Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar C-X75: Čtyři elektromotory a dvě turbíny

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (20)
Jaguar letos slaví 75 let od doby, kdy použil poprvé jméno šelmy jako doplněk k typovému označení sportovního vozu SS 100. Vrcholem všech letošních oslav se stal koncept supersportu C-X75.

Téměř každý autosalon má své velké a nečekané překvapení. Letošní Paříž rozhodně překvapil Jaguar s konceptem C-X75. Supersportovní kupé vzniklo na oslavu 75. výročí značky a spojuje nejmodernější techniku s liniemi, které nejsou retro, ale přitom jasně odkazují na slavné modely z historie značky.

Supersportovní kupé působí velmi moderně a zároveň jsou na jeho karoserii vidět odkazy na minulost. Například linie bočních oken připomíná model XJ220 a tvary blatníků spolu se zádí vyvolávají vzpomínky na modely D-Type nebo XJ13.

Koncept jehož skelet i řada povrchových panelů karoserie je vyroben z hliníku má pohotovostní hmotnost 1350 kg a 50 % materiálu použitého na jeho stavbu je recyklovaného. Dvoumístné kupé s rozvorem náprav 2725 mm je dlouhé 4647 mm, široké 2020 mm a vysoké 1204 mm. Kontakt s asfaltem mají na starosti pneumatiky o rozměrech 265/30 ZR21 vpředu a 365/25 ZR22 vzadu.

K pohonu Jaguaru C-X75 slouží čtveřice elektromotorů, z nichž každý pohání jedno kolo a má výkon 145 kW (197 k). Celkový výkon elektromotorů je 580 kW (788 k) a maximální točivý moment má hodnotu 1600 Nm. Elektrickou energii dodávají lithium-iontové akumulátory s kapacitou 19,6 kWh, jejichž hmotnost je 230 kg. Dojezd čistě na elektrickou energii je okolo 110 km.

Pro zvýšení dojezdu až na 900 km slouží dvojice turbín, které točí až 80.000 min-1. Díky nim má Jaguar zvuk jako proudové letadlo. Každá z těchto dvou turbín poskytuje výkon 70 kW (95 k) a jejich celkový výkon je tedy 140 kW (190 k). Prostřednictvím generátorů tyto turbíny, z nichž každá váží 25 kg, dobíjejí akumulátory.

Jaguar C-X75 zvládne akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,4 s a z 0 na 160 km/h zrychlí za 5,5 s. Automobilka uvádí i zrychlení z 0 na 300 km/h, k němuž elektřinou poháněný supersport potřebuje 15,7 s. Sprint na čtvrt míle (400 m) s pevným startem ujede za 10,3 s a na konci dráhy se pohybuje rychlostí 251 km/h. Maximální rychlost má 330 km/h.

Podobně futuristické jako provedení pohonného systému je i vybavení interiéru. V něm jsou napevno zabudována sedadla a řidič si může nastavit polohu volantu, přístrojového štítu a pedálů. Přístroje tvoří TFT monitor, který je inspirován současnými stíhacími letadly. Řidič má možnost vybrat si z trojice režimů, které nesou označení Touring Mode, Vmax Mode a Heritage. Posledně jmenovaný svou grafikou připomíná přístroje slavného Jaguaru D-Type. Součástí výbavy interiéru je i výkonný audiosystém Bowers & Wilkins.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (20)
5. 10. 2010 09:20
Re: Knight Rider
tup tu du dudu, tup tu du du, tup tu du dudu, tup tu du dů, tup tu dudů, tup tu dudu tup tup tů >:D
Avatar - Pekelná Micinka
5. 10. 2010 00:44
Re: spotreba? :-)
Však tohle je navýsost bojová aplikace.
Avatar - Pekelná Micinka
5. 10. 2010 00:26
Re: spotreba? :-)
To bych chápal, jako při nabíjení ze zásuvky, jako přepočet. Nebo se mýlím?
Avatar - Pekelná Micinka
5. 10. 2010 00:23
Re: trocha podrobností
Viděl si někdy pojíždět letadlo po horší drázto bude podobné, však to má taky turbínu. ;-) >:D

Jinak: "Bylo nám řečeno, že tohle je budoucí Jaguar". Já věřím, že z různých hledisek opravdu je. Za prvé se povídalo o tom, že přijde nějaký nástupce XJ220, takže možná tohle je z hlediska designu exteriéru předobraz, konečně ty turbíny jsou pod sklem, kde zrovna tak může dřímat x-válec.
Za druhé může se jednat o stylistycký nácvik pro ověření částí a detailů pro menší sportovní kupé a/nebo následující generaci XK před širokou veřejností.
Za třetí, Jaguar to myslí s tímto typem agregátu vážně a získává zkušenosti z reálného provozu takového vozidla.
4. 10. 2010 22:14
Re: Knight Rider
Žádnej strach! Kus kartonu do "výpletu" a bude vrčet parádně >:D