Test Auto.cz

Renault Kadjar 1.6 dCi 4x4 – Osvědčený recept

3.7. 2015
Verdikt
 

Nissan Qashqai ukázal, co na evropské zákazníky platí a stal se velmi oblíbeným modelem. Nyní přichází Renault Kadjar vytvořený podle stejného receptu.

Na poli SUV či lépe řečeno crossoverů není Renault žádným nováčkem, ostatně mnozí si vzpomenou třeba na Scénic RX4, oplastované zvýšené MPV s pohonem všech kol z počátku tisíciletí. V posledních letech pak značka prodávala ne zrovna úspěšné velké SUV Koleos a naopak velmi populární malý crossover Captur, který je k dispozici jenom s pohonem předních kol. A přesně mezi tyto dva vozy míří nový model Kadjar, který může mít pohon jedné či obou náprav a sází na přeplňované donwsizované agregáty.

Nelekněte se, ale v tomto testu bude jméno Qashqai skloňováno hned několikrát. Japonec dokázal v Evropě přilákat mnoho zákazníků a stojí za trendem, kdy lidé chtějí raději crossover než vůz s klasickou karoserií. A právě tomuto Nissanu vděčí Kadjar za vznik, vozy totiž sdílejí platformu, mají stejně dlouhý rozvor a vůbec, údajně až dvě třetiny dílů jsou u těchto automobilů totožné. Ostatně proč měnit něco, co funguje?

Na první pohled příbuznost těchto dvou crossoverů jen tak nepoznáte. Kadjar je o několik centimetrů delší a má v našich očích povedenější tvary karoserie. Ty vycházejí ze současného designového směru značky, který známe již od příchodu posledního Clia. Vůz sází na obliny, výrazný znak automobilky a v našem případě i na krásnou červenou barvu Flamme. V celkovém tvaru bystré oko Qashqai pozná, drtivá většina lidí však na nějakou podobnost ani nepomyslí.

Pokud však skloňovaný Nissan znáte dostatečně dobře, objevíte detaily z něj na mnoha místech vozu. Třeba tlačítka pro bezklíčový vstup na vnějších klikách jsou stejná, podobně jako ovládání bočních oken na dveřích (bohužel stále s automatickým zavíráním jen pro řidiče).

obrázek [600 x 353]  

Samotný interiér je však zcela odlišný. Přístrojová deska působí hodnotnějším dojmem, obrazovka multimediálního systému je velice kvalitní a displej se nachází i v kapličce přístrojů. Můžete si měnit pozadí či celkovou grafiku a oceňujeme, že pro vypnutí často otravných bezpečnostních systémů stačí zmáčknout tlačítko nalevo od obrazovky, které vás posune do samostatného menu těchto pomocníků. V jiných vozech to složitě hledáte v palubním počítači či zapomenutém podmenu.

Renault Kadjar – cenové srovnání s konkurencí
ModelRenault KadjarŠkoda YetiNissan QashqaiKia SportageHyundai ix35
Motor1.6 dCi 4x4/96 kW2.0 TDI 4x4/110 kW1.6 dCi 4x4/96 kW2.0 CRDi 4x4/100 kW2.0 CRDi 4x4/100 kW
VýbavaZenAmbitionAcentaComfortTrikolor
Cena [Kč]634.900633.900611.400584.980624.990
Airbagy čelníSSSSS
Airbagy bočníSSSSS
Airbagy hlavovéSSSSS
Centrální zamykání s DOSSSSS
Elektricky ovládaná zrcátkaSSSSS
El. stahování bočních okenSSSSS
Klimatizaceautomatickámanuálníautomatickámanuálnímanuální
Kožený volantSSSS
Metalický lak15.00014.10014.00014.90014.900
Přední mlhovkySSSS
Navigace22.00020.80030.000Paket Premium
TempomatSSSS
Palubní počítačSSSSS
Rezervní kolo3.0002.100SSS
Parkovací čidla12.000*18.300jen vzadu
Cena s příplatky [Kč]683.900689.200655.400599.880639.890
*Parking pack

V současné době Kadjar nenabízí základní výbavový stupeň Life, ten přijde až od září letošního roku. Již standardní výbava Zen je tak velmi nadprůměrná, obsahuje třeba dvouzónovou klimatizaci, dešťový a světelný senzor, tempomat s omezovačem rychlosti, sedmnáctipalcová litá kola, diodové zadní svítilny a denní svícení, kožený volant, všechna okna elektricky ovládaná či hudební systém Arkamys. My jsme však zkoušeli vrcholný stupeň výbavy Bose, který je dostupný jenom pro nejsilnější naftový motor s pohonem všech kol.

