15.3. 2013 Michal Fokt

Jak měří automobilky v Evropě spotřebu? Přefukují pneumatiky, zalepují spáry karoserie...

Jak měří automobilky v Evropě spotřebu? Přefukují pneumatiky, zalepují spáry karoserie...

Britský The Guardian přišel s poměrně šokující informací, týkající se metodiky měření spotřeby automobilů v Evropě. Konstatuje, že je běžnou praxí podvádět. Přitom ale výrobci nedělají nic nelegálního!

V Belgii sídlící organizace Transport & Environment zpracovala 42stránkovou zprávu, analyzující, proč se v Evropě tak moc liší papírové spotřeby automobilů od těch reálných a o propagaci této studie se postaral britský deník The Guardian. Kolem spotřeb automobilů je teď velký rozruch v Americe, o což se postaral nejen Consumer Reports svým porovnáním oficiálních údajů a reality, ale také Hyundai a Kia svými nepravdivými uváděnými údaji. Ovšem jak je vidět, v evropské metodice je čurbes ještě mnohem větší.

Transport & Environment kritizuje evropskou metodiku s poměrně absurdním označením NEDC (New European Driving Cycle), která platí už téměř 30 let, že je příliš laxní a umožňuje obcházení celé řady pravidel. Díky tomu si automobilky zadávají měření spotřeby do zkušebních center, placených za to, že parametry aut decentně vylepší.

A to zcela legálně podle pravidla, že je povoleno vše, co není zakázáno. A soudě podle zprávy T&E není zakázáno téměř nic. Při měření spotřeby se totiž prý používají dnes už rutinní triky, které dostanou vůz do papírově lepší kondice, než v jaké ve skutečnosti je.

Přefukování pneumatik je trik, který využívá například při delších cestách na dovolenou kdekdo a je standardem i při testech NEDC. Doplňuje jej přelepování spár mezi panely karoserie a karoserií a okny nebo třeba použití pneumatik s nízkým valivým odporem, které se pak v OEM výbavě vůbec neobjeví.

Jsou tu ovšem i mnohem sofistikovanější metody. Používají se speciální maziva, výrazně snižující tření všech mechanických komponentů, dochází k odpojení alternátoru a jezdí se pouze na energii z autobaterie, mění se geometrie zavěšení, brzdově destičky se kompletně zatlačují do třmenů, v laboratoři se nastavuje optimální teplota a vlhkost a dokonce prý dochází také k lehkému překalibrování měřících přístrojů, aby z nich vystupovala příznivější data.

Jako další problém vnímá T&E i angažování speciálně vyškolených řidičů a nepřirozené využívání vyšších rychlostních stupňů, ale to dle mého názoru představuje návyky, které pochopitelně může mít i řidič v reálném světě, měření zrychlení také neprovádí na půl úvazku angažované maminy na mateřské dovolené.

Každopádně rozdíly mezi výsledky, získanými pomocí těchto "oficiálních" metod a výsledky se skutečnými, neupravenými auty a přístroji může být podle zjištění nezávislé laboratoře až 12 %, což se nezdá být mnoho, zvláště pokud uvážíme, že se povětšinou na oficiální data nedostaneme ani po započtení 12% "bonusu" ale z hlediska Evropskou unií vytyčených emisních cílů pro automobilky to představuje obrovský rozdíl.

T&E ale kritizuje i samotnou metodiku - kupříkladu dnes velmi populární systémy Stop-Start dokáží dnes s výsledky měření pěkně zacvičit, protože v městském cyklu auto stojí po 20 % času! To jsou věci, co říkáte? Malou nadějí může být snad jen to, že EU prý v průběhu "několika příštích let" plánuje celou metodiku měření upravit. Pak by se při troše štěstí mohlo ukázat, kdo si při stanovování normované spotřeby pomáhal.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům

Elektronická evidence tržeb (EET) půl roku po zavedení…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jak měří automobilky v Evropě spotřebu?…






Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 






 
Online: Velká cena Monaka 2017

Online: Velká cena Monaka 2017

Dnes 13:30

V ulicích Monte Carla se jede jeden z klenotů sezóny formule 1, Velká cena Monaka. Šestý závod sezóny sledujeme v online reportáži.




Blesk.cz

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Krásná zpěvačka Monika Bagárová (22) to má konečně za sebou. Střední školu završila maturitou a teď už může…

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová (106): „Vyměnila jsem vilu za štrůdl.“

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová…

V roce 1911, kdy se narodila Marie Hana Fejfarová, uskutečnil Jan Kašpar historický první dálkový let v Čechách…

 

iSport.cz

Šampion Synek znovu kraluje! V Račicích slaví čtvrtý titul mistra Evropy

Šampion Synek znovu kraluje! V Račicích slaví čtvrtý…

Ondřej Synek se stal v Račicích počtvrté v kariéře mistrem Evropy na skifu. Ve finále zvítězil před obhájcem…

Slávistická jízda po Praze! Deli bavil dav v češtině, pak šli mistři do klubu

Slávistická jízda po Praze! Deli bavil dav v…

Po osmi letech ligový titul? To se musí řádně oslavit! Fotbalisté Slavie a jejich fanoušci to názorně ukázali.…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…