reklama


Iveco Stralis Hi-Way LNG - Větší dojezd

 

Itálie je vozidly jezdícími na zemní plyn zaplněná. Iveco dlouhodobé zkušenosti s tímto pohonem zpečetilo účinnějším řešením.

O ekologičnosti a vysoké výhřevnosti zemního plynu jako paliva nikdo nepochybuje. Státy, které tento druh pohonu kromě Evropskou unií dané nízké spotřební daně podporují, mohou dostat nálepku skutečně ekologických. Rozšiřování zemního plynu do automobilů sice mírně omezuje byznys s ropou a jejími produkty, ale ovzduší velice pomáhá. Ke zpracování CNG není na rozdíl od ropy rafinerie, která kromě vypouštěných emisí potřebuje ke své činnosti střední elektrárnu.

Zemní plyn stačí ze země odčerpat, lehce vyčistit, přidat vonnou přísadu kvůli detekci jeho úniku a stlačit. Vzhledem k transportu potrubím až k plnicí stanici není třeba jako u fosilních paliv transport cisternami po silnicích. Stlačený zemní plyn je ve srovnání s naftou levnější a ekologičtěji získatelný, transportovaný i spalovaný.

Řešení dojezdu

Toto u Iveca (a rovněž u Fiatu pro osobní vozy i divizi Professional) moc dobře vědí, a proto se dlouhou řadu let věnují využití tohoto paliva například v největší řadě Stralis. U tahačů mezinárodní dopravy však nastává jasný problém v malém jízdním dojezdu. Ten začala řešit fi rma Kögel, která v Hannoveru představila návěs s nádržemi CNG umístěnými uvnitř bytelného rámu přípojného vozidla.

Iveco u nového Stralisu Hi-Way použila technologii zkapalněného zemního plynu LNG. Jeden litr LNG odpovídá 630 litrům metanu při teplotě 20 °C. Zkapalněný plyn je v nádrži pouze pod tlakem 0,5 až 0,8 MPa, aby došlo ke zvýšení teploty zkapalnění z -161,6 °C při běžném atmosférickém tlaku.

Chlazení není třeba

Teplota LNG v tepelně-izolovaných nádržích se udržuje kolem -130 °C. K tomu není třeba zvláštního zdroje energie, protože při zplyňování LNG na CNG dochází k tak velkému odběru tepla, že nádrž LNG si i bez odběru plynu při jízdě vozidla udrží potřebnou teplotu jeden či dva dny bez problémů. Iveco u Stralisu Hi-Way kombinuje nádrž LNG s nádržemi CNG, takže vozidlo samo umí v případě stání nechat zplyňovat LNG na stlačený zemní plyna přepouštět jej do CNG nádrží. Tím se dosáhne snížení teploty LNG pod požadovanou mez a navenek se nic neděje ani nic nehrozí. V případě nehody vozidla a jeho stání po dobu delší než několik dní lze LNG odčerpat. Pokud by ani toto nebylo možné, nádrže mají vlastní ventil, který by provedl řízené odpouštění plynu, tudíž okamžité ochlazení zkapalněného paliva.

Bezpečnostní zajištění LNG coby paliva je tedy vyřešeno zcela. Dokonce kdyby nastal případ, že by vlivem nehody došlo k poškození masivní nádrže LNG, pak natlakování kapaliny 0,5-0,8 MPa nepřekračuje nahuštění pneumatiky vozidla.

Stralis LNG je vhodný pro jízdu na střední vzdálenosti a provoz v noci, protože pohon vykazuje minimální hlučnost. Ve vozidle je použit šestiválec Cursor 8 o výkonu 243 kW, který hravě plní požadavky Euro 6.

