Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

IRC Kyperská Rally 2011 – Mikkelsen druhou výhrou získal titul šampióna IRC (+ fotogalerie)

Michal Otruba
Diskuze (0)
Jan Kopecký neudržel vedoucí příčku celkové klasifikace IRC, ve dvou posledních soutěžích mu titul díky koeficientům sebral norský talent Andreas Mikkelsen.

Poslední soutěž letošního ročníku IRC se odehrávala na Kypru a před jejím startem mohlo na titul teoreticky dosáhnout hned šest jezdců – Kopecký, Hanninen, Neuville, Mikkelsen, Bouffier a Loix. Ti si to (bez chybějícího Bouffiera) o dvojnásobné body rozdali na asfaltovém i šotolinovém povrchu kyperských cest na celkem 187 měřených kilometrech rozdělených do 11ti rychlostních zkoušek.

Ještě ve čtvrtek večer se odehrávala tříkilometrová divácká speciálka, se kterou si nejlépe poradil Nor Mikkelsen před Hanninenem a Kopeckým. Čtvrtým místem korunoval nadvládu škodovek Loix, rozestupy jsou však minimální – první pětka se vešla do čtyř sekund.

První etapa: Hanička a Neuville out

Na pátek byly připraveny čtyři měřené testy (dva průjezdy dvojicí erzet) o délce 87,8 km. A hned v úvodní vložce – ba co víc hned ve třetí zatáčce – byl přespříliš rychlý Juho Hanninen s tovární Fábií S2000. Vylétnul z trati, přetočil se přes střechu a zůstal zaklíněn mezi kameny – snad největší kandidát na titul o šanci přišel hned v úvodu.

„Má hloupá chyba hned na začátku nás připravila o vše. Jel jsem příliš rychle a vylétl z trati. Společně s diváky jsme se snažili dostat vůz zpět na trať, ale byl zaklíněn mezi kameny,“ popisuje konec nadějí Fin Hanninen.

Test vyhrál Mikkelsen a upevňuje si tak celkové vedení. Stíhá jej ovšem Neuville, který zajel druhý čas a na stejnou příčku se posunul i celkově. Následující test mladý Belgičan vyhrál a vzhledem ke krizi Mikkelsena (výlet mimo trať v šotolinové pasáži) a ztrátě 16,8 sekundy jde před něj na celkové první místo. Kopecký si drží stále třetí příčku (+21,2), ze zadu na něj ovšem dotírá Katařan Al-Attiyah. Následuje polední servis.

První odpolední test vystavil stop průběžně vedoucímu Neuvillovi – dostal defekt a měnil jej přímo na trati. Ztratil téměř tři minuty a klesnul na sedmou příčku. To by nebylo to nejhorší. Za cílem jej zradil alternátor a jediný zástupce Peugeotu v boji o titul tak končí. Mistrovský titul si tak připíše některý z pilotů škodovek, nejspíše ten který soutěž na Kypru vyhraje – zatím je mu nejblíže Mikkelsen, který test vyhrál a vede i celkově. Poslední páteční test nepřinesl nic nového, opět vyhrál Mikkelsen těsně pronásledovaný Al-Attiyahem a pak i Kopeckým. Celkově je pořadí úplně stejné – Katařan ztrácí ze druhého místa 20,7 sekundy. Český jezdec dalších 10,8. Zítra to bude ještě pořádný boj!