Připojování zadní nápravy je v tomto případě řešeno elektromagnetickou spojkou. Verze 4x4 nabízí vedle lepší trakce i další výhody, kupříkladu jako u jediné je zadní náprava víceprvková a nádrž se zvětšila ze standardních 55 na 65 litrů. Přeplňovaná dieselová šestnáctistovka dCi disponuje výkonem 96 kW a točivým momentem 320 N.m a je spojena výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou.

obrázek [600 x 336]  

Z hlediska praktičnosti je Kadjar typickým zástupcem dané třídy. Posadí se do něj pohodlně čtveřice cestujících, ti vzadu pak mají dostatek místa ve všech směrech, pokud tedy neměří ke dvěma metrům. Zavazadlový prostor vyniká nadprůměrným objemem 472 litrů a v našem případě má dvojitou podlážku. Nevýhodou pro někoho může být dosti vysoká nakládací hrana, naopak vyzdvihnout musíme velmi snadno sklopitelná zadní sedadla zatažením páček na bocích zavazadelníku, která se navíc složí téměř do roviny bez nějakého schodu.

Renault Kadjar vs. konkurence - srovnání rozměrů
ModelRenault KadjarŠkoda YetiNissan QashqaiKia SportageHyundai ix35
Délka [mm]44494222438044404410
Šířka [mm]2058 (včetně zrcátek)1793180618551820
Výška [mm]16071671159016351655
Rozvor [mm]26462578264626402640
Rozchod vpředu [mm]15561541156016111591
Rozchod vzadu [mm]15421537156016121592
Objem zavazadelníku - sedadla/sklopena [l]472/1478416/1580401/–465/1535465/1436

Motor a převodovka – Tichý a rozvážný

Jak jsme již říkali, pod kapotou pracuje osvědčená naftová šestnáctistovka dCi spojená se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem všech kol. Vůz zrychlí z klidu na stovku za 10,5 s a vyvine maximální rychlost 190 km/h, což na danou třídu nejsou vůbec špatné hodnoty. Pokud chcete lepší zrychlení, zvolte variantu bez pohonu všech kol, která zvládne sprint těsně pod desetisekundovou hranici.

Reálně se jedná o velice kultivovanou jednotku, která má příjemně měkký běh a neruší naftovým klepáním. Turbodiesel nehlučí na dálnicích ani nevibruje v nízkých otáčkách, projevuje se jenom vzdáleným tlumeným hukotem, což je velmi příjemné.

Naladění jednotky však má své mouchy. Ačkoliv šestnáctistovka skvěle zvládá nízké otáčky a je v nich úsporná, zrychlovat se jí v tomto pásmu příliš nechce. Musíte tomu přizpůsobit svůj jízdní styl, kdy na dvojku se z tisíce otáček prostě svižně nerozjedete, klidně si podřaďte na jedničku. Samotné turbodmychadlo pak má rovněž citelnou prodlevu.

obrázek [600 x 344]  

Na druhou stranu, manuální šestikvalt s tím vším tak trochu počítá a nabízí spíše kratší zpřevodování, které k vozu, jenž výrazně ožívá okolo dvou tisíc otáček, jednoduše pasuje. Na dálnici na šestku při 130 km/h motor točí lehce přes 2500 otáček a vy víte, že když přišlápnete plyn, tak automobil začne i do kopce pružně zrychlovat.

