Test Auto.cz

Renault Kadjar 1.6 dCi 4x4 – Osvědčený recept

3.7. 2015
Verdikt
 

Nissan Qashqai ukázal, co na evropské zákazníky platí a stal se velmi oblíbeným modelem. Nyní přichází Renault Kadjar vytvořený podle stejného receptu.

Na poli SUV či lépe řečeno crossoverů není Renault žádným nováčkem, ostatně mnozí si vzpomenou třeba na Scénic RX4, oplastované zvýšené MPV s pohonem všech kol z počátku tisíciletí. V posledních letech pak značka prodávala ne zrovna úspěšné velké SUV Koleos a naopak velmi populární malý crossover Captur, který je k dispozici jenom s pohonem předních kol. A přesně mezi tyto dva vozy míří nový model Kadjar, který může mít pohon jedné či obou náprav a sází na přeplňované donwsizované agregáty.

Nelekněte se, ale v tomto testu bude jméno Qashqai skloňováno hned několikrát. Japonec dokázal v Evropě přilákat mnoho zákazníků a stojí za trendem, kdy lidé chtějí raději crossover než vůz s klasickou karoserií. A právě tomuto Nissanu vděčí Kadjar za vznik, vozy totiž sdílejí platformu, mají stejně dlouhý rozvor a vůbec, údajně až dvě třetiny dílů jsou u těchto automobilů totožné. Ostatně proč měnit něco, co funguje?

Na první pohled příbuznost těchto dvou crossoverů jen tak nepoznáte. Kadjar je o několik centimetrů delší a má v našich očích povedenější tvary karoserie. Ty vycházejí ze současného designového směru značky, který známe již od příchodu posledního Clia. Vůz sází na obliny, výrazný znak automobilky a v našem případě i na krásnou červenou barvu Flamme. V celkovém tvaru bystré oko Qashqai pozná, drtivá většina lidí však na nějakou podobnost ani nepomyslí.

Pokud však skloňovaný Nissan znáte dostatečně dobře, objevíte detaily z něj na mnoha místech vozu. Třeba tlačítka pro bezklíčový vstup na vnějších klikách jsou stejná, podobně jako ovládání bočních oken na dveřích (bohužel stále s automatickým zavíráním jen pro řidiče).

obrázek [600 x 353]  

Samotný interiér je však zcela odlišný. Přístrojová deska působí hodnotnějším dojmem, obrazovka multimediálního systému je velice kvalitní a displej se nachází i v kapličce přístrojů. Můžete si měnit pozadí či celkovou grafiku a oceňujeme, že pro vypnutí často otravných bezpečnostních systémů stačí zmáčknout tlačítko nalevo od obrazovky, které vás posune do samostatného menu těchto pomocníků. V jiných vozech to složitě hledáte v palubním počítači či zapomenutém podmenu.

Renault Kadjar – cenové srovnání s konkurencí
ModelRenault KadjarŠkoda YetiNissan QashqaiKia SportageHyundai ix35
Motor1.6 dCi 4x4/96 kW2.0 TDI 4x4/110 kW1.6 dCi 4x4/96 kW2.0 CRDi 4x4/100 kW2.0 CRDi 4x4/100 kW
VýbavaZenAmbitionAcentaComfortTrikolor
Cena [Kč]634.900633.900611.400584.980624.990
Airbagy čelníSSSSS
Airbagy bočníSSSSS
Airbagy hlavovéSSSSS
Centrální zamykání s DOSSSSS
Elektricky ovládaná zrcátkaSSSSS
El. stahování bočních okenSSSSS
Klimatizaceautomatickámanuálníautomatickámanuálnímanuální
Kožený volantSSSS
Metalický lak15.00014.10014.00014.90014.900
Přední mlhovkySSSS
Navigace22.00020.80030.000Paket Premium
TempomatSSSS
Palubní počítačSSSSS
Rezervní kolo3.0002.100SSS
Parkovací čidla12.000*18.300jen vzadu
Cena s příplatky [Kč]683.900689.200655.400599.880639.890
*Parking pack

V současné době Kadjar nenabízí základní výbavový stupeň Life, ten přijde až od září letošního roku. Již standardní výbava Zen je tak velmi nadprůměrná, obsahuje třeba dvouzónovou klimatizaci, dešťový a světelný senzor, tempomat s omezovačem rychlosti, sedmnáctipalcová litá kola, diodové zadní svítilny a denní svícení, kožený volant, všechna okna elektricky ovládaná či hudební systém Arkamys. My jsme však zkoušeli vrcholný stupeň výbavy Bose, který je dostupný jenom pro nejsilnější naftový motor s pohonem všech kol.

