Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

IRC Kyperská Rally 2010 – Vítězí Al-Attiyah, tři Češi v první šestce

Michal Otruba
Diskuze (0)
Jak proběhlo rozloučení s letošní sezónou IRC, kterou uzavírala soutěž na Kypru? Na start se postavili tři čeští jezdci, mezi kterými nechyběl ani letošní účastník SWRC Martin Prokop.

O titulu letošního šampióna IRC bylo rozhodnuto už dva podniky před koncem sezóny – Juho Hänninen jej získal v Sanremu, na další soutěži ve Skotsku jej potvrdil vítězstvím. Na Kypru tedy nebyl z jeho strany ke startu žádný důvod a tovární Škodovky se tudíž nepředstavily.

Ve startovní listině však figurovala jména jako Nasser Al-Attiyah, Andreas Mikkelsen či Martin Prokop – všichni na Fiestách S2000 nebo Bryan Bouffier na Peugeotu 207 S2000. Jihlavského Prokopa doplnili ve startovním poli ještě dva Češi – Jaromír Tarabus na Fiestě S2000 a Roman Kresta na Lanceru Evo IX.. Takže se určitě bylo na co dívat…

Soutěžilo se ve dvoudenním formátu a na programu bylo dohromady 14 rychlostních zkoušek s 229,3 měřenými kilometry. Důležitým faktem na Kypru je skutečnost, že se jede jak na šotolině, tak i na asfaltu – oba povrchy se mění klidně v jedné rychlostní zkoušce, soutěžní vozy jsou pochopitelně nastaveny na šotolinu a na asfaltu se s tím musí jezdec prostě “poprat“.

Ještě ve čtvrtek večer se odehrála divácká superspeciálka Lemesos dlouhá 2,45 km. Nejlépe si s ní poradil Al-Attiyah před Mikkelsenem (+0,6) a Tarabusem (+0,8). Prokopa hned na začátku potkal problém s diferenciálem – zajel desátý čas se ztrátou 12,2 sekundy. Kresta si připsal osmé místo (+9,6), mezi eNky vede.

První etapa: Prokop se dere do čela

Na pátek bylo připraveno sedm testů – dva průjezdy trojicí zkoušek + divácká superspeciálka – to vše v celkové délce 107,3 km. Nejlépe do rally vstoupil Prokop, který úvodní test vyhrál před Al-Attiyahem (+3,0) a Thomasem (+7,3). Martin však v ranním servisu dostal 20 sekund penalizace za nedodržení času při opravě poškozeného diferenciálu. V soutěži končí Mikkelsen, který do úvodního testu ani neodstartoval – na přejezdu mu zkolaboval motor, mladý Nor se tak na Kypru moc nesvezl.

O moc lépe na tom nebyl ani další z favoritů Francouz Bouffier – poškodil zavěšení a ztratil téměř 25 minut! Chuť si spravil v následujícím testu druhým místem, rychlejší byl opět Prokop, který se tak celkově posunul na druhé místo za Al-Attiyaha. Druhé dílčí místo v posledním dopoledním testu zopakoval Bouffier, Prokop byl tentokrát třetí (+8,2), vítězí Al-Attiyah. Celkově tak Martin ztrácí na vedoucího Nassera 19,6 sekundy. Tarabus je čtvrtý (+1:22,8), Kresta pátý (+2:05,2), ve skupině N však vede. Následuje polední servis.

Všechny tři odpolední testy dopadly stejně – vyhrál je Bouffier před Prokopem a Al-Attiyahem. Francouz však kvůli obrovské ztrátě z úvodu nemá šanci na slušný výsledek, mezi sebou tak bojují hlavně piloti dvou Fiest S2000. Spokojenější je v této chvíli Prokop, který dostihnul Al-Attiyaha a momentálně je v celkovém vedení o 9,6 sekundy před Katařanem – ten navíc dostal desetisekundovou penalizaci za předčasný start. Třetí je Libanonec Feghali na Škodě Fabia S2000. Dobře jedoucí Rakušan Wittmann vyjel z trati a ulomil kolo a padá z první pětky až ke třicátému místu.

Diváckou speciálkou pro sebe urval Prokop a navyšuje tak své vedení na 11,2 sekundy před Al-Attiyahem. Fabie pilotovaná Fehgalim je třetí, Libanonec údajně jede s poškozeným ramenem zavěšení, protože tým nemá náhradní. Čtvrtý je Míra Tarabus (+3:22,1) a pátý Kresta (+4:22,5) na produkčním Lanceru. Dámská turecká posádka Cetinkaya – Güney na Peugeotu 207 S2000 je šestnáctá se ztrátou přes 11 minut.

„Po penalizaci se snažím celý den tu ztrátu dohnat. Nebylo lehké chytit Nassera, protože je to dobrý jezdec. Jsem s vedením velmi spokojen. Zítra ho musím udržet za sebou,“ řekl k první etapě vedoucí muž soutěže Martin Prokop.

Druhá etapa: Technické problémy sráží Prokopa

Na sobotu bylo připraveno šest měřených úseků resp. dva průjezdy trojicí rychlostních zkoušek o celkové délce 122,1 km. Den nezačal pro Prokopa vůbec špatně, úvodní test vyhrál před Bouffierem (+3,4) a Feghalim (+5,3) a navýšil své vedení na 23,2 sekundy – to bylo ale bohužel z kladné strany vše. V následujícím testu dlouhém bezmála 32 km postihly Martina problémy v podobě prasklé poloosy jeho Fiesty a do cíle dorazil osmnáctý se ztrátou 4:41,2. To znamená propad z vedoucí pozice na bronzovou příčku. Do vedení se dostal Al-Attiyah, který v testu dojel čtvrtý a stěžoval si na prach zvířený před ním jedoucím Prokopem. Zkoušku vyhrál Bouffier, který druhému Thomasovi na 31,7 km nadělil 1:02,5!

