22.2. 2013 Petr Dalecký Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Iveco Stralis Hi-Way LNG - Větší dojezd

 

Itálie je vozidly jezdícími na zemní plyn zaplněná. Iveco dlouhodobé zkušenosti s tímto pohonem zpečetilo účinnějším řešením.

O ekologičnosti a vysoké výhřevnosti zemního plynu jako paliva nikdo nepochybuje. Státy, které tento druh pohonu kromě Evropskou unií dané nízké spotřební daně podporují, mohou dostat nálepku skutečně ekologických. Rozšiřování zemního plynu do automobilů sice mírně omezuje byznys s ropou a jejími produkty, ale ovzduší velice pomáhá. Ke zpracování CNG není na rozdíl od ropy rafinerie, která kromě vypouštěných emisí potřebuje ke své činnosti střední elektrárnu.

Zemní plyn stačí ze země odčerpat, lehce vyčistit, přidat vonnou přísadu kvůli detekci jeho úniku a stlačit. Vzhledem k transportu potrubím až k plnicí stanici není třeba jako u fosilních paliv transport cisternami po silnicích. Stlačený zemní plyn je ve srovnání s naftou levnější a ekologičtěji získatelný, transportovaný i spalovaný.

Řešení dojezdu

Toto u Iveca (a rovněž u Fiatu pro osobní vozy i divizi Professional) moc dobře vědí, a proto se dlouhou řadu let věnují využití tohoto paliva například v největší řadě Stralis. U tahačů mezinárodní dopravy však nastává jasný problém v malém jízdním dojezdu. Ten začala řešit fi rma Kögel, která v Hannoveru představila návěs s nádržemi CNG umístěnými uvnitř bytelného rámu přípojného vozidla.

Iveco u nového Stralisu Hi-Way použila technologii zkapalněného zemního plynu LNG. Jeden litr LNG odpovídá 630 litrům metanu při teplotě 20 °C. Zkapalněný plyn je v nádrži pouze pod tlakem 0,5 až 0,8 MPa, aby došlo ke zvýšení teploty zkapalnění z -161,6 °C při běžném atmosférickém tlaku.

Chlazení není třeba

Teplota LNG v tepelně-izolovaných nádržích se udržuje kolem -130 °C. K tomu není třeba zvláštního zdroje energie, protože při zplyňování LNG na CNG dochází k tak velkému odběru tepla, že nádrž LNG si i bez odběru plynu při jízdě vozidla udrží potřebnou teplotu jeden či dva dny bez problémů. Iveco u Stralisu Hi-Way kombinuje nádrž LNG s nádržemi CNG, takže vozidlo samo umí v případě stání nechat zplyňovat LNG na stlačený zemní plyna přepouštět jej do CNG nádrží. Tím se dosáhne snížení teploty LNG pod požadovanou mez a navenek se nic neděje ani nic nehrozí. V případě nehody vozidla a jeho stání po dobu delší než několik dní lze LNG odčerpat. Pokud by ani toto nebylo možné, nádrže mají vlastní ventil, který by provedl řízené odpouštění plynu, tudíž okamžité ochlazení zkapalněného paliva.

Bezpečnostní zajištění LNG coby paliva je tedy vyřešeno zcela. Dokonce kdyby nastal případ, že by vlivem nehody došlo k poškození masivní nádrže LNG, pak natlakování kapaliny 0,5-0,8 MPa nepřekračuje nahuštění pneumatiky vozidla.

Stralis LNG je vhodný pro jízdu na střední vzdálenosti a provoz v noci, protože pohon vykazuje minimální hlučnost. Ve vozidle je použit šestiválec Cursor 8 o výkonu 243 kW, který hravě plní požadavky Euro 6.

Více nákladu za méně peněz

Systém LNG rozšiřuje ve srovnání s CNG dojezd vozidel na zemní plyn a dovoluje redukci hmotnosti automobilu díky absenci těžkých CNG nádrží stavěných na tlak 20 MPa. Stralis LNG tedy ve srovnání s variantou CNG také vykazuje větší užitečné zatížení. Velmi důležitým faktem ve prospěch LNG je významný ekonomický přínos pro zákazníky. Při regionální distribuci lze dosáhnout úspor kolem 10 000 eur ve srovnání s tradičními vozidly, která jsou poháněna dieselovými motory, a to při ročním nájezdu okolo 40 000 km.

