Iveco Stralis Hi-Way LNG - Větší dojezd

 

Itálie je vozidly jezdícími na zemní plyn zaplněná. Iveco dlouhodobé zkušenosti s tímto pohonem zpečetilo účinnějším řešením.

O ekologičnosti a vysoké výhřevnosti zemního plynu jako paliva nikdo nepochybuje. Státy, které tento druh pohonu kromě Evropskou unií dané nízké spotřební daně podporují, mohou dostat nálepku skutečně ekologických. Rozšiřování zemního plynu do automobilů sice mírně omezuje byznys s ropou a jejími produkty, ale ovzduší velice pomáhá. Ke zpracování CNG není na rozdíl od ropy rafinerie, která kromě vypouštěných emisí potřebuje ke své činnosti střední elektrárnu.

Zemní plyn stačí ze země odčerpat, lehce vyčistit, přidat vonnou přísadu kvůli detekci jeho úniku a stlačit. Vzhledem k transportu potrubím až k plnicí stanici není třeba jako u fosilních paliv transport cisternami po silnicích. Stlačený zemní plyn je ve srovnání s naftou levnější a ekologičtěji získatelný, transportovaný i spalovaný.

Řešení dojezdu

Toto u Iveca (a rovněž u Fiatu pro osobní vozy i divizi Professional) moc dobře vědí, a proto se dlouhou řadu let věnují využití tohoto paliva například v největší řadě Stralis. U tahačů mezinárodní dopravy však nastává jasný problém v malém jízdním dojezdu. Ten začala řešit fi rma Kögel, která v Hannoveru představila návěs s nádržemi CNG umístěnými uvnitř bytelného rámu přípojného vozidla.

Iveco u nového Stralisu Hi-Way použila technologii zkapalněného zemního plynu LNG. Jeden litr LNG odpovídá 630 litrům metanu při teplotě 20 °C. Zkapalněný plyn je v nádrži pouze pod tlakem 0,5 až 0,8 MPa, aby došlo ke zvýšení teploty zkapalnění z -161,6 °C při běžném atmosférickém tlaku.

Chlazení není třeba

Teplota LNG v tepelně-izolovaných nádržích se udržuje kolem -130 °C. K tomu není třeba zvláštního zdroje energie, protože při zplyňování LNG na CNG dochází k tak velkému odběru tepla, že nádrž LNG si i bez odběru plynu při jízdě vozidla udrží potřebnou teplotu jeden či dva dny bez problémů. Iveco u Stralisu Hi-Way kombinuje nádrž LNG s nádržemi CNG, takže vozidlo samo umí v případě stání nechat zplyňovat LNG na stlačený zemní plyna přepouštět jej do CNG nádrží. Tím se dosáhne snížení teploty LNG pod požadovanou mez a navenek se nic neděje ani nic nehrozí. V případě nehody vozidla a jeho stání po dobu delší než několik dní lze LNG odčerpat. Pokud by ani toto nebylo možné, nádrže mají vlastní ventil, který by provedl řízené odpouštění plynu, tudíž okamžité ochlazení zkapalněného paliva.

Bezpečnostní zajištění LNG coby paliva je tedy vyřešeno zcela. Dokonce kdyby nastal případ, že by vlivem nehody došlo k poškození masivní nádrže LNG, pak natlakování kapaliny 0,5-0,8 MPa nepřekračuje nahuštění pneumatiky vozidla.

Stralis LNG je vhodný pro jízdu na střední vzdálenosti a provoz v noci, protože pohon vykazuje minimální hlučnost. Ve vozidle je použit šestiválec Cursor 8 o výkonu 243 kW, který hravě plní požadavky Euro 6.

Více nákladu za méně peněz

Systém LNG rozšiřuje ve srovnání s CNG dojezd vozidel na zemní plyn a dovoluje redukci hmotnosti automobilu díky absenci těžkých CNG nádrží stavěných na tlak 20 MPa. Stralis LNG tedy ve srovnání s variantou CNG také vykazuje větší užitečné zatížení. Velmi důležitým faktem ve prospěch LNG je významný ekonomický přínos pro zákazníky. Při regionální distribuci lze dosáhnout úspor kolem 10 000 eur ve srovnání s tradičními vozidly, která jsou poháněna dieselovými motory, a to při ročním nájezdu okolo 40 000 km.

Kde je najdeme

Využití Stralisu LNG spočívá především rozvážení potravin a nápojů. Dále mezi logistickými operátory a společnostmi, které se zabývají noční rozvážkou, kde je garantováno snížení hluku pomocí zážehových motorů. Průměrné snížení hluku u pohonu na zemní plyn se pohybuje mezi 3 a 6 decibely ve srovnání se stejně výkonným vozidlem s dieselovým motorem.

V současnosti je zkapalněný zemní plyn v praxi využíván zejména v USA a Kanadě pro dálkovou autobusovou a nákladní dopravu, například ve společnostech Roadway a Huston Transit. Plnicí stanice najdeme i v Evropě, zejména v severských zemích a Španělsku. Zkapalněný zemní plyn je vhodný pro pohon tahačů chladírenských aut, u kterých LNG slouží jako palivo a jako dodavatel chladu.

NÁDRŽ NA LNG
Výrobce Chart Ind., USA – Georgia
Objem (l) 567
Max. pracovní tlak (MPa) 1,6
Tlaková zkouška (MPa) 2,2
Max/min provozní teplota (°C) 40/-196
Min. tloušťka nádoby (mm) 3,56
Spolupracujeme s TipCars.com
Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
Zdroj: AutoProfi
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

Víte všechno o správném mytí auta? Expertů jsme se ptali i na tlakovou vodu Víte všechno o správném mytí auta? Expertů jsme se ptali i na tlakovou vodu

Zima už je téměř u konce a odstranění soli a špíny nyní…

 






 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Dnes 18:50

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Obrazy za 2,5 miliardy se vrátily do muzea. 14 let ležely na záchodě mafiánského sídla

Obrazy za 2,5 miliardy se vrátily do muzea. 14 let…

Dva obrazy Vincenta Van Gogha v celkové hodnotě kolem 100 milionů dolarů (2,5 miliardy Kč), ukradené před 14…

Lidl se otevřel stravenkám: Už nebudou jen pro jejich zaměstnance

Lidl se otevřel stravenkám: Už nebudou jen pro…

Diskont Lidl se dává do obchodu se stravenkami. Ty původně nabídl svým 8000 zaměstnancům, nyní je začne nabízet…

 

iSport.cz

Německo porazilo Podolskiho gólem Anglii, Skotsko jen remizovalo s Kanadou

Německo porazilo Podolskiho gólem Anglii, Skotsko…

Fotbalisté Německa v domácí přípravě porazili 1:0 Anglii. Soupeři českého týmu v kvalifikaci o postup na…

VIDEO: Česko - Litva 3:0. Góly dali Hořava, Krmenčík a debutant Jankto

VIDEO: Česko - Litva 3:0. Góly dali Hořava, Krmenčík…

Po bídném prvním poločase přišla konečně gólová smršť. Trenér české reprezentace Karel Jarolím vyměnil o…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…