Naučte se žít s prodlevou, více řadit a objevíte příjemný motor s poměrně rychlými a jasnými reakcemi na sešlápnutí akcelerátoru. Není to žádný sprinter, ostatně 96 kW se musí poprat s pohotovostní hmotností přes 1600 kg, ale pružnost jednotky mezi dvěma a třemi tisíci otáček je milá. Agregát pak zrychluje až k hranici 4500 otáček, byť již dlouho bez gradace. Manuální převodovka má hladký, i když ne ideálně přesný chod.

Při jízdě po městě testovaný Kadjar spotřeboval okolo sedmi a půl litrů nafty na sto kilometrů, na dálnici při 130 km/h to bylo okolo 6,5 l. Obě hodnoty však ještě jistě klesnou, protože automobil byl syrový a měl najeto jen okolo tisícovky kilometrů. Mimo město jsme se dostali k odběru 5,5 litru paliva na sto kilometrů, vše v režimu s pohonem dvou kol.

Kadjar uklidňuje

Opakování nikdy neškodí, takže – víceprvková zadní náprava, pohon všech kol přes elektromagnetickou mezinápravovou spojku, podvozek shodný s Nissanem Qashqai. Základní stavba Renault Kadjar je dobře známá a osvědčená, jak je to však s naladěním?

Zde se jasně potvrdilo, že Kadjar má hrát úlohu relaxovanějšího společníka, zatímco Qashqai bude ten ostřejší a obratnější. Podvozek Renaultu není vyloženě plavný, poměrně dobře kopíruje povrch silnice a nehoupe se, zároveň umí pěkně odfiltrovat menší nerovnosti. Na těch větších se však občas ozve ráz od zavěšení a vůz částečně ztratí jistotu, za což ale pravděpodobně mohou i velká devatenáctipalcová kola.

Kadjar za každých okolností vyzývá ke klidnější jízdě. Má pomalé a trochu neochotné řízení, což ale při běžném cestovním stylu nevadí. Mnohem důležitější je, že řidič sedí v pohodlném křesle a může si nastavit dobrou pozici za volantem. Tomuto Renaultu pak vyhovují spíše delší cesty.

Pokud však přece jen chcete divočit, tak vězte, že automobil má dobrou přilnavost, díky které zvládá projíždět zatáčky poměrně rychle. Musíte na něj však jemně, při ostrých manévrech elektronika rychle přibrzdí kola. Stabilizační systém se na rozdíl od Capturu dá vypnout, sám se ale znovu aktivuje nad 55 km/h. Jeho vypnutí tak poslouží pouze v zimě a v terénu, tedy v případech, kdy není přibrzďování kol vždycky chtěné.

obrázek [600 x 344]  

V terénních úsecích jsme si vyzkoušeli, že pohon všech kol připojuje zadní nápravu velmi rychle, zcela jistě mnohem lépe, než třeba Honda CR-V. Navíc si ovladačem na středovém tunelu navolíte variantu 4WD Lock, která účinněji rozdělí točivý moment mezi nápravy.

Závěr

Renault to v případě Kadjaru udělal velmi chytře. Použil osvědčenou techniku i koncept Nissanu Qashqai, akorát všechno zaobalil do mnohem pohlednější karoserie a přidal hodnotnější vnitřek. Tím vznikl atraktivní a zároveň praktický crossover, kterému bude cílová skupina zákazníků těžko odolávat.

Má však cenu zvolit námi testovanou variantu s pohonem všech kol, která je ve srovnání s variantou s jednou poháněnou nápravou o 50.000 Kč dražší? Pokud bydlíte v horách, tak určitě, pohon všech kol funguje náramně. Běžný zákazník však tento bonus využije pravděpodobně zřídkakdy a mohl by se naopak radovat z lepší dynamiky předokolky, byť za cenu jednoduché zadní nápravy a menší nádrže. Záleží tedy na vašich prioritách.

obrázek [600 x 405]  

Nejlevnější verze modelu489.900 Kč (1.2 TCe Zen/96 kW)
Základ s testovaným motorem634.900 Kč (1.6 dCi 4x4 Zen/96kW)
Testovaný vůz s výbavou830.900 Kč (1.6 dCi 4x4 Bose/96kW)

