Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak měří automobilky v Evropě spotřebu? Přefukují pneumatiky, zalepují spáry karoserie...

Michal Fokt
Diskuze (128)
Britský The Guardian přišel s poměrně šokující informací, týkající se metodiky měření spotřeby automobilů v Evropě. Konstatuje, že je běžnou praxí podvádět. Přitom ale výrobci nedělají nic nelegálního!

V Belgii sídlící organizace Transport & Environment zpracovala 42stránkovou zprávu, analyzující, proč se v Evropě tak moc liší papírové spotřeby automobilů od těch reálných a o propagaci této studie se postaral britský deník The Guardian. Kolem spotřeb automobilů je teď velký rozruch v Americe, o což se postaral nejen Consumer Reports svým porovnáním oficiálních údajů a reality, ale také Hyundai a Kia svými nepravdivými uváděnými údaji. Ovšem jak je vidět, v evropské metodice je čurbes ještě mnohem větší.

Transport & Environment kritizuje evropskou metodiku s poměrně absurdním označením NEDC (New European Driving Cycle), která platí už téměř 30 let, že je příliš laxní a umožňuje obcházení celé řady pravidel. Díky tomu si automobilky zadávají měření spotřeby do zkušebních center, placených za to, že parametry aut decentně vylepší.

A to zcela legálně podle pravidla, že je povoleno vše, co není zakázáno. A soudě podle zprávy T&E není zakázáno téměř nic. Při měření spotřeby se totiž prý používají dnes už rutinní triky, které dostanou vůz do papírově lepší kondice, než v jaké ve skutečnosti je.

Přefukování pneumatik je trik, který využívá například při delších cestách na dovolenou kdekdo a je standardem i při testech NEDC. Doplňuje jej přelepování spár mezi panely karoserie a karoserií a okny nebo třeba použití pneumatik s nízkým valivým odporem, které se pak v OEM výbavě vůbec neobjeví.

Jsou tu ovšem i mnohem sofistikovanější metody. Používají se speciální maziva, výrazně snižující tření všech mechanických komponentů, dochází k odpojení alternátoru a jezdí se pouze na energii z autobaterie, mění se geometrie zavěšení, brzdově destičky se kompletně zatlačují do třmenů, v laboratoři se nastavuje optimální teplota a vlhkost a dokonce prý dochází také k lehkému překalibrování měřících přístrojů, aby z nich vystupovala příznivější data.

Jako další problém vnímá T&E i angažování speciálně vyškolených řidičů a nepřirozené využívání vyšších rychlostních stupňů, ale to dle mého názoru představuje návyky, které pochopitelně může mít i řidič v reálném světě, měření zrychlení také neprovádí na půl úvazku angažované maminy na mateřské dovolené.

Každopádně rozdíly mezi výsledky, získanými pomocí těchto "oficiálních" metod a výsledky se skutečnými, neupravenými auty a přístroji může být podle zjištění nezávislé laboratoře až 12 %, což se nezdá být mnoho, zvláště pokud uvážíme, že se povětšinou na oficiální data nedostaneme ani po započtení 12% "bonusu" ale z hlediska Evropskou unií vytyčených emisních cílů pro automobilky to představuje obrovský rozdíl.

T&E ale kritizuje i samotnou metodiku - kupříkladu dnes velmi populární systémy Stop-Start dokáží dnes s výsledky měření pěkně zacvičit, protože v městském cyklu auto stojí po 20 % času! To jsou věci, co říkáte? Malou nadějí může být snad jen to, že EU prý v průběhu "několika příštích let" plánuje celou metodiku měření upravit. Pak by se při troše štěstí mohlo ukázat, kdo si při stanovování normované spotřeby pomáhal.

Michal Fokt
Diskuze (128)
Avatar - Bully_
21. 3. 2013 08:27
Re: Ještě jinak
Treba u vozu s 2,2i-CTDi udaj o prumerne spotrebe opravdu sedi, at jde o Accorda 7G nebo Civic 8G. Zvlastni je, ze u vsech benzinovych verzi Civicu 8G je PP optimistictejsi o presnych 0,5 l. . Nechapu, proc jednou vyrobce nastavi logaritmus vypoctu presne a podruhe zamerne chybne.
Avatar - Bully_
21. 3. 2013 08:03
Re: To jsou veci
A proc si to MPSo teda vubec porizujete??
18. 3. 2013 19:45
Re: Normovaná spotřeba
Měří se to tak pořád co já vim, pro to je to normovaná spotřeba, protože měření se provádí podle určitých norem, nemůže si to každá automobilka dělat jak chce. Měří se to tak u všech motorů a spotřeba se nevypočítává z množství paliva které ubylo ale vypočítává se z množství výfukových zplodin. Není to jen tak ;-)
18. 3. 2013 16:34
Re: Komu tento stav vyhovuje ?
výstižné ;-\
18. 3. 2013 14:09
Komu tento stav vyhovuje ?
Ako vždy sa treba opýtať komu tento stav vyhovuje ?
A samozrejme to niekomu vyhovuje, lebo EÚ sa so zmenou normy neponáhľa.

Napríklad....

1. EÚ úradníci vykazujú krásne zelené výsledky. Vzduch, ktorý dýchame je však o citeľných 10-30% horší....

2. Vlády členských krajín tak isto neprotestujú, lebo každá firma si môže dať do nákladov len spotrebu áut podľa TP. Teraz je tam už len jeden údaj a to kombinovaná spotreba. Vzhľadom na to, že sa väčšina firemných áut pohybuje zväčša po dialnici a v meste (pokojná jazda na okreske nehrozí) spotreba je radikálne iná.
A výsledok ? Pre podnikateľov v účtovníctve papierovo nižšie náklady, teda z vyššieho základu dane odvedú štátu viac daní do pokladne....

Z tohoto pohľadu to skutočne nevyzerá na rýchle schválenie novej normy...