Jaguar C-X75: Čtyři elektromotory a dvě turbíny
Téměř každý autosalon má své velké a nečekané překvapení. Letošní Paříž rozhodně překvapil Jaguar s konceptem C-X75. Supersportovní kupé vzniklo na oslavu 75. výročí značky a spojuje nejmodernější techniku s liniemi, které nejsou retro, ale přitom jasně odkazují na slavné modely z historie značky.
Supersportovní kupé působí velmi moderně a zároveň jsou na jeho karoserii vidět odkazy na minulost. Například linie bočních oken připomíná model XJ220 a tvary blatníků spolu se zádí vyvolávají vzpomínky na modely D-Type nebo XJ13.
Koncept jehož skelet i řada povrchových panelů karoserie je vyroben z hliníku má pohotovostní hmotnost 1350 kg a 50 % materiálu použitého na jeho stavbu je recyklovaného. Dvoumístné kupé s rozvorem náprav 2725 mm je dlouhé 4647 mm, široké 2020 mm a vysoké 1204 mm. Kontakt s asfaltem mají na starosti pneumatiky o rozměrech 265/30 ZR21 vpředu a 365/25 ZR22 vzadu.
K pohonu Jaguaru C-X75 slouží čtveřice elektromotorů, z nichž každý pohání jedno kolo a má výkon 145 kW (197 k). Celkový výkon elektromotorů je 580 kW (788 k) a maximální točivý moment má hodnotu 1600 Nm. Elektrickou energii dodávají lithium-iontové akumulátory s kapacitou 19,6 kWh, jejichž hmotnost je 230 kg. Dojezd čistě na elektrickou energii je okolo 110 km.
Pro zvýšení dojezdu až na 900 km slouží dvojice turbín, které točí až 80.000 min-1. Díky nim má Jaguar zvuk jako proudové letadlo. Každá z těchto dvou turbín poskytuje výkon 70 kW (95 k) a jejich celkový výkon je tedy 140 kW (190 k). Prostřednictvím generátorů tyto turbíny, z nichž každá váží 25 kg, dobíjejí akumulátory.
Jaguar C-X75 zvládne akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,4 s a z 0 na 160 km/h zrychlí za 5,5 s. Automobilka uvádí i zrychlení z 0 na 300 km/h, k němuž elektřinou poháněný supersport potřebuje 15,7 s. Sprint na čtvrt míle (400 m) s pevným startem ujede za 10,3 s a na konci dráhy se pohybuje rychlostí 251 km/h. Maximální rychlost má 330 km/h.
Podobně futuristické jako provedení pohonného systému je i vybavení interiéru. V něm jsou napevno zabudována sedadla a řidič si může nastavit polohu volantu, přístrojového štítu a pedálů. Přístroje tvoří TFT monitor, který je inspirován současnými stíhacími letadly. Řidič má možnost vybrat si z trojice režimů, které nesou označení Touring Mode, Vmax Mode a Heritage. Posledně jmenovaný svou grafikou připomíná přístroje slavného Jaguaru D-Type. Součástí výbavy interiéru je i výkonný audiosystém Bowers & Wilkins.