údajích. Konkrétně u výkonu jsme naměřili 93,6 kW (při 3663 otáčkách), točivý moment pak vrcholí hodnotou 278,1 N.m při 2479 otáčkách. Jak je však vidno z grafu, zhruba kolem zmíněných šestnácti set je k dispozici už v podstatě kompletní nálož newtonmetrů.


Jízda naprosto přesně potvrzuje naměřené parametry. Nad 3500 tisíce nemá cenu motor točit, tady mu docela rychle docházejí síly. Zatímco z nízkých otáček se sbírá tak, že vás nenapadne, proč byste si měli kupovat silnější dvoulitr, ve vyšších rychlostech je to jinak. Ani nemusíte spěchat po Německu, stačí třeba dálniční nájezd. Ve zpětném zrcátku kamion, plyn na podlahu, abyste se co nejrychleji dostali bezpečně nad stovku, a šestnáctistovka najednou nemá, kde brát. Dvoulitr se bude hodit.

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni  

Ale jenom kvůli suverénnější dynamice, spotřeba je podle očekávání velmi přijatelná. Týdenní test jsem absolvoval s průměrem 5,5 litru, mimo dálnice a město se dá udržet pod pěti. Jestliže se však vydáte na delší dálniční projížďku, počítejte tady spíš s průměrem kolem 6,5 litru.

Spolupráce se sedmistupňovým DSG (dvě suché spojky) je bezproblémová, řekl bych, že výrazně plynulejší a méně vrtkavá než v případě dlouhodobě testovaného Seatu Ateca (dvoulitr TDI a rovněž sedm stupňů). Ve španělském SUV se musíte naučit zacházet s plynem tak, aby převodovka zbytečně nepodřazovala a akcelerace byla plynulá, s bílou octavií jsem podobné problémy neměl.

Vždy jen klasika. Pomůže komfortu?

Tohle je dobrá zpráva – šestnáctistovku TDI si nikdy nemůžete koupit s elektronickými tlumiči. Na displeji (viz galerie) sice stále může svítit výběr z módů Eco, Normal, Sport a Individual. Nastavení podvozku s klasickými tlumiči však volbou režimu neovlivníte, dočkáte se jen jiné odezvy na přidání plynu, upraví se také řazení převodovky DSG.

A teď ne úplně dobrá zpráva – kombík bez zmíněných adaptivních tlumičů nemůže mít hydraulické uložení zadní nápravy. A to se podílí na lepším komfortu (nebo by mělo). Že se to hydrolágrům ale nedaří úplně stoprocentně, dokazuje první test faceliftované octavie (v úvodu zmíněná verze 2.0 TDI s podvozkem DCC).

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni  

A co tedy testovaný kombík? Šestnáctistovka TDI, převodovka DSG, vlečená zadní náprava, klasické tlumiče a osmnáctipalcová kola? Ideální to není, zadní náprava se však přece jen uklidnila. Rozdíl je to citelný na první ostřejší nerovnost, s menšími koly bych si už možná troufl mluvit o opravdovém pohodlí. Osmnáctky jsou opravdu zbytečně moc. V testovém bílém případě tak už nepřicházely nenadálé ostré rány, spíš jsem na nerovnostech cítil, že vyšší profil pneumatik by si s nimi poradil určitě líp. Tady je lék jednoduchý – prostě si nekupujte zbytečně velká kola!

Závěr


V prvním testu faceliftované octavie jsem konkrétnímu kousku vyčítal nedostatečný komfort zadní nápravy, druhý pokus vyšel v tomto směru škodovce lépe. Klasické tlumiče se s většími výmoly vypořádají opravdu lépe, osmnáctipalcová litá kola ale stejně doporučit nemůžu. Zůstaňte nejvýš u sedmnáctek, nekupujte si panoramatickou střechu (ušetříte peníze a hlavně kila…) a Octavia Combi bude v zásadě pohodlným autem.

Vznětová šestnáctistovka jezdí za 5,5 litru, dynamika je dostatečná do „subdálničních“ rychlostí. Jestliže požadujete výkonovou rezervu a spontánní odezvu i nad 100 km/h, určitě si kupte dvoulitrové TDI. Připlatíte 50.000 Kč, tedy stejnou sumu jako za převodovku DSG. Kombík vybavený motorem 1.6 TDI/85 kW stojí nejméně 562.900 Kč, v základní výbavě Ambition by mi chyběla hlavně automatické klimatizace, za níž se připlácí 18.100 Kč. Určitě bych ještě přihodil 14.000 Kč za paket Ambition Plus, obsahující tempomat, vyhřívané přední sedačky a bluetooth handsfree. A byl bych v zásadě spokojený! Takže to máme… Za slušně vybavenou Octavii Combi 1.6 TDI 85 kW Ambition (převodovku DSG bych asi oželel) 595.000 Kč!