Plusy

  • Kultivovaná a úsporná jednotka
  • Povedený vnější vzhled
  • Velmi hodnotný interiér
  • Vnitřní prostornost
  • Velký zavazadlový prostor

Minusy

  • Výraznější prodleva turbodmychadla
  • Vyšší nakládací hrana zavazadelníku
  • Automatické stahování okna pouze u řidiče

Foto: Petr Homolka

Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Kadjar 1.6 dCi 4x4

Cena v základní výbavě: 634 900 Kč Cena v testované výbavě: 830 900 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, elektromechanická ruční brzda, tempomat, kontrola jízdního pruhu, automatická dálková světla, devatenáctipalcová litá kola, dešťové a světelné čidlo, dvouzónová klimatizace, diodové světlomety, multimediální navigační systém R-link 2, hands-free karta, systém rozpoznávání dopravních značek atd.

Výbava testovaného vozu:Červený metalický lak Flamme (+17.000,-), černé kožené čalounění (+26.000,-), paket Komfort (+10.000,-), paket Premium (+18.000,-).

Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha

Nebývalé sucho, které v posledních týdnech sužuje Itálii,…

Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy

Německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW, na které…

Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii

Vozidla značky Tatra v nejrůznějších provedeních bojují s…

 
Technické údaje
Motor Renault Kadjar 1.6 dCi 4x4
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 4.4 / 4.8
Emise CO2:126
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 472 / 1478
Objem nádrže (l):65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1611 / 448
Rozměr pneu:225/45 R 19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4449
b) šířka (mm): 2058
c) výška (mm): 1607
d) rozvor (mm): 2646
e) rozchod vpředu (mm): 1556
f) rozchod vzadu (mm): 1542
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Renault Kadjar 1.6 dCi 4x4 – Osvědčený recept

Ondřej ChamillaOndřej Chamilla
moderoval 3.7.2015 tuto diskuzi







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Renault Kadjar u nás dostal nový motor. Má 120 kW a jezdí za šest litrů Renault Kadjar u nás dostal nový motor. Má 120 kW a jezdí za šest litrů

Zájemci o benzinový motor měli dosud u Renaultu Kadjar…

Renault expanduje v Číně, bude tam vyrábět upravený Kadjar Renault expanduje v Číně, bude tam vyrábět upravený Kadjar

V nové čínské továrně Renaultu se příští měsíc začne…

 



 
Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Včera

Ač se to na první pohled nezdá, značka Mercedes-Benz má v produkci pick-upů více než sedm desítek let trvající tradici.




Blesk.cz

Stav Lenky (36) pobodané v Egyptě se prudce zhoršil. Letí za ní český lékař

Stav Lenky (36) pobodané v Egyptě se prudce zhoršil.…

Ještě včera se mluvilo o jejím brzkém převozu zpět do České republiky. Dnes se ale podle informací ministerstva…

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká čerstvým trailerem

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká…

Do filmového podzimu už zase tak moc dlouhá doba nezbývá. Jedním z jeho trháků má být i nové dobrodružství…

 

iSport.cz

Famózní úspěch! Baumrtová zaplavala český rekord a je ve finále MS

Famózní úspěch! Baumrtová zaplavala český rekord a…

Česká plavkyně Simona Baumrtová po čtyřech letech znovu postoupila do finále mistrovství světa na 100 metrů…

Jednáme s několika kluby, řekl Jágr o NHL. Šéfovi Floridy už odpustil

Jednáme s několika kluby, řekl Jágr o NHL. Šéfovi…

Když hokejisté Kladna v přípravě na novou sezonu poprvé vyjeli na led, nechyběl mezi nimi ani Jaromír Jágr. Ten…

 

Reflex.cz

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu zadržená v Iráku, pochází z města nedaleko českých hranic

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu…

Příběh šestnáctileté Němky Lindy Wenzelové, která se hlásila k Islámskému státu a byla zadržena počátkem…

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli uprchlíci z Evropy v syrském Aleppu či palestinské Gaze

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli…

Důvody pro migraci bývají po staletí podobné – války, násilí, ekonomické problémy. Jenže toky, kudy uprchlíci…