V následujícím testu pohroma pokračovala – Martin udělal na trati hodiny a cílovou fotobuňku protnul se ztrátou 1:10,9 na prvního Libanonce Feghaliho – ten je se soutěží jak jeden z mála velmi spokojen. Druhý dojel Al-Attiyah a stěžoval si na špatné pneumatiky – stále je však v celkovém vedení o 7,9 před Feghalim. Na třetí místo se vyšplhal Tarabus, Prokop je čtvrtý se ztrátou 4:03,3. Kresta drží šesté místo celkově, ve skupině N vede. Definitivně odstupuje Bouffier, který vylomil levé zadní kolo. Následuje polední servis.

Odpolední sekci zcela ovládnul Al-Attiyah, který všechny tři zkoušky vyhrál – souboj s druhým Feghalim o vedení se tedy nekonal. Nasser navýšil náskok z 10,4 na 30,7 sekundy a vítězství si pohlídal. Prokop třemi třetími místy předstihnul týmového kolegu Tarabuse a z Kypru si tak odváží bronzový věnec. Škoda problémů, páteční vedení vypadalo skvěle. Stříbrný skončil Libanonec Roger Feghali na Škodě Fabia S2000, čtvrtý Míra Tarabus na Fiestě S2000. Roman Kresta se svým Lancerem Evo IX vyhrál skupinu N, v celkovém pořadí mu v cíli patří šestá příčka.

Zítra na posádky čeká rallysprint Golden Stage (dva průjezdy rychlostní zkouškou v Limasolu o délce 31 km) o velmi pěkné peněžité prémie.

Celkové výsledky FoxPro Rally of Cyprus 2010:
1. Nasser Al-Attiyah (Ford Fiesta S2000) 3:11:53,5
2. Roger Feghali (Škoda Fabia S2000) + 30,7
3. Martin Prokop (Ford Fiesta S2000) +4:42,0
4. Jaromír Tarabus (Ford Fiesta S2000) +5:40,5
5. Nicos Thomas (Peugeot 207 S2000) + 6:45,5
6. Roman Kresta (Mitsubishi Lancer Evo IX) +7:16,6
7. Timotheou Charalambos (Mitsubishi Lancer Evo X) +12:44,0
8. Comstantinos Tingrides (Mitsubishi Lancer Evo IX) +13:20,6
9. Misfer Al-Marri (Subaru Impreza STi) +14:50,3
10. Panikos Polykarpou (Mitsubishi Lancer Evo IX) +19:15,8

„Byla to velmi těžká soutěž, ale s prvním vítězstvím v IRC jsem pochopitelně velmi spokojen. Nebylo snadné bojovat s Martinem (Prokopem), jel velmi rychle. Vyhrát je fantastické,“ řekl v cíli vítěz poslední soutěže IRC Nasser Al-Attiyah z Kataru.

„Po včerejších problémech jsem s druhým místem velmi spokojen. Musím poděkovat týmu, sponzorům i navigátorovy za vše co udělali, aby mi pomohli,“ prohlásil v cíli druhý Libanonec Roger Faghali.

„Myslím, že nebýt problémů, mohl jsem vyhrát. Jsem zklamaný, že tomu tak nebylo. Ale zároveň jsem věděl, že porazit Nassera bude velmi těžké. Nyní se těším na Golden Stage,“ dodává třetí v cíli Martin Prokop.

Klasifikace jezdců série IRC 2010 (nejlepších sedm výsledků po dvanácti soutěžích):
1. Juho Hänninen (Škoda Fabia S2000) 62
2. Jan Kopecký (Škoda Fabia S2000) 47
3. Kris Meeke (Peugeot 207 S2000) 39
4. Freddy Loix (Škoda Fabia S2000) 36
5. Bruno Magalhäes (Peugeot 207 S2000) 30
6. Guy Wilks (Škoda Fabia S2000) 27
7. Andreas Mikklesen (Ford Fiesta S2000) 21
8. Paolo Andreucci (Peugeot 207 S2000) 18
9. Thierry Neuville (Peugeot 207 S2000) 12
10. Nasser Al-Attiyah (Ford Fiesta S2000) 10
11. Mikko Hirvonen (Ford Fiesta S2000) 10
12. Roger Feghali (Škoda Fabia S2000) 8
13. Martin Prokop (Ford Fiesta S2000) 6
14. Pavel Valoušek (Škoda Fabia S2000) 6
15. Nicolas Vouilloz (Peugeot 207 S2000) 6
Klasifikace týmů IRC 2010 (nejlepších sedm výsledků po dvanácti soutěžích):
1. Škoda 120
2. Peugeot 87
3. M-Sport 55
4. Ralliart 33
5. Subaru 11
6. Abarth 6

NOVINKY

Stojaté vody IRC opět trochu rozčeřil sportovní šéf Citroënu a Peugeotu Qlivier Qesnel, kterému se nelíbí letošní dominance vozů Škoda Fabia S2000. A tak organizátorům IRC posílá výhružný vzkaz:

„Jak jsem řekl dříve, rozumím, že Škoda hraje podle pravidel. Také rozumím odpovědi od IRC, že jejich šampionát je otevřený. Ale co se stane, až Škoda vyhraje dva nebo tři tituly? IRC bude prázdné, protože nikdo nebude chtít jít se Škodou do boje.“

„Možná, že příští rok vypustím svou červenou armádu s vozy DS3 a Škoda již nebude existovat. Ale pokud to udělám, tak i Peugeot přestane soutěžit. To je nebezpečí, které vyplývá ze současného stavu a proto říkám organizátorům IRC: Dávejte pozor.“

Michal Otruba
Diskuze (0)