15.3. 2013 Michal Fokt

Jak měří automobilky v Evropě spotřebu? Přefukují pneumatiky, zalepují spáry karoserie...

Jak měří automobilky v Evropě spotřebu? Přefukují pneumatiky, zalepují spáry karoserie...

Britský The Guardian přišel s poměrně šokující informací, týkající se metodiky měření spotřeby automobilů v Evropě. Konstatuje, že je běžnou praxí podvádět. Přitom ale výrobci nedělají nic nelegálního!

V Belgii sídlící organizace Transport & Environment zpracovala 42stránkovou zprávu, analyzující, proč se v Evropě tak moc liší papírové spotřeby automobilů od těch reálných a o propagaci této studie se postaral britský deník The Guardian. Kolem spotřeb automobilů je teď velký rozruch v Americe, o což se postaral nejen Consumer Reports svým porovnáním oficiálních údajů a reality, ale také Hyundai a Kia svými nepravdivými uváděnými údaji. Ovšem jak je vidět, v evropské metodice je čurbes ještě mnohem větší.

Transport & Environment kritizuje evropskou metodiku s poměrně absurdním označením NEDC (New European Driving Cycle), která platí už téměř 30 let, že je příliš laxní a umožňuje obcházení celé řady pravidel. Díky tomu si automobilky zadávají měření spotřeby do zkušebních center, placených za to, že parametry aut decentně vylepší.

A to zcela legálně podle pravidla, že je povoleno vše, co není zakázáno. A soudě podle zprávy T&E není zakázáno téměř nic. Při měření spotřeby se totiž prý používají dnes už rutinní triky, které dostanou vůz do papírově lepší kondice, než v jaké ve skutečnosti je.

Přefukování pneumatik je trik, který využívá například při delších cestách na dovolenou kdekdo a je standardem i při testech NEDC. Doplňuje jej přelepování spár mezi panely karoserie a karoserií a okny nebo třeba použití pneumatik s nízkým valivým odporem, které se pak v OEM výbavě vůbec neobjeví.

Jsou tu ovšem i mnohem sofistikovanější metody. Používají se speciální maziva, výrazně snižující tření všech mechanických komponentů, dochází k odpojení alternátoru a jezdí se pouze na energii z autobaterie, mění se geometrie zavěšení, brzdově destičky se kompletně zatlačují do třmenů, v laboratoři se nastavuje optimální teplota a vlhkost a dokonce prý dochází také k lehkému překalibrování měřících přístrojů, aby z nich vystupovala příznivější data.

Jako další problém vnímá T&E i angažování speciálně vyškolených řidičů a nepřirozené využívání vyšších rychlostních stupňů, ale to dle mého názoru představuje návyky, které pochopitelně může mít i řidič v reálném světě, měření zrychlení také neprovádí na půl úvazku angažované maminy na mateřské dovolené.

Každopádně rozdíly mezi výsledky, získanými pomocí těchto "oficiálních" metod a výsledky se skutečnými, neupravenými auty a přístroji může být podle zjištění nezávislé laboratoře až 12 %, což se nezdá být mnoho, zvláště pokud uvážíme, že se povětšinou na oficiální data nedostaneme ani po započtení 12% "bonusu" ale z hlediska Evropskou unií vytyčených emisních cílů pro automobilky to představuje obrovský rozdíl.

T&E ale kritizuje i samotnou metodiku - kupříkladu dnes velmi populární systémy Stop-Start dokáží dnes s výsledky měření pěkně zacvičit, protože v městském cyklu auto stojí po 20 % času! To jsou věci, co říkáte? Malou nadějí může být snad jen to, že EU prý v průběhu "několika příštích let" plánuje celou metodiku měření upravit. Pak by se při troše štěstí mohlo ukázat, kdo si při stanovování normované spotřeby pomáhal.

Spolupracujeme s TipCars.com
Concord s volantem - vyrobili jsme první létající sporťák, tvrdí Samson Motors Concord s volantem - vyrobili jsme první létající sporťák, tvrdí Samson Motors

Switchblade. To je název dalšího létajícího automobilu.…

Komentář Pavla Sikory: Bitcoin drahý, pomalý a umírající? Komentář Pavla Sikory: Bitcoin drahý, pomalý a umírající?

Česká platební brána se odvrací od bitcoinu, triumfuje…

Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky

Italský daňový úřad se dohodl s americkým internetovým…

K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jak měří automobilky v Evropě spotřebu?…






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík

Konfigurátor Lamborghini Urus ukazuje poměrně zajímavé…

 





 
Test dojezdu elektromobilů v reálných podmínkách. Některé nezvládly ani 80 km...

Test dojezdu elektroaut v reálných podmínkách. Některé nezvládly ani 80 km...

Dnes 08:00

Kolegové z německého Auto Bildu postavili na start osm elektrovozů, které měly ujet trasu dlouhou 143 km. Do cíle jich dorazilo pět.




Blesk.cz

Vánoční tipy Františky Čížkové: Jak svátky zvládnout v pohodě

Vánoční tipy Františky Čížkové: Jak svátky zvládnout…

Jak si zbytek adventní doby a vánoční svátky s nepředstíranou pohodou užít? Vyhovět svým představám a zároveň co…

Jak stylově a originálně prostřít štědrovečerní stůl? Inspiraci najdete v galerii

Jak stylově a originálně prostřít štědrovečerní…

Zasedněte letos ke štědrovečerní večeři u krásně vyzdobeného stolu. Hezky prostřít stůl není zas až tak složité,…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach porazil Hamburk

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach…

Na spolupráci se slavnějším bratrem Edenem v Chelsea nedošlo, Thorgan Hazard si ale získává jméno v německém…

Mistrovský tým fotbalových hláškařů: Když perlí Vízek, Horváth či Řepka

Mistrovský tým fotbalových hláškařů: Když perlí…

Už se to blíží. Hned po Vánocích, 27. prosince, zveřejní deník Sport tradiční žebříček TOP 50 fotbalových hlášek…

 

Reflex.cz

Máte pocit, že chcete umřít? Jen si počtětě, zde jsou pravé důvody

Máte pocit, že chcete umřít? Jen si počtětě, zde…

Vážený pane profesore,můj přítel se léta léčí s depresemi. Rady psychologů jsou pro něj klišé. Antidepresíva…

Prezidentské volby: Proč kandidují jen muži?

Prezidentské volby: Proč kandidují jen muži?

V předvolební a zároveň předvánoční vřavě je těžké se na chvíli posadit a zamyslet. Když jsem ale koukal na…