Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vypadá jako Ferrari, ale není to Ferrari. Znáte dílo InterMeccanica Italia Spyder?

David Bureš
Diskuze (1)
Dnes InterMeccanica staví hlavně repliky historických Porsche, v minulosti ale stavěla krásné sporťáky v italském stylu.

Šedesátá léta byla nepochybně zlatým obdobím pro sportovní automobily italských značek. Tehdejší díla Ferrari, Lamborghini nebo De Tomaso jsou dodnes klasikami, které i po mnoha desítkách let zaujmou. Vedle těchto slavných výrobců ale existovaly i méně známé firmy, zabývající se stavbou takových automobilů. Patřila mezi ně i italsko-americká společnost InterMeccanica.

Tu založil v roce 1959 jistý Frank Reisner, v Maďarsku narozený Kanaďan, manžel v Československu narozené Kanaďanky Pauly, který se nejprve zaměřil na úpravu automobilových komponentů, aby se časem přeorientoval na stavbu sportovních aut. V dnešní době pak staví repliky, hlavně starých Porsche.

Nejprve šlo o InterMeccanica Puch (zkráceně IMP), postavený na základech v Rakousku vyráběného Puchu 500, alias licenčního Fiatu 600, který jednou tak rozčílil Carla Abartha, zakladatele stejnojmenné značky, až se zasloužil o konec tohoto vozítka. IMP v jednom závodě porazil Abarthova díla, kvůli čemuž se v Rakousku narozený Ital postaral o to, aby Fiat zakázal továrně Puch dodávat firmě InterMeccanica konstrukční základ pro její dílo.

InterMeccanica se však nevzdala a pokračovala ve své existenci. Místo lehkého italského sporťáčku se však zaměřila na větší sportovní kupé, které mělo zajmout americké zákazníky, hlavně z jihozápadu USA. Výsledkem bylo Apollo GT, 4,4 metru dlouhý sporťák poháněný vidlicovým osmiválcem od Buicku. Mezi lety 1961 až 1965 vzniklo 90 kupé a 11 kabrií. Stavěla ho firma International Motor Cars z Oacklandu, InterMeccanica měla na starosti stavbu hliníkové karoserie.

Také další dílo, nazvané Griffith GT, měla vyrábět externí firma, ta patřící Jacku Griffithovi však zkrachovala, a tak jej nakonec pod označením Omega stavěl jistý Steve Wilder. InterMeccanica se tak rozhodla, že jestli chce prorazit, musí stavět auta sama.

To se za finanční injekce italské banky Credito Italiano povedlo, výsledkem čehož byl v roce 1967 automobil nazvaný InterMeccanica Torino. Takový název odkazující na Turín však již používal Ford, a tak v průběhu času byl tento model přejmenován na Italia. Vedle kupé vznikl i populární spider, přičemž celkem bylo postaveno asi 500 exemplářů tohoto modelu.

Jeden z nich bude v lednu dražen na aukci společnosti RM Sotheby’s v americké Arizoně. Jedná se o červeně lakovaný spyder, který z továrny vyjel 5. srpna 1970. Poháněn je motorem Ford Windsor, konkrétně vidlicovým osmiválcem o objemu 5,8 litru s karburátorem Holley, který je spárován se čtyřstupňovou manuální převodovkou. To nebyla samozřejmost, jako malovýrobce InterMeccanica využívala motory, které byly zrovna k dispozici.

Výbava v tomto případě zahrnuje elektricky ovládaná okna, hlavové opěrky nebo klimatizaci. Současný stav je podle prodávajícího slušný, jen při pečlivé prohlídce lze objevit menší oděrky. Originální stav pak narušují pouze plastové kryty světlometů nebo upravená koncová světla a víčko nádrže. Stejně tak interiér je v dobrém stavu.

Jestli vás nabídka zaujala, vězte, že v autě InterMeccanica Italia Spyder dostanete více než zajímavou kombinaci italského stylu s poctivou americkou technikou, tedy něco, co v té době nabízely také dnes mnohem známější vozy De Tomaso. I přes méně známý původ se podle odhadů může cena vozu v aukci vyšplhat k 150.000 dolarům, což je v přepočtu asi 3,4 milionu korun. Dali byste je za takovou raritu?

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme

4. 1. 2019 17:00
Originál replika
Defakto staví repliky ale v efektu jsou originál a má hezký kousky