22.2. 2013 Petr Dalecký Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Iveco Stralis Hi-Way LNG - Větší dojezd

 

Itálie je vozidly jezdícími na zemní plyn zaplněná. Iveco dlouhodobé zkušenosti s tímto pohonem zpečetilo účinnějším řešením.

O ekologičnosti a vysoké výhřevnosti zemního plynu jako paliva nikdo nepochybuje. Státy, které tento druh pohonu kromě Evropskou unií dané nízké spotřební daně podporují, mohou dostat nálepku skutečně ekologických. Rozšiřování zemního plynu do automobilů sice mírně omezuje byznys s ropou a jejími produkty, ale ovzduší velice pomáhá. Ke zpracování CNG není na rozdíl od ropy rafinerie, která kromě vypouštěných emisí potřebuje ke své činnosti střední elektrárnu.

Zemní plyn stačí ze země odčerpat, lehce vyčistit, přidat vonnou přísadu kvůli detekci jeho úniku a stlačit. Vzhledem k transportu potrubím až k plnicí stanici není třeba jako u fosilních paliv transport cisternami po silnicích. Stlačený zemní plyn je ve srovnání s naftou levnější a ekologičtěji získatelný, transportovaný i spalovaný.

Řešení dojezdu

Toto u Iveca (a rovněž u Fiatu pro osobní vozy i divizi Professional) moc dobře vědí, a proto se dlouhou řadu let věnují využití tohoto paliva například v největší řadě Stralis. U tahačů mezinárodní dopravy však nastává jasný problém v malém jízdním dojezdu. Ten začala řešit fi rma Kögel, která v Hannoveru představila návěs s nádržemi CNG umístěnými uvnitř bytelného rámu přípojného vozidla.

Iveco u nového Stralisu Hi-Way použila technologii zkapalněného zemního plynu LNG. Jeden litr LNG odpovídá 630 litrům metanu při teplotě 20 °C. Zkapalněný plyn je v nádrži pouze pod tlakem 0,5 až 0,8 MPa, aby došlo ke zvýšení teploty zkapalnění z -161,6 °C při běžném atmosférickém tlaku.

Chlazení není třeba

Teplota LNG v tepelně-izolovaných nádržích se udržuje kolem -130 °C. K tomu není třeba zvláštního zdroje energie, protože při zplyňování LNG na CNG dochází k tak velkému odběru tepla, že nádrž LNG si i bez odběru plynu při jízdě vozidla udrží potřebnou teplotu jeden či dva dny bez problémů. Iveco u Stralisu Hi-Way kombinuje nádrž LNG s nádržemi CNG, takže vozidlo samo umí v případě stání nechat zplyňovat LNG na stlačený zemní plyna přepouštět jej do CNG nádrží. Tím se dosáhne snížení teploty LNG pod požadovanou mez a navenek se nic neděje ani nic nehrozí. V případě nehody vozidla a jeho stání po dobu delší než několik dní lze LNG odčerpat. Pokud by ani toto nebylo možné, nádrže mají vlastní ventil, který by provedl řízené odpouštění plynu, tudíž okamžité ochlazení zkapalněného paliva.

Bezpečnostní zajištění LNG coby paliva je tedy vyřešeno zcela. Dokonce kdyby nastal případ, že by vlivem nehody došlo k poškození masivní nádrže LNG, pak natlakování kapaliny 0,5-0,8 MPa nepřekračuje nahuštění pneumatiky vozidla.

Stralis LNG je vhodný pro jízdu na střední vzdálenosti a provoz v noci, protože pohon vykazuje minimální hlučnost. Ve vozidle je použit šestiválec Cursor 8 o výkonu 243 kW, který hravě plní požadavky Euro 6.

Více nákladu za méně peněz

Systém LNG rozšiřuje ve srovnání s CNG dojezd vozidel na zemní plyn a dovoluje redukci hmotnosti automobilu díky absenci těžkých CNG nádrží stavěných na tlak 20 MPa. Stralis LNG tedy ve srovnání s variantou CNG také vykazuje větší užitečné zatížení. Velmi důležitým faktem ve prospěch LNG je významný ekonomický přínos pro zákazníky. Při regionální distribuci lze dosáhnout úspor kolem 10 000 eur ve srovnání s tradičními vozidly, která jsou poháněna dieselovými motory, a to při ročním nájezdu okolo 40 000 km.

