Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

IRC Barum Czech Rally Zlín 2010 – První etapě vévodil obhájce vítězství Kopecký na Fabii S2000 (fotogalerie)

Michal Otruba
Diskuze (1)
A je to tady. Největší a nejprestižnější soutěž na českém území probíhá tento víkend ve Zlíně, kde bojuje o vavříny špička IRC, ale také ti nejlepší z českého či evropského mistrovství. Jak probíhala první etapa?

Devátou soutěží letošního ročníku IRC se stala Barum Czech Rally Zlín, jejíž jubilejní čtyřicátý ročník tento víkend probíhá ve Zlíně. Organizátoři vytýčili celkem 17 rychlostních zkoušek, které dohromady měřily 265,3 km a byly rozděleny do páteční a sobotní etapy. Povrchem je ve Zlíně a jeho okolí již tradičně hrbolatý a uskákaný asfalt.

Do soutěže se nakonec přihlásilo 112 posádek z 25 států, z čela IRC nechybí žádná posádka. Zlín se dočkal i neoficiálního světového rekordu – na start se postaví 27 vozů Super2000 – Barumka tedy poráží slavnější soutěže včetně Monte Carla!

Na předsoutěžním shakedownu, jenž měřil 4,72 km, byl nejrychlejší Hänninen z týmu Škoda Motorsport (2:54,2), stříbro si zajistil úřadující šampión Meeke (+0,7) a třetí místo vybojoval mladý Belgičan Neuvisle (+1,7). Trať po ranním vydatném dešti postupně osychala, takže se jezdilo stále rychleji. Šestým časem se prezentoval obhájce vítězství Kopecký (+3,0), nejlepším jezdcem z českého mistráku byl sedmý Valoušek (+3,7).

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/UKicLUDAAcQ?fs=1&hl=cs_CZ" style="auto"}

Po oficiálním startu soutěže, který probíhal v pátek od 17 hodin ve Zlíně za vydatného deště, se posádky sešly na startu divácké superspeciálky, která startovala v ulicích Zlína po deváté páteční hodině večerní. Nejrychleji úsek kolem Baťova mrakodrapu o délce 9,36 km absolvoval obhájce prvenství Kopecký (7:15,0), na záda mu dýchá stájový kolega Hänninen (+2,2) a Belgičan Loix (+3,0) – všichni tři sedlají Škodu Fábii S2000. Z českého šampionátu byl nejrychlejší Pech na produkčním Mitsubishi na šesté příčce (+6,5) před Valouškem (+7,5) a Krestou (+12,7) na Fábiích S2000. Smůla postihla Slováka Béreše, který ulomil kolo a defekt zase tureckou dámskou posádku Cetinkaya – Güney.

„Jelo se nám úžasně, když člověk vidí všechny ty nadšené fanoušky kolem trati i přesto, že pršelo. A když pak máte v pozadí ohňostroj, je to úžasná atmosféra. Tak ohromné množství fanoušků je pro nás velmi milým povzbuzením,“ řekl v pátek večer vedoucí Jan Kopecký.

Páteční etapa: Kopecký jde za obhajobou, Kresta dal opět ránu

První průjezdy

V sobotu na startující čekaly dva průjezdy čtveřicí rychlostních zkoušek rozdělené poledním servisem – dohromady tedy 138,9 ostrých kilometrů. První dvě rychlostní zkoušky proběhly zcela pod režií jezdců Škody Motorsport – Kopecký vítězil, Hänninen dojel dvakrát druhý. Dílčí bronz vybojovali Bouffier resp. Meeke. Čtvrtými místy možná překvapili Neuville potažmo bývalý jezdec továrního Fordu Kresta, který se snaží o vynikající výsledek. Velmi dobře jede také Pech na produkčním Lanceru Evo IX, kterému po třech erzetách patří pátá příčka (+17,1)! Francouz , Bouffier vyjel mimo trať a ztratil 16 sekund. Celkově tedy vede Kopecký před Hänninenem (+6,2), třetí je Meeke (+10,3) a čtvrtý Loix (+11,7).