Jan Kopecký: „Kyperská rally je zrádná, navíc jedu s novým spolujezdcem, takže se trochu na trati sžíváme. V dnešní třetí erzetě jsme dojeli Neuvilla, který nám dost prášil. Ztratili jsme nějaký čas, ale ještě je před námi celý zítřejší den, může se stát cokoli.“

Druhá etapa: Mikkelsen vs. Kopecký o titul

Na sobotu byla přichystána šestice měřených testů (dva průjezdy trojicí zkoušek) o délce 99,8 km. První sekce – dopolední průjezdy – patřily jednoznačně Norovi Mikkelsenovi. Dva testy vyhrál a jednou jej přemohl Al-Attiyah. Své vedení navýšil sice jenom o necelých 7 sekund, ale stále dokazoval, že je i na této soutěži nejrychlejší. Honza Kopecký i nadále pokračoval ve svých třetích místech a zřejmě mu tato pozice bude patřit i celkově v cíli. Jenže to ta titul nestačí. Uvidíme. Na trať se vrátil opět i Hänninen i když už nemá šanci na zisk titulu.

Na sobotní odpoledne byly připraveny druhé průjezdy stejných zkoušek jako dopoledne. V prvním odpoledním testu – třetím od konce – zvítězil Hanninen. Pro české příznivce přišla jedna dobrá a jedna špatná zpráva. Tou špatnou je fakt, že Kopecký dostal defekt a dojel do cíle až jako devátý se ztrátou +45,5. Tou „dobrou“ je fakt, že Katařan Al-Attiyah odstoupil z druhého místa pro poruchu motoru (propálený píst) a Kopecký se posunuje na celkové druhé místo.

Předposlední vložku vyhrál Sandell, důležitější je fakt, že Honza zaostal za Andreassem o 6,2 sekundy a před poslední rychlostní zkouškou tak na něj ztrácí téměř minutu a půl. Loix stojí za cílem a zkoumá motor, uvidíme co z toho bude.

Poslední test této soutěže a poslední test celé série IRC 2011 vyhrál Nor Mikkelsen. Jak příznačné – nový šampión IRC bere do svých rukou poslední rychlostní zkoušku, poslední soutěž a i celou letošní sérii Internationl Rally Challenge. Ať žije nový šampión Andreas Mikkelsen na Škodě Fabia S2000!

Norský pilot zvítězil dvakrát v sezóně – bylo to ve Skotsku (koeficient 1,5) a nyní na Kypru (koeficient 2,0) – díky čemuž si připsal 37,5 bodů „navíc.“ Kopecký také zvítězil dvakrát, ale bylo to na soutěžích bez koeficientů (Barumka a maďarská soutěž). Na Kypru na Mikkelsena nestačil a i letos (už potřetí) i přes konzistentnější výkony končí šampionát IRC na stříbrné pozici. Jestli je to spravedlivé nebo ne můžete vyjádřit v diskuzi po prostudování celkové tabulky IRC 2011 . Třetí v konečném hodnocení skončil týmový kolega Juho Hänninen a piloti vozu Fabia Super 2000 tak obsadili kompletní pomyslné podium šampiónů.

Andreas Mikkelsen, který se ve svých dvaadvaceti letech stal nejmladším vítězem IRC: „Nemohu tomu uvěřit, je to fantastický pocit, jsem plný emocí. Měli jsme skvělý rok, děkuji každému členu našeho týmu. Speciální dík patří Škodě, měli jsme fantastický vůz.“

Výsledky Cyprus Rallye 2011:
1. Andreas Mikkelsen – Ola Floene (Škoda Fabia S2000) 2:25:18,5
2. Jan Kopecký – Petr Starý (Škoda Fabia S2000) +1:40,5
3. Partik Sandell – Staffan Parmander (Škoda Fabia S2000) +2:54,8
4. Karl Kruuda – Martin Jarveoja (Škoda Fabia S2000) +4:33,0
5. Freddy Loix – Frederic Miclotte (Škoda Fabia S2000) +5:35,4
6. Matthias Kahle – Peter Gobel (Škoda Fabia S2000) +7:48,9
7. Toshihiro Arai – Dále Moscatt (Subaru Impreza STi) +8:16,2
8. Mark Qallenwein – Stefan Kopczyk (Škoda Fabia S2000) +13:06,7
9. Jean Michel Raoux – Laurent Magat (Renault Clio R3) +14:36,4
10. Doros Loucaides – Costas Laos (Peugeot 207 S2000) +15:07,8

