reklama


S příchodem platnosti emisního požadavku Euro 6 zavedlo Iveco Bus zjednodušené dělení nových modelů. Řada Crossway má nejširší záběr.

Nové autobusy Iveco Bus se až na doprodej vozidel Euro 5/EEV dělí do tří základních řad. Střední model Crossway dostupný v pěti provedeních nahradil starší typy Airway, Evadys a Recreo. Záměr zjednodušení má nejen úsporné důsledky při homologacích, ale rovněž se dopravcům předkládá naprosto přehledný sortiment.

Motor na prvním místě

Jakkoli bylo při přechodu na přísnější emisní požadavek možné pouze starší jednotku či dočišťování výfukových plynů upravit, poslední změna na Euro 6 s navýšením počtu sledovaných položek si vyžádala celkovou proměnu pohonných jednotek. Iveco Bus vsadilo na mírné zvýšení objemu válců motorů Tector (z 5,9 na 6,7 litru) a Cursor (z 7,8 na 8,7 litru), aby menší motor mohl dobře posloužit i v řadě Crossway například v rovinatém profilu trasy.

Zásadní technologický posun přinesla změna vstřikování čerpadlo-tryska na nejnovější generaci common railu, který dovoluje velmi precizně a v několika dávkách dodávat palivo do válce v jediném pracovním cyklu.

Větší objem, výkon i točivý moment

Nové verze motoru Tector 7 a Cursor 9 Euro 6 byly vyvinuté a patentované skupinou FPT Industrial. Vyznačují se vyšším výkonem i točivým momentem. Toto exkluzivní řešení umožňuje výrazné snížení hluku uvnitř vozidla. S ohledem na plnění nařízení Euro 6 využívají tyto motory technologii HI-eSCR. Systém vysoce účinné selektivní katalytické redukce působí na zplodiny až ve výfukovém traktu, proto nijak nesnižuje vysokou účinnost agregátů se značným kompresním poměrem.

Čištění je zajišťováno za motorem při nízké tepelné zátěži filtru pevných částic, bez recirkulace výfukových plynů (EGR) a složitého turbodmychadla, což snižuje hmotnost a zvyšuje životnost agregátu. Tato technologie je zejména vhodná pro autobusy a autokary, které mají motory vzadu a tudíž značná omezení týkající se chlazení. Systém EGR totiž potřebuje k dosažení stejného výkonu minimálně o 30 % větší kapacitu chladicí soustavy. Technologie HI-eSCR je také vhodná pro městské linky, charakteristické nízkou cestovní rychlostí a častými zastávkami.

Tři délky, pět verzí

Autobus Crossway Euro 6 je k mání ve třech délkách 10,8, 12 a 13 metrů. Nabízí tedy využití od meziměstské k městské a školní přepravě. Svou všestrannost vykazuje v pěti provedeních.

Pro městský i příměstský provoz je homologována verze Low Entry. V provedení City nabízí na třech délkách dvoje dvoukřídlé dveře. Nástupní výška činí vpředu/vzadu 320/330 mm. K pohonu lze volit svisle uložené agregáty Tector 7/210 kW či Cursor 9/265 kW (1000 nebo 1650 N.m). Crossway LE Intercity s jednoduchými dveřmi vpředu používá Tector 7 v silnější verzi 235 kW (1100 N.m).

Line

Požadavky meziměstské přepravy osob na krátké vzdálenosti splňuje provedení Line. Nejkratší, 10,8metrová verze pojme 47 sedících cestujících, dvanáctimetrová o osm pasažérů více a třináctimetrový Crossway Line přepraví 59 sedících osob.

Vyšší výbavu a s ní související nárůst komfortu poskytuje provedení High Value (HV), určené na střední vzdálenosti.

Vrchol

Následníkem řady Airway je model Crossway Pro s velmi luxusní výbavou, který spojuje požadavky na meziměstské a turistické vozidlo. Tvoří předstupeň k vlajkové lodi Iveco Bus, modelu Magelys. Crossway Pro pohání výhradně devítilitrový šestiválec ve dvou výkonových provedeních 265 a 294 kW (1650 a 1700 N.m). Dvojice jednokřídlých dveří o šířce 800 mm slouží stejnému počtu sedících cestujících jako v případě Line. Cenovou dostupnost provází vysoký komfort pro řidiče a cestující.