Připojování zadní nápravy je v tomto případě řešeno elektromagnetickou spojkou. Verze 4x4 nabízí vedle lepší trakce i další výhody, kupříkladu jako u jediné je zadní náprava víceprvková a nádrž se zvětšila ze standardních 55 na 65 litrů. Přeplňovaná dieselová šestnáctistovka dCi disponuje výkonem 96 kW a točivým momentem 320 N.m a je spojena výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou.

obrázek [600 x 336]  

Z hlediska praktičnosti je Kadjar typickým zástupcem dané třídy. Posadí se do něj pohodlně čtveřice cestujících, ti vzadu pak mají dostatek místa ve všech směrech, pokud tedy neměří ke dvěma metrům. Zavazadlový prostor vyniká nadprůměrným objemem 472 litrů a v našem případě má dvojitou podlážku. Nevýhodou pro někoho může být dosti vysoká nakládací hrana, naopak vyzdvihnout musíme velmi snadno sklopitelná zadní sedadla zatažením páček na bocích zavazadelníku, která se navíc složí téměř do roviny bez nějakého schodu.

Renault Kadjar vs. konkurence - srovnání rozměrů
ModelRenault KadjarŠkoda YetiNissan QashqaiKia SportageHyundai ix35
Délka [mm]44494222438044404410
Šířka [mm]2058 (včetně zrcátek)1793180618551820
Výška [mm]16071671159016351655
Rozvor [mm]26462578264626402640
Rozchod vpředu [mm]15561541156016111591
Rozchod vzadu [mm]15421537156016121592
Objem zavazadelníku - sedadla/sklopena [l]472/1478416/1580401/–465/1535465/1436

Motor a převodovka – Tichý a rozvážný

Jak jsme již říkali, pod kapotou pracuje osvědčená naftová šestnáctistovka dCi spojená se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem všech kol. Vůz zrychlí z klidu na stovku za 10,5 s a vyvine maximální rychlost 190 km/h, což na danou třídu nejsou vůbec špatné hodnoty. Pokud chcete lepší zrychlení, zvolte variantu bez pohonu všech kol, která zvládne sprint těsně pod desetisekundovou hranici.

Reálně se jedná o velice kultivovanou jednotku, která má příjemně měkký běh a neruší naftovým klepáním. Turbodiesel nehlučí na dálnicích ani nevibruje v nízkých otáčkách, projevuje se jenom vzdáleným tlumeným hukotem, což je velmi příjemné.

Naladění jednotky však má své mouchy. Ačkoliv šestnáctistovka skvěle zvládá nízké otáčky a je v nich úsporná, zrychlovat se jí v tomto pásmu příliš nechce. Musíte tomu přizpůsobit svůj jízdní styl, kdy na dvojku se z tisíce otáček prostě svižně nerozjedete, klidně si podřaďte na jedničku. Samotné turbodmychadlo pak má rovněž citelnou prodlevu.

obrázek [600 x 344]  

Na druhou stranu, manuální šestikvalt s tím vším tak trochu počítá a nabízí spíše kratší zpřevodování, které k vozu, jenž výrazně ožívá okolo dvou tisíc otáček, jednoduše pasuje. Na dálnici na šestku při 130 km/h motor točí lehce přes 2500 otáček a vy víte, že když přišlápnete plyn, tak automobil začne i do kopce pružně zrychlovat.

Naučte se žít s prodlevou, více řadit a objevíte příjemný motor s poměrně rychlými a jasnými reakcemi na sešlápnutí akcelerátoru. Není to žádný sprinter, ostatně 96 kW se musí poprat s pohotovostní hmotností přes 1600 kg, ale pružnost jednotky mezi dvěma a třemi tisíci otáček je milá. Agregát pak zrychluje až k hranici 4500 otáček, byť již dlouho bez gradace. Manuální převodovka má hladký, i když ne ideálně přesný chod.