Kde je najdeme

Využití Stralisu LNG spočívá především rozvážení potravin a nápojů. Dále mezi logistickými operátory a společnostmi, které se zabývají noční rozvážkou, kde je garantováno snížení hluku pomocí zážehových motorů. Průměrné snížení hluku u pohonu na zemní plyn se pohybuje mezi 3 a 6 decibely ve srovnání se stejně výkonným vozidlem s dieselovým motorem.

V současnosti je zkapalněný zemní plyn v praxi využíván zejména v USA a Kanadě pro dálkovou autobusovou a nákladní dopravu, například ve společnostech Roadway a Huston Transit. Plnicí stanice najdeme i v Evropě, zejména v severských zemích a Španělsku. Zkapalněný zemní plyn je vhodný pro pohon tahačů chladírenských aut, u kterých LNG slouží jako palivo a jako dodavatel chladu.

NÁDRŽ NA LNG
Výrobce Chart Ind., USA – Georgia
Objem (l) 567
Max. pracovní tlak (MPa) 1,6
Tlaková zkouška (MPa) 2,2
Max/min provozní teplota (°C) 40/-196
Min. tloušťka nádoby (mm) 3,56
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Inovace a hysterie Glosa Martina Čabana: Inovace a hysterie

V českém veřejném prostoru se zvláště před volbami velebí…

PPF bance vzrostl čistý zisk téměř o třetinu PPF bance vzrostl čistý zisk téměř o třetinu

PPF bance stoupl v letošním prvním pololetí čistý zisk…

Google spustí své mobilní platby Android Pay již brzy i v Česku Google spustí své mobilní platby Android Pay již brzy i v Česku

Tuzemský trh se letos na podzim dočká další významné…

 
Zdroj: AutoProfi

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

 





 
Škoda připomíná třicetiny Favoritu výstavou prototypů a jejich novými fotkami

Škoda připomíná třicetiny Favoritu výstavou prototypů a jejich novými fotkami

Dnes 14:56

Mladoboleslavská automobilka kulaté výročí svého přelomového modelu důkladně oslavuje. Důkazem je nejen nová sada firemních fotografií...




Blesk.cz

Česká Barbie si šla zvětšit prsa na osmičky! Doprovodila ji hrdá maminka

Česká Barbie si šla zvětšit prsa na osmičky!…

A je to tady. Česká živoucí Barbie Gabriel Jiráčková (17) se konečně dočkala. Je zase o krok blíž svému snu…

Doma řeší uprchlickou krizi muslimů. Sobotka pozval do Prahy barmskou vůdkyni Su Ťij

Doma řeší uprchlickou krizi muslimů. Sobotka pozval…

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) pozval do Prahy barmskou vůdkyni Su Ťij, která se stala terčem kritiky za…

 

iSport.cz

Mojžís v Pardubicích: Chci pomáhat mladým a být tady prospěšný

Mojžís v Pardubicích: Chci pomáhat mladým a být tady…

Destinaci, kde se hraje o medaile, vyměnil za adresu, kde by se bouchalo šampaňským už při postupu do předkola.…

Zase Stoch! Po půli probral Slavii. Chvály se dočkal také Altintop

Zase Stoch! Po půli probral Slavii. Chvály se dočkal…

Jasná záležitost? Podle výsledku ano. Ovšem třetí kolo MOL Cupu proti druholigovému Třinci pro Slavii zase…

 

Reflex.cz

Česká sedmnáctiletá barbie Gabriela: Plastiky mě baví, teď s nimi teprve začínám!

Česká sedmnáctiletá barbie Gabriela: Plastiky mě…

Narodila se jako Gabriela Jiráčková, na sociálních sítích však používá jméno Gabriel a jako zpěvačka vystupuje…

Italská Padova: Vychutnejte si výbornou kávu ve výspě středověké vzdělanosti

Italská Padova: Vychutnejte si výbornou kávu ve…

Kde poprvé veřejně pitvali nebožtíka? Kde poprvé získala univerzitní titul žena? A kde dostanete výbornou…