Speciální verze nového Crosswaye tvoří varianta Pop, která na třinácti metrech délky vozidla nabízí 63 sedadel pro cestující. Vozidlo určené zejména pro přepravu školní mládeže nahrazuje zejména ve Francii velmi úspěšný starší model Recreo.

Menší hluk

Crossway Euro 6 s předpokladem úspěchu i dopravců díky všestrannosti a provozní hospodárnosti si upevňuje významné postavení díky zvýšenému pohodlí pro cestující a zachování velmi dobré ovladatelnosti. Zejména úroveň vnitřní hlučnosti byla díky novým motorů a materiálům snížena o více než polovinu.

Místo řidiče v autobusu Crossway Euro 6 bylo vylepšeno prodloužením o deset centimetrů. Z hlediska vnějších rozměrů došlo k prodloužení předního převisu, aby nenastal úbytek místa pro cestující. Na řidiče čeká další vylepšení v podobě otočného sedadla o 65 stupňů a zcela nová a velmi ergonomická přístrojová deska s jednoduchým obsluhováním.

Další vylepšení

K výrazným prvkům modernizace nové řady Crossway rovněž patří úprava převodovek k většímu využívání motorů v optimálních ekonomických otáčkách. Výrobci se rovněž podařilo snížit hmotnost vozidel zejména díky posílení motoru Tector 7 Euro 6 a jeho možné záměně za dřívější Cursor 8. Veškeré úpravy včetně nových motorů od FPT Industrial s originálním dočišťováním výfukových plynů přinášejí dle výrobce úsporu paliva ve srovnání s vozidly Euro 5/EEV v rozmezí pěti až deseti procent.

Spolupracujeme s TipCars.com
Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“? Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“?

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen…

Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený

Zdrženlivě až kriticky přistupuje ruský tisk k inauguraci…

Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky

Nejhodnotnější značka světa a jeden z největších výrobců…

Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka

Jan Prušinovský se stal jedním z mála opravdu dobrých…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 






 
Marc Márquez vzal speciál pro MotoGP na sjezdovku. A přežil!

Marc Márquez vzal speciál pro MotoGP na sjezdovku. A přežil!

Dnes 13:15

Marc Márquez, trojnásobný mistr světa MotoGP, prohnal čistě silniční závodní speciál Honda RC213V po sjezdovce v rakouském Kitzbühelu.




Blesk.cz

Lékárny nelegálně vyvezly léky za 149 milionů korun. V Česku jich je nedostatek

Lékárny nelegálně vyvezly léky za 149 milionů korun.…

Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) odhalil novou nelegální praktiku, díky které nám V Česku zřejmě chybí…

Opuštěný pohřební ústav nahání hrůzu: Zůstaly tu rakve i zpopelněné ostatky!

Opuštěný pohřební ústav nahání hrůzu: Zůstaly tu…

Pohřební ústav ve floridském městě Jacksonville byl otevřen v roce 1856 a fungoval dlouhých 151 let, až do roku…

 

iSport.cz

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset makat, říká

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset…

Základem hry tenistky Barbory Strýcové je skvělý pohyb. Při její výšce 164 centimetrů se díky dokonalému krytí…

Hvězdná Vonnová opět vítězí, Ledecká slaví životní maximum

Hvězdná Vonnová opět vítězí, Ledecká slaví životní maximum

Už ve druhém startu po téměř roční pauze a listopadové operaci ruky dokázala americká hvězda Lindsey Vonnová…

 

Reflex.cz

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh tygra kaspického

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh…

Jednalo se o jedny z největších kočkovitých šelem, jaké kdy kráčely po zemi. Samci dorůstali délky takřka tří…

Abíčko slaví! Časopisu ABC je dnes 60 let

Abíčko slaví! Časopisu ABC je dnes 60 let

22. ledna 1957, vyšlo první číslo oblíbeného časopisu ABC. Znají jej celé generace dětí - někdo si vzpomene na…

 
 
reklama