Více nákladu za méně peněz

Systém LNG rozšiřuje ve srovnání s CNG dojezd vozidel na zemní plyn a dovoluje redukci hmotnosti automobilu díky absenci těžkých CNG nádrží stavěných na tlak 20 MPa. Stralis LNG tedy ve srovnání s variantou CNG také vykazuje větší užitečné zatížení. Velmi důležitým faktem ve prospěch LNG je významný ekonomický přínos pro zákazníky. Při regionální distribuci lze dosáhnout úspor kolem 10 000 eur ve srovnání s tradičními vozidly, která jsou poháněna dieselovými motory, a to při ročním nájezdu okolo 40 000 km.

Kde je najdeme

Využití Stralisu LNG spočívá především rozvážení potravin a nápojů. Dále mezi logistickými operátory a společnostmi, které se zabývají noční rozvážkou, kde je garantováno snížení hluku pomocí zážehových motorů. Průměrné snížení hluku u pohonu na zemní plyn se pohybuje mezi 3 a 6 decibely ve srovnání se stejně výkonným vozidlem s dieselovým motorem.

V současnosti je zkapalněný zemní plyn v praxi využíván zejména v USA a Kanadě pro dálkovou autobusovou a nákladní dopravu, například ve společnostech Roadway a Huston Transit. Plnicí stanice najdeme i v Evropě, zejména v severských zemích a Španělsku. Zkapalněný zemní plyn je vhodný pro pohon tahačů chladírenských aut, u kterých LNG slouží jako palivo a jako dodavatel chladu.

NÁDRŽ NA LNG
Výrobce Chart Ind., USA – Georgia
Objem (l) 567
Max. pracovní tlak (MPa) 1,6
Tlaková zkouška (MPa) 2,2
Max/min provozní teplota (°C) 40/-196
Min. tloušťka nádoby (mm) 3,56
Spolupracujeme s TipCars.com
Zpracovatelé dřeva dostanou desítky milionů na osvětu Zpracovatelé dřeva dostanou desítky milionů na osvětu

Stát chystá nový fond pro lesnické a dřevozpracující…

Ecclestone udělal z formule miliardový byznys, nyní končí Ecclestone udělal z formule miliardový byznys, nyní končí

Bernie Ecclestone skončil po více než 40 letech v čele…

Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte

Tablety mají svá vrcholná léta za sebou, poptávka po nich…

Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách

České nemovitosti lákají investory z celého světa. Poprvé…

 
Zdroj: AutoProfi
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6 Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Dnes je u dealerů značek působících na území České…

 






 
Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Včera

V poslední době se mluví hlavně o elektrické budoucnosti, motor spalující benzin by však zatím ještě nemusel vyklidit pole působnosti. Tato technologie má zážehovým agregátům zajistit další roky života!




Blesk.cz

Rumunská vláda navrhuje zmírnění protikorupčního zákona, prezident chce referendum

Rumunská vláda navrhuje zmírnění protikorupčního…

Rumunský prezident Klaus Iohannis chce vypsat referendum, ve kterém by se občané mohli vyjádřit ke…

Pátrání po Míše směřuje na temný kopec Střížák: Záhadně tam uhořel David (†17)

Pátrání po Míše směřuje na temný kopec Střížák:…

Je to nejbližší zalesněné místo od Míšina bydliště. Možná právě proto se Střížovický vrch na okraji Ústí nad…

 

iSport.cz

Mladý český sudí se popere o NHL. V USA předvedu to nejlepší, věří si

Mladý český sudí se popere o NHL. V USA předvedu to…

Pískat zápas NHL dokázali v historii jen tři rozhodčí z Evropy, ten další může být Čech. Čárový sudí Libor…

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v Montpellieru

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v…

Liberec definitivně přišel o svého kapitána. Obránce Lukáš Pokorný přestupuje do francouzského Montpellieru, kde…

 

Reflex.cz

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k mládí bez drog a alkoholu

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k…

Island se dlouhodobě umisťuje na špici evropského žebříčku zemí s nejzdravěji žijícími teenagery. Nebylo tomu…

 
 
reklama