Iveco Stralis Hi-Way LNG - Větší dojezd

 

Itálie je vozidly jezdícími na zemní plyn zaplněná. Iveco dlouhodobé zkušenosti s tímto pohonem zpečetilo účinnějším řešením.

O ekologičnosti a vysoké výhřevnosti zemního plynu jako paliva nikdo nepochybuje. Státy, které tento druh pohonu kromě Evropskou unií dané nízké spotřební daně podporují, mohou dostat nálepku skutečně ekologických. Rozšiřování zemního plynu do automobilů sice mírně omezuje byznys s ropou a jejími produkty, ale ovzduší velice pomáhá. Ke zpracování CNG není na rozdíl od ropy rafinerie, která kromě vypouštěných emisí potřebuje ke své činnosti střední elektrárnu.

Zemní plyn stačí ze země odčerpat, lehce vyčistit, přidat vonnou přísadu kvůli detekci jeho úniku a stlačit. Vzhledem k transportu potrubím až k plnicí stanici není třeba jako u fosilních paliv transport cisternami po silnicích. Stlačený zemní plyn je ve srovnání s naftou levnější a ekologičtěji získatelný, transportovaný i spalovaný.

Řešení dojezdu

Toto u Iveca (a rovněž u Fiatu pro osobní vozy i divizi Professional) moc dobře vědí, a proto se dlouhou řadu let věnují využití tohoto paliva například v největší řadě Stralis. U tahačů mezinárodní dopravy však nastává jasný problém v malém jízdním dojezdu. Ten začala řešit fi rma Kögel, která v Hannoveru představila návěs s nádržemi CNG umístěnými uvnitř bytelného rámu přípojného vozidla.

Iveco u nového Stralisu Hi-Way použila technologii zkapalněného zemního plynu LNG. Jeden litr LNG odpovídá 630 litrům metanu při teplotě 20 °C. Zkapalněný plyn je v nádrži pouze pod tlakem 0,5 až 0,8 MPa, aby došlo ke zvýšení teploty zkapalnění z -161,6 °C při běžném atmosférickém tlaku.

Chlazení není třeba

Teplota LNG v tepelně-izolovaných nádržích se udržuje kolem -130 °C. K tomu není třeba zvláštního zdroje energie, protože při zplyňování LNG na CNG dochází k tak velkému odběru tepla, že nádrž LNG si i bez odběru plynu při jízdě vozidla udrží potřebnou teplotu jeden či dva dny bez problémů. Iveco u Stralisu Hi-Way kombinuje nádrž LNG s nádržemi CNG, takže vozidlo samo umí v případě stání nechat zplyňovat LNG na stlačený zemní plyna přepouštět jej do CNG nádrží. Tím se dosáhne snížení teploty LNG pod požadovanou mez a navenek se nic neděje ani nic nehrozí. V případě nehody vozidla a jeho stání po dobu delší než několik dní lze LNG odčerpat. Pokud by ani toto nebylo možné, nádrže mají vlastní ventil, který by provedl řízené odpouštění plynu, tudíž okamžité ochlazení zkapalněného paliva.

Bezpečnostní zajištění LNG coby paliva je tedy vyřešeno zcela. Dokonce kdyby nastal případ, že by vlivem nehody došlo k poškození masivní nádrže LNG, pak natlakování kapaliny 0,5-0,8 MPa nepřekračuje nahuštění pneumatiky vozidla.

Stralis LNG je vhodný pro jízdu na střední vzdálenosti a provoz v noci, protože pohon vykazuje minimální hlučnost. Ve vozidle je použit šestiválec Cursor 8 o výkonu 243 kW, který hravě plní požadavky Euro 6.