Při jízdě po městě testovaný Kadjar spotřeboval okolo sedmi a půl litrů nafty na sto kilometrů, na dálnici při 130 km/h to bylo okolo 6,5 l. Obě hodnoty však ještě jistě klesnou, protože automobil byl syrový a měl najeto jen okolo tisícovky kilometrů. Mimo město jsme se dostali k odběru 5,5 litru paliva na sto kilometrů, vše v režimu s pohonem dvou kol.

Kadjar uklidňuje

Opakování nikdy neškodí, takže – víceprvková zadní náprava, pohon všech kol přes elektromagnetickou mezinápravovou spojku, podvozek shodný s Nissanem Qashqai. Základní stavba Renault Kadjar je dobře známá a osvědčená, jak je to však s naladěním?

Zde se jasně potvrdilo, že Kadjar má hrát úlohu relaxovanějšího společníka, zatímco Qashqai bude ten ostřejší a obratnější. Podvozek Renaultu není vyloženě plavný, poměrně dobře kopíruje povrch silnice a nehoupe se, zároveň umí pěkně odfiltrovat menší nerovnosti. Na těch větších se však občas ozve ráz od zavěšení a vůz částečně ztratí jistotu, za což ale pravděpodobně mohou i velká devatenáctipalcová kola.

Kadjar za každých okolností vyzývá ke klidnější jízdě. Má pomalé a trochu neochotné řízení, což ale při běžném cestovním stylu nevadí. Mnohem důležitější je, že řidič sedí v pohodlném křesle a může si nastavit dobrou pozici za volantem. Tomuto Renaultu pak vyhovují spíše delší cesty.

Pokud však přece jen chcete divočit, tak vězte, že automobil má dobrou přilnavost, díky které zvládá projíždět zatáčky poměrně rychle. Musíte na něj však jemně, při ostrých manévrech elektronika rychle přibrzdí kola. Stabilizační systém se na rozdíl od Capturu dá vypnout, sám se ale znovu aktivuje nad 55 km/h. Jeho vypnutí tak poslouží pouze v zimě a v terénu, tedy v případech, kdy není přibrzďování kol vždycky chtěné.

obrázek [600 x 344]  

V terénních úsecích jsme si vyzkoušeli, že pohon všech kol připojuje zadní nápravu velmi rychle, zcela jistě mnohem lépe, než třeba Honda CR-V. Navíc si ovladačem na středovém tunelu navolíte variantu 4WD Lock, která účinněji rozdělí točivý moment mezi nápravy.

Závěr

Renault to v případě Kadjaru udělal velmi chytře. Použil osvědčenou techniku i koncept Nissanu Qashqai, akorát všechno zaobalil do mnohem pohlednější karoserie a přidal hodnotnější vnitřek. Tím vznikl atraktivní a zároveň praktický crossover, kterému bude cílová skupina zákazníků těžko odolávat.

Má však cenu zvolit námi testovanou variantu s pohonem všech kol, která je ve srovnání s variantou s jednou poháněnou nápravou o 50.000 Kč dražší? Pokud bydlíte v horách, tak určitě, pohon všech kol funguje náramně. Běžný zákazník však tento bonus využije pravděpodobně zřídkakdy a mohl by se naopak radovat z lepší dynamiky předokolky, byť za cenu jednoduché zadní nápravy a menší nádrže. Záleží tedy na vašich prioritách.

obrázek [600 x 405]  

Nejlevnější verze modelu489.900 Kč (1.2 TCe Zen/96 kW)
Základ s testovaným motorem634.900 Kč (1.6 dCi 4x4 Zen/96kW)
Testovaný vůz s výbavou830.900 Kč (1.6 dCi 4x4 Bose/96kW)

Plusy

  • Kultivovaná a úsporná jednotka
  • Povedený vnější vzhled
  • Velmi hodnotný interiér
  • Vnitřní prostornost
  • Velký zavazadlový prostor

Minusy

  • Výraznější prodleva turbodmychadla
  • Vyšší nakládací hrana zavazadelníku
  • Automatické stahování okna pouze u řidiče

Foto: Petr Homolka

Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Kadjar 1.6 dCi 4x4

Cena v základní výbavě: 634 900 Kč Cena v testované výbavě: 830 900 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, elektromechanická ruční brzda, tempomat, kontrola jízdního pruhu, automatická dálková světla, devatenáctipalcová litá kola, dešťové a světelné čidlo, dvouzónová klimatizace, diodové světlomety, multimediální navigační systém R-link 2, hands-free karta, systém rozpoznávání dopravních značek atd.