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni  

Nejlevnější verze modelu437.900 Kč (Octavia Combi 1.0 TSI/85 kW Active)
Základ s testovaným motorem501.900 Kč (Octavia Combi 1.6 TDI/85 kW Active)
Testovaný vůz bez příplatků612.900 Kč (Octavia Combi 1.6 TDI/85 kW DSG Ambition)
Testovaný vůz s výbavou949.800 Kč (Octavia Combi 1.6 TDI/85 kW DSG Style)

Plusy

  • Reálně nízká spotřeba paliva
  • Slušně fungující DSG
  • Na klasických tlumičích lepší komfort

Minusy

  • Průměrná dynamika
  • Základní výbava by mohla být bohatší

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (140)
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI DSG
Cena základní sestavy 612 900 Kč
Výbava základní sestavy Dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, sedm airbagů, mlhovky, výškově nastavitelné sedačky vpředu, elektrické ovládání bočních oken, síťový program, litá kola, Full LED světlomety, zadní parkovací senzory, handsfree, automatická klimatizace, tempomat. Kč
Cena testované sestavy 949 800 Kč
Výbava testované sestavy Travel Assist (+55.000 Kč), náhradní kolo (+1600 Kč), automatické světlomety (+3500 Kč), panoramatická střecha (+32.000 Kč), metalíza (+14.700 Kč), čalounění Alcantara/kůže (+35.700 Kč), elektricky nastavitelné přední sedačky (+30.000 Kč), elektrické páté dveře (+10.000 Kč), alarm (+6900 Kč), vyhřívané čelní sklo (+5400 Kč), nezávislé topení (+25.900 Kč), parkovací asistent (+28.200 Kč), parkovací kamera (+8100 Kč), adaptivní tempomat (+17.000 Kč), sound system Canton (+12.900 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 32500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 3200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.1 / 3.7 / 3.9
Emise CO2: 102
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 610 / 1740
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1342 / 645
Rozměr pneu: 225/40 R18
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4667
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1465
d) rozvor (mm): 2686
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Tomogo
24. 10. 2017 23:12
Re: Tragický motor
Naprostý souhlas! Mám toto auto s 1.6 TDI a s DSG jako náhradní od servisu a dokud jsem jezdil po Praze, tak to ještě šlo, ale na dálnici jsem chtěl vystoupit za jízdy, protože hluk byl děsivý. Je to po všech stránkách hrozný motor a kazí jinak poměrně dobré auto. A co se týče vytáčení motoru, tak si myslím, že hranice smysluplnosti je spíš 2500, nežli 3500 ot/min. V rodině máme krom Passata ještě 20 let starou Fiestu s benzínovým motorem 1.4 a na delší cestu po dálnici si raději vezmu tuto Fiestu se spotřebou šest litrů než tuhle vytloukačku nýtů s pěti litrovou spotřebou.
Nejsem ani spokojen s DSG a do mého auta mi DSG nesmí. Řadí si to jak chce, což by ani tak nevadilo, to je daň za automat. Ale řadí to mnohdy blbě a hlavně občas strašně pomalu. Navíc to dokáže zařadit způsobem, který vám potom v manuálním režimu ani nedovolí. Samotnou kapitolou by bylo popisování parkování, kde je potřeba plynulost a jemnost. S klasickým manuálem pohoda, s DSG noční můra!
Co se týče auta, tak kvalitativně asi bez připomínek, jen ten interiér se mi nějak nezdá. Nelíbí se tvar lišt na dveřích, tvar výdechů a jejich chromové ohraničení. A vůbec všechny tvary ve škodovce mi přijdou dost odpudivé, včetně volantu. Ale to už je subjektivní hodnocení a někomu se to může líbit, já z toho dostávám osypky.
Naopak mě poměrně mile překvapily sedačky, i když nemožnost nastavení sklonu sedáku je v dnešní době podle mě už drzost.
24. 7. 2017 20:03
Re: LED světla?
Takže : světla svítí naprosto excelentně, ale ruku v ruce s neskutečně silnými odrazy od všech cedulí u silnice. Je to asi hodně subjektivní, ale je to velmi nepříjemné a tam kde jsem dřív jezdil s dálkovými halogeny, dnes dávám tlumená LED. Za 25.000káče bych si proto dnes radši dopřál spoustu jiné, mnohem užitečnější výbavy.
21. 5. 2017 18:52
Re: Tragédie se nekoná
Nechápu, proč se tu diskutuje o ceně parkovací kamery zrovna. Tady vůbec podle mě nejde o těch 8 tisíc, ale o to, že vůbec za ten příplatek je. Zaráží mě, že se tu nikdo ani nepozastaví nad to celkovou cenou. Je to neskutečně předražený auto.Čalounění Alcantara s kůží 37 táců, parkovací asistent 28 tisíc, tempomat 17 tisíc, atd... Tohle všechno mám v nový Corolle v základu + výborný bi led světla a nádherný 17 kola. A to za 466 tisíc v plný palbě. Ptám se v čem je Oktávka tak úžasná, že stojí 2x tolik?
10. 5. 2017 12:21
Re: RE
Jezdit mozna o neco malo za min budes, jenze, v beznem provozu je ten rozdil minimalni a pritom mas porad 200k k dispozici. Na rozdil od dychavicneho 1.6 TDI, ktere nad stovku prestane tahnout. Proste to snizeni objemu nema realne zadny efekt. Pro ridice urcite ne.
8. 5. 2017 11:24
Re: RE
Mysleno Mondeo 2009 2.2 TDCI, jednotka mirne upravena na 150 kW. Najeto 226 000 (200 000 najeto s upravou). Dlouhodob aspotreba 5.8. Nevim jak jezdis ty, ja jezdim primarne dalnice Ostrava Viden. ta spotreba je dlouhodoba, zadne mereni na kratkou vzdalenost. prevazne jezdim na tempomant 140, obcas v noci nad 220. Za mne je ta spotreba vynikajici, vzhledem k tomu, ze to ma dvojnasobny objem, nez tohleto a akceleruje to prijemne v podstate jakekoliv provozni rychlosti.