Více nákladu za méně peněz

Systém LNG rozšiřuje ve srovnání s CNG dojezd vozidel na zemní plyn a dovoluje redukci hmotnosti automobilu díky absenci těžkých CNG nádrží stavěných na tlak 20 MPa. Stralis LNG tedy ve srovnání s variantou CNG také vykazuje větší užitečné zatížení. Velmi důležitým faktem ve prospěch LNG je významný ekonomický přínos pro zákazníky. Při regionální distribuci lze dosáhnout úspor kolem 10 000 eur ve srovnání s tradičními vozidly, která jsou poháněna dieselovými motory, a to při ročním nájezdu okolo 40 000 km.

Kde je najdeme

Využití Stralisu LNG spočívá především rozvážení potravin a nápojů. Dále mezi logistickými operátory a společnostmi, které se zabývají noční rozvážkou, kde je garantováno snížení hluku pomocí zážehových motorů. Průměrné snížení hluku u pohonu na zemní plyn se pohybuje mezi 3 a 6 decibely ve srovnání se stejně výkonným vozidlem s dieselovým motorem.

V současnosti je zkapalněný zemní plyn v praxi využíván zejména v USA a Kanadě pro dálkovou autobusovou a nákladní dopravu, například ve společnostech Roadway a Huston Transit. Plnicí stanice najdeme i v Evropě, zejména v severských zemích a Španělsku. Zkapalněný zemní plyn je vhodný pro pohon tahačů chladírenských aut, u kterých LNG slouží jako palivo a jako dodavatel chladu.

NÁDRŽ NA LNG
Výrobce Chart Ind., USA – Georgia
Objem (l) 567
Max. pracovní tlak (MPa) 1,6
Tlaková zkouška (MPa) 2,2
Max/min provozní teplota (°C) 40/-196
Min. tloušťka nádoby (mm) 3,56
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Pavla Otta: Rudý Kukiš Zápisník Pavla Otta: Rudý Kukiš

Vršovické Divadlo Mana uvedlo minulý týden hru s názvem…

Babiš propadl kouzlu krátkodobých půjček Babiš propadl kouzlu krátkodobých půjček

Od ukončení devizových intervencí prodalo ministerstvo…

Při explozi na koncertě v Manchesteru zemřelo nejméně 19 lidí Při explozi na koncertě v Manchesteru zemřelo nejméně 19 lidí

Devatenáct mrtvých a několik desítek zraněných si v…

Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic

Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela…

 
Zdroj: AutoProfi

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy

Letošní motoristickou slavnost Legendy ozdobí i unikátní…

 






 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Včera

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Na Vinohradech se zřítila část stropu pavlače: V noci tu zasahovali hasiči

Na Vinohradech se zřítila část stropu pavlače: V…

Rušnou noční epizodu mají za sebou obyvatelé jednoho z obytných domů v Jugoslávské ulici na Vinohradch. Zřítila…

Teror v Manchesteru: Barbarství, absolutně děsivé, reagují politici

Teror v Manchesteru: Barbarství, absolutně děsivé,…

Premiérka Theresa Mayová hovořila o „odpudivém teroristickém útoku“, předseda opozičních labouristů Jeremy…

 

iSport.cz

V Anglii řeší poslední Terryho střídání. Dal se na něm vydělat stonásobek

V Anglii řeší poslední Terryho střídání. Dal se na…

Šlo o dojemný konec velkého fotbalisty. Když John Terry ve 26. minutě nedělního utkání Chelsea se Sunderlandem…

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital Stramaccioni

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital…

Letenský klub ukončil hledání nového trenéra. Petra Radu od příští sezony vystřídá Ital, který vedl Inter,…

 

Reflex.cz

Pro padesátimiliardový schodek rozpočtu není žádný rozumný důvod, nový ministr by jej měl předělat

Pro padesátimiliardový schodek rozpočtu není žádný…

Pokud do Čech nezavítá delegace z Marsu anebo Vltava náhle nezačne místo Prahy téct přes Kladno, stane se…

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy byla uvedena Věra Špinarová

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy…

Pondělní vyhlašování hudebních cen Anděl opanovala zpěvačka Lenny, která proměnila všechny své čtyři nominace. V…