V následující vložce si to škodovkáři vyměnili – vítězí Hänninen, Kopecký dojíždí druhý. V celkovém pořadí je situace obrácená, piloty Škodovky dělá pouhá jedna sekunda. Čtvrtým místem opět těší domácí příznivce Kresta, který se tak dostává na celkovou pátou příčku. Ze sedmého místa havaruje nadějný Belgičan Neuville.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/Fm18aZD8Ujo?fs=1&hl=cs_CZ" style="auto"}

„Byl jsem popravdě řečeno ze začátku trochu ospalý a tak mi trvalo, než jsem se rozjel a dostal do tempa. Povedlo se mi zvolit dobré pneumatiky, což nám hodně pomohlo. Každopádně jsem vůbec nečekal tak dobře zajetý čas na takto těžké RZ,“ řekl v cílovém stanovišti Hänninen.

Pátá rychlostní zkouška (Troják 1, 29,09 km) míchala pořadím. Druhý Hänninen si udělal výlet mimo trať, samozřejmě neplánovaný, se ztrátou půl minuty. Propadá se tak na celkové čtvrté místo. Vítězí Bouffier, který se tak posunuje za vedoucího Kopeckého. Čas ztrácí i Loix a domácí Valoušek, který doplatil na silný déšť. Bohužel havaruje jeden z favoritů soutěže, rodák ze Zlínska Kresta, který soutěž opouští z pátého místa. Výborně jede na produkčním autě Václav Pech, který v domácím mistrovství poráží i speciály S2000.

„Celkově jsme na tom nebyli špatně. První vozy na Trojáku ještě měly dobré počasí, ale i tak jsme asi po ujetí první kilometru měli takový déšť, že nestíhaly stěrače. Doopravdy nepříjemné počasí. Ještě je otázkou jaké zvolit pneumatiky dál, bude to opravdu hazard,“ řekl po poslední dopolední erzetě vedoucí Kopecký.

„To, co se dělo na páté rychlostní zkoušce, jsem ještě v životě na rally nezažil. Chvíli jsme jeli na slunci po suchém asfaltu, o pár set metrů dál byl přívalový liják,“ popisuje neduhy na trati otrokovický Pavel Valoušek.

Pořadí po 5. RZ: 1. Kopecký, 2. Bouffier (+24,2), 3. Meeke (+25,9), 4. Hänninen (+30,2), 5. Loix (+35,5), 6. Pech (+37,1), 7. Valoušek (+1:45,3), 8. Mikkelsen (+1:52,0). Následuje polední servis.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/Ta97DzEnKUo?fs=1&hl=cs_CZ" style="auto"}

Druhé průjezdy

První odpolední test přinesl radost českým fanouškům – první tři místa vybojovaly Fabie S2000 pilotované Valouškem – Loixem a Wilksem. Kopecký s Hänninenem kvůli špatné volbě pneu (těsně před startem začalo pršet) dojeli až šestý resp. devátý, za zmínku stojí také páté místo Cronina na Protonu Satria S2000. V celkovém pořadí se kromě posunu Loixe před Hänninena na čtvrté místo nic nemění.

„Jedeme na prořezaných pneu do mokra, takže je to aspoň na pocit lepší. Ale co si budeme povídat, lehké to není,“ podotknul v cíli zkoušky Pavel Valoušek.

V sedmém testu se z vítězství opět radoval Kopecký, druhý Loix se proti dopoledni velmi zlepšil. Třetí dorazil Meeke, který za sebou v celkovém pořadí nyní Fast Freddyho drží už pouze o 0,1 sekundy. Šestým místem potěšil opět Pech, stejná příčka mu patří i celkově.

