Jaguar opět chystá mohutnou expanzi, bude napodruhé úspěšný?
Jaguar chce v následujících letech výrazně zvýšit prodeje. Do konce dekády chce prodávat přes 200.000 automobilů ročně. To by znamenalo pětinásobný nárůst proti roku 2010, kdy automobilka neprodala ani 43.000 automobilů.
Podobné plány jsme ale od Jaguaru už kdysi slyšeli. Na konci devadesátých let tehdejší výkonný ředitel Jaguaru Nick Scheele ohlašoval, že automobilka bude do roku 2002 prodávat na 200.000 aut ročně. Plán se ale nepodařilo splnit, v roce 2002 sice Jaguar prodal rekordních 103.300 vozů, v následujících letech ale jeho prodeje klesaly.
Na začátku nového tisíciletí se Jaguar snažil vsadit na střední třídu, model X-Type ale tolik zákazníků nepřilákal. Sice byl nejprodávanějším Jaguarem své doby, automobilka ale do něj vkládala větší naděje. Tradicionalistům se pak nelíbil fakt, že X-Type sdílel platformu s obyčejným Fordem Mondeo.
Letos se Jaguar bude snažit ve střední třídě prosadit podruhé, když na jaře začne prodávat model XE. Představitelé automobilky tvrdí, že se z předchozích chyb poučili a hodlají nabídnout lepší produkt než X-Type. Jaguar si více věří i díky tomu, že pod Tatou má větší volnost než kdysi pod Fordem. Technický ředitel automobilky Jaguar Land Rover Wolfgang Ziebart tvrdí, že manažeři Fordu by chtěli zabít pracovníky Jaguaru, kdyby jim ukázali tak pokročilé (a finančně nákladné) auto jako XE.
XE totiž přijíždí s kompletně novou technikou. Nová je nejen platforma, která už na rozdíl od X-Typu počítá s pohonem zadních kol, ale také motory. Investice do nové techniky byly vysoké, vedle XE ji ale použijí i další modely značky, což vložené náklady pomůže rozmělnit.
Hlavním měřítkem XE bylo BMW 3, a to hlavně z hlediska jízdních vlastností. Přiblížení se mnichovskému konkurentovi pomůže i fakt, že Jaguar zaměstnal několik bývalých pracovníků BMW. I tímto způsobem se chce britský výrobce učit od německé konkurence.
XE má přilákat k Jaguaru nové zákazníky, tolik vydělávat však Jaguaru patrně nebude, i kvůli tomu, že bude nejlevnějším modelem v nabídce. Vyšší zisky automobilce přinese spíše chystaný sportovní crossover, který použije stejnou hliníkovou platformou jako XE. Stejný základ mají v budoucnu použít i malé SUV nebo nové generace XF a XJ.
Přestože Jaguar výrazně zvýší své prodeje, stále bude v rámci automobilky Jaguar Land Rover tou slabší značkou. Sesterský Land Rover chce totiž do roku 2020 prodávat na 600.000 aut ročně, tedy třikrát více než Jaguar. Rozdíl mezi touto dvojicí se však má snížit, dnes totiž Land Rover prodává pětkrát více aut než sesterská značka.