Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar opět chystá mohutnou expanzi, bude napodruhé úspěšný?

David Bureš
Diskuze (57)
Expanzi britské značky povedou nový model střední třídy a sportovně laděný crossover.

Jaguar chce v následujících letech výrazně zvýšit prodeje. Do konce dekády chce prodávat přes 200.000 automobilů ročně. To by znamenalo pětinásobný nárůst proti roku 2010, kdy automobilka neprodala ani 43.000 automobilů.

Podobné plány jsme ale od Jaguaru už kdysi slyšeli. Na konci devadesátých let tehdejší výkonný ředitel Jaguaru Nick Scheele ohlašoval, že automobilka bude do roku 2002 prodávat na 200.000 aut ročně. Plán se ale nepodařilo splnit, v roce 2002 sice Jaguar prodal rekordních 103.300 vozů, v následujících letech ale jeho prodeje klesaly.

Na začátku nového tisíciletí se Jaguar snažil vsadit na střední třídu, model X-Type ale tolik zákazníků nepřilákal. Sice byl nejprodávanějším Jaguarem své doby, automobilka ale do něj vkládala větší naděje. Tradicionalistům se pak nelíbil fakt, že X-Type sdílel platformu s obyčejným Fordem Mondeo.

Letos se Jaguar bude snažit ve střední třídě prosadit podruhé, když na jaře začne prodávat model XE. Představitelé automobilky tvrdí, že se z předchozích chyb poučili a hodlají nabídnout lepší produkt než X-Type. Jaguar si více věří i díky tomu, že pod Tatou má větší volnost než kdysi pod Fordem. Technický ředitel automobilky Jaguar Land Rover Wolfgang Ziebart tvrdí, že manažeři Fordu by chtěli zabít pracovníky Jaguaru, kdyby jim ukázali tak pokročilé (a finančně nákladné) auto jako XE.

XE totiž přijíždí s kompletně novou technikou. Nová je nejen platforma, která už na rozdíl od X-Typu počítá s pohonem zadních kol, ale také motory. Investice do nové techniky byly vysoké, vedle XE ji ale použijí i další modely značky, což vložené náklady pomůže rozmělnit.

Hlavním měřítkem XE bylo BMW 3, a to hlavně z hlediska jízdních vlastností. Přiblížení se mnichovskému konkurentovi pomůže i fakt, že Jaguar zaměstnal několik bývalých pracovníků BMW. I tímto způsobem se chce britský výrobce učit od německé konkurence.

XE má přilákat k Jaguaru nové zákazníky, tolik vydělávat však Jaguaru patrně nebude, i kvůli tomu, že bude nejlevnějším modelem v nabídce. Vyšší zisky automobilce přinese spíše chystaný sportovní crossover, který použije stejnou hliníkovou platformou jako XE. Stejný základ mají v budoucnu použít i malé SUV nebo nové generace XF a XJ.

Přestože Jaguar výrazně zvýší své prodeje, stále bude v rámci automobilky Jaguar Land Rover tou slabší značkou. Sesterský Land Rover chce totiž do roku 2020 prodávat na 600.000 aut ročně, tedy třikrát více než Jaguar. Rozdíl mezi touto dvojicí se však má snížit, dnes totiž Land Rover prodává pětkrát více aut než sesterská značka.

David Bureš
Diskuze (57)
7. 1. 2015 10:34
Re: Divná strategie?
Podvozky ale Jaguar umí. Zatímco u XJ to mohu považovat za mínus, u XE ne.
7. 1. 2015 10:32
Re: Divná strategie?
To je zvláštní kombinace. To by ta Alcantara musela být perforovaná. U F-Type ale zapomněli na odvětrávání.

LF GS by se snad mělo přiblížit IS, tedy očekávám, že bude vypadat hůř, ne líp.
7. 1. 2015 10:20
Re: Divná strategie?
To je přeci nesmysl. Kolik kusů musíš prodat, se odvíjí od marže. Jsou modely, na kterých je marže přes milion na kus. Celý Jaguar dohromady snad neprodá 100 tisíc aut ročně.
6. 1. 2015 18:46
Re: Divná strategie?
Souhlasím... Zatím také vyčkávám na nové Xf, ale vůbec bych se nebránil jít do Xe s 3,o Sch. Pokud vylepší navigaci a celý inf.systém nemám strach, že se Jagu povede zle.Xf mám už 5 tým rokem a ještě se pořád těším na každou jízdu. Neomrzelo mě ho řídit a čichať jeho stále voňavý interiér. :-)
Avatar - VL4D
6. 1. 2015 15:33
Re: Divná strategie?
To je samozřejmě pravda, já měl na mysli čistě tradice.