Jan Kopecký: „Věděli jsme, že musíme na Kypru zvítězit, abychom získali celkový titul, museli jsme se však sklonit před Andreasovou rychlostí. Auto fungovalo celý rok výtečně, chtěl bych poděkovat celému týmu za skvělou přípravu.“

Juho Hänninen: „Naše účast v IRC letos nebyla pravidelná, přesto jsme měli velkou šanci na titul. S ohledem na dvojnásobek bodů na Kypru moje hloupá chyba opravdu zásadně promluvila do konečného hodnocení. V každém případě jsem rád, že jsme týmu pomohli v hodnocení značek.“

Michal Hrabánek, šéf týmu ŠKODA Motorsport, hodnotí právě skončenou soutěžní sezonu pozitivně: „Gratuluji Andreasovi k titulu, jsme rádi, že jej získal stejně jako v loňském roce pilot vozu Fabia Super 2000. Jsem přesvědčen, že Andreas má před sebou skvělou budoucnost. Obhájili jsme titul ve značkách IRC, za což vděčíme všem pilotům, kteří se o něj zasloužili. K tomu získala naše posádka Hänninen/Markkula s Fabií Super 2000 titul mistrů světa – sezonu můžeme a musíme hodnotit jako velmi úspěšnou. Naše letošní výsledky patří k tomu nejlepšímu, co jsme během 110-ti let naší motor-sportovní historie dokázali. Věřím, že jsme udělali značce ŠKODA hodnotnou reklamu a ukázali, že importérský program nese své ovoce i na té nejvyšší úrovni. Chtěl bych poděkovat celému týmu, sezona byla dlouhá a opravdu náročná, profesionální přístup podpořený obětavostí všech byl základem našich úspěchů.“

V letošním šampionátu IRC zvítězila Škoda na osmi soutěžích z celkových 11. Hänninen vybojoval tři vítězství (Kanárské ostrovy, Ukrajina, Azory), Kopecký dvě (Zlín, Maďarsko) stejně jako Mikkelsen (Skotsko, Kypr) a Loix zvítězil jednou (Belgie).

Včera se posádky zúčastníly ještě „Golden Stage“ při které se jelo nikoliv o body do hodnocení IRC, ale o tučné finanční prémie. Startovali tedy budou i ti, kteří v předešlých dnech odpadli. Dva průjezdy bezmála dvacetikilometrovou zkouškou nejrychleji zvládnul a prémii 40.000 Euro si tak odváží Thierry Neuviile na Peugeotu 207 S2000. O 6 sekund byl pomalejší Juho Hanninen a přes půl minuty ztratil třetí Jan Kopecký.

Klasifikace jezdců série IRC 2011 (nejlepších 7 výsledků):
1. Andreas Mikkelsen (Škoda Fabia S2000) 153,5
2. Jan Kopecký (Škoda Fabia S2000) 152
2. Juho Hänninen (Škoda Fabia S2000) 125
4. Freddy Loix (Škoda Fabia S2000) 123
5. Thierry Neuville (Peugeot 207 S2000) 115
6. Bryan Bouffier (Peugeot 207 S2000) 110,5
7. Guy Wilks (Peugeot 207 S2000) 47
8. Toni Gardemeister (Škoda Fabia S2000) 43
9. Karl Kruuda (Škoda Fabia S2000) 39
10. Bruno Magalhaes (Peugeot 207 S2000) 26
11. Craig Breen (Ford Fiesta S2000) 24
11. Hans Weijs jr. (Škoda Fabia S2000) 18
Klasifikace týmů IRC 2011 (nejlepších 7 výsledků):
1. Škoda 362,5
2. Peugeot 241,5
3. Subaru 117
4. M-Sport 107
5. Ralliart 104
6. Honda 46
6. Proton 41
8. Abarth 15
Michal Otruba
Diskuze (0)