„Ráno jsme na tuto vložku zvolili špatné pneu, což se nám vymstilo. Teď jsme chybu napravili, ale i tak začalu v druhé půli erzety pršet natolik, že jsem musel upravit jízdní styl a trochu zvolnit. Teď jen doufám, že jsme kvůli tomu neztratil moc času,“ poznamenal v cíli irský pilot Kris Meeke.

O test později se zase radoval Kopeckého kolega Hänninen, kterému na osychající trati pomohly tzv slicky (hladké pneumatiky). A vzhledem k tomu, že Loix zajel až sedmý čas (+12,1), posunuje se Juho na celkovou čtvrtou příčku. V testu havaroval Cronin na Satrii S2000, zranil si zápěstí a v soutěži končí.

Poslední sobotní zkouškou byl druhý průjezd Trojákem (29,09 km). Nejlépe se s ním popasovali piloti škodovek v pořadí Loix – Kopecký – Hänninen – Wilks. Až za nimi následuje Mikkelsen na Fiestě S2000 a Bouffier na Peugeotu 207 S2000. Prvními zástupci českého mistrovství jsou sedmý Valoušek a devátý Pech, mezi které se vklínil osmý Meeke. Na Trojáku svou pouť po Zlínsku ukončil pro technické potíže druhý Proton Satria Neo S2000, který pilotuje Nail McShea.

Celkově tak vede Jan Kopecký, díky skvělému výkonu v odpoledních průjezdech se z páté příčky na druhou posunuje Freddy Loix. Hegemonii škodovek na stupních vítězů narušuje třetí Bouffier na Peugeotu, čtvrtý Hänninen na něj ztrácí 6,7 sekundy. Neuvěřitelný výkon předvádí Václav Pech na Mitsubishi Lancer Evo IX, když za sebou drží s produkčním autem celou řadu specíálů Super2000.

„Jsme teprve je v polovině. Před námi je ještě spousta práce a může se stát hodně nepředvídaných věcí. Ale máme to rozjeté dobře a budeme se snažit vedení udržet,“ řekl večer Honza Kopecký z týmu Škoda Motorsport.

Výsledky první etapy Barum Czech Rally 2010:
1. Jan Kopecký (Škoda Fabia S2000) 1:22:12,7
2. Freddy Loix (Škoda Fabia S2000) +28,2
3. Brian Bouffier (Peugeot 207 S2000) + 28,5
4. Juho Hänninen (Škoda Fabia S2000) + 35,2
5. Kris Meeke (Peugeot 207 S2000) + 49,7
6. Václav Pech (Mitsubishi Lancer Evo IX) + 1:44,3
7. Pavel Valoušek (Škoda Fabia S2000) + 1:55,2
8. Andreas Mikkelsen (Ford Fiesta S2000) + 2:09,6
9. Guy Wilks (Škoda Fabia S2000) + 2:52,5
10. Roman Odložilík (Škoda Fabia S2000) + 3:25,0
11. Tomáš Kostka (Škoda Fabia S2000) + 3:34,4
12. Jaroslav Orsák (Mitsubishi Lancer Evo IX) + 3:39,5
13. Franz Wittmann (Peugeot 207 S2000) + 4:22,5
14. Jaromír Tarabus (Ford Fiesta S2000) + 4:28,2
15. Antonín Tlusťák (Peugeot 207 S2000) + 5:13,0
16. Josef Peták (Peugeot 207 S2000) + 5:17,8

Zítra posádky čeká 126,4 ostrých kilometrů a vzhledem k rozestupům se máme na co těšit. Nenechte si proto ujít souhrn druhé etapy, který vám po jejím skončení samozřejmě přineseme.

foto: Vít Hlaváček

Michal Otruba
Diskuze (1)
Avatar - bubucci
28. 8. 2010 23:13
SS
včerejší noční RZ byla super. Největší obdiv krom S2000, měli Clia R3, a z veteránu jednoznačně quattro, a fiat abarth