Kde je najdeme

Využití Stralisu LNG spočívá především rozvážení potravin a nápojů. Dále mezi logistickými operátory a společnostmi, které se zabývají noční rozvážkou, kde je garantováno snížení hluku pomocí zážehových motorů. Průměrné snížení hluku u pohonu na zemní plyn se pohybuje mezi 3 a 6 decibely ve srovnání se stejně výkonným vozidlem s dieselovým motorem.

V současnosti je zkapalněný zemní plyn v praxi využíván zejména v USA a Kanadě pro dálkovou autobusovou a nákladní dopravu, například ve společnostech Roadway a Huston Transit. Plnicí stanice najdeme i v Evropě, zejména v severských zemích a Španělsku. Zkapalněný zemní plyn je vhodný pro pohon tahačů chladírenských aut, u kterých LNG slouží jako palivo a jako dodavatel chladu.

NÁDRŽ NA LNG
Výrobce Chart Ind., USA – Georgia
Objem (l) 567
Max. pracovní tlak (MPa) 1,6
Tlaková zkouška (MPa) 2,2
Max/min provozní teplota (°C) 40/-196
Min. tloušťka nádoby (mm) 3,56
Spolupracujeme s TipCars.com
Brněnský soud chce vidět Janouškův zdravotní posudek Brněnský soud chce vidět Janouškův zdravotní posudek

Brněnský krajský soud chce od vězenské služby posudek…

Poslanci odmítli komunistu Ondráčka, nezvolili ho do čela komise pro kontrolu GIBS Poslanci odmítli komunistu Ondráčka, nezvolili ho do čela komise pro kontrolu GIBS

Poslanec Zdeněk Ondráček (KSČM) nebyl zvolen do čela…

Volkswagen na Slovensku dokončil investici za více než 20 miliard Volkswagen na Slovensku dokončil investici za více než 20 miliard

Slovenská divize německé automobilky Volkswagen dokončila…

Jednání o brexitu se dostávají do druhé fáze Jednání o brexitu se dostávají do druhé fáze

Prezidenti a premiéři 27 zemí Evropské unie souhlasili s…

 
Zdroj: AutoProfi

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula! Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula!

Nová metodika hodnocení je pro přestárlý Fiat Punto…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 





 
Euro NCAP 2017: Ford Grand C-Max a C-Max - Tři hvězdy pro rodině založená dvojčata

Euro NCAP 2017: Ford Grand C-Max a C-Max - Tři hvězdy pro rodině založená dvojčata

Dnes 12:51

Dvojice MPV značky Ford zamířila do testů organizace Euro NCAP téměř dva roky od premiéry své aktuální podoby a na plný počet hvězd nedosáhla.




Blesk.cz

Hvězda seriálu Ulice Pavla Tomicová (55): Nemá ráda Vánoce! Kvůli smrti tatínka

Hvězda seriálu Ulice Pavla Tomicová (55): Nemá ráda…

Vánoční svátky nejsou pro Pavlu Tomicovou (55) alias kadeřnici Simonu z nekonečného seriálu Ulice tím…

Na hlavním nádraží v Praze nedobrzdil osobní vlak: Na místě jsou dva zranění lidé

Na hlavním nádraží v Praze nedobrzdil osobní vlak:…

Na pražském hlavním nádraží v pátek dopoledne nedobrzdil při zastavování osobní vlak a zastavil se o zarážedla…

 

iSport.cz

Bank: Jsem Vagus. Ne Vaginus! Proč je Ledecká 10x lepší než on?

Bank: Jsem Vagus. Ne Vaginus! Proč je Ledecká 10x…

Ondřeji Bankovi maminka od malička říkala: Děláš mi ostudu! Stroj se slušně, vypadáš jak vágus! Bývalý lyžař…

Tragédie změnila hokej. Čajka měl namířeno do NHL, ve 26 letech zemřel

Tragédie změnila hokej. Čajka měl namířeno do NHL,…

Byla to tragédie, jakou československý hokej do té doby nepoznal. A která ho navždy změnila. Pátého ledna 1990…

 

Reflex.cz

Hitlerova Prora má ožít. Komerční využití nacistického rezortu odráží růst popularity AfD

Hitlerova Prora má ožít. Komerční využití…

Soukromí investoři již před několika lety zahájili na ostrově Rujána rekonstrukci nacistického prázdninového…

Miroslav Zikmund očima svých nejbližších spolupracovníků posledních let Petra Horkého, Miroslava Náplavy a Vladimíra Kroce

Miroslav Zikmund očima svých nejbližších…

Jeden z našich největších cestovatelů, legendární Miroslav Zikmund, nedávno pokřtil novou knihu o svém životě a…