Výbava testovaného vozu:Červený metalický lak Flamme (+17.000,-), černé kožené čalounění (+26.000,-), paket Komfort (+10.000,-), paket Premium (+18.000,-).

Slavná Lada 2101 slaví 48 narozeniny. Populární vůz se vyráběl osmnáct let Slavná Lada 2101 slaví 48 narozeniny. Populární vůz se vyráběl osmnáct let

Legendární model Lada 2101 byl v roce 1970 prvním…

Sjezd KSČM: Do druhého kola volby předsedy postoupili Filip a Skála Sjezd KSČM: Do druhého kola volby předsedy postoupili Filip a Skála

O křeslo předsedy KSČM se utkají nynější stranický šéf…

Dbalému může přitížit podmínka za řízení v opilosti Dbalému může přitížit podmínka za řízení v opilosti

Lékař Vladimír Dbalý, který čelí obžalobě z korupce v…

Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční

Denní objem aktivit na kryptoměnových burzách je oproti…

 
Technické údaje
Motor Renault Kadjar 1.6 dCi 4x4
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 4.4 / 4.8
Emise CO2:126
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 472 / 1478
Objem nádrže (l):65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1611 / 448
Rozměr pneu:225/45 R 19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4449
b) šířka (mm): 2058
c) výška (mm): 1607
d) rozvor (mm): 2646
e) rozchod vpředu (mm): 1556
f) rozchod vzadu (mm): 1542
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Renault Kadjar 1.6 dCi 4x4 – Osvědčený recept

Ondřej ChamillaOndřej Chamilla
moderoval 3.7.2015 tuto diskuzi







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 



Renault Kadjar se chystá na facelift. Máme první fotky Renault Kadjar se chystá na facelift. Máme první fotky

Crossover francouzské značky se prodává už od roku 2015,…

Renault Kadjar u nás dostal nový motor. Má 120 kW a jezdí za šest litrů Renault Kadjar u nás dostal nový motor. Má 120 kW a jezdí za šest litrů

Zájemci o benzinový motor měli dosud u Renaultu Kadjar…

 



 
Jak řídí Veronika Vítková: Nejraději jezdím v horách

Jak řídí Veronika Vítková: Nejraději jezdím v horách

Dnes 15:22

Nejlepší česká biatlonistka roku 2018 Veronika Vítková začala s auty přesně v době, kdy se stala juniorskou mistryní světa. Za dvanáct let se prosadila mezi dospělými na lyžích i za volantem.




Blesk.cz

Kocour ušel 20 km za svou rodinou, která ho odkopla. Když ho uviděli, vzali ho do útulku utratit!

Kocour ušel 20 km za svou rodinou, která ho odkopla.…

Americkému kocourovi Tobymu moc chyběla jeho rodina, která mu našla nový domov. Aby se vrátil ke svým původním…

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Mrtvého ho našli v Ománu

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Mrtvého ho…

Obrovská rána pro fanoušky elektronické hudby. Hvězdný DJ Tim Bergling známý pod svým uměleckým jménem Avicii…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Německo - Česko 0:2. Plíšková i Kvitová zářily, tenistky krok od finále

Německo - Česko 0:2. Plíšková i Kvitová zářily,…

České tenistky vedou v semifinále Fed Cupu po úvodních dvouhrách 2:0 a k postupu do finále jim chybí poslední…

 

Reflex.cz

Chlapeček, nebo holčička? Na objevitelku chromozomu XY Nettie Stevensovou se zapomnělo. Byla totiž žena

Chlapeček, nebo holčička? Na objevitelku chromozomu…

Identifikovat faktor ovlivňující pohlaví dítěte si přáli již starověcí Řekové. Aristoteles se domníval, že…

Bližší komáři než Beran. Zeman opět ukázal, jak se staví k hrdinům

Bližší komáři než Beran. Zeman opět ukázal, jak se…

Včera večer byly do Prahy vládním speciálem z Říma dovezeny ostatky kardinála Josefa Berana. Na mši, kterou za…